Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe, valse baas

15-12-2011 02:04 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Edit: verwijderd
Ik zou er niet vanuit gaan dat deze vriend van jou precies zegt wat er gebeurt is. Zij heeft hem eruit gewerkt. Hij heeft alle reden om een hekel aan haar te hebben en de boel daardoor onbewust aan te dikken.

Laten voor wat het is en aan je eigen kant gaan staan ipv die van F of je collega's. Kijk het gewoon aan.

Van horen zeggen, leer je liegen.

Jij was er niet bij dus wat wil je doen als ze ontkent? Niks toch.
quote:cheerlesscard schreef op 15 december 2011 @ 02:40:

Ik zou er niet vanuit gaan dat deze vriend van jou precies zegt wat er gebeurt is. Zij heeft hem eruit gewerkt. Hij heeft alle reden om een hekel aan haar te hebben en de boel daardoor onbewust aan te dikken.

Of bewust. Toch heerlijk om een medestander te hebben in je antipathie tegen iemand? Nu neem je het tenminste niet meer voor F. op. En beter nog, B. is opeens de held omdat zíj ervoor gezorgd heeft dat je contract werd verlengd. Ik zou het met een flinke korrel zout nemen.
En afstand nemen van die slangenkuil. Gewoon je werk blijven doen aan aan de oppervlakte blijven.
Ik zou er maar vanuit gaan dat wanneer F kritiek op jou heeft, zij zelf wel naar jou toekomt om dit te melden. Dan kun je je verdedigen.

Daarnaast is het niet verboden om een (negatieve) mening over iemand te hebben. Kun je heel vervelend vinden, maar ja... dat is het leven.

Eigenlijk zou je kwaad moeten zijn op die zogenaamde vriend van je. Hij verspreidt roddels en jij kunt je niet verdedigen omdat het uit de tweede hand is. Wat heb je aan zulke informatie? Lekkere vriend hoor!

Ik zou gewoon doorgaan met je werk en je niet zo laten ophitsen door die roddelcultuur.
Confronteren waarmee? Een uitspraak van iemand die een hekel aan haar heeft? Hoe is dat constructief?

Je reageert nu vanuit je emotie, dat is hoe dan ook geen goed idee. Laat je gevoel even zakken en bedenk dan of je nog iets wilt doen. Als je je zorgen maakt om je positie in het bedrijf, kun je naar F. toe stappen en vragen om een (informeel) functioneringsgesprek. Ik zou met geen woord reppen over de uitspraken van je vriend, maar gewoon vragen hoe ze vindt dat je het doet en of je nog zaken kan verbeteren.

Je doet nu veel aannames en dat kan riskant zijn. Je denkt bv. dat B. heeft gezorgd voor je contractverlenging en dat F. een nieuwe contractverlenging zal blokkeren. Je kan je ook afvragen of je contract überhaupt verlengd was geworden als F. zich daartegen had verzet. Je hebt niet altijd zicht op de machtsverhoudingen.

Wat het feit dat F. een vrouw is met haar (vermeende) valsigheid te maken heeft, snap ik niet. Ik vind de rol van je beste vriend ook dubieus. Hij vertelt jou wat F. voor negatieve dingen over jou én je teamleden heeft gezegd. Als jij die dingen zou doorbrieven, zou hij een groot probleem hebben veroorzaakt. Voor het team, voor F. maar misschien ook voor jou, als zou uitkomen dat jij haar hebt "zwartgemaakt".
Ga in therapie!
Overigens maakt je OP je voor collega's herkenbaar.
Ga in therapie!
Wat mij opvalt is dat jouw posting heel erg relatiegebaseerd is. Hert gaat over dat je mensen mag, of niet mag, dat je bijna vriendinnen bent, dat je zo goed in het team ligt en met niemand problemen hebt, dat soort dingen.

Een bedrijf leiden heeft weinig met relaties te maken. Voor winstgevendheid kan je beter een rendabel zakelijk team hebben dan een onrendabel gezellig team met hartsvriendinnen. Al is een rendabel gezellig team natuurlijk voor iedereen het beste. Maar goed, daar hoef jij je ook niet druk over te maken, maar je baas wel. Die moet zorgen dat er met de werknemers voldoende verdiend kan worden om iedereen van salaris te kunnen voorzien. Dan gaat het om hoe goed je bent in je werkt, hoeveel je verdient, hoe productief iedereen is. Heel andere afwegingen dan of de relatie wel goed is.
Spreuken 18:2
Het klinkt alsof jouw kleine, gezellige familiebedrijfje moet wennen aan de ondernemende aanpak van F. Ja, zij doet het anders en is commercieel gericht. Dat kan een omschakeling zijn, maar dat maakt haar geen slechte leidinggevende. Sterker nog, ik denk dat een wat zakelijker omgang tussen de collega's een goede zaak is.

Het is fijn dat je het goed kan vinden met je team. Maar dit is een baan, geen vriendenclub. Dat jij F verdedigde wil niet zeggen dat zij geen opmerking mag maken over jouw functioneren. Zolang je dat niet direct van haar hoort kun je daar bovendien niets mee. Dus al dat 'zou hebben gezegd': negeren.

Verder valt me op dat je hiërarchie walgelijk vindt. Hiërarchie in een bedrijf betekent niet dat de één minder is dan de ander. Het gaat om een verdeling van taken en verantwoordlijkheid. Zonder dat kan een beddrijf moeilijk functioneren.

Mijn advies: doe je werk goed en negeer alles wat je van derden hoort. Laat je niet onzeker maken door roddels van collega's of aannames over je leidinggevende.

Een informeel functioneringsgesprek vind ik ook een goed idee.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:satchel schreef op 15 december 2011 @ 09:32:

Wat mij opvalt is dat jouw posting heel erg relatiegebaseerd is. Hert gaat over dat je mensen mag, of niet mag, dat je bijna vriendinnen bent, dat je zo goed in het team ligt en met niemand problemen hebt, dat soort dingen.Scherp!
Ga in therapie!
Probeer je iets professioneler op te stellen en laat je emoties eens wat minder schreeuwen. Ik ken het wereldje waar jij je in begeeft en vergis je niet, niet alles is wat het lijkt.

Steek ook eens je hand in eigen boezem en kijk kritisch naar je eigen functioneren. Je ligt goed in het team zeg je, maar dat is iets anders dan je werk uitstekend doen. Kan er een kern van waarheid zitten in wat F. zou beweren / beweert? Zo ja, kun je een manier vinden om dat te verbeteren? Door extra training of begeleiding?
Of het nou wel of niet waar is wat die 'beste vriend' beweerde. Ik zou er mijn voordeel mee gaan doen. In die zin dat je inderdaad eens kijkt naar hoe je nou functioneert. Vaak heb je zelf best wel door waar je zwakke punten liggen. Misschien kun je daar nog wat aan doen? Ik zou niet verbolgen in een hoekje een hekel aan F gaan zitten hebben. Dat komt de zakelijke verhouding niet ten goede.

En dat functioneringsgesprek aanvragen is een mooie ingang om nog meer inzicht te krijgen, ditmaal in hoe je functioneren overkomt. Dan kun je dat aanpakken, wat weer bevorderlijk kan werken voor een contractverlenging. Denk aan je eigen zakelijk belang en dat kan ook heel goed zonder kille verhoudingen, als je het slim, zakelijk en collegiaal aanpakt.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Als ik het zo hoor ga ik er inderdaad anders naar kijken. Ik ben nu 22, en dit is zo''n beetje het eerste bedrijf waarin ik een aantal jaar achtereen werk. En in dit ''wereldje'' is bijna alles gebaseerd op meningen en niet op cijfers, misschien dat ik er daarom zo naar kijk.

Ik heb pas een functioneringsgesprek gehad, dat ging goed, dat werd door F afgenomen terwijl deze mij amper had gezien. Ik ben gewoon bang dat zij haar beeld van het 18jarige meisje nog mee laat wegen. Verder heb ik binnen dit bedrijf altijd goede beoordelingen gehad.

Het is niet zo dat die vriend probeert te roddelen. Sterker nog, hij zou nooit tegen mij liegen. Ook heeft hij dit al zeker 2 maanden voor zich gehouden, hij heeft 't me gisteren pas verteld, hij twijfelde of ie dat wel moest doen.

Dat vrouwelijke valsheid moet ik misschien even toelichten, ik heb meer mannelijke vrienden, omdat ik vind dat veel vrouwen niet eerlijk zijn (in mijn kring dan). Toch een beetje typisch. Dus als ik een vrouw mag, dan vertrouw ik haar. En als ik dan dit hoor, word dat toch weer de kop in gedrukt....
Jij bent zelf dus ook niet te vertrouwen...?
Ik zeg niet dat je vriend roddelt, maar in mijn ogen had hij het beter voor zich kunnen houden. Waarom vertelde hij het je nu toch?

Ik denk niet dat vrouwen valser zijn dan mannen. In de woorden van de legendarische dr. House: "everybody lies". Je vriend zal je ook heus niet altijd de waarheid vertellen, en bovendien bestaat "de waarheid" niet. Hij vertelt natuurlijk zijn eigen gekleurde versie ervan. Dat wil niet zeggen dat hij liegt, maar het is goed om in gedachten te houden.

Ik denk dat je hier niets mee hoeft.
Ga in therapie!
EDIT: klopt niet wat ik zei...
anoniem_139403 wijzigde dit bericht op 15-12-2011 16:21
Reden: klopt niet
% gewijzigd
Er is verschil tussen gewoon collega's en iemands chef zijn. Als collega mocht ze je misschien wel maar slechts als persoon en had ze al haar mening over je werk. Of dat nu redelijk is of niet. Een baas heeft meer verantwoordelijkheid en maakt keuzes voor het grote goed van het bedrijf. Als ze al ergernis had over je had en nu de macht die aan te pakken zal in haar nieuwe functie 'persoonlijkheid' wel veranderen wat betreft voormalig collega's. Ze moet wel, zou zelfs slecht zijn als ze dat niet deed. Met de baas heb je geen gelijkwaardige relatie. Directe collega's moet je beetje te vriend houden, omdat wat je zegt, je er waarschijnlijk jaren mee moet doen.

Maar de felheid is wat wat hard, blijkbaar zat frustratie diep. Oh en hoe jij jezelf ziet hoeven anderen je niet te zien. Misschien ben je wel dominant en anti kritiek en overschat je jezelf wat. Hoe ging je met haar kritiek om? Ik had ook ooit collega die zowat mijn hoofd eraf beet als ik het waagde kritiek te hebben. Kon er best mee werken verder doordat hij prettige eigenschappen had maar ergerde me wel.

Mijn enige advies als je er wil blijven werken; wat jij er ook van vindt, F vind dat niet. Ze is je baas en je moet haar tevreden houden. Pas je werk aan zodat zij tevreden is.

Ik weet niet of sekse in dit geval veel uitmaakt. Mensen die carriere wil maken zullen sowieso gladder zijn. Wat betreft 'valsheid' weet ik ook niet. Ik als man met teveel vrouwen als voorbeeld heb dat nooit gesnapt. Een groep vriendinnen die ruzie met ééntje ervan hebben is gewoon wonderlijk te zien. Ik heb het van dichtbij mogen zien. Nou ja zien, ondertitels waren welkom geweest.
Ga er nou maar gewoon van uit dat F. wel professioneel is, en jouw functioneren dus ook in die hoedanigheid beoordeelt. Ze heeft niet voor niets die functie.

Overigens: nieuwe medewerkers aantrekken kost tijd en geld. Dat doen ze dus niet als het strikt noodzakelijk is. Zorg gewoon dat je je werk goed doet en wees kritisch op jezelf, dan komt het allemaal wel goed. En laat je wat minder meeslepen door je emoties.
Ik zeg het nog maar een keertje: als een collega hier leest, ben je herkenbaar. Dan kun je het met de titel van dit topic wel schudden, of die nu waar is of niet.
Ga in therapie!
doen alsof je gek bent...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven