Pakistan

18-12-2011 15:49 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben uitgenodigd voor een bruiloft in pakistan. Het lijkt me heel erg leuk en wil ook heel graag gaan. 1 ding houdt me echter tegen; niet noodzakelijke reizen worden ontraden... Nou is het wel zo dat zij in een veilig gedeelte zitten, ver van de onveilige grensgebieden. Maar toch, iemand misschien ervaring met pakistan? Hoe veilig of onveilig vond je het?
.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik zou daar nooit heengaan. Voor een miljoen niet.

Ik had in het verleden een Pakistaans client en die is jaren niet geweest vanwegen de omstandigheden aldaar.

Hij heeft alles achtergelaten, moet je nagaan.

Ben zelf moslim en zou dat risico dus echt niet nemen.
Ik ben er geweest, incl in Islamabad (in totaal 1,5 maand in Noorden). Wat een ontzettend mooi land met vriendelijke mensen die allemaal redelijk goed engels spreken. Toentertijd was er ook een negatief reisadvies. Dat is er volgens mij al jaaaaaaren. Islamabad is de hoofdstad en wel een grote stad (waar ik dan niet zo van hou) maar als ik jou was zou ik het gewoon doen. Je gaat naar mensen die weten hoe het zit. Kennen de stad en mensen daar en zijn dus te vertrouwen. Ik zou een dergelijke ervaring zeker niet willen missen.

Tuurlijk is het niet "veilig" zoals hier in de westerse landen. Maar ja, dan kan je echt helemaal nergens meer heen hoor. Overal is altijd wel eens wat (wat weer aangeeft hoe ongelooflijk goed we het hier hebben), overstromingen, aardbevingen, politiek gezeur, aanslagen en weet ik veel wat. Laat je niet bang maken. Is echt niet nodig.

PS: Moest helaas daar naar een ziekenhuis. Was inderdaad niet fijn, maar ze hebben me wel goed geholpen en was zo weer op de been :-)))))
Ik lees net in het jaarverslag van Brooke Hospital for animals dat ze in de nodige gebieden de hulp hebben moeten opschorten omdat het niet veilig is voor de (lokale!) dierenartsen. Die niets méér doen dan werkezels etc helpen.

Dat zou me toch wel te denken geven als ik als rijke westerse toerist een gezellige vakantie naar Pakistan wilde doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik sta er echt versteld van hoe makkelijk sommige mensen denken over reizen naar dit soort gebieden. Maar misschien is dat ook wel omdat ik verschillende situaties van heel dichtbij heb meegemaakt waarin het wel echt goed mis ging. Ik zat er gelukkig zelf niet midden in, maar wel mensen die mij dierbaar zijn. Als je zoiets op afstand hebt beleefd, dan weet je echt heel goed dat je dit soort risico's niet moet nemen als het niet echt noodzakelijk is.
En dan vervolgens zeker wel verwachten dat de nederlandse overheid geld en tijd gaat spenderen als je daar ergens in de problemen komt? Er is een negatief reisadvies en dat is niet voor niets.
@ scuba: ik vind dat er nog wel een verschil zit tussen niet veilig zoals westerse landen en een negatief reisadvies. Ik heb wel in landen zoals guatemala gereisd en ben niet bang aangelegd, maar ik wil ook geen onverantwoorde risico's nemen. Gevoelsmatig wel ik wel gaan, maar verstandelijk weet ik dat ze dit soort adviezen niet voor niks geven.

De links die worden gegeven baren me ook echt wel zorgen.

Voordeel is inderdaad wel bij pakistaanse mensen zitten die weten waar het wel en niet veilig is. Ik denk ook niet dat ze ons zouden uitnodigen als zij echt denken ons in gevaar te brengen.

Zonder verzekering ga ik echt niet. Ben ik werk verzekerd, dan ga ik er echt nog even heel goed over nadenken. Overigens hoor ik van mijn vriendin ook veel goede verhalen over pakistan en de vriendelijkheid van de mensen.
Ik heb met de verzekering gebeld, en ik ben WEL verzekerd. Ze geven alleen wel aan dat ze hulpverlening niet kunnen garanderen (dus als er geen hulp aanwezig is, zij geen mensen kunnen sturen), maar als er hulp is deze wel wordt vergoed en ik wel verzekerd ben.

Ik ben er nog niet uit, ik wil aan de ene kant heel graag gaan, maar de info die ik tot dusver heb gelezen vind ik wel behoorlijk ernstig.

Ik denk dat ik nog even afwacht of de situatie wat stabiliseert of alleen maar erger wordt.
Ik zeg na het lezen van dit alles: Mexico is ook heel leuk hoor!
quote:Ugglover schreef op 19 december 2011 @ 10:45:

Ik zeg na het lezen van dit alles: Mexico is ook heel leuk hoor!

Ben ik ook helemaal met je eens.

De persoon die is Pakistan gaat trouwen staat me alleen wat nader...en vind een bruiloft in Pakistan ook bijzonderder (zeg je dat zo :p) dan Mexico.
Ja absoluut! Snap ik... lijkt me prachtig om zoiets mee te maken, once in a lifetime ervaring maar niet ten koste van mn eigen leven. Stel je voor dat er wat gebeurt! Er is ook niemand die hier zegt, lekker gaan. Dat zegt genoeg denk. Ik zou me heerlijk focussen op Mexico, ook niet slecht hoor... Ik heb zuurdere locaties meegemaakt...
quote:Ugglover schreef op 19 december 2011 @ 12:55:

Ja absoluut! Snap ik... lijkt me prachtig om zoiets mee te maken, once in a lifetime ervaring maar niet ten koste van mn eigen leven. Stel je voor dat er wat gebeurt! Er is ook niemand die hier zegt, lekker gaan. Dat zegt genoeg denk. Ik zou me heerlijk focussen op Mexico, ook niet slecht hoor... Ik heb zuurdere locaties meegemaakt...

Er is 1 iemand die dat zegt

Weet je wat me ook aan het twijfelen maakt; ik heb veel met haar gereisd en weet dat ze normaal gesproke geen gekke (onverantwoorde) dingen doet. Nu gaat ze er naar toe verhuizen, dat zou ze toch niet doen als het echt zo gevaarlijk is.

Heb het ook met mijn familie besproken, de meesten zeggen nee, niet doen. 1 Familielid wil zelf graag mee.

Ik neig nu toch meer naar nee, ook al gaat dat tegen mijn gevoel in.
quote:Ugglover schreef op 19 december 2011 @ 12:55:

Ja absoluut! Snap ik... lijkt me prachtig om zoiets mee te maken, once in a lifetime ervaring maar niet ten koste van mn eigen leven. Stel je voor dat er wat gebeurt! Er is ook niemand die hier zegt, lekker gaan. Dat zegt genoeg denk. Ik zou me heerlijk focussen op Mexico, ook niet slecht hoor... Ik heb zuurdere locaties meegemaakt... Zul je net zien dat ze in zo'n ongeloofelijk gevaarlijk gedeelte van Mexico gaan trouwen
Ik ben vorig jaar met mijn vriend in pakistan geweest , op bezoek bij zijn studievriend en familie in Islambad. Zou het zo weer doen, het is een prachtig land met vriendelijke mensen

Ik zou dus wel gaan. Zo'n kans krijg je nooit meer! Grappig dat zo veel forummers hier meteen hartkloppingen krijgen terwijl ze zelf waarschijnlijk nooit in de regio of het land zijn geweest. All inclusive-je Turkije of verzorgde rondreis in Thailand is ook leuk ja -_-

Anyhow, het feit dat je om advies vraagt geeft aan da je niet naief bent ten opzichte van de risicos. Er is natuurlijk een verhoogd risico, maar de kans dat je iets overkomt lijkt me erg klein.. destemeer omdat je er niet als toerist zal ronddwalen en onder de hoede van locals wordt genomen. You only live once

PS: voor waardevol advies van mensen die er WEL zijn geweest kun je even op het lonely planet thorn tree forum kijken!
quote:ivanova_87 schreef op 19 december 2011 @ 14:40:

Ik ben vorig jaar met mijn vriend in pakistan geweest , op bezoek bij zijn studievriend en familie in Islambad. Zou het zo weer doen, het is een prachtig land met vriendelijke mensen

Ik zou dus wel gaan. Zo'n kans krijg je nooit meer! Grappig dat zo veel forummers hier meteen hartkloppingen krijgen terwijl ze zelf waarschijnlijk nooit in de regio of het land zijn geweest. All inclusive-je Turkije of verzorgde rondreis in Thailand is ook leuk ja -_-

Anyhow, het feit dat je om advies vraagt geeft aan da je niet naief bent ten opzichte van de risicos. Er is natuurlijk een verhoogd risico, maar de kans dat je iets overkomt lijkt me erg klein.. destemeer omdat je er niet als toerist zal ronddwalen en onder de hoede van locals wordt genomen. You only live once

PS: voor waardevol advies van mensen die er WEL zijn geweest kun je even op het lonely planet thorn tree forum kijken!

Dank je voor deze reactie. De mensen die er zijn geweest, hebben in ieder geval een positiever beeld dan de mensen die er niet zijn geweest.

Dat is ook mijn ervaring met andere gebieden die door Nederlanders vaak als gevaarlijk worden bestemmeld. Maar daar is dan geen officieel negatief reisadvies voor, dat vind ik dan wel een belangrijk verschil.

Ik vraag me in Pakistan dan ook af of de kans ook echt zo klein is? Dan zouden ze toch geen negatief reisadvies tegen?
Dit staat trouwens op Lonelyplanet:

Travel Alert: The security situation in Pakistan is extremely uncertain, with sectarian and political violence regularly reported in Karachi, Islamabad, Rawalpindi, Peshawar and Lahore. Avoid any travel to northern and western Balochistan, the North West Frontier Province (NWFP), the Federally-Administered Tribal Areas and Agencies (FATA) including Waziristan, and border areas other than official crossings. Check Safe Travel for government warnings and the BBC for news updates.
@ivanova

Ik vind het erg naief om iemand te adviseren op basis van jouw ervaringen, als de veiligheidssituatie ter plaatse sindsdien drastisch gewijzigd is.
Ik ben nog nooit in een AI resort geweest en wel in Thailand, maar dat was op de bonnefooi! Haha! Ben nooit in Pakistan geweest, klopt. Mijn mening is puur gebaseerd op de feiten... Succes met je beslissing en plezier bij je reis!
Grappig, ik lees de titel en riep hardop 'leuk! Er gaat er 1 naar Pakistan. Ik wil ookkkk'. Maarja ik ben ook een liefhebber van avontuurlijke reizen. Toch zou ik ook twijfelen, eventjes, maar de nieuwgierigheid zou het toch winnen. Ik zeg doen!!!
Wellicht ben ik mosterd na de maaltijd en heb je al lang besloten om (niet) te gaan maar wilde toch even reageren aangezien ik vorig jaar een half jaar in Islamabad gewoond en gewerkt heb en ik een beetje een beeld kan geven van de stad en van wat je kunt verwachten. Het is een fijne stad, groen, ruim, niet chaotisch, goed onderhouden, totaal anders dan het Pakistan dat je altijd op tv ziet.

Je zal geen vrouwen in burqa zien, en je hoeft zelf geen hoofddoek om. Wel zorgen dat je enigszins decent gekleed bent, geen spaghetti bandjes of rokken boven de knie. Pakistaanse mannen zullen altijd naar je kijken maar zullen je niet lastig vallen of aanraken. De mensen zijn over het algemeen vriendelijk en behulpzaam en het eten is heerlijk! Je hebt er ook vele westerse restaurants en bij de grote hotels kun je alcohol kopen en drinken. Uitgaan kan in de diplomatieke enclave (lastig voor Pakistani om naar binnen te komen).

Het zwembad van het Serena Hotel en van het Marriot is toegankelijk voor niet-gasten en is ene heerlijke oase als het buiten 40+ graden is.

Qua veiligheid: dreiging is er altijd, maar het is is jaren geleden dat er een grote aanslag in Islamabad was. Waar het onveilig is en waar je niet naar toe moet gaan zijn de grensstreken en sommige stukken van het binnenland, maar als gewone toerist kom je daar niet. Rawalpindi, de zusterstad van Islamabad is in principe ook toegankelijk, je zult daar alleen moeten oppassen voor zakkenrollers.

Mbt gezondheid: ik ben maar drie keer ziek geweest in een half jaar, waarvan een keer van Grieks eten en twee keer van eten ergens in de rimboe (voor mijn werk reisde ik wel naar het platteland). Mocht je ziek worden en medische zorg nodig hebben: Islamabad heeft verschillende zeer goede doktoren in privat clinics, velen van hen hebben in de UK gestudeerd en spreken perfect Engels. Daarnaast zijn er ook meerdere internationale ziekenhuizen die zeer goed staan aangeschreven. En mocht het ergste gebeuren en heb je een MedEvac nodig dan zijn er minstens drie vluchten per dag naar Dubai (met normale airlines). Islamabad is ook geen malaria gebied, Rawalpindi wel.

Mocht je nog specifieke vragen hebben, let me know.

Ik hoop dat je gaat, in dat geval alvast veel plezier.
Accept what you can't change, change what you can't accept

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven