Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel kerstfooi geven jullie krantenjongen?

13-12-2011 17:49 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net de eerste rondbrenger van kranten/folders aan de deur gehad. Met zo'n kaartje met 'prettig kerstfeest en gelukkig nieuwjaar' De bedoeling is dat je een fooi geeft voor een jaar bezorgen, maar hoeveel geven jullie eigenlijk?

Ik had natuurlijk weer amper iets in huis en kwam niet verder dan 2,50. Toen begon ik me af te vragen: is dat weinig, veel of normaal?
quote:Suze02 schreef op 14 december 2011 @ 10:28:

[...]

Ik vind met een rondje google dat een krantenwijk waar je 1 uur per dag aan besteed ongeveer 200 euro per maand oplevert. Een maand heeft dus een dag of 27 bezorgen. 200 : 27 = 7,40. Vele malen hoger dan het minimumjeugdloon voor een 16 jarige van ¤2,50.

Betaald dus prima die krantenwijk.

Maar deze verdienste gelden ook voor iemand van bijvoorbeeld 25 of 50.

Voor folders bezorger krijg je echt vele malen minder dan voor een krantenwijk.

Voor jongeren/kinderen misschien nog niet eens zo weinig in vergelijking met het minimum jeugdloon ja. Maar voor iemand van 23 + toch behoorlijk weinig in vergelijking met het minimum loon.

minimum loon is iets van 8,60 volgens mij.
En bovendien kan het niet zo zijn dat je per dag maar een uur bezig bent. Je moet de kranten namelijk ook nog halen.
@Suze02 Krantenbezorgers misschien, folderbezorgers verdienen ronduit slecht.

Er wordt niet gekeken naar je leeftijd maar naar de wijk die je loopt. Als folderbezorger krijg je 1x per week een stapel folders die je moet verspreiden. Ik had vroeger een redelijk grote wijk en ik kreeg dan ¤8,- om daar folders te bezorgen. Dit was al gauw 5 uur werk. ¤8:5= ¤1,60 per uur. En aangezien je maar 1x folders kreeg per week verdiende je dus met een beetje mazzel rond de 32 - 35 euro per maand.

Dan ben je wel blij dat je met die nieuwsjaarskaartjes rond mag lopen!
Folders en plaatselijke krantjes krijgen een euro.

Voor de AD-bezorger weet ik het nog niet. Wij hebben een soort oprit, met brievenbus aan de straat. Van een vriend die ook kranten bezorgt, hoorde ik dat ze verplicht zijn om de krant in je deurbrievenbus te doen als je daarom vraagt. Dat hebben wij dus gedaan en daarom gaven we de afgelopen jaren altijd een flinke fooi (10-15 euro), als waardering. Maar dit jaar was de bezorging waardeloos. Vaak te laat of helemaal niet en we hebben zeker 5x opnieuw moeten vragen om hem in de deur te doen, dus waarschijnlijk steeds nieuwe bezorgers. Deze week zelfs nog. Waarschijnlijk is de huidige bezorger dus nog maar net begonnen en ik voel er gewoon niet zoveel voor om hem dan te belonen terwijl de service in het algemeen dit jaar slecht was. Maar ja, ik wil hem wel paaien om de krant in de deur te blijven doen, dus wat zou ik dan geven? 5 euro als soort tussenweg?
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven