Als debiel worden behandeld

14-12-2011 22:09 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat me eerst uitleggen dat ik verkeerd ben opgevoed en daar pas te laat achter kwam (geisoleerd gehouden) en ik nu hard eraan werk om "normaal" te worden. Ik ben nooit opgegroeid met dat je huishouden moet doen en dat is me dus ook nooit geleerd etc.

Nou nu woon ik samen ben ik huismoeder en doe ik natuurlijk mijn best om alles te leren zoals het hoort...

Nu heb ik een vriend die een botte boer blijkt te zijn. Heel denegrerend enzo...

Nu moest ik vanavond zoonlief zijn bed verschonen omdat hij drinken erin had omgegooid (hij werd wakker en wou drinken dus ik geef het hem in bed, gaat normaal altijd goed). Hij heeft onder zijn hoeslaken een zeil om te voorkomen dat vloeistoffen in de matras doorlekken...

Nu had zoonlief dus drinken omgegooid en ik ging natuurlijk gelijk zijn bed verschonen, hoeslaken eraf enzo.. Toen zag ik dat zijn zeil wel wat vocht erop had liggen dus ik met keukenpapier gedept... Ik ging aan mijn vriend vragen of ik zeil moest verwisselen of niet, of hij dat nodig vond..

Ging hij mij gelijk afsnauwen jeetje wat ben jij dom dat weet iedereen toch kan je niet zelf kijken... Ik zei toen: ik vraag advies aan jou je weet toch dat ik het niet heb geleerd hoe ik moet handelen... Maarja zijn antwoord is altijd ik heb het toch ook zelf moeten leren.. Maar ikzelf heb dus lichte autisme en weet dus niet welke stappen ik moet ondernemen...

Hij doet echt altijd zo... Ook als ik afwas heb gedaan of als ik strijk nooit is het goed genoeg... Soms haalt hij hele kast leeg en gaat ie alles opnieuw afwassen en echt waar ik maak het echt goed schoon, maar hij vindt dan weer een dof plekje en moet alles overnieuw... Ook met strijken dan vouw ik het vierkant op en hij wil het als een rechthoek maar dat lukt me niet en gaat ie zeggen dat het dom is dat ik dat niet weet enzo...

Nu had ik de laatste tijd zoiets van: ja als ik het toch fout doe dan doe jij het maar en dan gaat ie ineens rondbazuinen dat ik niks aan het huishouden doe... Nou vind je het gek als alles wordt afgesnauwd dan denk je ook van doe het lekker zelf want ik heb het zo vaak geprobeerd op zijn manier maar als dat niet lukt dan maar op mijn manier...

Ook doet ie alsof zoonlief debiel is omdat hij ook autisme heeft... Als zoonlief woede aanvallen heeft dan praat hij tegen zoonlief van: doe normaal je hoeft niet te huilen om zoiets..

Echt mijn vriend heeft geen inlevingsvermogen, zijn moeder ook niet trouwens...

Hoe ga je hiermee om?
je weet zelf ook dat hij denigrerend naar jou doet, maar het gaat erom of jij dit weet te weren.

Ben jij zelf in staat om hem van repliek te dienen, en het niet meer te pikken hoe hij je behandelt?

Als je dit niet lukt, dan zou ik zeker hulp hierbij inschakelen, voordat de problemen nog veel groter worden.
Ik heb geen hulp maar we zijn wel bezig met hulp
En nee ik kan niet voor mezelf opkome dus eigenlijk is het ook wel een beetje mijn eigen schuld ik werk eraan om een ruggegraat te kweken maar is best moeilijk

Het stomme is dat mensen weten/merken dat ik geen ruggegraat heb en dat misbruiken ze
Het is best moeilijk om een situatie te veranderen die al eenmaal zo is ontstaan, zeker als je nog moet wennen aan het 'opkomen voor jezelf'!

Maar moeilijk betekent zeker niet onmogelijk, je zult extra trots op jezelf zijn!
quote:ladymaeve schreef op 14 december 2011 @ 22:09:

Hij doet echt altijd zo... Ook als ik afwas heb gedaan of als ik strijk nooit is het goed genoeg... Soms haalt hij hele kast leeg en gaat ie alles opnieuw afwassen en echt waar ik maak het echt goed schoon, maar hij vindt dan weer een dof plekje en moet alles overnieuw... Ook met strijken dan vouw ik het vierkant op en hij wil het als een rechthoek maar dat lukt me niet en gaat ie zeggen dat het dom is dat ik dat niet weet enzo...

Jeetje, nou dan mag ie het voortaan echt altijd helemaal zelf doen!
het is goed als je straks hulp hierbij zult krijgen, want als dit voor jou lastig is om dit patroon te doorbreken, dan krijg je straks handvatten uitgereikt om sterker te worden.

Ik hoop dat dit snel gaat gebeuren, en dat jij je ook weer beter kunt gaan voelen.
quote:armande schreef op 14 december 2011 @ 22:37:

Ik heb bijna de neiging te vragen wie van jullie twee nou de autist is..

Dat dacht ik ook al.
Ik doe mijn best en beter dan mijn best kan ik niet doen... Ik voel me ook wel stom soms omdat ik dan idd de simpelste dingen niet weet of niet weet waar ik moet beginnen (chaotisch in mijn hoofd).
quote:ladymaeve schreef op 14 december 2011 @ 23:20:

Ik doe mijn best en beter dan mijn best kan ik niet doen... Ik voel me ook wel stom soms omdat ik dan idd de simpelste dingen niet weet of niet weet waar ik moet beginnen (chaotisch in mijn hoofd).Stap 1 is denk ik: aan je zelfvertrouwen werken. Als jij jezelf stom voelt, dan straal je dat ook uit.
quote:blogbabe schreef op 14 december 2011 @ 23:22:

[...]

Stap 1 is denk ik: aan je zelfvertrouwen werken. Als jij jezelf stom voelt, dan straal je dat ook uit.Nee hoor want ik heb altijd een "masker" op en niemand die aan me ziet dat ik onzeker ben als de pest of dat ik lichte autisme heb of dat ik soms dom voel.. Alleen de mensen die me langer kennen zien dat :S
Hai Ladymaeve,

Vervelend voor je dat het zo loopt tussen jullie en wat goed dat je het niet wilt opgeven!

Hij vertoond nogal onaardig gedrag en jij heel onzeker gedrag. Het kan zijn dat jullie elkaar daarin versterken. Het gebeurt weleens dat in het begin van een relatie de één onzeker en volgend is en de ander de leiding neemt. Op een gegeven moment verandert of verergert zo'n patroon. Hij wordt dominanter en jij onzekerder. Zo'n en of jullie patroon is wel te doorbreken hoewel dat nu erg moeilijk of onmogelijk lijkt. Hij weet misschien ook niet hoe deze situatie te veranderen net zomin als jij.

Ik denk dat het slim is met een therapeut te gaan praten, relatietherapie zou goed kunnen werken. Integratieve psychotherapie ook eventueel.

Ik neem aan dat jullie in het begin goed met elkaar overweg konden? Als dat zo is zou het toch op te lossen moeten zijn.

Het belangrijkste is in ieder geval dat jouw leven wordt zoals jij dat graag wilt. Lieve man, gelukkig kind en jij happy.

ps Wat betreft het zeil, meningen zijn inderdaad verschillend ik zou het met water en zeep afnemen en droog maken.....

Ik hoop dat je hier wat aan hebt maar bovenal wens ik je veel succes en geluk.

B.
quote:armande schreef op 14 december 2011 @ 22:37:

Ik heb bijna de neiging te vragen wie van jullie twee nou de autist is..

Hij is zelf zo te lezen niet echt flexibel..

Hij komt wel veel te denigrerend en zeikerig over voor een autist vind ik.

Als jullie hulp gaan zoeken dan wordt de nadruk wrsch. op jou gelegd, omdat je een diagnose hebt, terwijl je vriend ook wel zeker moet veranderen, aangezien hij pas echt niet spoort. De hele vaat nagaan, wtf.

Ik doe mijn best en beter dan mijn best kan ik niet doen... Ik voel me ook wel stom soms omdat ik dan idd de simpelste dingen niet weet of niet weet waar ik moet beginnen (chaotisch in mijn hoofd).Simpele dingen niet weten is helemaal niet erg. STerker nog dat is een teken van genialiteit. Er is niet voor niets de uitdrukking 'verstrooide professor'. En ik, ik ben ontzettend verstrooid
Ik zit ook eerder aan MEE te denken. Zij kunnen jullie als gezin ook begeleiden.

Je kunt daar altijd een keer binnen lopen voor informatie. Ook voor je zoontje.
Weet jouw vriend wat autisme is? Heeft hij zich daar ooit in verdiept? Dan zou hij toch moeten weten hoe hij met jou om moet gaan, wat je wel/niet aan kan? Is hij wel eens lief en aardig voor jou? Is hij dat aan het begin van jullie relatie wel lief naar jou toe geweest? Misschien heeft hij zich niet gerealiseerd hoe het is om met een autist te leven en kan hij hier niet meer mee omgaan en doet hij daarom zo tegen je. Het lijkt erop dat hij zijn onvrede uit door jou de grond in te trappen.
Mijn tip is om aan je vriend duidelijk te maken dat hij niet op deze manier tegen jou en je zoon kan praten. Je kunt het gewoon op een rustige manier brengen. Luistert hij niet en gaat hij door met je te kleineren, terwijl jij er niks aan kan doen dat je misschien wat langzamer bent met dingen vanwege je autisme, dan kun je er misschien met een proffesioneel persoon over praten, en aan je vriend vragen of hij dat ook wil doen. Zodat hieraan gewerkt kan worden.
.
Dat je dingen niet weet maakt jou niet minder. Sommige mensen komen erachter door praktijk ervaring zoals bv met t zijltje. Wat ik echter behoorlijk problematisch vind is dat je schrijft dat je vriend geen begrip heeft voor jullie autistische zoon. Dit samen met z'n gedrag naar jou toe laat mij denken dat dit een zeer onstabiele basis is voor je zoon. Iets dat hij nodig heeft meer dan een gemiddeld kind. Ik zou daarom de tips van t topic over de stichting MEE en gezinsbegeleiding ter harte nemen en hier eens langs gaan. Succes!
Je man/vriend klinkt nou niet als een leuk persoon en dat hij het autisme van jullie zoon niet serieus neemt is natuurlijk te gek voor woorden.

Aan de andere kant,als ik bijvoorbeeld de hele dag gewerkt zou hebben en mijn partner komt constant vragen hoe moet dit hoe moet dat daar zou ik ook een keertje knettergek van worden.

Ik zou het gevoel hebben dat ik 2 kinderen had ipv 1..

Ik zou dat echt niet trekken als het werkelijk iedere dag over zo'n beetje alles zou gebeuren.
quote:kopjekoffie70 schreef op 14 december 2011 @ 22:21:

Het lijkt wel of hij jou structureel en doelbewust vernedert.Die indruk heb ik ook. Ongetwijfeld zul jij je best doen en wat moeite hebben met bepaalde dingen, maar dat rechtvaardigt dat horkerige gedrag van hem op geen enkele manier.
World of Warcraft: Legion
Vragen waar ik als ik jou was antwoord van hem op zou willen:

Weet je dat je mij kwetst als je de afwas en de strijk overnieuw doet?

Realiseer je je dat je 'mij kwetsen' gemakkelijker te verdragen vindt dan een anders opgevouwen was?

Waarom reageer je zo heftig als ik je om advies vraag?

Denk je dat schreeuwen tegen onze zoon de beste manier is om met hem om te gaan?

Waarom ben je nog bij me als je blijkbaar vindt dat ik niets goed kan doen?

En dan maar hopen dat hij eerlijk antwoordt, en dat jij ongekleurd luistert.
.
.
quote:MissMartine schreef op 15 december 2011 @ 09:41:

Vragen waar ik als ik jou was antwoord van hem op zou willen:

Weet je dat je mij kwetst als je de afwas en de strijk overnieuw doet?

Realiseer je je dat je 'mij kwetsen' gemakkelijker te verdragen vindt dan een anders opgevouwen was?

Waarom reageer je zo heftig als ik je om advies vraag?

Denk je dat schreeuwen tegen onze zoon de beste manier is om met hem om te gaan?

Waarom ben je nog bij me als je blijkbaar vindt dat ik niets goed kan doen?

En dan maar hopen dat hij eerlijk antwoordt, en dat jij ongekleurd luistert.

Dit!

Daarnaast vind ik het een goed idee om een coach te vragen, of relatietherapie. Hopelijk realiseert hij zich dan ook dat hij niet zo met jou hoeft om te gaan, dat dat ook wel met meer respect kan.
World of Warcraft: Legion

Ik doe mijn best en beter dan mijn best kan ik niet doen... Ik voel me ook wel stom soms omdat ik dan idd de simpelste dingen niet weet of niet weet waar ik moet beginnen (chaotisch in mijn hoofd).

Deze opmerking kan ik niet plaatsen.

Hoe bedoel je, je weet de simpelste dingen niet? En wat is "chaotisch in mijn hoofd"?

Wat is er precies geestelijk aan de hand met jou?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven