Reizen met 2 babies

18-12-2011 22:25 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Met ons drietjes (mijn vriend, ikzelf en de baby die tegen dan zo'n 6 maanden oud zal zijn) zouden we samen met mijn schoonbroer, zijn vrouw en hun kindjes (tegen dan 3 jaar en 5 maanden oud) op reis gaan naar een kindvriendelijke camping.

Zelf had ik een locatie in gedachte die zo'n 3-4 uur rijden vraagt; Echter, op die afstand is goed weer niet gegarandeerd.

Mijn vriend en schoonbroer hadden het veel meer voor Frankrijk...max 800km, dus ook ongeveer (zonder tussenstops) 8 uur rijden àls je snel door Parijs bent.

Mijn maag kromp een beetje samen met dat idee, maar gezien k blijkbaar de enige was die het moeilijk had met baby + afstand, heb ik maar gezwegen.

De mannen zouden graag 'snachts reizen, maar ik zie dit absoluut niet zitten. Volgens hen is dat het gemakkelijkst omdat dan de kinderen kunnen slapen en we het minst "last" zullen hebben van hun in de auto.

Dat kan misschien kloppen, maar feit is wel dat geen van beide gezinnen een draagwieg heeft die je veilig kan vastmaken in de auto en geen van beiden wenst er zo een aan te schaffen voor een eenmalige reis. De kleintjes zullen dus gedurende minstens 8 uur in hun maxi-cosi's moeten. Volgens mijn vriend kan dat voor één keer geen kwaad, maar ik wil me zelfs niet voorstellen hoe mijn zoontje zich 's anderendaags aan zijn rugje zal voelen; Volgens mij gaat hij dan misschien wel "braaf" zijn in de auto omdat hij slaapt, maar waarschijnlijk gaat dat kind de dag erop kapot zijn van pijn aan zijn ruggetje.

Ik zou dus vééél liever overdag reizen wanneer hij wakker is, ik kan dan in de auto wel wat met zijn rammelaartjes meespelen en we kunnen dan regelmatige tussenstops doen om zijn pampertje te verversen, hem even mee uit de wagen te nemen, hem eten te geven, tussendoor kan hij al eens een dutje doen als hij moe is...lijkt me veel gezonder. 's Nachts kan dit in principe ook, maar dan moet ik wel constant zijn slaap onderbreken en ik vind dat écht erg voor dat manneke dat het bij nachtreis haast kiezen is tussen rugpijn (want zo'n maxi-cosi is nu eenmaal niét gemaakt om langtijdig in te zitten/halfliggen) of onderbroken slaap.

Ik heb dit wel aangekaart, maar was de enige van de vier volwassenen die er zo leek over te denken. De anderen hebben iets van "voor één keer kan dat geen kwaad" en "als die slapen, slapen ze en hebben ze van niets last"

Wat denken jullie hiervan? Ben ik té beschermend voor onze baby of heb ik het juist dat zo'n lange rit in een maxi-cosi niet aan te raden is?

Bedankt voor jullie reacties

ps het ideale zou natuurlijk zijn dat we iemand vinden van wie we zo'n draagwieg kunnen lenen/huren die veilig vast te maken is in de wagen, dan is iedereen tevreden.
Bestaan zulke draagwiegen dan? Overigens zou ik zelf ook niet 's nachts willen rijden. Je bent dan toch minder alert vanwege slaap en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Bovendien ben je dan zelf ook helemaal uit je ritme en de volgende dag kapot. De kinderen zijn dan wel vroeg wakker dus die eerste vakantiedagen lijken me dan niet gezellig worden.

8 uur achter elkaar in de maxi cosi zou ik ook te lang vinden.

Ik zou dan ook zeker 3 tussenstops maken.
Jezus, het zijn geen mannetjes van 80 hoor! Dat kan best, 's nachts rijden en 8 uur in een maxicosi liggen zonder rugpijn. Ze zijn nog soepel hoor, daar merken ze de anderen dag ('s anderdaags??? Wtf) niks van.
Een keer??

Twee keer bedoel je, er is ook nog een terugweg.
Ik wist ook niet dat dat dat soort draagwiegen bestaan, maar hier kun je ze blijkbaar huren:

draagwieg huren

Geen idee hoor, of dit een betrouwbare site is maar het is niet eens schrikbarend duur en als het echt veilig is, best een goede optie. Maar ik zou kiezen voor overdag rijden, want inderdaad zoals sugarmiss ook zegt, je bent 's nachts echt minder alert en bovendien moet je dan ook nog steeds vaak even stoppen en uitstappen en dan moet je je slapende baby alsnog vaak wakker maken.
Man met auto en jij vliegen of met trein?
Wij zijn toen ons zoontje bijna 1 was naar Boedapest gereden, ook een groot gedeelte 's nachts (de volgende dag ook de hele dag) en dat was prima te doen. Al die tijd heeft ie gewoon in z'n maxi cosi gezeten, overdag zijn we natuurlijk een paar keer gestopt om wat te eten/drinken/verschonen/rekken/strekken enz.
Waarom zou je dan niet zelf zo'n reiswieg aanschaffen?

Wij gingen en gaan altijd op wintersport en dan gingen de kinderen ook voor 1100 km in de maxi-xosi, om de 2 a 3 uur stoppen, kinderen eruit, even frisse neus halen en weer verder.

In mijn ogen ben je te beschermend, maar he, het is jouw baby (en die van je man, dus die heeft zeker ook een stem hierin), doe wat je goed voelt.
Geen van beide gezinnen wil een wieg aanschaffen zeg je. Maar je bent zelf toch de helft van 1 van die gezinnen? Dan koop je tzt toch een wieg als je dat wil? Bovendien begrijp ik dat het gaat om een kind dat nog niet eens geboren is. Waarom gaan jullie niet gewoon met z'n drieen op vakantie de 1e keer?
Ik zou ook niet met een baby op een camping willen staan. En inderdaad ook geen 8uur willen rijden. Waarom gaan jullie niet vliegen? In 4 uur zit je op de Canarische eilanden. (om even een voorbeeld te noemen)
Je kunt ook een keer overnachten, dan hoef je niet 's nachts te rijden of om 06.00 te vertrekken, lekker op je gemak, paar keer stoppen onderweg en niet te laat aankomen bij je overnachtingsadres, dat is een stuk rustiger, ook voor de kinderen, of juist voor de kinderen.
verba volant, scripta manent.
De veiligste manier om je kind te vervoeren blijft tegen de rij richting in

ik snap niet dat je als ouder zin hebt om z'n stuk met je kind te gaan autorijden
Rugje heeft er weinig mee te maken voor 1 keer, alleen is het slecht voor de ademhaling, de longen kunnen zich niet helemaal ontplooien, maar dit geldt meer voor jongere kinderen die nog niet goed kunnen zitten.

Toch zou ik zelf wel een aantal keer stoppen en je kindje er even uit halen. En gewoon overdag rijden aangezien je kinderen lekker slapen, jullie dan moe zijn de volgende dag en je kinderen niet.
quote:germanwings schreef op 18 december 2011 @ 22:42:

De veiligste manier om je kind te vervoeren blijft tegen de rij richting in

ik snap niet dat je als ouder zin hebt om z'n stuk met je kind te gaan autorijden

Dat is ieder zijn manier he, de een gaat naar een camping op 800 km de ander gaat naar de andere kant van de wereld...

Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.
Ieder zijn ding maar ik zie de fun er niet van in en to duidelijk ook niet
Wij zijn in september naar Zuid-Frankrijk geweest met dochter (3 maanden)

Ik had precies hetzelfde als dat jij nu hebt dus wij hebben het zo gedaan.

4 uur 's nachts vertrokken en om de 3 uur gestopt eerste 2 keer kort even eten en knuffelen. Daarna uitgebreid (lees bijna 3 uur) voor het ruggetje inderdaad. We hebben er echt een uitje van gemaakt. Uitgebreid wezen lunchen en wandelen, Super gezellig ook nog. Wel vermoeiend hoor maar de moeite waard 14 dagen zon gehad! En toen terug op de zelfde manier alleen later vertrokken.

4 uur 's nachts vertrokken en om de 3 uur gestopt eerste 2 keer kort even eten en knuffelen. Daarna uitgebreid (lees bijna 3 uur) voor het ruggetje inderdaad. We hebben er echt een uitje van gemaakt. Uitgebreid wezen lunchen en wandelen, Super gezellig ook nog. Wel vermoeiend hoor maar de moeite waard 14 dagen zon gehad! En toen terug op de zelfde manier alleen later vertrokken.

Als het tweemalig (heen- en terug) is dat de kindjes in een MC moeten... Daar zou ik niet moeilijk over doen. Regelmatig stoppen is wel aan te raden dan. Maar ook wel zo relaxt.

Ik geloof niet dat een kind 'kapot zal gaan van de rugpijn' in dat geval.

Maar als je zo overbeschermd bent als jij, waarom dan niet gewoon in Nederland op vakantie?
Mijn bericht staat er driedubbel hoe krijg ik dit weg?
Ik snap het niet helemaal, zitten jullie met al die mensen in een auto? Of één auto per gezin?

In dat laatste geval, waarom noem je de mening van die anderen, is toch helemaal niet relevant? Jullie hebben toch gewoon je eigen auto??

Rijden jij, man en baby een uur of vier op de eerste dag, naar een mooi stadje. Daar lekker een hotel en uit eten. Leuk, lekker even met z'n drieën! De volgende dag rijdt je weer vier uur en je ziet je vakantie-vrienden tussen de middag op de camping wel. Die hebben de boel dan al mooi verkend.

Is je reis onderdeel van je vakantie.. win-win toch?
@nut

gewoon vraagje uit interesse, want jij hebt hier immers duidelijk al ervaring mee, ik niet, dus je tips zijn zeker welkom!:

Haalde je ze dan 's nachts ook om de 2-3 uur uit de maxi-cosi of enkel overdag? Ik zit er overdag écht niks mee in, zoals nog iemand het zei: gewoon frisse neus halen, pamper verversen, eten geven,...hup en weer verder met frisse moed. 's Nachts is het eerder uit de slaap halen. Bedankt voor je eerlijke mening! Ben er echt blij mee dat mensen die er al ervaring mee hebben hun bijdrage leveren :-) is ook wel gerusstellend.

@jsd

bedankt voor de tip! Ik ga eens op zoek naar iets dergelijks in België! Zou idd een goede oplossing zijn en de prijzen zijn echt wel heel schappelijk!

@Marianne

Overnachten is besproken geweest, de mannen vinden dit overdreven tijdverlies :s

@Kerstklok

Ik heb geijverd voor een eerste keer weg te gaan onder ons drietjes. Begrijp me niet verkeerd, met twee jonge gezinnen samen reizen, lijkt me enorm leuk, ik ben er zeker van dat dat een toffe tijd wordt. Nu had ik ook wel graag een weekje iets niet ver van huis onder ons drietjes gehad, heb dit meermaals aangegeven maar is blijkbaar een ideetje dat in de frigo is geschoven :( Maar een weekendje weg onder ons drie gaat niemand me toch verhinderen, hoor.

@Kerstklok

er een kopen is geen optie, zoveel centen heb ik niet om even een extra wieg + gestel bij te kopen. Maar op zoek gaan om een te huren, zoals jsd een site gevonden heeft, vind ik wel een schitterende optie.

@sugarmiss

De mannen zouden rijden. Ze hebben dit vroeger nogal gedaan en blijkbaar zijn ze hier heel sterk in (ik moet eerlijk toegeven: mijn vriend is echt wel een geweldig goed chauffeur die dan ook nog eens enorm graag rijdt op de koop toe). Zelf hebben ze bij aankomst blijkbaar maar nood aan een uurtje of 2-3 slaap om daarna terug van hun dag te genieten. Dat is iets waar ik zelf moeilijk over kan oordelen, omdat zij hun lichaam beter kennen dan ik. Mijn schoonzus en ik hebben allebei al gezegd dat ze van ons 's nachts geen rijprestaties moeten verwachten, maar dat vinden onze mannen geen enkel probleem.

Mac123

Een last minutje vlieger had ik ook eventueel in gedachte, werd onmiddellijk afgekaatst met "vliegen met zo'n kleintje?":s versta ik ook, zoveel bagage dat zo'n kindje meevraagt, hé. Met drie zou dat misschien mogelijk zijn, met 7 al iets moeilijker; Er is ook nog dat kleintje van 3 dat animatie en materiaal nodig heeft. Die camping is echt wel enorm kindvriendelijk met veel toffe animatie, ik begrijp mijn schoonbroer ook dat ze met dat kleintje van drie rekening moeten houden en zo'n familiecamping doet dat natuurlijk prima voor het hele gezin. De bestemming op zich is me niet zo'n probleem, eerder het tijdstip/manier van reizen.

@germanwings: idd optie! Kijken of er ergens een vliegveld in de buurt is :-)

@19juni: thx voor je ervaring! weer een "geruststellinkje" extra
Stap op 't vliegtuig naar 'n Grieks eiland. Dan hoef je maar 3 uur te reizen en zit je zonzeker.
Krijg de indruk dat je van plan was samen in één auto te reizen? Zou dat in elk geval niet doen. Behoud je vrijheid door elk met eigen vervoer te gaan, zodat je ook ter plekke niet 24/7 aan elkaar en die ene auto gebonden bent.
Wat ik werkelijk niet begrijp, is dat je denkt te weten dat uren in een maxi-cosi schadelijk is voor je kind, maar het vertikt om een reiswieg te kopen. Daar kan ik dus met mijn pet echt niet bij! Dat heeft mi helemaal niets met 'overbeschermend' te maken. Integendeel, zou ik zelfs zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven