Start Fluoxetine, hart onder de riem

29-06-2026 10:27 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve dames,

Ik ben nu bijna 4 weken onderweg met Fluoxetine, wat ik door de huisarts voorgeschreven heb gekregen voor depressie/angst. Lang verhaal kort; ik ben 20 jaar geleden mijn moeder verloren en sindsdien heb ik last van angst en paniek. Vorig jaar werd ik ineens heel somber en daar werd ik ook bang van, want dit heb ik niet eerder meegemaakt. Afgelopen jaren waren heftig, met veel mantelzorg voor ouders en verliezen. Dus het is niet gek dat ik eraf lig. Ik werd helemaal hopeloos en zag geen uitweg meer, dus ik ben op aanraden van de huisarts begonnen met Fluoxetine. Dit is de eerste keer dat ik een AD gebruik en het valt me niet mee. Ik heb de eerste twee weken enorm veel bijwerkingen gehad en mn angst en paniek gingen door het dak. Met oxazepam heb ik het gered. Ik ben nu bijna 4 weken onderweg maar ik merk in mijn humeur nog geen verandering. Ik heb het vooral de ochtenden heel zwaar, dan word ik al wakker met een rotgevoel wat maar niet zakt. Ik ben ook bang om afhankelijk te worden van de oxazepam (ik neem 1 tablet a 10mg per dag) dus die wil ik ook niet te vaak nemen. Maar wat voel ik mij nog klote zeg. Zijn er hier dames die ervaring hebben met fluoxetine en de eerste weken van gebruik met mij willen delen? Ik heb even de hart onder de riem nodig.
Heb je wel ook uitzicht op therapie? Veel sterkte in ieder geval.
Badeendje92 schreef:
30-06-2026 09:43
Heb je wel ook uitzicht op therapie? Veel sterkte in ieder geval.
Ja ik ben al een half jaar in therapie maar dat kwam helemaal niet aan omdat ik me zo zo zo rot voelde. Ik hoop dat er met de antidepressiva wat ruimte komt om de therapie te laten werken