wat eet jouw kat?

24-12-2011 13:07 55 berichten
Mijn ene kat is normaal van postuur, tegen het dunne aan. De ander is dun, daar moet duidelijk meer in. Beiden bewegen veel en hebben onbeperkt toegang tot brokjes. Hier eten ze gedurende de dag kleine beetjes van en volgens mij ' s nachts wat meer. Verder krijgen ze niets, op veel vers water na natuurlijk.

Is dit te weinig? Geven jullie -veel- meer?
Alle reacties Link kopieren
Wij kopen voor onze katten kwaliteitsvoer bij de dierenspeciaalzaak.

Daar doen ze het beter op (mooiere vacht, minder braken) dan de AH brokjes (oid)

Soms krijgen ze een half delicatesebakje, dat vinden ze heel lekker, maar is echt voor extra.

Wij hadden ook een magere kat, die is door dit voer op normaal en gezond gewicht gekomen. En hebben een kat die wat ouder is en neigt naar overgewicht vanwege een aanrijding in het verleden (scheurtje in bekken, dus die kan niet zoveel bewegen) en allebei zijn ze nu stabiel.

Goed voer is zeker de moeite waard, het lijkt duur, maar ze hebben er minder van nodig doordat het goed is uitgebalanceerd.
Volgens mij doe je het goed zoals je doet. We hebben nu een klein katje, die eet letterlijk de hele dag door. Andere 2 katten zijn in de winter wat dikker, en in de zomer tegen het magere aan. Mijn vriend heeft ook 2 katten, de een heeft een "normaal" postuur en de ander is echt dik. Ik vergelijk katten qua omvang wel eens met mensen. Of te dik, of te dun, of "normaal". In kattenbrokken zit bij mijn weten alles wat ze binnen moeten krijgen.
Mijn katten zijn beide heel slank. Er staan de gehele dag water eb brokjes van Royal Canin Fit voor ze klaar en 's morgens krijgen ze met zijn tweeen een zakje Felix meuk in gelei, daar doen ze een paar uur over. 's Avonds krijgen ze dan nog wel eens een kattensnoepje.

Mijn ene kat wordt ook wel eens iets te licht maar als ik dan weer van dat anti wormen spul heb gegeven of haar stress oorzaak heb weggenomen dan trekt dat weer bij.

De andere kat vangt en eet ook nog regelmatig een muis.
Ik heb er twee, beide hebben een eigen placematje met foto van zichzelf beide hebben drie bakjes op hun placematje staan (ik heb dus zes kattebakjes in totaal)

Per kat: in één zit altijd vers water, in één zitten altijd brokjes (purina one) en in de derde krijgen ze één keer per dag een half zakje whiskas nat-voer. Vinden ze heerlijk.

En tussendoor krijgen ze een paar keer per week een schaaltje kattemelk, en vrijwel dagelijks 3 snoepjes per kat.

Overigens loont het zich wel om kwaliteits-brokken te kopen en geen aldi brokken oid. Mijn katten zien er een stuk gezonder uit. Ook heeft één van de katten ooit blaasgruis gekregen door goedkope brokken, sindsdien altijd purina one.
Ik had een kat met blaasgruis. Kreeg het advies van de dierenarts alleen natvoer te geven. Afijn bij nieuwe kat (oude kat bleef bij ex) alleen natvoer gegeven. Kreeg ik het advies van een andere dierenarts alleen droogvoer te geven.

Hier worden dus alleen brokjes (merkloos van de dierenwinkel) en water gegeven en verder niets.
Ik geef carocat voor senioren. De hele dag kunnen zij ervan eten. Ik houd de aanbevolen hoeveelheid aan en zij hebben er kennelijk genoeg aan. Af en toe haal ik zo'n rol vlees bij een dierenzaak en geef ik een rondje. De oudste van 15 wordt wat mager nu maar dat hoort, bij katten en honden, bij het ouder worden. Hij mankeert gelukkig niks.
Hier vrijwel alleen blaasgruisdieetvoer ( brokjes) van de dierenarts,hills geloof ik c/d

Af en toe een blikje van hetzelfde merk, heel af en toe rauw vlees, kip of biefstuk, incidenteel een blikje van de supermarkt.

Zelf vangt en eet ie geen muizen, wel spinnen :-)

Brokjes eet ie de hele dag door, met water, nooit (katten) melk
Hier een kat op dieet. Onze borre mocht niet meer aankomen van de dierenarts. Hij weegt ook over de 6 kilo. Hier krijgt hij nu 3x per dag een beetje voer. Als zijn bakje helemaal gevuld wordt dan hapt hij alles in 1 weg. Hij krijgt Royal Canin fit. Hierdoor heeft hij een glanzende vacht en is hij energieker. Hij heeft ook een tijdje Whiskas gehad (brokjes), maar hij werd lusteloos en zijn vacht was ook niet meer zo mooi.

Jongste krijgt gedurende zijn eerste jaar Whiskasbrokjes voor kittens en daarna gaat hij ook over op RC fit. Hij krijgt ook verspreid over de dag wat voer.

Verder in de avond allebei nog een half zakje natvoer. Dat is echt een traktatie.
Onze katten krijgen premium droge brokken van de dierenwinkel, en ongeveer 1 keer per week/anderhalve week voor de lekker wat natvoer. Heel soms een blikje tonijn... Vis schijnt goed voor de vacht te zijn, maar in bliktonijn kan wel veel zout zitten, dus ik spoel het eerst af onder de kraan.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Overdag en 's nachts kunnen zij eten van droge brokjes van Whiskas en drinken zij water. En als wij 's avonds eten krijgen zij allebei een maaltijdzakje van Whiskas.

En iedere dag een snoepje/stokje.

En heel af en toe krijgen ze een klein schaaltje kattenmelk.

die van mij zijn altijd op gewicht geweest, niet te zwaar of te licht.
[quote]_maris_ schreef op 24 december 2011 @ 13:24:

Ik heb er twee, beide hebben een eigen placematje met foto van zichzelf quote]

's Ochtends krijgen ze natvoer, van Kitekat of de AH eigen merk. De hele dag door staan er droge brokjes, Purina One Senior. 's Avonds als ik naar bed ga krijgen ze nog een kuipje met natvoer, meestal een goedkoop merk. De oudste krijgt om een uur of 5 (en wee mijn gebeente als ik laat ben!) gemalen runderhart of een half blikje Gourmet met haar pilletjes.

Mijn katten zijn hoogbejaard, 17 en 19. Eerder kregen ze hun avondhapje niet, vond ik toen niet nodig. Maar ze zijn oud en ze mogen een kilootje meer wegen. Af en toe gooi ik er nog wat snoepjes in, die staafjes van de Whiskas vinden ze alle drie heerlijk.
Dat is precies genoeg. Mijn katten eten evenveel. Brokjes zit alles in wat ze nodig hebben. Misschien moet je voer geven voor katten die veel bewegen? Er is voor iedere kat een ander soort samenstelling van voer.
Bij mij ook allebei de hele dag door brokjes, vers water en 's avonds met zn tweeen 1 bakje lekkers. Maar ook wel eens alleen maar brokjes als ze iets te dik worden.
Kijk eens naar de voedingswaarde van het droogvoer. Wiskas is net zo voedzaam als een ouwe krant. Zachtvoer is lekker voor ze, maar dat moet een snack zijn. Brokjes moeten voldoende voedingsstoffen bevatten. Ik heb 4 katten, en leven voornamelijk op brokjes van de betere merken. Dat is wel te zien aan ze. Mooie vacht, gezond, mooi gewicht en ze stinken niet uit hun bek. De brokjes houden ook de tandjes schoon.
Mijn kat krijgt 's ochtends en 's avonds een bakje eten (droogvoer van de dierenarts vandaan) en dan ook gelijk vers water. Verder gaat hij maar mooi muizen vangen buiten, goed voor z'n conditie.
Wat een reacties allemaal! Zo te lezen doe ik het niet heel anders dan veel anderen. Ik denk dat ik wat natvoer bij ga halen, als traktatie voor af en toe.
quote:origineel schreef op 24 december 2011 @ 13:45:

Dat is precies genoeg. Mijn katten eten evenveel. Brokjes zit alles in wat ze nodig hebben. Misschien moet je voer geven voor katten die veel bewegen? Er is voor iedere kat een ander soort samenstelling van voer.Dit is een goede tip, ze krijgen nu voor indoorkatten voeding maar ze bewegen veel meer dan bijvoorbeeld de huiskatten van een vriendin van mij.
Mijn katje heeft momenteel een blaasontsteking en krijgt ook speciaal voer van de DA (Urinary). Ze lust alleen brokjes; die gelei-achtige meuk of nat voer vreet ze niet :-)

Mijn kat is overigens ook een indoorkat.
quote:mamalola schreef op 24 december 2011 @ 14:27:

. Mooie vacht, gezond, mooi gewicht en ze stinken niet uit hun bek. De brokjes houden ook de tandjes schoon.Misschien ook iets voor mij
Mijn kat krijgt sochtends en savonds een half bakje (heb grote bakjes) brokjes van de dierenarts (urinary) ivm blaasgruis. 2 keer per week natvoer van dierenarts. En tussendoor snoepjes.

Ik geef niet de hele dag door brokjes, is dat slecht? Hij heeft wel gewoon een goed gewicht.
quote:registreerjenu schreef op 24 december 2011 @ 15:05:

[...]

Misschien ook iets voor mij

Heb je een vacht dan?

quote:luni schreef op 24 december 2011 @ 15:10:

[...]

Heb je een vacht dan?

Nee, maar wel tanden
Hier een maine coon met neiging tot te zwaar worden en n rode htk-kat die alles kan eten zonder aan te komen.

We kregen t advies om onze maine coon Royal Canin obesitymanagement (of hoe t ook heet) te geven. Onze rooie vindt t heerlijk en die eet ook mee.

Elke ochtend en elke avond een bakje. Afgewogen op lichaamsgewicht, soms een extraatje in de vorm van een kuipje of wat verse vis. Maar dat is eens per paar weken. Ze doen t er super op.

Vind dit soort voer het geld zeker waard.

Ze braken minder, hun vacht is mooier, ze hebben meer energie en spelen meer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven