Eenzaamheid

17-12-2011 21:23 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag is eigenlijk maar kort... Ik voel mij de laaste tijd heel eenzaam.. Ik zit niet echt bij een vrienden 'groep' zoals dat hier gebruikelijk is.. Daardoor val je best vaak buiten de boot met uitjes oid. Heb wel wat losse vrienden maar niet echt iemand die ik bij wijze van spreke s'nachts zou kunnen bellen.. En zij zitten allemaal wel in een vriendengroep.. Zou heel graag tips van jullie horen! Xxx
Wat zou je willen jurkje? Wil je nieuwe mensen leren kennen? Of wil je het contact met je vrienden verdiepen?
Weet ik eigenlijk niet zo goed! De vrienden die ik nu heb, ben ik altijd heel hecht geweest. Ik heb destijds een relatie gehad met een jongen uit deze groep, doordat dit uitging en hij een nieuwe relatie kreeg is het allemaal wat anders geworden.. Het lijkt me super om deze band weer aan te halen, maar krijg het idee dat zij het lastig vinden als zowel hij en ik er zijn. Hij zit al sinds zijn 13e bij deze groep en is daarnaast ook nog een super sociaal. Ik ook wel hoor (denk ik?) maar hij het type dat binnen no time vrienden maakt. Ik ben vrij onzeker en vaak 'bang' dat ze niet op mij zitten te wachten, dat maakt het wel iets lastiger.
Als het je super lijkt om het contact met je vrienden aan te halen, dan is het misschien een idee om hen eens te vragen of ze het lastig vinden dat jullie er allebei zijn? Wie weet vinden ze dat helemaal geen probleem? En als je dan bijv. meer gaat afspreken dan merk je vanzelf wel hoe ze op je reageren.
Beter één goede vriendin dan 'n vriendengroep wat mij betreft.
Klinkt het heel stom als ik dat niet zo goed durf? Een vriendin uit die groep heeft eens in een aangeschoten bui gezegd 'merk je dan niet dat wij je minder snel uitnodigen als hij er is' ik wist toen niet goed wat ik moest zeggen maar het deed me wel heel veel.. En zoals net, bel ik iemand uit deze groep op, of ze nog iets gaan doen vanavond, als antwoord, we gaan eerst daar naar toe en daarna stappen en jij? Ik ga dan niet mezelf uitnodigen, ook al zou ik heel graag mee zijn gegaan..
In plaats van 'wat gaan jullie doen?' voortaan vragen 'heb je zin om samen met mij wat te gaan doen?'
Nee, klinkt helemaal niet stom. Je geeft al aan dat er twee dingen spelen: je onzekerheid en dat je relatie gestopt is. Dan is het wel normaal dat je niet goed weet wat je kunt verwachten van de vriendengroep.

Zou je tegen die vriendin durven/kunnen zeggen: "Hee, je zei toen dat jullie me minder snel uitnodigen als hij er is. Ik ben wel benieuwd wat daar de reden van is? Is dat voor mij of voor hem of ...?"

Wie weet denken ze dat één van jullie het niet prettig vindt, maar vinden ze het zelf geen enkel probleem als jullie er allebei zijn?

Tja, en het kan dan ook zijn dat ze iets zeggen als "Ja, hij zit al jaren in de vriendengroep en het contact met jou is toch wat anders."

Zoiets is niet leuk om te horen natuurlijk, maar misschien kun je dan zelf kijken of je andere mensen kunt ontmoeten (sport, hobby of bijv. www.nmlk.nl)
Elninjo, bedankt voor de tip, ga het de volgende keer eens proberen! En new in town, ik weet ergens wel waar het vandaan komt, ik heb nog heel lang met hem, hoe zeg je dat, gelopen terwijl het al uit was.. Ik had dan gewoon zijn bevestiging nodig terwijl ik heel goed weet dat hin dacht, morgen weer een ander.. Heel dom van mezelf en kan goed begrijpen dat hun daar op een gegeven moment wel klaar mee waren.. Ik denk dus dat het beetje mijn eigen schuld was.. Trouwens, thanks voor jullie reacties!
Eens met elninjoo, nodig je jezelf niet uit maar nodig je hun uit.

Offtopic: ik ben ook al een tijdje over eenzaamheid aan het denken, wat is eenzaamheid voor anderen enz. Naar aanleiding van een uitspraak van vriend... Sorry voor offtopic, vond het wel toevallig ineens een topic met eenzaamheid als titel.
Misschien dan toch maar eens kijken of je jullie vriendschap in een nieuwe vorm kunt gieten. Ze moeten dan toch ook weer even wennen aan de nieuwe jurkje toch?

Inderdaad wat elninjoo zegt: zelf met een voorstel komen om iets te doen. Of zeggen: "Goh, het lijkt me leuk om mee te gaan." Dan merk je vanzelf wel hoe ze reageren.
Flutzel, als je ergen over wilt kletsen, geen probleem hoor! New in town, want leuk hoe je dat zegt over de vriendschap in een nieuwe vorm, zo heb ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht..! Ik kan trouwens ook slecht alleen zijn hoor, heb het topic alleen zijn en gelukkig met jezelf ook ontdekt, staan mooie uitspraken en tips op! Ik wil te vaak heel krampachtig het hele weekend volplannen, nu de vriendschappen minder worden en zij uitgaan en ik thuis zit wordt ik spontaan helemaal zenuwachtig enzo?! Beetje raar..
@ flutzel: voel jij je ook eenzaam?

@ jurkje: alleen thuis zitten als iedereen lol heeft, is ook niet zo leuk natuurlijk. Dan wil je zelf ook lekker de hort op en plezier hebben toch? Helemaal volplannen is misschien wel té als het inderdaad krampachtig wordt.

Welke tips heb je gelezen waar je iets mee kunt?
Ja nou, veel valt er niet over te kletsen hoor. Ik opperde paar dagen geleden aan vriend dat ik me soms wel eenzaam voel. Zijn antwoord: Hoe kan je nou eenzaam zijn als ik bijna altijd bij je ben?

Ik ben van land gewisseld met naar hier komen, en mijn "vrienden" van ginds kunnen de moeite ook niet vinden om naar hier te komen, en ik heb hier nog niet zo een vriendenkring uitgebouwd, ook deels onzekerheid wss (vroeger durfde ik wel mensen aanspreken en een gesprek op gang houden en dat durf ik nu ook niet meer. Kom meestal niet verder dan: alles goed en dan weet ik het zo goed al niet meer .

Dus toen ik dat uitlegde dat ik me wel eens eenzaam voelde zonder vriendenkring, toen snapte hij het pas. Dus vandaar was ik erover gaan denken. Ik voel me eenzaam soms zonder vriendenkring, maar dat vind hij blijkbaar een beetje raar in eerste instantie. Dus betekent eenzaamheid voor hem iets anders, en vandaar stelde ik me oa de vraag van wat betekent eenzaamheid voor anderen? En ook wanneer is het alleen en wanneer is het eenzaam? Ik kan me eenzaam voelen zonder vriendenkring, maar is dat wel effectief eenzaam of voel ik me dan gewoon alleen, zit ook nog een verschil tussen. Kan soms wel blijven doordenken op sommige dingen, lang leve add... NOT.
quote:new_in_town schreef op 17 december 2011 @ 22:19:

@ flutzel: voel jij je ook eenzaam?

Soms wel, soms niet. De ene keer berust ik erin en de andere keer loop ik ervan tegen de muren op. Met de feestdagen word je er min of meer wel een beetje met je neus op geduwd soms vind ik: het samenzijn enz.
@ flutzel: ik denk dat jij en je vriend een andere definitie van eenzaamheid hebben. Je eenzaam voelen omdat je geen vriendenkring hebt, komt niet raar op me over.

Heb je enig idee hoe je een vriendenkring kunt opbouwen? Wat past bij jou?
quote:flutzel schreef op 17 december 2011 @ 22:25:

[...]

Soms wel, soms niet. De ene keer berust ik erin en de andere keer loop ik ervan tegen de muren op. Met de feestdagen word je er min of meer wel een beetje met je neus op geduwd soms vind ik: het samenzijn enz.Je erin berusten en ervan tegen de muren oplopen: beide klinken alsof je gewoon meer behoefte hebt aan mensen om je heen.
quote:new_in_town schreef op 17 december 2011 @ 22:26:

@ flutzel: ik denk dat jij en je vriend een andere definitie van eenzaamheid hebben. Je eenzaam voelen omdat je geen vriendenkring hebt, komt niet raar op me over.

Heb je enig idee hoe je een vriendenkring kunt opbouwen? Wat past bij jou?

Denk dat je gelijk hebt wat de definitie betreft, en hij moet ook niet per se op dezelfde definitie te zitten, ik vond het alleen gek dat hij het gek vond dat ik me soms wel eens eenzaam voelde (wat een zin hihi). Gelukkig begreep hij het wel toen ik het beter uitlegde aan hem

Ik denk dat ik eerst zelf terug wat mondiger moet worden, hier op het forum lukt dat wel, maar dat is een forum he. Achter een scherm communiceren is altijd makkelijker dan het echte werk he. Ik moet er zelf op uit en me over die drempel heenzetten hoor, dat weet ik wel, maar vind het niet makkelijk ...
quote:new_in_town schreef op 17 december 2011 @ 22:27:

[...]

Je erin berusten en ervan tegen de muren oplopen: beide klinken alsof je gewoon meer behoefte hebt aan mensen om je heen.

Dat heb ik ook, dat klopt, die behoefte is er wel. Maar ben beetje angsthaas geworden door de jaren heen blijkbaar

Edit: msn contacten heb ik trouwens wel, maar is ook niet in het echt he.
Hee flutzel, maar vroeger was je dus wel mondiger? Weet je nog hoe je dat toen deed? Misschien kun je het weer oppakken en gaan oefenen, dan kom je vast snel op je oude niveau.

Heb zelf een flinke tijd geen sociale contacten had en moest toen echt weer oefenen met communiceren. Heel raar. Misschien is het bij jou ook wel zoiets?
@ flutzel, snap jou wel, ik denk dat er ook heeeeeel weinig mensen vam mij verwachten dat ik me zo voel.. De site www.nmlk.nl zag er wel heel leuk uit, misschien ook iets voor jou?

Ik ben bij het andere topic nog niet heel ver met lezen, maar heeft me wel aan het denken gezet dat ik misschien iets liever voor mezelf zou moeten zijn en in verhouding met wat ik hier boven zei, ik moet eerlijker zij naar mezelf en anderen.. Ik zal namelijk niet snel laten merken aan anderen wat ik voel.. Ik weet ook eerlijk gezegd niet zo goed hoe dat moet, verleerd denk ik..
quote:flutzel schreef op 17 december 2011 @ 22:34:

[...]

Dat heb ik ook, dat klopt, die behoefte is er wel. Maar ben beetje angsthaas geworden door de jaren heen blijkbaar Het goede nieuws is dat je het wel hebt gekund.
@new_in_town: Ik heb het gekund ja, dat klopt. Dus eerst maar eens die drempel terug over geraken

@jurkje: ga zo eens kijken op de site

En het verleerd zijn ken ik ook, ik kon het vroeger idd wel zoals new_in_town al opmerkte, en nou niet meer. Vind het ook best wel storend hoor, weten dat je het kon en beseffen dat er nou een drempel is die je voorheen niet hebt gehad..Voel me dan gelijk een stuk "onbekwamer" in mijn zijn.
quote:jurkje1010 schreef op 17 december 2011 @ 22:37:

@ flutzel, snap jou wel, ik denk dat er ook heeeeeel weinig mensen vam mij verwachten dat ik me zo voel.. De site www.nmlk.nl zag er wel heel leuk uit, misschien ook iets voor jou?

Leuke site hè?! Heb zelf ook zin om me in te schrijven.

quote:Ik ben bij het andere topic nog niet heel ver met lezen, maar heeft me wel aan het denken gezet dat ik misschien iets liever voor mezelf zou moeten zijn en in verhouding met wat ik hier boven zei, ik moet eerlijker zij naar mezelf en anderen.. Ik zal namelijk niet snel laten merken aan anderen wat ik voel.. Ik weet ook eerlijk gezegd niet zo goed hoe dat moet, verleerd denk ik..

Er is volgens mij geen enkele reden om niet lief voor jezelf te zijn. Dus gewoon altijd: lief voor jezelf zijn!

En openheid over jezelf en interesse in de ander zijn goede manieren om een vriendschap te verdiepen.
@ flutzel: misschien kun je jezelf een doel stellen en daarna kijken welke kleine behapbare tussenstappen je gaat zetten? Dus niet verwachten dat je meteen weer op je oude niveau zit, want je moet toch weer even oefenen.

Aangezien je je vroeger wel vrijer hebt gevoeld, is er een goede kans dat dat wel weer terugkomt. Wie weet kun je terughalen hoe je de dingen toen deed en die dingen (bij stukjes en beetjes) in nieuwe contacten weer gaan oefenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven