Reizen met 2 babies

18-12-2011 22:25 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Met ons drietjes (mijn vriend, ikzelf en de baby die tegen dan zo'n 6 maanden oud zal zijn) zouden we samen met mijn schoonbroer, zijn vrouw en hun kindjes (tegen dan 3 jaar en 5 maanden oud) op reis gaan naar een kindvriendelijke camping.

Zelf had ik een locatie in gedachte die zo'n 3-4 uur rijden vraagt; Echter, op die afstand is goed weer niet gegarandeerd.

Mijn vriend en schoonbroer hadden het veel meer voor Frankrijk...max 800km, dus ook ongeveer (zonder tussenstops) 8 uur rijden àls je snel door Parijs bent.

Mijn maag kromp een beetje samen met dat idee, maar gezien k blijkbaar de enige was die het moeilijk had met baby + afstand, heb ik maar gezwegen.

De mannen zouden graag 'snachts reizen, maar ik zie dit absoluut niet zitten. Volgens hen is dat het gemakkelijkst omdat dan de kinderen kunnen slapen en we het minst "last" zullen hebben van hun in de auto.

Dat kan misschien kloppen, maar feit is wel dat geen van beide gezinnen een draagwieg heeft die je veilig kan vastmaken in de auto en geen van beiden wenst er zo een aan te schaffen voor een eenmalige reis. De kleintjes zullen dus gedurende minstens 8 uur in hun maxi-cosi's moeten. Volgens mijn vriend kan dat voor één keer geen kwaad, maar ik wil me zelfs niet voorstellen hoe mijn zoontje zich 's anderendaags aan zijn rugje zal voelen; Volgens mij gaat hij dan misschien wel "braaf" zijn in de auto omdat hij slaapt, maar waarschijnlijk gaat dat kind de dag erop kapot zijn van pijn aan zijn ruggetje.

Ik zou dus vééél liever overdag reizen wanneer hij wakker is, ik kan dan in de auto wel wat met zijn rammelaartjes meespelen en we kunnen dan regelmatige tussenstops doen om zijn pampertje te verversen, hem even mee uit de wagen te nemen, hem eten te geven, tussendoor kan hij al eens een dutje doen als hij moe is...lijkt me veel gezonder. 's Nachts kan dit in principe ook, maar dan moet ik wel constant zijn slaap onderbreken en ik vind dat écht erg voor dat manneke dat het bij nachtreis haast kiezen is tussen rugpijn (want zo'n maxi-cosi is nu eenmaal niét gemaakt om langtijdig in te zitten/halfliggen) of onderbroken slaap.

Ik heb dit wel aangekaart, maar was de enige van de vier volwassenen die er zo leek over te denken. De anderen hebben iets van "voor één keer kan dat geen kwaad" en "als die slapen, slapen ze en hebben ze van niets last"

Wat denken jullie hiervan? Ben ik té beschermend voor onze baby of heb ik het juist dat zo'n lange rit in een maxi-cosi niet aan te raden is?

Bedankt voor jullie reacties

ps het ideale zou natuurlijk zijn dat we iemand vinden van wie we zo'n draagwieg kunnen lenen/huren die veilig vast te maken is in de wagen, dan is iedereen tevreden.
@mamapino

wat een goed idee! ga ik voorstellen aan de anderen!

@georgette

Ik had Duitsland voorgesteld, 3 uur rijden, maar de mannen willen zon, dat wordt in Nederland/Duitsland/België niet gegarandeerd. En als je "samen" reist, kan je niet alleen beslissen.

@Rococco

We rijden met twee auto's. Aan jouw optie had ik in de verste verte nog niet gedacht, maar kan idd een mooi compromis zijn. Zeker het voorstellen waard! Ik vrees wel een beetje voor een defensieve "samen uit = samen thuis"-reactie, maar zelf vind ik het zeker geen gek idee.
@nummerzoveel

financieën misschien?

Anders zouden we gegarandeerd een reiswieg met alle mogelijke opties hebben en een hele andere vakantie dan een camping

Als het van MIJ had afgehangen, zou deze reis er ook niet geweest zijn, maar iets dichtbij waarin onze maxi-cosi perfect had gekunnen zonder enige zorg.

Als deze reis enigszins eerder voorzien was (voor mij was het duidelijk dat er met de baby niét ver zou gereisd worden...tot dit weekend), dan hadden we zeker wel geïnvesteerd in zo'n wieg.

Ik weet niet of je de rest van de reacties hebt gelezen, maar ik KAN zo geen wieg kopen, kan er namelijk wel een huren als ik zo'n dienst vindt zoals op die site. Ik zoek het alleszins op!
Samen uit samen thuis?!

In je eigen auto op de snelweg? Wat zien ze daar voor lol aan?

Ik zou ze keihard uitlachen als ze daarover beginnen.

Je zult al lang genoeg tijd met elkaar doorbrengen, de hele vakantie! Als de reis zelf niet eens met eigen gezin kan.

Beetje voor jezelf kiezen hoor...
Je kunt het ook luchtiger bekijken: 8 uur is eigenlijk helemaal niet zo lang en gaat ook weer voorbij! Vind ik de moeite(en voor hetzelfde geld slapen ze gewoon lekker door) best waard als je dan meer garantie hebt op mooi weer!
Oh, er staan reiswiegen op marktplaats vanaf een tientje, mocht je man jouw mening niet respecteren.

Succes!
Als ik een baby heb en er van overtuigd is dat iets slecht is voor mijn kind, dan gebeurt het gewoon niet. Ik vind jouw houding echt heel raar. Wel geld uitgeven voor een verre vakantie, maar een baby met - naar jouw verwachting - een zere rug daarbij als 'helaas pindakaas' bestempelen. Dat begrijp ik echt niet. Zoek op markplaats naar een wieg, vraag kennissen, er zijn oplossingen zat te bedenken. Of blijf dichter bij huis en ga niet zover.
Je kunt voor heel weinig een reiswieg aanschaffen.

Als je dat niet kunt betalen, dan ook die vakantie niet. Of hebben jullie een auto zonder tank en leven jullie op water en brood en op een matje in de buitenlucht?
Is jouw baby al geboren? Anders vraag je die wieg aan een groep mensen of een van de grootouders als kraamcadeau.
Als je met babies reist hoef je nog niet in het dure hoogseizoen weg en ook Frankrijk is niet zonzeker. Ook daar spoelen mensen vaak weg van campings. Ga in voor- of naseizoen 'n weekje lastminute naar de zon.
To wij rijden altijd overdag, dus ervaring met in de nacht wegrijden voor vakantie heb ik niet. Als we dat wel zouden doen zou ik het van het kindje laten afhangen. Slaapt hij lekker, dan doorrijden, is hij wakker wat vaker stoppen.

Maar ik zou denk ik toch echt pleiten voor overdag rijden.
Geen helaas pindakaas, ik zoek een oplossing.

Reis kost geen 700 euro, de prijzen die ik tot hiertoe van die wiegen zag wél. Indien ik er goedkoper vind op marktplaats: zoveel te beter! Als ik het kan betalen, wees maar zeker dat ik er dan een koop.

En ja: de tank is gratis voor beide wagens!

Ik heb helaas geen zeggenschap gehad over de afstand van de reis en de reis op zich is low-budget! Ik heb het al meermaals gezegd, voor mij was het iets net over de grens geweest.

Gezien ik ervan uitging dat we niet ver zouden reizen (was hier de afspraak), zag ik ook het nut niet van zo'n wieg. Als ik er wél een vind die ik kan betalen, is het probleem uiteraard opgelost.

Mijn excuses dat ik om mening vroeg, hoor.

(maar wel oprecht bedankt aan degene die wel met deftige tips aankwamen)
Is zo'n reiswieg veiliger dan een maxicosi?

Ik zou veiligheid boven comfort zetten eerlijk gezegd.
Zou je niet eerst even afwachten wt voor kind je krijgt.

Acht uur in de auto met een huilbaby, baby die een hekel heeft aan de maxi cosy, baby die helemaal niet doorslaapt..

Om maar een paar van de vele dingen te noemen.

Verder eens met nummerzoveel.

Als iets niet goed is voor je kind doe je dat niet!!

Al wil de hele wereld naar de camping.

Dan gaat je vent lekker alleen. Wat een bizarre gedachtengang.

Als je geen geld hebt voor de reiswieg is er dus geen geld voor die vakantie want dat is een eerste behoefte.

Ff op je strepen gaan staan hoor, leuk dat ze dat vroeger deden, nu is hij papa en past hij zn hobby's maar even aan.
Ik denk niet dat je kind vergaat van de pijn hoor. Het is ongetwijfeld niet goed maar ik heb altijd gedacht dat dat meer met de vorming van de wervels ed te maken heeft.

De afstand zou voor mij dan ook geen probleem zijn maar ik zou wel overdag willen rijden ivm stoppen.

Zelf ben ik ook een keer met baby in vliegtuig gegaan en man met auto en hoewel dit wel goed ging was het ook wel wat omslachtig: je moet zelf ook naar het vliegveld gebracht en gehaald worden, je kan de zorg voor je kindje niet even verdelen en voor de extra kosten heb je ook vast een reiswieg (geen idee wat die dingen kosten..)

Ps. Ik zou me echt richten op een camping waar je je goed kunt vermaken. Ik kan uit ervaring zeggen dat kleine kinderen soms zulke verschillende dagritmes hebben dat je soms dagen haast niet van de camping afkomt. (hoewel dit allemaal wel makkelijker is als ze nog in de kinderwagen slapen bedenk ik me nu)
Niet alles gelezen, maar wij zijn ook met een baby naar de Dordogne gereden, hij was toen 5 maanden oud. 's Nachts gaan rijden, toen zo ver mogelijk doorgereden, 's ochtends toen hij wakker werd een lange stop gemaakt, hem even laten spelen op een kleedje. Daarna was het nog een uurtje of 3 rijden, dat hebben we geloof ik in twee keer gedaan. Het viel mij echt alles mee, en ik geloof ook echt niet dat incidenteel een keer een lang stuk rijden nou schadelijk is voor het ruggetje.

Succes!
Hoezo heb jij geen zeggenschap? Ben je nog niet volwassen? Ben jij niet de moeder van dat kind? Waarom laat jij dit allemaal maar gebeuren als jij er niet achter staat. Je bent toch zeker geen willoos slachtoffer van de grillen van je man en schoonfamilie?

Wellicht is deze situatie voor jou de bonje niet waard, maar als moeder zal het welzijn van jouw kindje ten alle tijden voorop moeten staan. En als dat dan een ruzie oplevert, dan is dat maar zo.
Zeg TO, stel je niet zo aan.

Een reiswieg 700 euro. Dan zoek je echt niet goed.
Ik vind je nogal overbeschermend. Kind krijgt heus niks van 2x een dagje in de Maxicosy doorbrengen. Wij zijn behoorlijke vakantiegangers en ik heb nooit iets gemerkt aan de kinderen als we weer eens lange rit hadden gemaakt. Vliegvakantie is ook nauwelijks een oplossing, naar de Canarische Eilanden ben je van deur tot deur ook zomaar 10-12 uur onderweg, zelfs al is het maar 4,5 uur vliegen. En 4,5 uur met je baby op schoot is nou ook niet echt een genot, want op die korte vluchten heb je ook geen babywiegjes ter beschikking.

Als het je geruststelt zou ik gewoon overdag reizen en dan inderdaad geregeld stoppen. Of de reis in 2 dagen hakken, dan is het helemaal goed te doen voor je baby. Als dat andere stel dat niet wil, dan reis je toch apart? Je ziet elkaar dan toch nog 2 weken lang op die camping, dus die paar dagen zal niemand missen. Of toch zo'n reiswieg kopen waar ze in de auto in mogen (marktplaats?), hoewel ik niet zeker weet of dat net zo veilig is als een MC.
..
Ik vind je een beetje een mieperd.

In een gelijkwaardige relatie kies je toch samen de vakantie uit? Waarom laat jij zo over je heen lopen? Als jij niet wilt, houdt het op hoor.

En nog nooit van marktplaats gehoord ofzo? Als ik twijfel over een dure aankoop, kijk ik altijd even wat er aan tweedehands te koop is.
@hipslala

ik heb het wel over reiswieg + gestel, hé, je moet ginder ook nog kunnen wandelen. Ik had het ook over de modellen in de winkels. Op Ebay & 2dehands ben ik nu aan het kijken, tot hiertoe wel een massa reiswiegen, maar nergens staat bij dat die wiegen geschikt zijn voor in de wagen.

@nummerzoveel

geloof me gerust dat ik me rot voel dat ik mijn mening niet harder heb gezegd. We moesten snel beslissen, er waren nog maar vijf plaatsen. En mocht ik nu écht zeker geweest zijn dat het erg slecht was, dan had ik dat waarschijnlijk wel gedaan, maar als ik zo zeker was, zou ik ook jullie mening hier niet komen vragen zijn. Ik zou gegarandeerd als de boeman zijn doorgegaan als zo'n reisje in het water zou vallen doordat ik "denk" dat het slecht is voor de kleine en het vervolgens niet blijkt te zijn. En je wil niet dadelijk je hele schoonfamilie tegen je op.

Maar gelijk heb je wel; als ik zeker ben dat iets niet goed is voor de kleine, moet dat boven mogelijke ruzies staan. Dat besef ik maar al te goed. En soms is dat ook mijn angst. Mijn schoonbroer heeft al een kind en gewoon doordat hij er al een heeft, heeft mijn vriend de neiging van te denken dat zijn voorbeeld sowieso het goede is. Maar ik heb ook al een kind deels opgevoed (de kleine van mijn ex gedurende drie jaar, al was dat niet full time en dus niet hetzelfde natuurlijk), maar die ervaring hebben zij niet gezien en wordt dus ook niet aux serieux genomen, ze hebben nog het liefst dat ik daar gewoon niéts van zeg, want dat is verleden tijd. En dan nog...het is niet omdat mijn schoonbroer al een kind heeft, dat we zonder nadenken in zijn voetsporen moeten treden. Dat mag een goede vader zijn, ik heb hele andere opvoedingsprincipes en ik bespreek die graag met mijn vriend. Niet met mijn vriend, schoonbroer, schoonzus,...Eerlijkgezegd ben ik soms wel wat bang dat het dit zal worden: dat ik met mijn mening alleen zal staan omdat schoonbroer het reeds voordeed en het sowieso als "goed" zal worden aanzien. Die angst alleen al is wel voldoende om eens een openhartig gesprek met mijn vriend te houden dat ik het belangrijk vind dat ons kind onze opvoeding krijgt en niet die van een ander.
Ik ben blij dat je begrijpt hoe ik het bedoel. Bespreek dit idd snel, geef je grenzen aan en blijf die grenzen in de toekomst herhalen als het nodig is. Onder druk een beslissing nemen waarvan je bang bent dat het mogelijk de verkeerde beslissing is voor je kindje, dat mag je gewoon nooit meer laten gebeuren. Bij twijfels gewoon niet doen. Dat is je goed recht en je hebt je tegenover niemand te verantwoorden, hoor. Een simpel 'ik wil niet' zou al gerespecteerd moeten worden.
PS je kunt ook alleen een reiswieg nemen en ter plaatse de maxi-cosi gebruiken.
Dat gesprek zou ik sowieso voor de vakantie doen, anders wordt het geheid heibel daar op de camping!
uiteraard nut, zelfs voor dat de baby er is, als je het mij vraagt (alhoewel dat héééél erg nipt wordt, want ik sta NU dus ongeveer op bevallen, het kan voor elke dag zijn). 'k Versta ook wel dat k een beetje sterker in mijn schoenen moet gaan staan. Daarom niet altijd mijn zin doordrijven, maar ik had op zijn minst kunnen zeggen dat ik eerst wou zeker zijn over de gevolgen van zo'n reis vooraleer te beslissen.

Net wel zo'n reiswieg gevonden op baby.be. Pericles zou blijkbaar een merk zijn dat die optie heeft. Heb de verkopers een mailtje gestuurd :-) We komen er nog uit, hoor
Als bestuurder zou je toch ook iedere 2 uur even een kwartiertje rust moeten nemen?

Dus waarom zou je met kinderen er bij lekker 8 uur door willen karren?

Wij rijden voor de vakantie tussen de 6 en 12 uur, net waar we heen gaan. Bij de reistijd tellen we 30 min per 2 uur bij.

Dan zoeken we een stad op 2/3 van de route uit, en daar willen we dan rond 12 uur zijn, lunchen, rondje door de stad lopen en dan weer verder. Ons 12 uur punt bepaald dus ook onze vertrektijd.

Zo komen we uitgerust aan, stoppen we genoeg en wisselen we ook, zodat we beide van de reis kunnen genieten.

Ik zou het met je kind gewoon aankijken hoe het loopt.

Als je kind bij de eerste stop slaapt (evengoed voor je eigen gezondheid even stoppen en de benen strekken) dan kun je het misschien laten slapen of heel even in de armen nemen. Is het bij de 2e stop wakker, dan verschoon je.

Gewoon alles lekker op zijn beloop laten, voldoende stoppen (echt doen!) En op 2/3 lunchen en opfrissen voor een uitgerust en gezellig aankomen op de camping.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven