Werk & Studie alle pijlers

Thuiszorg

20-12-2011 19:55 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik ben hier nieuw en wil graag een mening van jullie weten.

Momenteel heb ik een kantoorbaan voor 24 uur per week. ( man werkt 40 uur) We hebben ook 2 kinderen. De kinderen gaan 3 dagen per week naar de opvang ( de dagen dat ik werk)

Nu zit onze oudste op de BSO en de jongste op de dagopvang. Door de stijgende kosten voornamelijk voor de BSO moeten wij heel erg veel netto bijleggen omdat we voor de BSO niet alle uren vergoed krijgen. (ivm verplichte afname vakantieopvang)

Nu ben ik rond aan het kijken om in de thuiszorg aan de slag te gaan. Als hulp in de huishouding.

De gedachte hierachter is dat we voor de jongste alleen een gastouder hoeven te regelen die per uur factureert en we de oudste zelf naar school kunnen brengen en niet meer naar de BSO hoeft.

Nu is de thuiszorg geen vetpot. Aangezien ik nog een starter ben in mijn huidige functie is dat ook geen vetpot. Het zou ons maandelijks +/- 50 euro schelen dat we minder hebben.

Nu zou ik graag meningen willen horen van jullie wat jullie zouden doen als jullie net zoals mij zaten. Kiezen voor 3 dagen stress en dagen van 7.30 tot 17.30 ( incl reistijd en kids wegbrengen) of 4 ochtenden huishoudelijk werk verrichten en meer rust voor de kids.

Alvast bedankt voor de reacties
Even over de verdiensten...ik doe het 15 uur p/wk en verdien kaal, zonder reiskosten ed, 600 brutto. het is geen vetpot maar wel iets....
Bruto of netto? ¤600,- is wel heel weinig toch?
Welk werk lijkt je het leukst om te doen?

Ik sta ook om kwart over zes op, ga om kwart over zeven de deur uit en ben, als het mee zit om kwart voor zes met kids thuis en dat vier dagen per week, maar ik heb heel leuk werk, ik moet er niet aan denken om iets anders te doen, laat staan schoonmaken, ook al ben ik dan meer thuis...

Gesleep met kinderen is misschien vermoeiend, maar stom werk is volgens mij nog veel vermoeiender.
Het contact met mensen vind ik heel leuk. Ik zit nu op een klein kantoor met weinig klant contact

Het schoonmaken is Mss niet de meest ideale baan maar ja ik wil wel in het arbeidsproces blijven en pensioen opbouwen

Het werk wat ik nu doe is ook niet mijn droom baan.

Moet het nog allemaal goed op een rijtje zetten
quote:vosje78 schreef op 20 december 2011 @ 21:11:

Welk werk lijkt je het leukst om te doen?

Ik sta ook om kwart over zes op, ga om kwart over zeven de deur uit en ben, als het mee zit om kwart voor zes met kids thuis en dat vier dagen per week, maar ik heb heel leuk werk, ik moet er niet aan denken om iets anders te doen, laat staan schoonmaken, ook al ben ik dan meer thuis...

Gesleep met kinderen is misschien vermoeiend, maar stom werk is volgens mij nog veel vermoeiender.

Ik zou er niet aan moeten denken om 4 dagen in de week van 7 tot 6 van huis te zijn en de kinderen niet te zien, hoe leuk het werk ook is.

Ik zou zeker voor de thuiszorg gaan.
Volgens mij verwarren veel mensen thuiszorg en thuishulp met elkaar.....
Als het je rust geeft, waarom niet? Ik werk ook een paar uur in de thuiszorg maar wil er juist vanaf. Ik zou het zeker niet willen doen als ik de uitdaging van mijn andere werk en studie niet zou hebben. Maar goed, ieder zijn keuze. Het is wel dankbaar werk, je betekent namelijk best veel voor cliënten. Mensen die eenzaam zijn en waar je de helft van de tijd gewoon gezelschap bent met thee erbij.
quote:supersas09 schreef op 20 december 2011 @ 21:09:

Bruto of netto? ¤600,- is wel heel weinig toch?helaas bruto...
quote:ikke1988 schreef op 20 december 2011 @ 21:50:

Volgens mij verwarren veel mensen thuiszorg en thuishulp met elkaar.....

Wat is het verschil dan?

Volgens mij wordt met 'thuishulp' meestal de werknemer bedoeld en met 'thuiszorg' vaker het werk zelf, of de instantie.

Qua werkzaamheden geen verschil!
Tuurlijk is het geen vetpot, het is ongeschoold werk! Maar als het je rust etc oplevert waarom niet?

Ter vergelijking ongeveer in de ghz

Mbo functie: fwg 30-35

Hbo functie : fgw 45-50

Laag; fwg 10-25
Vaak word onder de noemer thuiszorg de ëchte" zorg genoemd zoals wassen, steunkousen, wondverzorging, medicijnen e.d

en thuishulp...de schoonmaakster....zo simpel is het.

En nee het is geen vetpot maar als ik zie wat je ervoor terug krijgt...zoveel waardering krijg ik hier thuis niet hoor.
Werken bij de thuiszorg vind ik meestal wel erg leuk maar soms ook moeilijke cliënten ertussen. Elk beroep heeft ook minder leuke kanten.

Bij de thuiszorgorganisatie waar ik werk is (in ieder geval in het verleden) veel mogelijkheden om door te groeien naar een baan in de zorg. Als je bij zo'n organisatie aan de slag gaat kun je dus na enkele jaren via je werkgever doorgroeien naar een betere functie en zelfs de kraamzorg in gaan.

Zelf moet ik er niet aan denken om volledig in de thuiszorg te werken (ben nog studerend) en mijn ideale baan is wel een kantoorbaan. Maar... als jij denkt dat je je prettiger voelt bij de thuiszorg moet je dat zeker doen!
quote:priority schreef op 20 december 2011 @ 20:15:

Wisselende diensten zijn hele hoge uitzonderingen in de huishoudelijke tak. Clienten willen immers toch een vaste medewerker.

Maar met een paar ochtenden kom je niet aan 24 uur. Een gemiddelde indicatie is 3 uur. Meestal wordt er in 2 blokken gewekt: 9-12 en 13-16

Ik heb tien jaar gewerkt in de thuiszorg.

Jet zijn idd tijdsvlakken van 9-12 en van 13-16

Er zitten ook klanten tussen met hogere indicatie van bijv 4 uur, maar dat zijn de uitzonderingen.

Hou er rekening mee dat het niet zo simpel is als het lijkt.

Als je denkt met een w.c schrobben klaar te zijn zal het je echt tegenvallen.

Je werkt met mensen en zonder collega's. Ook ben je constant in een ander zn leefruimte bezig en willen mensen hele verhalen aan je kwijt. Soms ben je de enige die ze spreken de hele week. Je moet echt heel sociaal en flexibel zijn.

Ik heb mensen dood gevonden, soms word je als stront behandeld. Je moet ook kunnen signaleren hoe het met de mensen gaat.

Ook zit je met de reistijd. Vaak krijg je niet eens meer vaste klanten of ze bellen af en moet je ineens naar de andere kant vd stad.

Dat hoor je dan ook nog eens op het laatste moment.

Het kan echt heel leuk zijn. Er zitten echt leuke klanten tussen. Maar het is zwaar werk fysiek en mentaal.
quote:ikweethetevennietmeer schreef op 20 december 2011 @ 22:45:

Vaak word onder de noemer thuiszorg de ëchte" zorg genoemd zoals wassen, steunkousen, wondverzorging, medicijnen e.d

en thuishulp...de schoonmaakster....zo simpel is het.

En nee het is geen vetpot maar als ik zie wat je ervoor terug

krijgt...zoveel waardering krijg ik hier thuis niet hoor.

Dit vind ik nou precies wat er mis is met heel het beeld van thuishulpen.Je bent maar een schoonmaakster..pff

Een schoonmaakster huur je particulier in en doet alles in huis wat de client wil.

Een thuishulp bied gerichte ondersteuning in het huishouden.

Die is er dus niet om mensen taken uit handen te nemen die ze zelf kunnen. Daardoor maak je ze nog meer hulpbehoevend.

Daarom is er ook een indicatie en een zorgplan.

Een thuishelpende A is er om ondersteunend te werken om de zelfredzaam te bevorderen.

Dus ook om te signaleren hoe het gaat met de klant zodat evt. Verder noodzakelijke hulp ingeschakeld kan worden. Daarom is communicatie met clienten zo belangrijk, een groot deel van het werk is sociaal.
Er wordt momenteel enorm bezuinigd op thuiszorg. Mensen met tijdelijke contracten gaan allemaal weg, er worden geen nieuwe mensen aangenomen.

Ik denk dat je beter naar iets anders op zoek kunt gaan.
Bedankt voor de reacties! En ook vooral dat er ook positief wordt gereageerd dat helpt me enorm.

Het gesprek heb ik een grote thuiszorgorganisatie die de mensen ook stimuleert om door de groeien

Ik ben me er ook zeker van bewust dat het veel zwaarder werk is dan nu. Ik krijg er dan hopelijk thuis meer rust mee.

Dat je meer bent dan een schoonmaakster is voor de mensen ook prettiger kunnen ze hun verhaal kwijt

En helaas zijn het niet allemaal leuke. Ik ga me daarop voorbereiden.....

Nogmaals bedankt voor de reacties
Schoonmaken via de Thuiszorg verdient echt heel, heel slecht...
Ligt eraan waarmee je het vergelijkt Danayla. Ik werk nu 1,5 jaar in de thuiszorg en verdien ¤10,70 bruto per uur. Dat is exclusief vakantiegeld, dat krijg ik in mei en in december. Ik verdien hier meer dan dat ik zou doen in een winkel of in de horeca.
Ik heb vandaag mijn soll formulier binnen gekregen en 4 jan een gesprek. Ik ben benieuwd.

Bedankt voor de reacties nogmaals
Hallo,

Als ik het zo lees zou ik zeggen, ga 'lekker' een tijdje huishoudelijk werk doen. Leuk werk is inderdaad belangrijk, maar ik vind het belangrijker dat kinderen, zeker tot een bepaalde leeftijd, veel aandacht van de ouders krijgt. Toen ik kinderen kreeg zei ik altijd, ik wil graag kinderen, maar dan voed ik ze wel zélf op. Heb toen ook jaren niet gewerkt. Deze keuze zou ik zo weer maken. Heb hierdoor heel veel meegekregen van het opgroeien van de kinderen. Hun eerste stapjes, woordjes enz enz. Maar goed, zo heeft iedereen zijn eigen ideeën erover. En dat moeten we met z'n allen dan ook respecteren. Sommigen MOETEN ook werken omdat ze bijv. alleenstaand zijn. Dus tja, dan is het niet altijd anders.

En wat iemand anders hier ook al zei, geef tijdens je sollicitatiegesprek aan dat je over een paar jaar graag je verder wil oriënteren in de zorg. Als je als binnen bent bij een zorginstelling als werknemer, kom je sneller in aanmerking voor een BBL-opleiding.

Doe wat je hart je ingeeft

Groetjes
Oh nog even iets.

Ik las dat 600 bruto voor 15 uur weinig was.

Mijn laatste werkgever was Hema, daar is het loon pas beroerd. Ik ben begonnen met ¤ 8.22 bruto per uur . Heb er 3 contracten gehad en op het eind kreeg ik netto ¤ 460 per maand. Schrikbarend toch? Ben blij dat ik eruit moest 3 contracten. Hema dumpt iedereen na 3 contracten pffff. écht Hema!!!

En werken bij de Thuiszorg als huishoudelijk medewerker kan heel veel voldoening geven. Het is dankbaar werk en geeft veel voldoening als je mensen tevreden achterlaat (zeker ouderen).

Nu mijn kinderen wat groter zijn (17, 14 en bijna 10) heb ik dan ook besloten om als Helpende Zorg en Welzijn te worden. Over paar maand start ik een opleiding hierin (1 dag school) en 2 dagen stage.

Kan niet wachten tot het zover is

(zo, moest ik ff kwijt hoor hihihihi)

Groetjesssssss maar weer
Demila bedankt!!!

Je hebt me bijna helemaal over weten te halen!!

Ik heb op mijn huidige werk gisteren wel een functioneringsgesprek gehad. Was wel positief en krijg er ook wat bij iedere maand. ( moeten we helaas weer afgeven aan de blauwe vrinden ivm de kosten opvang). Maar aangezien ik mee heb gekregen dat in alleen maar ondersteund ben ( dus voor de K dingen) ga ik liever iets doen wat ( hopeleijk) wel gewaardeerd wordt!

Heb ik januari een gesprek bij een grote organisatie en ik zou dan gewoon een minimum uurloon krijgen. Ligt per 01-01-2012 voor 36 uur op 9.27 ex vakantiegeld. nu is mijn loon 9.91 obv 40! Dus zoveel lever ik er niet op in.
En leuk dat je weer een opleiding gaat volgen!!!

Goed hoor!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven