Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel kerstfooi geven jullie krantenjongen?

13-12-2011 17:49 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net de eerste rondbrenger van kranten/folders aan de deur gehad. Met zo'n kaartje met 'prettig kerstfeest en gelukkig nieuwjaar' De bedoeling is dat je een fooi geeft voor een jaar bezorgen, maar hoeveel geven jullie eigenlijk?

Ik had natuurlijk weer amper iets in huis en kwam niet verder dan 2,50. Toen begon ik me af te vragen: is dat weinig, veel of normaal?
@Astrape: dat is helemaal irritant zeg, alles dubbel. Ik heb een rijtjeshuis, dus daar geen last van. En ik vind die krantjes best leuk, blader er ook regelmatig doorheen, ook foldertjes check ik regelmatig. Maar dit wordt me toch wel een beetje teveel.

@pinks: Ik vind ook dat tegenover goede diensten een fooi mag staan. Zo heb ik bv dit jaar ook chocoladeletters uitgedeeld aan de meiden van de bakker die altijd zo lief mijn favoriete brood opzij leggen omdat ze weten dat ik dat bijna altijd haal op donderdag
quote:pinks schreef op 14 december 2011 @ 10:12:

Oh nee toch, gaan we nu weer kniepen dat het belachelijk is om fooi te geven omdat anderen geen fooi krijgen?

FYI: postbodes mogen geen fooi aannemen, anders kregen die van mij ook wat.

Kranten lopen is zwaar, slecht betaald kutwerk. Dus ja, die man die iedere ochtend idioot vroeg z'n bed uit moet en met z'n zware fiets in de regen en de storm mijn krant bezorgt, krijgt echt wel fooi.Van A tot Z mee eens. :-)
quote:MissMD schreef op 14 december 2011 @ 10:17:

@Astrape: dat is helemaal irritant zeg, alles dubbel. Ik heb een rijtjeshuis, dus daar geen last van. En ik vind die krantjes best leuk, blader er ook regelmatig doorheen, ook foldertjes check ik regelmatig. Maar dit wordt me toch wel een beetje teveel.

Ik dacht ook dat ik de krantjes zou missen, maar dat is eigenlijk niet het geval. En als ik iets nodig heb, dan kijk ik eerst even online waar het in de aanbieding is. Net zo makkelijk, beter voor het milieu en minder ritjes naar de papierbak.
quote:_flower_ schreef op 14 december 2011 @ 10:08:

[...]

Ik maak een vergelijking op basis van het minimum uurloon.

Niet een vergelijking naar het minimumloon van een 40 urige baan. Dus geen vergelijking van de verdienste van 2 uurtjes met die van 10 uren of van 40 uren ofzo.

Maar dit gaat te veel offtopic eigenlijk.

Ik vind met een rondje google dat een krantenwijk waar je 1 uur per dag aan besteed ongeveer 200 euro per maand oplevert. Een maand heeft dus een dag of 27 bezorgen. 200 : 27 = 7,40. Vele malen hoger dan het minimumjeugdloon voor een 16 jarige van ¤2,50.

Betaald dus prima die krantenwijk.
quote:pinks schreef op 14 december 2011 @ 10:12:

Oh nee toch, gaan we nu weer kniepen dat het belachelijk is om fooi te geven omdat anderen geen fooi krijgen?

Dat maak jij ervan. Ik stel alleen een vraag.
Krantenbezorger krijgt van mij ¤ 10,-. Hij is íedere ochtend, door weer en wind, op tijd. En dat waardeer ik. :-)

Folders worden bij mij niet bezorgd (Nee-Nee-sticker) dus die krijgen niets, maar komen niet aan de deur. Verder leg ik ook iets extra's voor mijn schoonmaakster neer.
quote:Suze02 schreef op 14 december 2011 @ 10:28:

[...]

Ik vind met een rondje google dat een krantenwijk waar je 1 uur per dag aan besteed ongeveer 200 euro per maand oplevert. Een maand heeft dus een dag of 27 bezorgen. 200 : 27 = 7,40. Vele malen hoger dan het minimumjeugdloon voor een 16 jarige van ¤2,50.

Betaald dus prima die krantenwijk.

Ik weet niet wie bij jou de krant bezorgt, maar bij mij is dat gewoon een volwassen vent. 1 uur lijkt me optimistisch, denk dat ze zeker met de zaterdagkrant langer bezig zijn. En daarnaast moet de bezorger zelf belasting afdragen.

Al met al kan een bezorger er nauwelijks meer dan 5 euro per uur aan overhouden. Dat is IMO niet echt 'prima betaald'.

En blijft bij dat het rotwerk is,ik zou het in ieder geval niet graag doen.

Ik zou zeggen: vraag eens aan je bezorger wat hij er aan overhoudt en hoeveel tijd hij kwijt is. Ik denk dat je nog zal schrikken.

Bovendien; hij verleent me gewoon een goeie service, dan krijgt hij toch zeker iets extra's in december?!

Niet zo gierig zijn omdat je zelf geen fooi krijgt.
Ik heb geen krant en 'n nee-nee sticker, maar het schooikaartje van de foldertjesbezorger wordt meestal toch in de bus gedaan. Gaat bij mij dus gewoon direct de kliko in.
Wat heeft het voor'n zin dat ze een kaartje door de bus doen, ze bellen toch aan?
quote:pinks schreef op 14 december 2011 @ 10:50:

Wat heeft het voor'n zin dat ze een kaartje door de bus doen, ze bellen toch aan?Hier niet, da's teveel moeite, de brievenbussen staan bij elkaar vooraan 't bungalowpark.
Maar hoe kan je dan geld geven met dat kaartje? Overmaken ofzo?
Ja, dan kun je geld overmaken is het idee. Vraag me af of iemand dat doet trouwens.
Niks, ik heb ook geen krant meer. Maar de reclame folders waar ik altijd op zit te wachten die komen altijd te laat, of ze komen niet, hij krijgt dus niks.

Is het misschien dat reclamefolders bezorgd mogen worden wanneer de bezorgers daar zelf zin in hebben? Het is in ieder geval heel vervelend want ik probeer op de kleintjes te letten en krijg de folders meestal bezorgd als ik al boodschappen heb gedaan.
Folders zijn toch meestal een aantal dagen tot 'n hele week geldig? En je kunt de reclamefolders toch ook gewoon online bekijken of in de supermarkt zelf kijken wat er afgeprijsd is?
Ja inderdaad el ninjoo, maar ik heb geen zin om meerdere keren per week boodschappen te gaan doen omdat de reclame folders steeds op een andere dag en dagdeel worden bezorgd.
Dan kijk je ze dus gewoon online op de dag dat je boodschappen gaat doen, toch? En dan kun je 'n nee-nee sticker plakken en krijg je die troep ook niet meer thuis.
Mijn folderjongen krijgt van mij niets dit jaar. De Hoogvliet supermarkt heeft een paar weken geleden een folder meegeleverd met kortingsbonnen. Drie weken lang kon je elke week 5 gratis producten ophalen (en echt niet de minste hoor, de laatste week kreeg ik het zonder bonnen: deodorant, een bak/braadboter, pastasaus, een wereldgerechten maaltijd) en toevallig hebben wij die week niet de folders ontvangen.

Dus gezien onze folderjongen veel gratis producten heeft kunnen ophalen, lijkt mij dat hij geen fooi nodig heeft.
Ik vind het juist leuk om de folders op mijn gemak te bekijken en dan een lijstje te maken. Vind het alleen vervelend dat het de ene keer op vrijdagavond en de andere keer op woensdagavond wordt bezorgd. En nee, het is me te veel moeite om dat via internet te bekijken. Ik begrijp niet waarom die folders niet gewoon op 1 vaste dag worden bezorgd.

Mijn nichtje heeft ook een kranten/ folder wijk. En mijn zus moet haar praktisch dwingen om die dingen rond te bezorgen. Mevrouw is te lui en vooral als het regent heeft ze geen zin.
quote:pinks schreef op 14 december 2011 @ 10:44:

[...]

Ik weet niet wie bij jou de krant bezorgt, maar bij mij is dat gewoon een volwassen vent.

Ik heb geen krant

1 uur lijkt me optimistisch, denk dat ze zeker met de zaterdagkrant langer bezig zijn.

Wegener zegt 1 uur

En daarnaast moet de bezorger zelf belasting afdragen.

Die 2,50 is uiteraard bruto

Al met al kan een bezorger er nauwelijks meer dan 5 euro per uur aan overhouden. Dat is IMO niet echt 'prima betaald'.

En blijft bij dat het rotwerk is,ik zou het in ieder geval niet graag doen.

Ik zou zeggen: vraag eens aan je bezorger wat hij er aan overhoudt en hoeveel tijd hij kwijt is. Ik denk dat je nog zal schrikken.

IIk heb zoals gezegd geen krant, daarbij realiseer ik me heus wel dat het geen vet betaalde baan is hoor. Ik zou er dus vast niet van schrikken.

Bovendien; hij verleent me gewoon een goeie service, dan krijgt hij toch zeker iets extra's in december?!

Als jij dat nodig vindt: prima!

Niet zo gierig zijn omdat je zelf geen fooi krijgt.

Wat een aparte opmerking. Jij weet helemaal niet of ik gierig ben en je weet ook niet of ik wel of geen fooi ontvang.
Ik geef het liever aan de postbezorger, die moet echt op vaste tijden door weer en wind echt behoorlijk grote wijken lopen.

Ik heb geen vaste krant en die folders daar komen steeds andere kids voor terug, dus ik geef wel wat maar niet veel. 50 cent ofzo.
Stressed is just desserts spelled backwards
Vertel eens dan Suze: geef je fooi en krijg je fooi?
quote:pinks schreef op 14 december 2011 @ 11:32:

Vertel eens dan Suze: geef je fooi en krijg je fooi?

Het antwoord op je vragen is van belang omdat?

Ik begrijp niet waar je nou precies moeite mee hebt? Jij geeft je krantenbezorger een fooi omdat je vindt dat hij dat verdiend. Lijkt me een uitstekende insteek.

Ik ben van mening dat het niet nodig is de bezorger een fooi te geven omdat het een baan is als alle anderen. Dat zou je kunnen proberen te respecteren.
quote:astrape schreef op 14 december 2011 @ 10:20:

[...]

Ik dacht ook dat ik de krantjes zou missen, maar dat is eigenlijk niet het geval. En als ik iets nodig heb, dan kijk ik eerst even online waar het in de aanbieding is. Net zo makkelijk, beter voor het milieu en minder ritjes naar de papierbak. Dat beter voor het milieu is maar betrekkelijk. De bezorger krijgt zoveel folders als er in de wijk huizen staan. Wat ie niet bezorgt gaat dus gewoon bij de bezorger in de papierbak.
Is dat echt zo? Ik lees namelijk op internet (ook) dat de producent wel rekening houdt met het aantal stickers. Ik snap dat dat niet van de één op de andere dag is, maar ik neem aan dat de folderjongen op de langere termijn dan inderdaad minder folders mee krijgt.
Ah, het jaarlijkse topic is er weer .

Ik geef de bezorger van de Volkskrant 20 euro en de rest krijgt 1 of 2 euro. Ik leg het klaar op het plankje in de hal. Zal dat vandaag dus maar es doen.

De krant is er altijd en vroeg en ik gun de rest van de bezorgers het extraatje. Voor mij is het niet veel en voor hen tikt het aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven