Als debiel worden behandeld

14-12-2011 22:09 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat me eerst uitleggen dat ik verkeerd ben opgevoed en daar pas te laat achter kwam (geisoleerd gehouden) en ik nu hard eraan werk om "normaal" te worden. Ik ben nooit opgegroeid met dat je huishouden moet doen en dat is me dus ook nooit geleerd etc.

Nou nu woon ik samen ben ik huismoeder en doe ik natuurlijk mijn best om alles te leren zoals het hoort...

Nu heb ik een vriend die een botte boer blijkt te zijn. Heel denegrerend enzo...

Nu moest ik vanavond zoonlief zijn bed verschonen omdat hij drinken erin had omgegooid (hij werd wakker en wou drinken dus ik geef het hem in bed, gaat normaal altijd goed). Hij heeft onder zijn hoeslaken een zeil om te voorkomen dat vloeistoffen in de matras doorlekken...

Nu had zoonlief dus drinken omgegooid en ik ging natuurlijk gelijk zijn bed verschonen, hoeslaken eraf enzo.. Toen zag ik dat zijn zeil wel wat vocht erop had liggen dus ik met keukenpapier gedept... Ik ging aan mijn vriend vragen of ik zeil moest verwisselen of niet, of hij dat nodig vond..

Ging hij mij gelijk afsnauwen jeetje wat ben jij dom dat weet iedereen toch kan je niet zelf kijken... Ik zei toen: ik vraag advies aan jou je weet toch dat ik het niet heb geleerd hoe ik moet handelen... Maarja zijn antwoord is altijd ik heb het toch ook zelf moeten leren.. Maar ikzelf heb dus lichte autisme en weet dus niet welke stappen ik moet ondernemen...

Hij doet echt altijd zo... Ook als ik afwas heb gedaan of als ik strijk nooit is het goed genoeg... Soms haalt hij hele kast leeg en gaat ie alles opnieuw afwassen en echt waar ik maak het echt goed schoon, maar hij vindt dan weer een dof plekje en moet alles overnieuw... Ook met strijken dan vouw ik het vierkant op en hij wil het als een rechthoek maar dat lukt me niet en gaat ie zeggen dat het dom is dat ik dat niet weet enzo...

Nu had ik de laatste tijd zoiets van: ja als ik het toch fout doe dan doe jij het maar en dan gaat ie ineens rondbazuinen dat ik niks aan het huishouden doe... Nou vind je het gek als alles wordt afgesnauwd dan denk je ook van doe het lekker zelf want ik heb het zo vaak geprobeerd op zijn manier maar als dat niet lukt dan maar op mijn manier...

Ook doet ie alsof zoonlief debiel is omdat hij ook autisme heeft... Als zoonlief woede aanvallen heeft dan praat hij tegen zoonlief van: doe normaal je hoeft niet te huilen om zoiets..

Echt mijn vriend heeft geen inlevingsvermogen, zijn moeder ook niet trouwens...

Hoe ga je hiermee om?
Weggaan bij je vriend. Vind het in heel veel opzichten geen gelijke relatie.
weggaan vind ik eigenlijk een tweede optie want we hebben wel een kind samen

ik wil eerst weten hoe ik hiermee kan omgaan en hoe ik het aan moet pakken want praten met hem dat hij niet moet doen alsof ik gek ben dat ontkent hij
Als je over onbenulligheden ruzie krijgt zou ik er niet mee omgaan, maar je hebt een kind met hem dus zul je een manier moeten zoeken om samen door 1 deur te kunnen.

Misschien kun je advies en tips bij een ander halen, je partner is niet je hulpverlener/opvoeder dus ik kan me voorstellen dat hij het zwaar irritant vindt om overal uitleg over te moeten geven. Ook zonder opvoeding of huishoudelijk inzicht zou je kunnen bedenken dat een vochtig zeil vervangen moet worden. De manier waarop hij dit aanpakt is ook niet de juiste, daar kan hij anders mee om leren gaan.
Het lijkt wel of hij jou structureel en doelbewust vernedert.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:ladymaeve schreef op 14 december 2011 @ 22:20:

weggaan vind ik eigenlijk een tweede optie want we hebben wel een kind samen

ik wil eerst weten hoe ik hiermee kan omgaan en hoe ik het aan moet pakken want praten met hem dat hij niet moet doen alsof ik gek ben dat ontkent hij

Praten met hem dat hij niet moet doen alsof je gek bent komt ook wel heel verwijtend over. Hij denkt niet dat je gek bent, hij denkt dat je dom bent. Omdat je niet al te slimme vragen stelt waarschijnlijk.

Toch, als praten helemaal niet lukt kun je daar cursussen voor volgen (samen) of toch maar uit elkaar gaan. Met praten begint het.
Hoe dan ook, ooit vond je hem leuk genoeg om een relatie mee te beginnen en zelfs een kind met hem te krijgen. Dat was je eigen keuze.

De veranderingen heb je dus ook zelf toegelaten. Wees eerlijk en open over wat je precies tegenstaat en hoe je het wel wil hebben.
quote:ladymaeve schreef op 14 december 2011 @ 22:20:

weggaan vind ik eigenlijk een tweede optie want we hebben wel een kind samenBlijven is niet altijd het beste voor het kind, weet je dat? Ik zeg niet dat je weg móet (al lijkt me dat wel 'n goede optie) maar ik zeg wel dat je niet persé moet blijven omdat jullie 'n kind hebben samen.quote:ik wil eerst weten hoe ik hiermee kan omgaan en hoe ik het aan moet pakken want praten met hem dat hij niet moet doen alsof ik gek ben dat ontkent hijEerlijk gezegd zou ik dat ook niet weten. Jij vindt A, en hij vindt dat A helemaal niet gebeurd is. Dan ben je uitgepraat in mijn optiek.
prettig voor jullie kind zo'n vader! Hebben jullie iets van ondersteuning?
Ik hoop zo dat dit niet waar is.

Ik word hier heel verdrietig van.
Ik snap dat weggaan de 2e optie is maar naar aanleiding van de op was dat m'n eerste ongenuanceerde reactie. Wat ik zou doen: eisen dat hij zich fatsoenlijk tegen jou gedraagt mooi voorbeeld geeft hij aan z'n zoon. En dat hij zich eens gaat inlezen en desnoods samen begeleiding zoeken voor zoon. ( Trouwens kan t zijn dat hij zelf ook autistisch is of is zoeits niet erfelijk).
quote:klavier schreef op 14 december 2011 @ 22:20:

je partner is niet je hulpverlener/opvoeder dus ik kan me voorstellen dat hij het zwaar irritant vindt om overal uitleg over te moeten geven..Dat kan ook komen doordat ze continu overal kritiek op krijgt en het nooit goed genoeg is, liever van tevoren vragen dan achteraf weer de wind van voren krijgen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nou ja, ik vind eerlijk gezegd dat je dingen soms ook zelf kunt beslissen, er hangen geen levens van af of je dat zeiltje nou wel of niet verwisselt, doe gewoon wat en je ziet wel hoe het uitpakt.

Dat ie alles overnieuw gaat doen omdat ie z'n overhemden vierkant wil ipv rechthoekig of andersom, tja, dan zou ik er ook snel klaar mee zijn, mag ie het lekker zelf doen.

En denigrerend naar jou of zoon toe, dat moet je niet accepteren, dat is wel een stevige discussie of ruzie waard.

Niet over je heen laten lopen, maar ook niet te pas en te onpas je vriend dingen vragen, stel je zelfstandiger op, misschien dat jouw vernieuwde houding ook bij hem een soort vernieuwde houding tegenover jou oproept, en zoniet dan is het in ieder geval veel beter voor je gevoel van eigenwaarde.
eh.... vochtig zeil hoeft toch niet vervangen te worden...? Met een doek droogmaken lijkt me, dan is het toch droog? dat is het handige van zeil....

Zie je, wat de 1 logisch vindt, vindt de ander niet logisch....
Overigens, ik heb zelf een zoon met autisme en als mijn man zou doen alsof hij debiel was dan zou dat alleen al de druppel zijn. Dat zou ik echt niet accepteren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:galadriel schreef op 14 december 2011 @ 22:24:

Ik hoop zo dat dit niet waar is.

Ik word hier heel verdrietig van.Sorry maar het is wel zo... Ik wou ook dat de situatie niet zo was... Want ik voel me echt dom en ik weet dat ik toch inteligenter ben dan ik me voel
quote:ladymaeve schreef op 14 december 2011 @ 22:27:

[...]

Sorry maar het is wel zo... Ik wou ook dat de situatie niet zo was... Want ik voel me echt dom en ik weet dat ik toch inteligenter ben dan ik me voel

Het hebben van autisme staat niet gelijk aan dom zijn/voelen, maar dat je in sommige gevallen een andere kijk op de wereld hebt.

Hebben jullie hulp in deze??
Krijg jijzelf wel begeleiding? Er zijn speciale autisme coachen die jou en je gezin kunnen helpen ihet krijgen van. inzicht, kaart het eens aan met de huisarts.

Jij mist soms inzicht maar je vriend kan niet altijd hulp verlenen als het hem zelf blijkbaar ook opbreekt.

Niet dat hij slachtoffer is, maar misschien zelf ook trekkeheeft die in het autistisch spectrum vallen?

Maak het bespreekbaar zoals je hier doet, maar dan bij je huisarts, of zoek naar een instantie die hulp bij opvoeding biedt die kunnen je wellicht ook doorverwijzen naar een coach voor jou en je partner.
..popcorn?
Ik sta er overigens wel van te kijken dat iedereen hier zo heftig op reageert in de zin van: ga weg bij die vent!

De afwas overdoen klinkt belachelijk, en gaat veel te ver, maar ik kan me ook voorstellen dat man/vriend het zat is van de hoeveelheid vragen over het huishouden.

Ik heb ook niet veel geleerd thuis, en doe soms misschien domme dingen, maar ach, daar leer je dan ook weer van. Niet alles vragen dus!

Misschien wordt het gedrag van deze man ook enigszins uitgelokt door de houding van TO, waardoor er 2 schuldigen zijn aan te wijzen.

Relatietherapie?

Uiteraard heb ik weinig kennis van autisme, dus wellicht zeg ik onvergeeflijke dingen, maar laat ik maar besluiten met de mededeling dat dit ook alleen maar mijn mening is, en dat ik er naast kan zitten.
Ik heb bijna de neiging te vragen wie van jullie twee nou de autist is..

Hij is zelf zo te lezen niet echt flexibel..

Denk dat het goed is om op zoek te gaan naar bijvoorbeeld ambulante hulp in het gezinssysteem die jullie kan ondersteunen.

Het is wellicht een idee om bij MEE te informeren. Zij kunnen je de weg wijzen naar passende hulpverlening.

sterkte ermee!
Overigens vind ik niet uit dit ene geval blijken dat de vader denkt dat zijn zoon 'debiel' is. Is die term niet wat te heftig gekozen? Hij vindt het moeilijk om om te gaan met woede-aanvallen.
quote:armande schreef op 14 december 2011 @ 22:37:

Ik heb bijna de neiging te vragen wie van jullie twee nou de autist is..

Hij is zelf zo te lezen niet echt flexibel..

Denk dat het goed is om op zoek te gaan naar bijvoorbeeld ambulante hulp in het gezinssysteem die jullie kan ondersteunen.

Het is wellicht een idee om bij MEE te informeren. Zij kunnen je de weg wijzen naar passende hulpverlening.

sterkte ermee!

MEE is in mijn ogen ook een zeer goed idee.

Is de stap te groot, ga eens langs bij je huisarts.
quote:ladymaeve schreef op 14 december 2011 @ 22:09:

Ik ging aan mijn vriend vragen of ik zeil moest verwisselen of niet, of hij dat nodig vond..

2 dingen

1) Je vriend vragen of je een laken moet verschonen getuigd

niet van zelfstandigheid, ik zou ook pissig worden als ik om

ieder wisse wasje gestoord werd.

2) Je vriend is een pislul want ondanks je onzelfstandigheid

hoeft hij je niet af te zeiken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Hij doet echt altijd zo... Ook als ik afwas heb gedaan of als ik strijk nooit is het goed genoeg... Soms haalt hij hele kast leeg en gaat ie alles opnieuw afwassen en echt waar ik maak het echt goed schoon, maar hij vindt dan weer een dof plekje en moet alles overnieuw... Ook met strijken dan vouw ik het vierkant op en hij wil het als een rechthoek maar dat lukt me niet en gaat ie zeggen dat het dom is dat ik dat niet weet enzo...

Vind dit van vriend ook niet echt normaal gedrag. Een vlekje of anders gevouwen, nou en!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven