Couchsurfing

24-12-2011 23:54 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik ben een 21 jarige jongen, net uit een relatie en droom er altijd al van om te reizen. Ik ben door de jaren heen alleen naar vakantielanden geweest als: Rhodos, Malgrat de Mar, La Pineda, Chersonissos. Leuke zomervakanties, niets mis mee. Nu ben ik een jaar geleden de community 'Couchsurfing' tegengekomen.

Couchsurfing is een manier om verschillende mensen uit verschillende culturen te ontdekken, en een land te verkennen dat voor jou totaal onbekend is. Je kan via de website een account aanmaken en vervolgens reageren op 'advertenties'. In zo'n advertentie kan je dus kiezen uit 'Gevraagd' of 'Gezocht'. Je kan dus een kamer aanbieden in een ander land, of in Nederland, en zo kun je zelf toch je ding doen, maar toch ook onderdak hebben. De meeste mensen vragen er een vergoeding voor, zoals een bepaald bedrag of een beetje hulp bij het huishouden.

Nu lijkt me dit hardstikke leuk om te doen maar misschien voor mij een beetje onpraktisch. Ik werk fulltime (ICT) en kan niet zomaar een maand verlof nemen omdat we in een team van 2 man werken op onze locatie. De spanning, reis, nieuwe cultuur spreekt me aan en blijft altijd iets waar ik naar blijf uitkijken. In de zomer van 2012 ga ik gelukkig met mijn ouders en broer naar New York voor een week.

Mijn vraag is dus bij deze: Heeft er iemand ervaring met de desbetreffende community 'Couchsurfing' of een ander platform waarbij dit als doeleind gebruikt wordt?
Vriendin van me doet het vaak omdat ze zo goedkoop kan reizen. Maar ik ga echt, echt, echt niet bij een wildvreemde op de bank slapen omdat ik geen ho(s)tel wil betalen.

Weet ik veel wie dat is!
Ja. Doen.
The greatest adventure in life is to follow your heart.
Aan de ene kant lijkt het me wel een avontuur en kom je nog eens op plekken waar je nooit geweest bent. En het is natuurlijk goedkoop. Maar aan de andere kant lijkt het me ook wel eng hoor en toch een risico als je bij mensen komt met andere bij bedoelingen. Maar daar zul je als man waarschijnlijk zowiezo minder last van hebben denk ik.
Zou het niet willen, niet alleen vanwege het risico (al zal dat voor 'n man 'n stuk anders liggen) maar ook vanwege het gebrek aan vrijheid wat je in andermans huis hebt. Als ik voor 'n hotelkamer betaal kan ik daar gewoon lekker m'n gang gaan, bij iemand te logeren zijn, heb je toch geen/minder privacy.

Als je geen 4 weken weg mag op je werk, 3 is toch officieel altijd wel mogelijk? Je hoeft toch niet gelijk lang op reis? Bovendien als je 2-3 weken gaat, kun je je misschien wat beters veroorloven dan couchsurfen.
voor couchsurfing ben je toch ingeschreven cij een soort organisatie?

Dan lijkt me het gevaar van wildvreemden redelijk ingedekt.

En durf je droom te volgen, misschien niet volgend jaar, maar het jaar daarop (je kunt niet altijd met je ouders reizen, al is het soms wel gezellig
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 25 december 2011 @ 00:21:

voor couchsurfing ben je toch ingeschreven cij een soort organisatie?

Dan lijkt me het gevaar van wildvreemden redelijk ingedekt.

En durf je droom te volgen, misschien niet volgend jaar, maar het jaar daarop (je kunt niet altijd met je ouders reizen, al is het soms wel gezelligIs een organisatie dus is allemaal vrij safe inderdaad. Je kan ook commentaar plaatsen bij iemand die zijn kamer aanbied, en ziet zo de reacties van mensen die er zijn geweest. Ik reis al jaren niet meer met mijn ouders, maar omdat mijn broer volgend jaar aan zijn HBO afstudeert, is er gevraagd of ik ook mee naar New York wil. Dat sla ik natuurlijk niet af.
quote:allready schreef op 25 december 2011 @ 00:30:

[...]

Is een organisatie dus is allemaal vrij safe inderdaad. Je kan ook commentaar plaatsen bij iemand die zijn kamer aanbied, en ziet zo de reacties van mensen die er zijn geweest. Ik reis al jaren niet meer met mijn ouders, maar omdat mijn broer volgend jaar aan zijn HBO afstudeert, is er gevraagd of ik ook mee naar New York wil. Dat sla ik natuurlijk niet af.Zou ik ook niet doen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Jaa is leuk! En het is ook echt een misvatting dat je puur couchsurft om kosten te besparen. Het is juist leuk dat een echte local je de weg wijst, je de beste plekjes je laat zien, je meeneemt naar feestjes waar je normaal nooit zou komen.

Ik heb het zelf gedaan in Azie, mijn eerste ervaring was in India waar de goedkope hostels nog geen 3 euro per nacht zijn. Dus daarvoor hoefde ik het niet te doen, maar ik moet wel zeggen dat ik echt de beste vakantie(s) heb gehad door te couchsurfen.
Ik ben als vrouw al vaker bij mannen gaan couchsurfen, maar nooit problemen gehad. Je moet altijd goed de referenties van tevoren lezen. En de echt actieve couchsurfers die willen het risico niet lopen dat ze een slechte referentie krijgen en dus van de website worden gekickt.
Het fijne van couchsurfing is juist dat je niet gelijk een hele maand weg hoeft. En het hoeft ook helemaal niet ver weg of zo!

Mijn buuf en tevens goede vriendin heeft zeer regelmatig mensen te logeren via CS. En zij doet het zelf ook regelmatig. Vaak zijn het mensen die juist met Ryanair of een andere lowcost airline steeds een paar dagen naar een andere plek gaan. Ze pielen net zo lang op die websites van die airlines tot ze een retourticket hebben van een paar tientjes en zoeken er vervolgens dus een paar nachten couchsurfen bij.

De meeste mensen blijven maar één dag op één plek slapen en gaan dan weer verder.

En echt ook binnen Europa valt er op die manier heel veel te ontdekken.

Als je verder weg wilt zou ik persoonlijk naar Azie gaan en dan niet couchsurfen omdat onderdak daar erg goedkoop is. Als ik jou was zou ik dan wel een paar maanden gaan en dus je baan opzeggen of onbetaald verlof nemen ofzo.

Wat ook heel erg leuk is voor mensen van jouw leeftijd, is om een tijd naar Australie te gaan. Daar kun je tijdelijke werkvisums krijgen. Van over de hele wereld komen jonge mensen naar Australie om een half jaar te werken. Dat schijnt echt geweldig te zijn.

Wat
Wat ny-na en Jo zeggen! (Te lui om zelf te tikken)
The greatest adventure in life is to follow your heart.
Je hoeft toch uberhaupt nooit 'n hele maand weg? Okee als je naar Nieuw Zeeland gaat is 2 weken wel erg kort, maar de VS kun je makkelijk 'n staat kiezen en daar 2 weken rondreizen. Of Thailand. Daar ben je allemaal wel in 10 uur vlliegen.
Vriendin van mij wilt nooit meer anders. Super ervaring volgens haar !
Ik heb ervaring met couchsurfing, zowel door bij anderen te logeren als gasten bij mij thuis. Ik krijg vaak de vraag of het niet eng is. Ik vind van niet. En ik reis als vrouw alleen. Op het profiel kun je een goede indruk krijgen van iemand. Er zijn zo veel leuke mensen op de wereld, ik vind het geweldig om anderen te ontmoeten en samen met hen tijd door te brengen. Zo heb ik mooie vriendschappen over de hele wereld.

Een nadeel tov een hostel of hotel is minder privacy, maar een groot voordeel vind ik dat je een land of gebied heel anders leert kennen.

Je betaalt niet voor de overnachting, maar het kan wel meer kosten doordat je naar afgelegen plek moet reizen of je host mee uit eten neemt. Ik doe het puur voor het contact met de mensen.

Vergelijkbaar is hospitalityclub. Ook zo'n community.
Leuk om die ervaringen te lezen. Misschien dat ik een betere conclusie kan trekken als ik volgend jaar in New York ben geweest. Een maand verlof is inderdaad misschien wat overdreven. 2 weken in New York zou ook kunnen, als de stad me bevalt!
Je hoeft toch niet 2 weken in één plaats te blijven? In 2 weken kun je 'n hele staat door reizen met de auto.

Op zich vind ik het ook altijd leuk om met mensen op te trekken tijdens 'n reis, maar 's avonds heb ik behoefte aan rust en tijd voor mezelf. Dan wil ik dus gewoon de privacy van 'n eigen hotelkamer ipv nog sociaal moeten doen met gastheer/vrouw.
Ik vind CSen fantastisch!! Afgelopen zomer 6 nationaliteiten gehost, waarvan 2 op 1 nacht. Zat ik ineens aan een Italiaanse maaltijd door een koppel uit (jawel) Italie bereidt en dat werd aangevuld door een wodka uit Polen mede gemaakt door (jawel) 2 dames uit Polen! Geweldig toch???! Absoluut niet onveilig, zelf 2 x naar Ierland geweest met prima referenties, voor volgend jaar staat Spanje op de planning. Doen!!!
En hoe hebben jullie dat gedaan met je werk? Onbetaald verlof?
Mijn dochter doet dit en heeft tot nu toe alleen maar positieve ervaringen. Elke keer max een weekje. Tis een goedkope manier van reizen en iets van andere landen zien, ik vind het zelf nogal kwetsbaar in iemands huis (jonge mooie meid), maar jij bent een vent, dus ik zie het probleem niet. Gewoon doen dus, naar mijn mening!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
quote:allready schreef op 25 december 2011 @ 02:41:

En hoe hebben jullie dat gedaan met je werk? Onbetaald verlof?Nogmaals: je hoeft toch niet gelijk maanden op reis? Ik ga meestal 4 weken, ik neem mijn vakantiedagen dus grotendeels gelijktijdig op. Geloof dat 'n werkgever verplicht is je minstens 3 weken aansluitend vrij te laten nemen en dat vind ik ook toereikend voor vrijwel alle bestemmingen behalve Australie/Nieuw Zeeland.
Doen, het is echt superleuk!
Ik ga me toch maar eens aanmelden op de couchsurfing community. Waarschijnlijk dat het dan pas rond deze tijd gaat gebeuren volgend jaar, maar dan heb ik nog zat tijd om even rond te kijken. Hebben jullie nog tips of advies voor 'beginnende' reizers?
Naar wat voor land/cultuur wil je? Thailand is 'n makkelijk beginnersland. Het is goedkoop, de bevolking is vriendelijk, als vrouw alleen kun je veilig over straat, het is er mooi en tropisch.

Maar de USA heeft weer veel prachtige natuur, is uitgestrekt, veel ruimte, relatief lage bevolkingsdichtheid. Het is 'n land waar je het best met 'n huurauto gaat rondrijden, waardoor het vrijheidsgevoel heel groot is vind ik, terwijl je in Thailand overal wel goedkoop met 'n busje of trein naartoe kunt. Zou daar ook niet graag zelf met 'n auto gaan rondrijden moet ik zeggen: veel te hectisch en men rijdt er links.
Ik ben ook couchsurfer, hardstikke leuk!

Tips: niet maanden van de tevoren al mailen voor een slaapplek, de meeste couchsurfers zijn van de last minute planning!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven