Werk & Studie alle pijlers

taboes ouderen sph

16-12-2011 22:43 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal

ik moet na de kerst een presentatie houden over taboes van ouderen. Wat bij hen vroeger een taboe was. Nu zijn er al een paar in de klas die hebben het onderwerp relaties en seks.

NU heb ik zelf geen opa en oma meer en weet eigenlijk vrij weinig van deze doelgroep af. Vroeg me af of er mensen zijn die ideeen hebben, of weten waar vroeger een grote taboe op lag bij ouderen.
Kanker. ( vandaar dat veel ouderen " Ká " zeggen )

Incontinentie

Menstruatie
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
De hoogte van je salaris.
Homoseksualiteit
homoseksualiteit? Dat herken ik uit mijn familie. En inderdaad, seks, kanker, incontinentie en menstruatie.
Een veel jongere/oudere partner?

Als katholiek/christen een partner die niet geloofde?
Abortus of zwanger raken voor je getrouwd was.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Abortus
de oorlog (zeker als je niet helemaal weet of je eigen familie wel zo koosjer was)?
Seks voor trouwen.
voor mannen was bevallen taboe. Daar diende je volgens mij niet bij te zijn.
Of een (geestelijk) gehandicapt kind hebben. Die werd vaak in een tehuis geplaatst, ergens in de bossen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
samenwonen was taboe als je niet getrouwd was.
miskramen,niet zwanger kunnen worden, medische hulp nodig om zwanger te worden, een doodgeboren kindje, werd nooit over gepraat ( naar buiten toe)
Een werkende vrouw misschien? Emancipatie? Drugs? Niet naar de kerk gaan? Scheiden? Stappen tot diep in de nacht?

Coma-zuipen? De vuile was buiten hangen? Gehandicapte kinderen? Grote mond tegen je ouders?

Ik denk zo'n beetje de tegenhangers van "de jeugd van tegenwoordig"

Ik geloof dat er vroeger grotere vloerkleden waren, waar je alles onder kon vegen... Of grotere mantels der liefde...

Succes in elk geval! (In mijn tijd op de sph ook een onderbelichte doelgroep...)
tienermoederschap idem als gehandicapt kind: dat overkwam goede meisjes niet en volgens mij werd je dan ook vaak weggemoffeld.
Geen religie hebben was volgens mij nog erger als protestant zijn bij een katholiek of andersom. Een heiden, dat was tsssss......
Psychische problemen zoals depressies, psychoses e,d., die werden onder het mom niet lullen maar poetsen onder het tafelkleed geveegd.
Google eens op het jaartal dat je wilt.

bijv. zo
Een katholiek en protestant op 1 kussen, ik weet niet of het taboe was, maar was not done in ieder geval.
Klasseverschillen binnen relaties, dus een rijke jongen met arm meisje of omgekeerd.
quote:iris1969 schreef op 16 december 2011 @ 22:54:

Psychische problemen zoals depressies, psychoses e,d., onder het mom niet lullen maar poetsen onder het tafelkleed geveegd.denk het ook. Net als het hebben van een "afwijkend" familielid (eentje die crimineel was, in de gevangenis had gezeten, een pedofiel was of andere erge dingen had gedaan. Daar sprak je niet over, zelfs niet met elkaar).
Aandoeningen als autisme, schizofrenie, ad(h)d.
Geen kinderen kunnen krijgen, dan kwam de pastoor vragen waar ze bleven.
quote:schouderklopje schreef op 16 december 2011 @ 22:56:

[...]

denk het ook. Net als het hebben van een "afwijkend" familielid (eentje die crimineel was, in de gevangenis had gezeten, een pedofiel was of andere erge dingen had gedaan. Daar sprak je niet over, zelfs niet met elkaar).Yep, het zwarte schaap van de familie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven