(kerst) Koekjes bakken
maandag 12 december 2011 om 14:06
Ik heb gekeken in de index, maar vond daar maar heel weinig koekjes topics en daarvan ging de helft ook nog over gekochte koekjes...
Bij de Xenos liep ik tegen erg leuke kerstvormpjes aan, hier wil ik graag koekjes mee gaan bakken samen met dochter van 2. Omdat ik ook wat koekjes weg wil geven bij wijze van kerstgroet wil ik wel graag dat ze lekker en krokant zijn en ik wil ze graag een beetje opleuken met glazuur.
Wie heeft er een beproefd recept waarbij koekjes langer dan een halve dag krokant blijven en wie heeft er tips voor het glazuren?
Ik dacht zelf aan poedersuiker glazuur en dan kleuren met kleurstof? (en als er een tip is waar ik die kleurstof kan kopen graag!)
Bij de Xenos liep ik tegen erg leuke kerstvormpjes aan, hier wil ik graag koekjes mee gaan bakken samen met dochter van 2. Omdat ik ook wat koekjes weg wil geven bij wijze van kerstgroet wil ik wel graag dat ze lekker en krokant zijn en ik wil ze graag een beetje opleuken met glazuur.
Wie heeft er een beproefd recept waarbij koekjes langer dan een halve dag krokant blijven en wie heeft er tips voor het glazuren?
Ik dacht zelf aan poedersuiker glazuur en dan kleuren met kleurstof? (en als er een tip is waar ik die kleurstof kan kopen graag!)
maandag 12 december 2011 om 14:07
http://allrecipes.nl/rece ... lade-kersen-biscotti.aspx
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 12 december 2011 om 14:51
Ik lees even mee, dochter heeft van Sint een grote bak kerstvormpjes gekregen en een paar doosjes met suikerdecoraties.
Ik denk dat ik glazuur met gesmolten chocolade en glazuur van de hobby/kookwinkel. Koekjes blijven volgens mij het lekkerst als ze luchtdicht zijn afgesloten met glazuur of in een goede trommel bewaard worden.
Recept weet ik nog niet.
Ik denk dat ik glazuur met gesmolten chocolade en glazuur van de hobby/kookwinkel. Koekjes blijven volgens mij het lekkerst als ze luchtdicht zijn afgesloten met glazuur of in een goede trommel bewaard worden.
Recept weet ik nog niet.
maandag 12 december 2011 om 15:00
Zandkoekjes worden het denk ik sowieso. En misschien nog iets anders erbij als hier nog iets fantastisch voorbij komt.
Glazuren met chocolade... Nog niet over nagedacht, zeker een optie.
Toevallig pas een workshop bon bons maken gedaan en daar een prima idee opgedaan om dunne lijntjes te kunnen maken: een soort spuitzakje vouwen (of eigenlijk rollen) van papier en daar een heel klein puntje afknippen. Zo simpel, maar ik kom daar zelf echt niet op.
Glazuren met chocolade... Nog niet over nagedacht, zeker een optie.
Toevallig pas een workshop bon bons maken gedaan en daar een prima idee opgedaan om dunne lijntjes te kunnen maken: een soort spuitzakje vouwen (of eigenlijk rollen) van papier en daar een heel klein puntje afknippen. Zo simpel, maar ik kom daar zelf echt niet op.
maandag 12 december 2011 om 18:21
Jamin en AH hebben tegenwoordig ook glazuur in het assortiment, maar zo moeilijk is het niet om te maken
Waterglazuur is water met poedersuiker en wat voedingskleurstof. Meng het in een bakje en trek met een satestokje lijntjes op de afgekoelde koekjes.
Eiwitglazuur als je het zelf maakt is met rauw eiwit, zou ik met een kleintje minder snel doen.
Verder misschien nog zilveren balletjes (Oetker bij de supermarkt) en marsepein (Jamin) gebruiken om te versieren?
Waterglazuur is water met poedersuiker en wat voedingskleurstof. Meng het in een bakje en trek met een satestokje lijntjes op de afgekoelde koekjes.
Eiwitglazuur als je het zelf maakt is met rauw eiwit, zou ik met een kleintje minder snel doen.
Verder misschien nog zilveren balletjes (Oetker bij de supermarkt) en marsepein (Jamin) gebruiken om te versieren?
maandag 12 december 2011 om 18:30
quote:lynsay_viva schreef op 12 december 2011 @ 18:21:
Jamin en AH hebben tegenwoordig ook glazuur in het assortiment, maar zo moeilijk is het niet om te maken
Van Dr Oetker hebben ze het zelfs in handige stiften:
http://www.oetker.nl/oetker_nl/html/def ... 2c.nl.html
Van Dr Oetker hebben ze het zelfs in handige stiften:
http://www.oetker.nl/oetker_nl/html/def ... 2c.nl.html
maandag 12 december 2011 om 19:06
Koekjes om te glazuren bak je zo: 200 gr. rooboter, 200 gr. fijne kristal, 1 ei, 400 gr. bloem. Dit kun je op smaak brengen met vanille, citroen of sinaasappelrasp etc.
Altijd eerst boter met suiker kloppen, dan ei en dan de bloem. Deeg 1 uur rusten in de koelkast. UItrollen uitsteken met leuke stekers en dan 6-10 minuten bakken in de oven.
Glazuren doe je met icing. 1 eiwit en 250 gr. poedersuiker en een paar druppels citroensap. Paar minuten goed mixen.
Kleuren met kleurstof. En daarmee je koekjes spuiten.
Dan krijg je dit resultaat:
Altijd eerst boter met suiker kloppen, dan ei en dan de bloem. Deeg 1 uur rusten in de koelkast. UItrollen uitsteken met leuke stekers en dan 6-10 minuten bakken in de oven.
Glazuren doe je met icing. 1 eiwit en 250 gr. poedersuiker en een paar druppels citroensap. Paar minuten goed mixen.
Kleuren met kleurstof. En daarmee je koekjes spuiten.
Dan krijg je dit resultaat:
maandag 12 december 2011 om 22:31
Deze maak ik soms met de kerstdagen, echte Duitse kerstkoekjes. Ik maak ze zonder ouwel, dan heb je wel kans dat ze uit elkaar vallen. Maar als je ze goed laat drogen blijven ze heel. Het glazuur kun je natuurlijk kleuren als je dat wilt.
Ingrediënten
Porties: 10
Het wit van 4 eieren
een beetje citroensap
300 gr poedersuiker
2 theelepels kaneel
350 gr gemalen amandelen of andere noten en iets extra's voor het bakblik
ouwel of bakpapier
Bereidingswijze
Voorbereiding: 20 minuten | Bereiding: 12 minuten
1. Eiwit zeer stijf kloppen. Een paar druppels citroensap toevoegen. Poedersuiker zeven en lepel voor lepel er voorzichtig doorheen mengen. 3 tot 4 eetlepels van dit mengsel voor het glazuur apart zetten in de koelkast.
2. Kaneel en de gemalen noten door de rest van het mengsel scheppen.
3. De oven voorverwarmen tot 170 °C
4. Een werkblad (snijplank) met wat gemalen nootjes bestrooien en het deeg uitrollen tot een dikte van ongeveer ¾ - 1 cm. Hier met een koeksteker stervormpjes uit snijden, op de (stukjes) ouwel leggen en op een bakblik leggen. Bestrijk de koekjes met de koud gezette glazuur.
5. Bak de koekjes 12-15 minuten in de voorverwarmde oven.Bron
Ingrediënten
Porties: 10
Het wit van 4 eieren
een beetje citroensap
300 gr poedersuiker
2 theelepels kaneel
350 gr gemalen amandelen of andere noten en iets extra's voor het bakblik
ouwel of bakpapier
Bereidingswijze
Voorbereiding: 20 minuten | Bereiding: 12 minuten
1. Eiwit zeer stijf kloppen. Een paar druppels citroensap toevoegen. Poedersuiker zeven en lepel voor lepel er voorzichtig doorheen mengen. 3 tot 4 eetlepels van dit mengsel voor het glazuur apart zetten in de koelkast.
2. Kaneel en de gemalen noten door de rest van het mengsel scheppen.
3. De oven voorverwarmen tot 170 °C
4. Een werkblad (snijplank) met wat gemalen nootjes bestrooien en het deeg uitrollen tot een dikte van ongeveer ¾ - 1 cm. Hier met een koeksteker stervormpjes uit snijden, op de (stukjes) ouwel leggen en op een bakblik leggen. Bestrijk de koekjes met de koud gezette glazuur.
5. Bak de koekjes 12-15 minuten in de voorverwarmde oven.Bron
dinsdag 13 december 2011 om 14:51
zondag 18 december 2011 om 17:16
Nou het is gelukt hoor! Alleen de icing ziet eruit of mijn dochter van 2 het gedaan heeft ipv iemand van 31 (er is duidelijk geen banketbakker aan me verloren gegaan ) Wel een heel gezellige middag gehad en aan de oma`s vertellen we gewoon dat dochterlief de koekjes versierd heeft
Bedankt voor alle tips!
Bedankt voor alle tips!