Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en volwassen: deel 3

29-01-2011 13:49 3037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je een beugel of overweeg je een omdat je je al jaren aan je gebit stoort, of omdat je gebit het volgens de tandarts zo geen 10 jaar meer uithoudt? Baal je van dat metalen geval in je mond en wil je soms nog het liefst naar buiten met een zak over het hoofd? Praat er gerust over met lotgenoten! Klagen mag uiteraard ook. Hier ondersteunen we elkaar en kletsen we erop los bij een zacht gebakje of soep

Dit is het overzicht der beugelmenschen:

'A smile is the prettiest thing you can wear': we zien jouw smile hier dan ook zeer graag terug in (al dan niet vergelijkende) foto's!

Foto's plaatsen doe je zo:

1. Je foto moet al op het internet staan (hyves, mijnalbum,..)

2. Je klikt de foto aan die je wil plaatsen

3. Dan klik je met rechts, en kiest 'eigenschappen'

4. Kopieer de hele regel die achter 'Adres' staat

5. Kies nu hier in dit scherm het icoontje van het schilderij ('voeg een afbeelding toe')

6. Plak de gekopieerde regel in het schermpje dat verschijnt

7. En daar is je foto!

(bij Mac gaan 3 en 4 samen in 'kopieer locatie afbeelding')
Voel je die spalk erg goed zitten? Ik krijg ook beneden en boven een spalkje.

Ik krijg geen nachtbeugel, maar een kennis vertelde van de week dat zijn tanden ook met spalkje nog verschuiven. Hij heeft zelf voor een nachtbeugel gevraagd.

Nu twijfel ik of alleen spalkjes voldoende zijn.

Lotte, weet jij hier misschien antwoord op?
Suzanne, als je écht zekerheid wilt hebben, kun je het beste beide doen. Nachtbeugel en spalk. Die nachtbeugel hoef je dan niet elke nacht in, maar bijvoorbeeld twee nachten per week.

Want die kennis van jou is het levende bewijs dat het ook met een spalkje nog kan gaan verschuiven. Ook in onze praktijk heb ik daar een paar voorbeelden van gezien. Maar ik ken ook mensen (m'n eigen nicht bijvoorbeeld) waarbij het met alleen een spalkje al jaren perfect staat.

Bij mijn eigen orthodontist krijgt elke patiënt standaard een spalkje én een nachtbeugel. Niet voor niks, lijkt mij...
@Lotte ik had zojuist foto's gemaakt van de tanden waar ik nog niet tevreden over ben. Bleek het te donker in de kamer en is het op de foto's echt niet te zien. Nu moet ik snel naar mijn werk maar binnenkort komen de foto's eraan. Dan kun jij me misschien nog advies geven voor ik voor de laatste keer naar de ortho ga

Suzanne ik ben ook het bewijs dat de boel met spalkje nog iets kan verschuiven. Volgens ortho wordt het nooit erger dan het nu is maar ik stoor me er aan en heb er last van. Binnenkort dus even foto's ter illustratie...
Ben benieuwd, Dzjannke!

Leuk trouwens je hier weer even te treffen
Ik zal donderdag overleggen als de beugel er uit gaat. Ik neem aan dat een nachtbeugel nog gemaakt kan worden. Ik heb al moeten happen voor de spalkjes. Wel moet ik over 4 maanden op controle en dan zou bekeken worden of de spalkjes voldoende zijn. Tenminste, zo heb ik het begrepen.

Dzjanneke, ik ben benieuwd naar de foto's.

Ik zou het zonde van alle moeite vinden als het toch weer gaat verschuiven. Een nachtbeugel lijkt me niet zo'n probleem om te dragen.
Beste meiden,

Ik heb jullie advies nodig, want ik weet het even niet meer.

in januari begin ik aan de beugel. Voor die tijd moet ik beslissen of ik een kaakoperatie wil, of niet. Ik heb een overbeet van 5mm. Volgens de ortho en de kaakchirug is dit niet ernstig en heb ik de keus of ik het wil laten doen of niet. De meeste mensen hebben geen keus en moeten gewoon omdat de overbeet groter is. Mijn overbeet is binnen of op het randje van de perken.

De voordelen zijn dat ik denk dat het eindresultaat pas echt geslaagd is als ook mijn tanden mooi recht op elkaar staan en dat ik misschien spijt krijg als ik de operatie niet laat doen.

De nadelen zijn de narcose, de (misschien blijvende) ongevoeligheid van de kin en lip.

Ik weet gewoon even niet wat wijsheid is en ik hoor graag jullie mening.

Moet ik laten snijden in een gezond lichaam, met alle risico's of moet ik genoegen nemen met het resultaat van de beugel, wat mijn gebit ook al lekker zal opkalefateren?

Ik kijk uit naar jullie reacties. Alvast bedankt
Euhm lien, als je me wil helpen graag... heb me appeltje nog niet zo lang... dus snap nog niet zo heel goed hoe het allemaal werk.. heb al een paar x geprobeerd hoe het boven staat.. maar dat werkt niet helemaal,

Morgen weer controle.. zal ik dan horen of die eruit mag??!?!
@Carma: Een overbeet van 0 tot 5 - 6 mm valt inderdaad binnen de norm van wat 'normaal' is. Persoonlijk zou ik daar dus geen operatie voor over hebben.

Maar het zijn jouw tanden, niet de mijne.

Heb je misschien een foto van je tanden, waarop de overbeet te zien is? Dat maakt het voor ons wel iets makkelijker er een mening over te vormen.
@Carma, Ik had een overbeet van zo'n 6mm. Een operatie was ook een optie en als ik het helemaal perfect wilde hebben dan was dat de beste keus. Ik heb hier echter niet voor gekozen.

Ik heb boven en beneden een beugel en met behulp van elastieken is mijn overbeet nu minimaal.

Maar...mij stoorde het dat enkele tanden scheef stonden, de overbeet had ik niet zo'n moeite mee.

Ook zei de ortho dat ze bij volwassenen niet zo goed kunnen inschatten wat met elastieken nog te corrigeren is, maar bij mij heeft het goed uitgepakt.

Als je foto's plaatst kunnen we misschien beter onze mening geven...
Meiden,

Ik krijg in januari Brackets.

Ik krijg ook op mijn gehemelte een ijzer plaatje die ik elke dag een slag moet aandraaien.

Ik vraag me nu af of ik daardoor ga slissen of raar ga praten.

Lijkt me ook niet echt lekker zitten op je gehemelte.
Bedankt voor jullie reacties.

Bij deze dan een foto van mijn gipsmodelletje (vind het toch wel een beetje oncomfi om dit er op te zetten). Er is wat schaduw, maar ik denk dat het wel goed te zien is.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Misschien dat deze foto de situatie nog beter laat zien

jeeeeeh!!! ik heb goed nieuws!! HIJ MAG DERUIT!!

A,s dinsdag al;) Kon gelijk vandaag voor me happen.. Krijg boven en onder spalkje.. en krijg een nacht beugel.

Nog 5 nachtjes slapen:)

Ik ben helemaal blij:)
Gefeliciteerd annutje!

En wat hoef je maar kort af te tellen, lekker joh.

@Carma: Het lijkt of je twee middelste ondertanden iets naar binnen staan gedraaid. Als die in een mooiere boog worden gezet, denk ik dat je overbeet meteen al minder lijkt.

Persoonlijk zou ik hier geen operatie voor over hebben.
annetje23: Gefeliciteerd!!!

Dat is snel zeg, gek idee he dat je volgende week zonder beugel bent. En jij krijgt dus ook spalkjes en nachtbeugel.

Ik ga dat morgen toch nog even overleggen of ik ook nog een nachtbeugel kan krijgen...

Morgenmiddag is de mijne er ook uit en ik vind het heel raar.

Ik ben super benieuwd hoe het er uit ziet.
Jaa het is echt heel snel... Het was vandaag aardig rustig bij de praktijk.. dus kon daarom gelijk happen... En ze hadden di een gaatje.. Dus ik stond ook echt een beetje perplex..van o volgende week is die er gewoon al uit! Gek idee.... Ben gewoon over 6 dagen beugelloos...

Ooh spannend suzanne.. Jaa ik krijg een nachtbeugel wel gek.. want k krijg hem thuis opgestuurd.

Ben benieuwd naar jou eindresultaat!
Wat goed alweer twee meiden beugel loos, bijna.

Super hoor, ben benieuwd naar de foto
@Lotte35, dank je voor je input. Ik denk dat je gelijk hebt.

Na er 24 uur over nagedacht te hebben en met verschillende mensen gesproken te hebben, neig ik meer naar niet opereren.

De kaakchirurg noemde ook het risico op knakkende kaken na de operatie, terwijl ik nu geen pijn of last heb. Eigelijk zou de operatie bij mij puur cosmetisch zijn, omdat ik bang ben dat ik anders niet 100% tevreden zal zijn met het eindresultaat. Maar goed, als er complicaties optreden ben ik ook niet 100% tevreden. Misschien moet ik maar voor de 90% gaan en hopen op een mooie rechte rij tanden. maar met een overbeet(je).

Ik heb nog een paar weken om mijn definitieve beslissing te nemen. Ik hoop dat ik de goede zal maken.
Annutje23 en suzanne70, wat fijn dat het er voor jullie bijna op zit! Veel plezier met het eindresultaat.
Suzanne,succes morgen!!!

Geniet van het moment.

Anuutje,Wat een nieuws zeg Super!!!

Ja dan kun je alleen maar BLIJ wezen!!!
Annutje en Suzanne, wat geweldig voor jullie, beugelloos de feestdagen en het nieuwe jaar in!

Carma: als ik jouw gipsmodel zo zie kun je best zonder operatie. Zoals Lotte al opmerkte lijken je onderste snijtanden wat naar binnen te staan en als die recht staan is je overbeet al veel kleiner. Hoe passen je kiezen op elkaar? Dat is bij mij namelijk een belangrijke reden om wel voor een operatie te gaan. Boven heb ik mijn verstandskiezen nog, dus daar heb ik twee kiezen meer dan beneden. Als ik mijn kiezen op elkaar zet, bijten die verstandskiezen op de een na laatste kiezen beneden. Snap je 'm nog? Vooral het kauwcomfort is dus belangrijk, dat het cosmetisch dan ook nog fraaier wordt is mooi meegenomen.
Rebelsmeisje, het klopt inderdaad dat mijn ondertanden naar binnen staan. Ik hoop dat mijn overbeet inderdaad minder zal opvallen als deze naar voren getrokken worden.

Ik heb nu boven nog verstandskiezen, maar deze gaan er waarschijnlijk binnenkort uit. Ook moet links de tweede kies er uit. Met een schroef en veer wordt dit gat dichtgetrokken. Dat scheelt weer 2500 euro aan implantaat. uiteindelijk zal ik links boven maar 3 kiezen overhouden. Verder passen mijn kiezen goed op elkaar en verwacht ik daar geen problemen.

Wanneer wordt je geopereerd?
Suzanne & Annutje, fijn zeg
Yippie! De beugel is er uit en ik ben heel blij met het eindresultaat! Het plaatsen van de spalkjes was het meeste werk, dat had ik niet verwacht. De beugel zelf was er zo uit, totaal niet pijnlijk. Mijn tanden voelen nu heel glad, heerlijk. Na overleg met de assistente en ortho heb ik besloten om ook een nachtbeugel te nemen. Die krijg ik over 1 week, alleen voor boven. Ik zal ook nog foto's plaatsen binnenkort.
oh, wat heerlijk voor je! Ik ben heel benieuwd naar je foto's. Heb je ook "voor" foto's op het forum staan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven