Werk & Studie alle pijlers

taboes ouderen sph

16-12-2011 22:43 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal

ik moet na de kerst een presentatie houden over taboes van ouderen. Wat bij hen vroeger een taboe was. Nu zijn er al een paar in de klas die hebben het onderwerp relaties en seks.

NU heb ik zelf geen opa en oma meer en weet eigenlijk vrij weinig van deze doelgroep af. Vroeg me af of er mensen zijn die ideeen hebben, of weten waar vroeger een grote taboe op lag bij ouderen.
Het was uberhaupt taboe om de vuile was buiten te hangen. Je sprak gewoon niet over dingen.

Een baan als prostituee.
Huwelijksproblemen, dan ging vader eindeloos vissen of klussen in zijn schuurtje (of erger nog: naar de kroeg).

Alcoholisme en andere verslavingen en bijkomende schulden.
Heeft een vriend/vriendin geen opa/oma die het leuk vind om te vertellen over vroeger en die je op een gebakje kan trakteren?

Nog een paar taboes:

(Ouders) fout in de oorlog. (nog steeds wel een taboe, is veel over te vinden)

Fouten/Problemen met de pastoor/dominee. Mijn opa verteld nu wel eens over de vele keren dat ze meneer pastoor dronken thuis moesten brengen, daar werd natuurlijk niet over gepraat. Pastoor gaat uiteindelijk weg naar een andere parochie/klooster. Daarna kregen ze er een die met zijn vingers in de kas zat. Maar achteraf gezien gelukkig geen die aan kinderen zat.
Alcoholisme

Arm zijn
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hoog in je bol hebben of kapsones hebben als je bijv. als arbeider door wilde leren of zelfs maar een moeilijk boek las. Dat doet ons soort mensen niet.
De pastoor die aan kleine jongetjes zat.

Incest.
Toen ik nog als verpleegkundige in opleiding al die ouderen moest wassen, verbaasde me het hoezeer vrouwen van onderen gemankeerd waren (door bevallingen). Volgens mij sprak ook niemand daarover. Maar wat een pijn, schaamte en ongemak moet het vrouwen destijds hebben gegeven...(complete verzakkingen, ongeheelde rupturen, etc.)
quote:iris1969 schreef op 16 december 2011 @ 22:59:

Hoog in je bol hebben of kapsones hebben als je bijv. als arbeider door wilde leren of zelfs maar een moeilijk boek las. Dat doet ons soort mensen niet.Aha, het aloude kaste systeem.
Ach, een boel spreekwoorden zeggen toch ook al genoeg?

Hoge bomen vangen veel wind, met je kop boven het maaiveld steken, wie voor een stuiver geboren is zal nooit...,
quote:schouderklopje schreef op 16 december 2011 @ 23:00:

Toen ik nog als verpleegkundige in opleiding al die ouderen moest wassen, verbaasde me het hoezeer vrouwen van onderen gemankeerd waren (door bevallingen). Volgens mij sprak ook niemand daarover. Maar wat een pijn, schaamte en ongemak moet het vrouwen destijds hebben gegeven...(complete verzakkingen, ongeheelde rupturen, etc.)Precies mijn oma, veel pijn maar nooit naar de dokter willen.
Incontinentie en dan zelf gaan rommelen met maandverband of luiers omdat ze niet om een Tena Lady willen vragen.

Een bal als dat van een olifant, omdat ze daar niet mee naar de dokter durfden.
Seks op zichzelf was taboe natuurlijk. Maar het feit dat vrouwen eigenlijk hetzelfde functioneren als mannen, was denk ik ook taboe. Op seksueel vlak (een vrouw zou toch geen vleselijke lusten hebben). Maar ook emancipatoir: een vrouw was niet gemaakt om te leren. Stemmen, ach, wat wist een vrouw er nou helemaal van. Vrouwen hadden iig geen ambitie!
Zo, nu ben ik uitgedacht

p.s. ledigheid was ook taboe
quote:schouderklopje schreef op 16 december 2011 @ 23:04:

Seks op zichzelf was taboe natuurlijk. Maar het feit dat vrouwen eigenlijk hetzelfde functioneren als mannen, was denk ik ook taboe. Op seksueel vlak (een vrouw zou toch geen vleselijke lusten hebben). Maar ook emancipatoir: een vrouw was niet gemaakt om te leren. Stemmen, ach, wat wist een vrouw er nou helemaal van. Vrouwen hadden iig geen ambitie!Inderdaad, mijn oma was een slimme meid maar ze werd naaister totdat ze ging trouwen en kinderen kreeg.
quote:schouderklopje schreef op 16 december 2011 @ 23:05:

Zo, nu ben ik uitgedacht

p.s. ledigheid was ook taboeYep, dan ging je kleding verstellen of sokken stoppen.
Fout zijn in de oorlog, zelf of een familielid
Home is where your wifi connects automatically.
Ik zou een thema kiezen als ik jou was, dan kun je verschillende voorbeelden behandelen.

Kerk/geloof

Armoede/klasse

Ziekte (lichamelijk en psychisch)

Oorlog

Alles gerelateerd aan vrouw zijn: seks en verlangen, zwangerschap etc.

Relatieproblemen
Alles wat je op de wc doet. ( of wil doen, maar wat niet lukt )
Is geen kinderen willen al genoemd?
http://www.aandachtvoorge ... eschiedeniskijken/?p=7834
Mijn oma van 88 was 1 van de eerste die ging samenwonen en niet trouwen. Schande spraken ze ervan.

Toen werd ze ook zwanger toen ze al 6 volwassen kinderen had en zelf hoog in de 40 of begin 50 was.

Toen haar man (vrij) snel na die geboorte overleed heeft ze wat scharrels gehad maar nooit meer iets vast. Een vrouw met kinderen helemaal alleen en niet op een man zitten wachten. Uitzondering in die tijd.

Als ze haar kleinkinderen ziet zegt ze regelmatig dat niemand van ons homo of lesbisch is zelfs geen bi. Jammer vind ze dat. En als laatste: ze wil zo graag eens blowen heel benieuwd hoe dat nou eens is.

Mijn oma lijkt helemaal niet op een oudere!
kun je dat niet beter aan die ouderen zelf vragen? of op een seniorenforum?
http://mens-en-gezondheid ... verband-en-de-tampon.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven