Ossenhaas, hoe lang braden?

24-12-2011 16:39 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor morgen heb ik een mooi groot stuk ossenhaas gekocht. Ik wil het kruiden met gewoon peper en zout (en misschien wat thijm ofzo? Tips zijn welkom) en dan dus lekker aanbraden in de pan. En dan? Wat is het lekkerste? Laten doorgaren in de pan op heel zacht vuur? Of de hele pan in de oven zetten? Op welke temperatuur en hoe lang? Het gaat om een stuk van 500 gram.

Alvast bedankt voor de tips!
Aanbraden in de pan met p&z. Dan in de oven op 180 graden, ong. 30 minuten. Af en toe bedruipen met braadvocht, en na de oventijd nog even 10 min. laten rusten onder alufolie.
Insmeren met Mosterd! Jammie!
180 graden is te heet, 150 graden max. Anders word hij droog.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Het is jammer dat je geen kernthermometer hebt, dat maakt je leven veel makkelijker als je dit soort stukken vlees hebt.

Ik zou een iets hogere temperatuur nemen dan Blackdress, en dan een kortere tijd (bijv. 200 graden en 20 minuten).

Nog even van belang: vlees eerst op kamertemperatuur laten komen voor je aanbraadt, na aanbraden in alufolie en daar omheen een dikke handdoek, tien minuten laten rusten, dan de oven in, na max. 20 minuten eruit, weer alufolie +handdoek.

Lage temperatuur (bijv 100 graden en dan lang) zeker niet, is eerder voor taaier vlees. Met dit soort vlees (ook reebout/reerug heeft dat snel) krijg je een leversmaak met slow cooking.

Thijm zou niet meteen bij mij opkomen, maar iets voor lamsvlees. Maar op internet vind je zat recepten. Waarschijnlijk zou ik gewoon peper/zout doen.
Aanbraden in de pan met grofgesneden ui paprika champignons en tomaat in blokjes.

Kruiden met zout peper en eventueel kerrie en paprikapoeder.

Als het vlees mooi bruin is de pan in de oven zetten en laten doorgaren.

Hoe lang het duurt is een beetje afhankelijk van hoe rood/ doorgegaard je het vlees wil hebben.

Als je in het vlees prikt en het sap is rood/roze is de ossenhaas rozé , als het vocht grijs/bruin is is het vlees doorgegaard.

Succes eneetsmakelijk
Ik doe het zo:

Een uur vantevoren het vlees op kamertemperatuur laten komen.

Een half uur vantevoren de oven voorverwarmen op 180-200 graden.

In een braad/koekenpan met veel bakboter (ik neem zelf altijd Croma) het vlees rondom dichtschroeien. Na het dichtschroeien het vlees kruiden met peper en zout.

Daarna het vlees uit de pan nemen en het even laten rusten in aluminiumfolie. Dan het vlees samen met de Croma in een braadslee doen en ca. 20 minuten in de oven zetten.

Als ik zelf zoiets maak dan is dat meestal voor ca. 6 personen en dan neem ik een stuk van een kilo. Dat zet ik ongeveer een (klein) half uur in de oven. Omdat jouw stuk vlees kleiner is, vermoed ik dat ca. 20 minuten voldoende zal zijn.

Daarna weer even laten rusten, snijden en opdienen.

Smakelijk alvast en maak er een mooie kerst van!
Bedankt! Zo gaat het wel lukken denk ik
Grappig hoe iedereen z'n eigen manieren en theorieen heeft. Ik heb vanavond ossenhaas klaargemaakt (stuk van 700 gram) en ik gaar m juist wel op lage temperatuur. Heb m gepeperd en gezout, rondom aangebakken in roomboter, en zeker een uur in de oven laten staan op 80 graden. En hij was echt perfect, mooi rose, supersupermals, heel erg lekker. En t is ook praktisch, binnen een heel diner, omdat het niet zo nauw komt hoelang-ie in de oven staat. Gewoon voor de amuse erin schuiven en 2 voorgerechten later issie klaar. Ideaal.
Namens mijn vriend slager: EENS met Moosey!!!

Maar hij zegt ook het ligt eraan wat je lekker vindt. Rosé of gaar of droog.

Mening namens een slager met zeker 15 ervaring.

Wat ik mij afvraag: als je zo'n mooi stuk vlees koopt dan vraag je toch ook aan de slager om advies?

Succes ermee en eet smakelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven