Start Fluoxetine, hart onder de riem

29-06-2026 10:27 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve dames,

Ik ben nu bijna 4 weken onderweg met Fluoxetine, wat ik door de huisarts voorgeschreven heb gekregen voor depressie/angst. Lang verhaal kort; ik ben 20 jaar geleden mijn moeder verloren en sindsdien heb ik last van angst en paniek. Vorig jaar werd ik ineens heel somber en daar werd ik ook bang van, want dit heb ik niet eerder meegemaakt. Afgelopen jaren waren heftig, met veel mantelzorg voor ouders en verliezen. Dus het is niet gek dat ik eraf lig. Ik werd helemaal hopeloos en zag geen uitweg meer, dus ik ben op aanraden van de huisarts begonnen met Fluoxetine. Dit is de eerste keer dat ik een AD gebruik en het valt me niet mee. Ik heb de eerste twee weken enorm veel bijwerkingen gehad en mn angst en paniek gingen door het dak. Met oxazepam heb ik het gered. Ik ben nu bijna 4 weken onderweg maar ik merk in mijn humeur nog geen verandering. Ik heb het vooral de ochtenden heel zwaar, dan word ik al wakker met een rotgevoel wat maar niet zakt. Ik ben ook bang om afhankelijk te worden van de oxazepam (ik neem 1 tablet a 10mg per dag) dus die wil ik ook niet te vaak nemen. Maar wat voel ik mij nog klote zeg. Zijn er hier dames die ervaring hebben met fluoxetine en de eerste weken van gebruik met mij willen delen? Ik heb even de hart onder de riem nodig.
Heb je wel ook uitzicht op therapie? Veel sterkte in ieder geval.
Badeendje92 schreef:
30-06-2026 09:43
Heb je wel ook uitzicht op therapie? Veel sterkte in ieder geval.
Ja ik ben al een half jaar in therapie maar dat kwam helemaal niet aan omdat ik me zo zo zo rot voelde. Ik hoop dat er met de antidepressiva wat ruimte komt om de therapie te laten werken
Ik heb geen ervaring met fluoxetine, maar wel met beginnen met AD. Natuurlijk verschilt de werking en hoe lang het wennen duurt wel altijd per persoon. De eerste weken kunnen inderdaad wel heel erg pittig zijn. Dat waren ze bij mij zeker ook. En ik kan me nog wel herinneren dat ik na 4 weken ook zoiets had van 'waar gaat dit naartoe'. Maar uiteindelijk is het bij mij goed gekomen. Na een week of 6 begon het echt beter te worden. En uiteindelijk veel beter. Ik slik inmiddels al een aantal jaar AD en het is toch wel een van de beste beslissingen die ik ooit heb genomen. Gedurende die tijd ben ik wel overgestapt naar een ander middel (vanwege bijwerkingen waar ik niet op zat te wachten) en ook met de dosering heb ik wel wat gewisseld in overleg met de arts. Maar ik ben tevreden nu en blijf het voorlopig gewoon gebruiken in deze dosering. Het heeft mijn leven echt ten goede veranderd.

Dus sterkte poekie172! Het begin is pittig maar dat hoort volgens mij voor veel mensen wel echt bij het starten met deze medicatie. Hopelijk voel je je gauw al iets beter.
LaZurda schreef:
30-06-2026 14:29
Ik heb geen ervaring met fluoxetine, maar wel met beginnen met AD. Natuurlijk verschilt de werking en hoe lang het wennen duurt wel altijd per persoon. De eerste weken kunnen inderdaad wel heel erg pittig zijn. Dat waren ze bij mij zeker ook. En ik kan me nog wel herinneren dat ik na 4 weken ook zoiets had van 'waar gaat dit naartoe'. Maar uiteindelijk is het bij mij goed gekomen. Na een week of 6 begon het echt beter te worden. En uiteindelijk veel beter. Ik slik inmiddels al een aantal jaar AD en het is toch wel een van de beste beslissingen die ik ooit heb genomen. Gedurende die tijd ben ik wel overgestapt naar een ander middel (vanwege bijwerkingen waar ik niet op zat te wachten) en ook met de dosering heb ik wel wat gewisseld in overleg met de arts. Maar ik ben tevreden nu en blijf het voorlopig gewoon gebruiken in deze dosering. Het heeft mijn leven echt ten goede veranderd.

Dus sterkte poekie172! Het begin is pittig maar dat hoort volgens mij voor veel mensen wel echt bij het starten met deze medicatie. Hopelijk voel je je gauw al iets beter.

Dank je wel voor je antwoord Lazurda, ik heb inmiddels wel wat mensen in mijn omgeving gevonden die ook AD gebruiken maar die kunnen zich nog vrij weinig herinneren van de opstartfase. Ik word inderdaad soms wanhopig, wanneer gaat het nou werken. Maar als het werkt, dan ga ik ook niet meer stoppen, zo beroerd als ik mij voel en gevoeld heb was echt doodeng. Ik ondersteun mezelf nu wel met oxazepam, anders is het bijna niet te doen en voel ik me echt heel erg ellendig. En hoe we daar vanaf komen zie ik straks wel weer. Voor nu is het letterlijk een lifesaver.
Sterkte Poekie! Wat een zware periode.

Ik heb 12 jaar geleden Fluoxetine gebruikt en ook oxazepam er naast. Was ook een beetje bang voor de verslavende werking van oxa, maar dat viel achteraf reuze mee. Als antidepressiva aanslaat, dan is mijn ervaring dat je makkelijk met oxa kunt stoppen. Het is helemaal niet erg om je nu te ondersteunen. Het gaat er om dat je de dag kunt doorkomen.

Voor mij was Fluoxetine te activerend, ik bleef er spanning van krijgen, vooral bij het opstaan. Dus na een paar maanden overgestapt. Een andere antidepressiva hielp toen wel. Het kan zeker 4 weken of meer nodig hebben. De opstart is naar, de eerste weken dat het eerst erger wordt is vreselijk. En zoeken naar de juiste antidepressiva en dosering, wat verschilt voor iedereen is ook enorm lastig. Geef jezelf de tijd en blijf vooral in contact met huisarts of psycholoog. Hopelijk wordt het gauw een stukje beter.
Starshine42 schreef:
30-06-2026 22:03
Sterkte Poekie! Wat een zware periode.

Ik heb 12 jaar geleden Fluoxetine gebruikt en ook oxazepam er naast. Was ook een beetje bang voor de verslavende werking van oxa, maar dat viel achteraf reuze mee. Als antidepressiva aanslaat, dan is mijn ervaring dat je makkelijk met oxa kunt stoppen. Het is helemaal niet erg om je nu te ondersteunen. Het gaat er om dat je de dag kunt doorkomen.

Voor mij was Fluoxetine te activerend, ik bleef er spanning van krijgen, vooral bij het opstaan. Dus na een paar maanden overgestapt. Een andere antidepressiva hielp toen wel. Het kan zeker 4 weken of meer nodig hebben. De opstart is naar, de eerste weken dat het eerst erger wordt is vreselijk. En zoeken naar de juiste antidepressiva en dosering, wat verschilt voor iedereen is ook enorm lastig. Geef jezelf de tijd en blijf vooral in contact met huisarts of psycholoog. Hopelijk wordt het gauw een stukje beter.
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord Starshine! Ik merk ook dat ik enorme onrust heb in de ochtend en dat ik dan dus die oxazepam nodig heb om überhaupt de dag te starten en door te komen. Ik zit er vandaag precies 4 weken op en ik hoop dat het wat gaat aanslaan en dat die onrust wat gaat zakken. Ik heb wel het idee dat ik me iets lichter voel vandaag, maar dat kan morgen zomaar anders zijn. Wat een zoektocht idd. Ik zit ook denk ik in een dikke vette burn-out en hormonale onrust dus een cocktail aan ‘ellende’.
Nu 4,5 week bezig en ik ben het inname tijdstip aan het verplaatsen naar de ochtend en ik heb weer zoveel last van onrust :( wanneer houdt dit op. Ik moet eigenlijk nu ook weer 3uur eerder nemen maar ik durf niet. Dus ik laat t vandaag maar even op dezelfde tijd als gister staan. Vandaag alleen met de kids wat echt nooit een issue is maar vandaag vind ik het spannend ofzo. Stomme bijwerkingen
Hoe gaat het nu met je?
Hoi ik slik dit medicijn al 11 jaar. Ook 10 mg.
Ik had prozac de originele merknaam. Dit werkte redelijk goed bij mij.
Helaas is Prozac uit de handel, dus nu het merkloze fluoxetine.
Hoewel de apotheek bij hoog en laag volhoudt dat er geen verschil is merk ik zelf wel degelijk het verschil. Ik voel me echt minder goed.
Heb wel geprobeerd te stoppen maar kreeg toen terugval.
Het is nooit een wondermiddel bij mij maar haalt de scherpe randjes weg.
AngieG schreef:
14-07-2026 23:06
Hoe gaat het nu met je?
Wat lief dat je het vraagt! Ik ben vandaag 6 weken onderweg en ik ben nog lang niet waar ik zou willen zijn. Nog veel last van onrust, angst en paniek. Maar wel veel minder depri, dat is fijn. Wisselende dagen, vandaag beter, morgen is een verrassing. Ik denk dat ik ook echt een mega burn-out heb dus dat daar ook een deel van de onrust vandaan komt. De huisarts wil ophogen naar 30mg maar dat durf ik even niet aan zo vlak voor de vakantie (zondag gaan we weg). Jij bent ook begonnen toch? Hoe gaat het bij jou?
AngieG schreef:
14-07-2026 23:06
Hoe gaat het nu met je?
Wat lief dat je het vraagt! Ik ben vandaag 6 weken onderweg en ik ben nog lang niet waar ik zou willen zijn. Nog veel last van onrust, angst en paniek. Maar wel veel minder depri, dat is fijn. Wisselende dagen, vandaag beter, morgen is een verrassing. Ik denk dat ik ook echt een mega burn-out heb dus dat daar ook een deel van de onrust vandaan komt. De huisarts wil ophogen naar 30mg maar dat durf ik even niet aan zo vlak voor de vakantie (zondag gaan we weg). Jij bent ook begonnen toch? Hoe gaat het bij jou?
Ijsblokje schreef:
15-07-2026 13:29
Hoi ik slik dit medicijn al 11 jaar. Ook 10 mg.
Ik had prozac de originele merknaam. Dit werkte redelijk goed bij mij.
Helaas is Prozac uit de handel, dus nu het merkloze fluoxetine.
Hoewel de apotheek bij hoog en laag volhoudt dat er geen verschil is merk ik zelf wel degelijk het verschil. Ik voel me echt minder goed.
Heb wel geprobeerd te stoppen maar kreeg toen terugval.
Het is nooit een wondermiddel bij mij maar haalt de scherpe randjes weg.

Wat vervelend dat je je minder goed voelt met deze medicatie! Terwijl je iets had waar je heel goed op ging. Ik heb nu ook 2 verschillende in huis, een capsule en tablet. Maar ik ga even niet wisselen nu. Het schijnt toch wel echt zo te zijn dat fabrikanten hun eigen toevoegingen in zo’n pil stoppen. Dus helemaal niet gek dat het een andere werking heeft
Meestal gaan SSRI's echt iets doen (voor jouw gevoel) vanaf een week of 6, maar bij veel mensen duurt het langer. Pas na 8 tot 12 weken.
Soms gaat het (veel) sneller. Toen ik escitalopram gebruikte merkte ik na 2,5 week al een groot verschil.

Ik heb geen fluoxetine gebruikt, maar wel andere SSRI's (fluvoxamine, sertraline en escitalopram). De bijwerkingen zijn bij mij altijd vrij mild geweest en alleen de eerste twee weken echt merkbaar. Sommige bijwerkingen, zoals intens dromen, had ik bij alle SSRI's en dat bleef ook, net als rusteloze benen trouwens.

Helaas is het echt een kwestie van doorzetten. Als het na 3 maanden nog steeds niet stabiel is dan kun je altijd aan je behandelaar vragen of je een andere SSRI mag proberen. Vaak hoef je niet af te bouwen en kun je vrij makkelijk overstappen.
poekie172 schreef:
15-07-2026 14:00
Ach dat is wel een hele lange tijd al. Mss dat je burn out mee speelt maar zou de medicatie daar niet de scherpe randjes vanaf moeten halen ondertussen?
Ik snap dat je zo voor je vakantie niet durft op te hogen.
Ik ben idd begonnen met Escitalopram. Ik zit nu op dag 8 en ik heb het heel zwaar!
Ik hoop dat we ons allebei snel beter gaan voelen! Sterkte!!
AngieG schreef:
15-07-2026 18:01
Ach dat is wel een hele lange tijd al. Mss dat je burn out mee speelt maar zou de medicatie daar niet de scherpe randjes vanaf moeten halen ondertussen?
Ik snap dat je zo voor je vakantie niet durft op te hogen.
Ik ben idd begonnen met Escitalopram. Ik zit nu op dag 8 en ik heb het heel zwaar!
Ik hoop dat we ons allebei snel beter gaan voelen! Sterkte!!
Ja ik heb inmiddels begrepen dat Fluoxetine er vanwege de lange halfwaardetijden ook lang over om stabiel op te bouwen in je bloed. Daarnaast ben ik na 4 weken de innametijd gaan verplaatsen van de avond naar de ochtend, wat ook weer opnieuw voor wat onrust zorgde. Maar vandaag voel ik me dus echt best wel ok, ik durf er nog niet op te hopen dat dit het was, morgen kan zomaar anders zijn 🤭

De eerste 3 weken vond ik echt het zwaarst, dag 8 is ook heel pittig en echt zo knap van je dat je doorzet! Hou vol, het wordt echt echt beter! Heb je ook iets van oxazepam ernaast om je te kalmeren indien nodig?
poekie172 schreef:
15-07-2026 21:34
Ja ik heb inmiddels begrepen dat Fluoxetine er vanwege de lange halfwaardetijden ook lang over om stabiel op te bouwen in je bloed. Daarnaast ben ik na 4 weken de innametijd gaan verplaatsen van de avond naar de ochtend, wat ook weer opnieuw voor wat onrust zorgde. Maar vandaag voel ik me dus echt best wel ok, ik durf er nog niet op te hopen dat dit het was, morgen kan zomaar anders zijn 🤭

De eerste 3 weken vond ik echt het zwaarst, dag 8 is ook heel pittig en echt zo knap van je dat je doorzet! Hou vol, het wordt echt echt beter! Heb je ook iets van oxazepam ernaast om je te kalmeren indien nodig?
Ja dat begreep ik idd over fluoxetine. Maar wat goed te horen dat je vandaag een ok dag had! Hopen dat dit zich gaat doorzetten.
Ja pfff wat een ellende! Voel me beroerder dan hiervoor maar ik zet door! Ik heb idd oxazepam dus dat slik ik in geval van nood.

Nogmaals sterkte en ik hoop echt dat je er van opknapt ❤️
AngieG schreef:
15-07-2026 21:44
Ja dat begreep ik idd over fluoxetine. Maar wat goed te horen dat je vandaag een ok dag had! Hopen dat dit zich gaat doorzetten.
Ja pfff wat een ellende! Voel me beroerder dan hiervoor maar ik zet door! Ik heb idd oxazepam dus dat slik ik in geval van nood.

Nogmaals sterkte en ik hoop echt dat je er van opknapt ❤️
Dank je, jij ook! Vannacht weer echt heel slecht en veel onrust en vandaag ook. De ochtenden vind ik echt het zwaarst. En als je dan een hele goede dag hebt en de nacht/dag erna weer ruk is, is dat extra zwaar.
Jij heel veel sterkte vandaag ook, hopelijk bij jou snel een stijgende lijn!
Poekie en Angie veel sterkte 🌹
poekie172 schreef:
16-07-2026 08:00
Dank je, jij ook! Vannacht weer echt heel slecht en veel onrust en vandaag ook. De ochtenden vind ik echt het zwaarst. En als je dan een hele goede dag hebt en de nacht/dag erna weer ruk is, is dat extra zwaar.
Jij heel veel sterkte vandaag ook, hopelijk bij jou snel een stijgende lijn!
Ach wat ontzettend vervelend. Ik hoop dat je vandaag een betere dag hebt en goed hebt geslapen.
Ja ik snap je helemaal. Dan denk je ik ben er mss bijna en dan zit je weer in zo’n dal. Afschuwelijk is dat!!
Ijsblokje schreef:
16-07-2026 11:11
Poekie en Angie veel sterkte 🌹
Dank je ❤️
AngieG schreef:
17-07-2026 07:37
Ach wat ontzettend vervelend. Ik hoop dat je vandaag een betere dag hebt en goed hebt geslapen.
Ja ik snap je helemaal. Dan denk je ik ben er mss bijna en dan zit je weer in zo’n dal. Afschuwelijk is dat!!
Ja ik ben echt wanhopig soms. Vandaag bij de huisarts geweest en ik ga toch ophogen. Ik ben doodsbang voor weer opnieuw die heftige bijwerkingen maar zo kan ook niet meer. Ik heb ook echt het strikte advies gekregen om op tijd oxazepam te nemen. Morgen ga ik beginnen met ophogen en dan gaan we ook op vakantie. Ik vind het echt heel erg moeilijk allemaal, wat is mentale shit toch heftig zeg. Hoe gaat het nu bij jou?
Ahhh wat vreselijk voor je! Ik snap hoe je je voelt. Ik weet dat de inwerktijd heel lang kan zijn maar is de overstap naar een andere antidepressiva niet mogelijk? Jammer dat je bij de huisarts loopt. Ik loop zelf bij de psychiater en die kan denk ik wat meer meedenken.
Ik hoop echt dat de bijwerkingen bij je ophoging meevallen. Ik lees wel dat ze vaak wat milder zijn bij een ophoging.
Bij mij gaat het redelijk. Volgens mij is escitalopram ook wat milder qua bijwerkingen dan fluoxetine.

Ik wens je heel veel succes en ik hoop echt dat je ondanks alles mooie momenten zal beleven op vakantie ❤️
poekie172 schreef:
17-07-2026 17:15
Ja ik ben echt wanhopig soms. Vandaag bij de huisarts geweest en ik ga toch ophogen. Ik ben doodsbang voor weer opnieuw die heftige bijwerkingen maar zo kan ook niet meer. Ik heb ook echt het strikte advies gekregen om op tijd oxazepam te nemen. Morgen ga ik beginnen met ophogen en dan gaan we ook op vakantie. Ik vind het echt heel erg moeilijk allemaal, wat is mentale shit toch heftig zeg. Hoe gaat het nu bij jou?
Het heeft mijn dochter gered. Zij slikte de capsules en wilde ook perse 1 merk .
Bijwerkingen gaan weer weg .
Sterkte en houd moed .
Ik ben op dit moment bezig met het opbouwen van sertraline, en ik ga echt door een hel. Ik slaap niet meer, mijn angsten zijn versterkt, ik maak me net als de TO druk om oxazepamgebruik (lukt het straks nog wel zonder? Slik ik het al te lang? Raak ik afhankelijk? Krijg ik het nog wel straks? Ik wil het tegelijkertijd wel en niet slikken zeg maar).

Heb het echt heel erg zwaar. Zit nu op twee weken en moet er niet aan denken dat dit nog lang duurt.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven