muur gebouwd

25-12-2011 21:23 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb een dikke muur om mij heen gebouwd. Ik had hier nooit last mee (dacht ik) totdat ik laatst een onvoldoende stagebeoordeling kreeg om deze reden.

Ik ben al eerder bij een psycholoog geweest voor andere redenen en die kon toen ook niet bij mij binnen komen en wou mij gelijk laten opnemen tussen mensen die stemmen horen, zelfmoordneigen etc. (echt zo'n soort dagopvang). Ik ben toen gelijk gestopt met naar een psycholoog gaan en wil dit ook nooit meer. Ik weet wel wat de reden is van de muur, ik heb gewoon veel meegemaakt in mijn leven (ben 21 en elk jaar gebeurde er wel wat heftigs of meerdere dingen) en ik praat hier met niemand over en het gaat altijd goed met mij, zelfs nu ik een gezwel in mijn hoofd heb gaat het voor de buitenwereld nog goed.

Zijn er mensen die op een andere manier hulp krijgen dan een psycholoog, soort andere vorm van therapie ofzo?
Sorry, ik heb geen ervaring missyy, maar ik wil je wel een knuffel geven.

Sterkte met alles wat je meemaakt en waar je doorheen moet
Beeldend therapie?

Ik volg die namelijk om dezelfde reden als jij, ik sluit me af...

Het is wel zo dat als je bezig bent, je jezelf niet kan afsluiten. Dus als je de emotie voelt opkomen, moet je doorgaan. Je laat als het ware alles los.
Misschien een andere psycholoog vragen?

En niet meteen psychologische hulp vermijden na een negatieve ervaring?

Zoals je nu met je problemen omgaat lijkt me niet gezond

Ga een andere psycholoog zoeken, en probeer opnieuw hulp te vragen

Door niet over je problemen te praten en alles op te kroppen los je niks op dat gaat een keer goed fout.
ja ik ben gewoon niet zo'n prater met vreemde mensen en zo'n psycholoog zie ik dan ook echt niet zitten, helemaal niet na de laatste keren.

Wat ik nu doe is ook niet gezond dat weet ik. Ik praat momenteel met een collega die mij op de een of andere manier helemaal doorheeft en dat zet mij echt aan het denken en zelfs nu denk ik: na de kerstvakantie praat ik niet meer met haar.
Haptonoom, hypnotherapie, gevoelstherapie: allemaal therapieën aan je gevoel te geraken, om je binnenste te leren kennen en te ontwikkelen. Dus om weer te leren VOELEN.
ik heb ook al fysio ook haptonomische basis gehad en dat drong ook niet tot me door, die therapeut werd gek van me en is gestopt. Ik ga lachen (weglachen) als mensen te dichtbij mijn gevoel komen, dus van die haptonomie kreeg ik ook de zenuwen, maar ik kan het misschien wel weer gaan proberen
quote:missyy schreef op 25 december 2011 @ 22:33:

ja ik ben gewoon niet zo'n prater met vreemde mensen en zo'n psycholoog zie ik dan ook echt niet zitten, helemaal niet na de laatste keren.

Wat ik nu doe is ook niet gezond dat weet ik. Ik praat momenteel met een collega die mij op de een of andere manier helemaal doorheeft en dat zet mij echt aan het denken en zelfs nu denk ik: na de kerstvakantie praat ik niet meer met haar.

Meerdere keren een rotpsycholoog?

En waarom begonnen ze meteen over een opname dan?

Dat is meestal niet voor niks neem ik aan... dat ze meteen daarover beginnen

Dan zou ik toch maar overleggen voor eentje waarmee het wel klikt,er moet toch wel een goede tussenzitten?

Anders blijf je die dikke muur om je heen houden en ga je last krijgen van allerlei dingen die misschien nog erger zijn..
.
it's a big club and you ain't in it
Nee idd de meeste mensen die daar zitten zijn gewoon normaal

en daarbij komt ook nog je komt voor JOUW behandeling daar en niet voor die eventuele medepatienten...

Je komt daar toch om beter te worden?

Voor jezelf?
Tsja, het lijkt erop alsof je eigenlijk niet vindt dat er wat mis met je is. Alleen zou je die negatieve stagebeoordeling weg willen poetsen. Zolang jij niet lijdt onder je disfunctioneren, weet ik niet of therapie überhaupt zin heeft.

Ook dat ´dan ontwijk ik die persoon die me doorheeft´. Je ziet het jezelf denken, dat dan weer wel. Dus een beetje dubbel ben je wel.
nee, rotpsycholoog was maar eenmalig. opname kwam gelijk aan bod omdat ze niet tot me doordrong.

ben inderdaad een beetje dubbel. ik weet dat ik hulp nodig heb hiermee, want anders gaat het zo niet langer. maar ik ben opgevoed met het feit dat je eigen problemen er zijn om zelf op te lossen en dat wil ik zoveel mogelijk proberen (maar dat is moeilijk(
En als je je been breekt, los je dat dan ook zelf op? Of ga je dan toch naar een arts?
En het kan maar zo zijn dat je tot nu niet de juiste hulpverlener(s) hebt getroffen. Goed dat je hier ervaringen van anderen vraagt.
.
ja dan ga ik wel naar een arts, maar ook alleen als ik wat breek. Ik ben laatst flauwgevallen in het ziekenhuis (waarschijnlijk oververmoeid) en ze wilde me daar eigenlijk houden en toen heb ik ook gezegd hoe goed ik me voelde, maar een paar uur later viel ik toch weer flauw. Ik moet het zelf oplossen van dingen echt loslaten, maar die mentaliteit is er bij mij echt ingestampt vroeger
.
Wel even een trouwens. Ik hoop dat je je weer beter gaat voelen!
ja dat hoor ik nu ook van steeds meer mensen om mij heen dat ik voor mezelf moet zorgen, maar ik blijf maar denken ddat het goed blijft gaan. Totdat ik vd week die collega sprak en die wat rake dingen zei en ook dat als ik zo doorga dat ik binnen nu en een jaar een burn out heb.

Ja en dan praat een psycholoog het eruit en mijn ouders praten het er dan weer in wanneer ik zeg dat ik me niet goed voel, want het eerste wat ik dan hoor is: dan ga je toch lekker leven als een kasplantje, dus dan ga ik weer door.
Er zijn allerlei soorten therapieën, die allemaal bedoeld zijn om door je muur heen te breken. Dat voelt onveilig als je altijd bescherming hebt van zo'n muur, maar je merkt nu toch dat je zo niet verder wilt en kunt? Als je besluit dat je je eigen muur wilt afbouwen kan een goede psycholoog je daar in je eigen tempo bij begeleiden.

De ervaring die je met een vorige psych had kan ermee te maken hebben dat je er nog niet aan toe was om dat te doen, is dat nu misschien wel het geval?
.
quote:violett schreef op 26 december 2011 @ 00:18:

De ervaring die je met een vorige psych had kan ermee te maken hebben dat je er nog niet aan toe was om dat te doen, is dat nu misschien wel het geval?

ja, dat kan wel, maar in mijn ogen ben ik er nog niet aan toe om met een onbekende te spreken. nog een levensles van mn ouders; alleen dingen bespreken die de hele wereld mag weten. Via dit forum praten is makkelijk, omdat ik typ het zonder dat ik mensen hoef aan te kijken, maar ik zou dit niet allemaal rechtstreeks aan mensen kunnen vertellen.

soms denk ik wel eens dat mijn muur ook met de levenslessen van mijn ouders hebben te maken
quote:new_in_town schreef op 26 december 2011 @ 00:21:

[...]

Je bent al een paar keer flauwgevallen wegens oververmoeidheid. Misschien goed om dat serieus te nemen?

[...]

Wat denk je van wat je collega je gezegd heeft?

[...]

Een goede psycholoog kan jou helpen met sterker worden, zodat je je eigen koers kunt varen en zelf keuzes kunt maken. Bovendien kan een psycholoog je helpen om los te komen van wat andere mensen van je vinden.

En is het zo erg om even een kasplantje te zijn? Uiteindelijk worden dat gewoon hele sterke planten.

dat flauwvallen moet ik inderdaad serieus nemen, maar ik zoek dan vaak een andere reden waardoor ik flauw ben gevallen.

Die collega heeft me flink aan het denken gezet. Vooral omdat zij me "doorheeft" en ik kan daar heel slecht tegen. Zij komt voor mij ook meer over als een moederfiguur en dan kan ik bij haar makkelijk m'n verhaal kwijt, maar ik blijf denken dat het in mijn eigen wereldje vertrouwder is.

En voor mij is een kasplantje zijn heel erg! Ik heb geleerd om hard te werken voor m'n geld en doorgaan ondanks alles. Ik kan er niet tegen om ook maar 1 dag met de griep op bed te liggen, laat staan een paar weken thuis zitten.
Je ouders geven je levenslessen mee, maar misschien heb je zelf wel andere behoeftes. En dat mag. Nu je merkt dat het je niet lukt om er zelf uit te komen (en anderen je dat ook zeggen, zoals je collega) is het goed eens naar andere mogelijkheden te kijken.

Dit forum is een eerste stap, en zo kun je in je eigen tempo je eigen stappen ontdekken. Je bent op een leeftijd dat je niet meer in de pas van je ouders hoeft te lopen.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven