Maleisie

27-12-2011 14:08 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
We gaan in Juli met ons 3en. Vriend, kind en zoontje van 3. Ik ben begonnen met een beetje inlezen maar vraag ook jullie hulp.

Voor nu heb ik een paar opties; Kl een paar dagen, Penang en Langkawi.

Een aantal vragen: Is reizen naar de oostkust (eilandjes daar) goed te doen? Of is de westkust meer aan te raden?

Waar kan je mooi de jungle in, ook met 3 jarige?

Heeft een van jullie een mooie en handige (logistiek) route?

We regelen in principe alles zelf, dus alle opties staan open! en we zijn 26 dagen in Maleisie (en 3 dagen in Dubai).

Alvast bedankt!
Wat gaaf, wij zijn er vorig jaar 3 weken geweest. Ontzettend mooie vakantie gehad.

Wat wij het mooiste vonden aan Maleisie, was Borneo. Veel jungle, maar dat is denk ik met een 3-jarige niet aan te raden. Er zijn geen wandelpaden, je moet echt over boomwortels klimmen enzo. Misschien dat de Taman Negara beter te doen is? Maar dat weet ik niet zeker, omdat wij daar niet zijn geweest.

KL moet je ervaren hebben, maar 3 dgn lijkt me echt wel genoeg. Melaka vonden wij ook leuk, er hangt een leuke sfeer maar is niet heel veel te doen. Een dagexcursie is voldoende.

Cameron Highlands vonden wij ook erg mooi. Je kunt daar ter plekke verschillende excursies boeken, je kunt overleggen welke geschikt zijn voor een 3-jarige.

Het nadeel van het wandelen in de bergen is, dat je kind niet altijd zelf zal kunnen lopen. Bij ons in de groep zat een stel met een kindje. Het kindje werd binnen de groep doorgegeven. In het begin is dat wel leuk, maar na 2 uur ben je daar echt wel zat van en vraag je je af waarom de ouders een dergelijke excursie boeken.

Verder zijn wij naar Pulau Perhentian geweest. Heerlijk rustig eilandje voor de oostkust. Er is geen supermarkt of pinautomaat, maar je kunt er heerlijk zwemmen, snorkelen en relaxen.

Binnenlands reizen is trouwens erg goed te doen en niet duur. Evt kun je binnenlandse vluchten overwegen, bijv via Air Asia. Ik zou dit wel van tevoren boeken. Als je ongeveer een idee hebt waar je naartoe wilt, wil ik wel mee denken over een handige route.

Veel plezier!
Leuk, bedankt voor je reactie! Borneo hebben we over gedacht maar dan als die kleine wat ouder is Hoe hebben jullie de reis afgelegd naar de oostkust? Met de bus en hoe lang duurt dat ongeveer?
Maleisië is leuk! Wij zijn er zo'n 5 jaar geleden geweest, nog voordat we kinderen hadden.

Kuala Lumpur vind ik een superleuke stad, in mijn optiek ook goed te doen met een 3 jarige. Het is er wel bloedheet maar doordat er over airco is vond ik het goed te doen.

Taman Negara zou ik dan weer niet aanraden met een kindje. Zoals hierboven al gezegd is ook dat veel klimmen over boomstronken en zijn er geen echte paden. Zelfs voor mijzelf was dat echt een beproeving Wel jammer, want Taman Negara is erg mooi.

Wij zijn uiteindelijk beland in Penang en Langkawi wat beide goed te doen is vanaf Kuala Lumpur (zou ik met binnenlandse vlucht doen). Penang is wat drukker en niet zo mooi maar is wel wat meer te doen. Langkawi is wel erg mooi! Ook wel erg rustig maar een peuter heeft nog niet zoveel vertier nodig lijkt me en je kunt er erg mooie huisjes huren.

Oostkust kan ik helaas niets over zeggen.

Veel plezier!
En hoe lang zijn jullie daar geweest Pika81? Penang 5 dagen is voldoende, of zou jij korter/langer gaan?

De Taman Negara hebben we ook over nagedacht,maar begrepen dat het wel lastig zou zijn met een 3-jarige.
De reistijd is afhankelijk van de plaats aan de oostkust waar je naartoe gaat. Ik zou zelf denk ik kiezen voor een binnenlandse vlucht.
Hallo Takeesja,

Leuk vooruitzicht. KL is een leuke stad en de highlights zijn makkelijk te bereiken. Maleisië is heel goed te doen met een auto; ik bedoel zelf rijden. Even wennen om aan de andere kant te rijden, maar er is niet veel verkeer (behalve in en rond de grote(re) steden). Rijden in de Cameron Highlands vergt wat geduld; het duurt even voordat je op de plaats van bestemming bent (welk plaatsje je ook kiest). Het is erg kronkelig.

De auto kun je achterlaten bij de laatste plek (waarschijnlijk Langkawie) en terug vliegen naar KL. Het mooiste van Maleisië vind ik Borneo; heeft op mij de meeste indruk gemaakt.

Veel plezier,

Indivia
Taman Negara was best veel klimmen over boomstronken als je de wandelpaden neemt, maar je kunt ook met een bootje over het water. Dat is met een kleintje natuurlijk erg leuk.

Langkawi is erg mooi. Je zou wat excursies kunnen doen.

In een bepaalde tijd van het jaar zit de hele zee rond Langkawi vol met kwallen, werd ons destijds verteld. Dus zoek even op wanneer dat precies is. Wij waren in juli en hadden geen last.

KL is inderdaad bloedheet. Maar wel erg indrukwekkend, vooral Chinatown en de Petronas Twin Towers.

De theeplantages van de Cameron Highlands zijn ook erg mooi.

Penang heb je met een paar dagen wel gezien. Wij zaten in Georgetown en zijn met een excursie naar de Kek Lok Si tempel geweest. Een aanrader, maar niet voor een kind van 3 helaas. De stad kun je trouwens vanuit een riksja bekijken, erg leuk!
Weet iemand of je met een binnenlandse vlucht in de buurt kan komen van een van de eilandjes aan de oostkust? (wel air asia)

Welk eilandje aan de oostkust is echt een aanrader en waarom?

Alvast bedankt weer!
Wij zijn net terug uit maleisië met bijna twee jarige dochter

wij zijn in kl, bukit merah, penang en langkawi geweest

Voor de oostkust was het niet het goede seizoen

camera highlands zijn we niet geweest omdat ik dat minder geschikt vond voor kind, evenals borneo, beide zijn ook malaria gebied
En volgens mij kun je niet met een huurauto op langkawi komen

je kunt er wel prima een auto huren maar taxi is ook prima te doen
quote:takeesja schreef op 28 december 2011 @ 09:51:

Weet iemand of je met een binnenlandse vlucht in de buurt kan komen van een van de eilandjes aan de oostkust? (wel air asia)

Alvast bedankt weer!Geen idee, die kant zijn wij niet geweest.
Penang zou ik een dag of 3 doen, dat is meer als voldoende.

Oostkust weet ik helaas ook niet!
quote:germanwings schreef op 28 december 2011 @ 09:55:

Wij zijn net terug uit maleisië met bijna twee jarige dochter

wij zijn in kl, bukit merah, penang en langkawi geweest

Voor de oostkust was het niet het goede seizoen

camera highlands zijn we niet geweest omdat ik dat minder geschikt vond voor kind, evenals borneo, beide zijn ook malaria gebiedGermanwings, hoe vonden jullie bukit merah? Is het de moeite waard of is het erg toeristisch? en hebben jullie daar overnacht?
Het is een beetje vergane glorie

park ziet er verwaarloosd uit en stelt niet veel voor, heb er ook alleen locals gezien, hoeft niet slecht te zijn maar was blij dat we er maar een nacht waren

hotel was ook niet zo super, had ook echt betere tijden gekend

maar oerang oetangs waren leuk maar is klein dus na een uur heb je het wel gezien

wij hadden het vooral als break tussen kl en penang
Wij zaten dit jaar juli en augustus in Maleisie met zoon van 4.Weer was over het algemeen prima met vaak (in de middag of avond) een flinke tropische bui.

In KL vond ik vooral het aquarium leuk voor hem en hij vond de hoge torens geweldig, verder vond ik het niet zo'n fijne stad, te lopersonvriendelijk met veel snelwegen en benauwd.

Oostkust was erg mooi, Wij zijn op 3 eilanden geweest, Tioman, Kapas en Perhentians. Vooral Kapas en Perhentians zijn leuk met kind.

Kapas had lekker strand en is echt klein en vrij goed snorkelen dichtbij de kust. Perhentians ook, maar iets groter eiland en ook optie om een snorkeltripje te doen en nog wat meer te zien.

Schildpadden kijken hebben wij bij Cherating gedaan, zoon mocht schildpadjes vrijlaten en dit heeft veel indruk gemaakt, ook goed strand daar en huisjes aan het strand.

Tamah Negara kun je wel op veel plaatsen komen met een boot, maar rondom het bezoekerscentrum kun je prima wat wandelen, ook met een kind van 3. Vond Tamah Negara zelf niet zo spannend, wel de boottocht erheen, maar je ziet geen beest.

Onze zoon vindt de tempels over het algemeen erg leuk om te bezoeken, er zijn altijd mooie beelden of sluiproutes om de tempel heen en hij stak met veel plezier wierrook aan. Dus met mate ook leuk!

Theeplantages zijn ook leuk.

In een stad een rickshaw huren en zo wat meer zien dan je met een kind kunt lopen is ook een aanrader.

Huurauto hebben wij voor de Cameron highlands gedaan (verder OV en Fiets) en was prima te doen.

Hou er wel rekening mee dat rond 20 juli de ramadan begint. Op zich kun je in de touristische plekken altijd wel wat te eten vinden, en de Chinees is ook gewoon open maar soms was het best lastig. Bij Tamah Negara was vaak maar 1 restaurant open met als gevolg dat je heel, heel lang moest wachten. Ook gaan ze soms savonds een paar uur dicht en dan is het wel heel handig om al voor de sluiting gegeten te hebben met een kleintje. Wij zorgden dat we altijd een pakje noodlesoep hadden en dat was zeker als je vroeg in een hotel aankwam en de restaurantjes dichtbij dichtwaren wel handig.

Veel plezier
quote:takeesja schreef op 28 december 2011 @ 09:51:

Alvast bedankt weer!

Je kunt op Kota Bahru en op Kuala Terengganu vliegen. Allebei de dorpen hebben busverbindingen en taxi's naar Kuala Besut, waar de bootjes naar Perhentian vandaan gaan. Vanaf Terrenganu kun je ook naar Marang, waar de boot naar Kapas vandaan gaat.

Persoonlijk vind ik de Perhentians leuker dan Kapas. Tioman is ook wel leuk, maar daar zijn teveel stekende zandvliegen.

Cameron Highlands komt geen malaria voor.
De reisgidsen zijn gekocht en de voorpret is begonnen, dus ik drop ook even mijn luxe dilemma neer.

Ons reisplan is starten in Singapore, vandaar uit naar Melakka, Kuala Lumpur dan naar Tamah Negara en Cameron Highlands. Vervolgens komt ons dilemma. Slaan we links af naar Penang/Georgetown en eindigen we op het strand in Langkawi of rechtsaf naar Kota Bahru en eindigen we op een eilandje ter plaatse.

De tweede optie lijkt ons mooier, maar de eerste optie reistechnisch makkelijker. Klopt dat? En zijn de oostkusteilandjes in maart/april goed te doen. De berichten hierover zijn nogal wisselend.

En hoe makkelijk is het om ter plaatse een huurauto te regelen. Reserveer je die vooraf? Het plan is om in Kuala Lumpur de auto te regelen. Bij optie 2 of vanuit Cameron via openbaar vervoer naar Georgetown en bij optie 2 doorrijden naar Kota Bahru. Ben benieuwd naar jullie tips!
Wij zijn vorig jaar geweest en hadden de route:

Borneo (Sandakan-jungle rond de Kinabatangan)- Singapore- Melaka-Kota Bahru-Perhentians-Cameron Highlands-Penang (Georgetown)- KL.

Die zat reistechnisch erg handig in mekaar, al zeg ik het zelf . We reisden overigens met twee kinderen (toen net 3 en 5). Melaka vonden wij niet zoveel aan, dat zou ik overslaan. Voor de rest vond ik alles super. Zeker Singapore en Georgetown!

Wij hebben vanuit Melaka een nachttrein genomen naar Kota Bahru. 's Ochtends reden we dan nog een uur of twee door de jungle en de kinderen vonden de nachttrein heel leuk. We zijn twee nachten in Kota Bahru gebleven en dan doorgereisd naar de Perhentians. We hebben alles met bus/trein/taxi gedaan. Da's echt supermakkelijk te regelen in Maleisië.
Dat is ook nog ene optie: eindigen in Kuala Lumpur en halverwege het strand op. Dus dan wordt het Singapore, Melaka, Tamah Negara, Kota Bahru, Perhentians, Cameron Highlands, Penang, Kuala Lumpur. Ik ga weer verder met puzzelen en de mogelijkheden met een huurauto wissel op Kota Bahru.

Heb je de bussen ter plaatse geregeld the4ofus? En was de busritten vanaf de Perhentians naar Cameron Highlands en Penang ook de moeite waard? Of zou je dan liever de tijd aan jezelf hebben gehad? Het is de eerste keer dat we een huurauto overwegen in Azië.

Borneo slaan we over. Ik wil namelijk geen malariatabletten slikken. Lijkt me wel prachtig.
In het zuiden Borneo heerst geen malaria. Dus je kunt met een gerust hart naar Kuching vliegen. Oerang oetans park is erg leuk met een kind en Bako national park is ook leuk omdat je de neusapen van heel dichtbij in hun natuurlijke leefomgeving kunt zien. Als je geen trekking doet is het erg goed te doen met een kind. Overal wandelpaden. Perhentians zijn leuk maar niet te lang. Er is geen dorpje dus je hebt niet zoveel uitwijkmogelijkheden.
Even voor de duidelijkheid: alleen wanneer je het binnenland van Borneo intrekt wordt aangeraden profilaxe te slikken, omdat daar malaria voorkomt. Op de rest van Borneo en Maleisië komt geen malaria voor.

Vanaf Kuala Besut (de vertrekplaats naar de Perhentians) kun je per minibus naar Penang. Da's een rit van 4.5 uur over een erg mooie weg en onderweg ga je nog lunchen. Er gaan ook busjes naar de Cameron Highlands en Taman Negara en grote bussen naar KL, die doen er een uur of 7-8 over

Zima ik zou van de Perhentians naar Penang gaan en daarna naar de Cameron Highlands en KL, da's logischer. Ik zou Kota Bahru trouwens overslaan. Daar vond ik niet zo veel aan.

Mocht je met eigen vervoer gaan reizen, dan kun je de auto trouwens achterlaten in Kuala Besut op een betaalde en beveiligde parkeerplaats (kost een paar euro per dag) en weer oppikken wanneer je verder reist.

Als je van de oost naar de westkust rijdt met eigen vervoer (van Kuala Besut naar Penang) moet je ff uitstappen op het hoogste punt van de weg. Dan heb je een adembenemend uitzicht over de Highlands, En verderop, op ongeveer 2/3e van de rit ligt een heel groot stuwmeer in het Belum Temengor Rainforest, met een eiland in het midden (de Rainforest Lodge). Erg leuk om daar een dag of 2 te blijven. Je kunt dan een boottocht maken over het stuwmeer en naar een Orang Asli dorpje (de originele bewoners van Maleisië). Als je mazzel hebt steken er nog een paar wilde olifanten over onderweg en vliegen er een paar Hornbills over...
Wij hebben geen malariatabletten geslikt.

Wat betreft eindigen in KL: dat is wel zo handig voor het shoppen, sleur je niet alles een half land rond en eindig je lekker in luxe.

De nachttrein hebben we op voorhand geboekt, net zoals de binnenlandse vluchten en de boot naar de Perhentians (dat was dacht ik via het hotel). De bus van Singapore naar Melaka hebben we ter plekke geregeld (dagje op voorhand gaan reserveren), de taxi naar Kuala Besut (voor de ferry naar de Perhentians) ook ter plekke. Vanuit Kuala Besut hadden we meteen een minibusje te pakken naar de Cameron Highlands. De weg is mooi, maar erg bochtig. Twee van de zeven passagiers zijn misselijk geworden.

In de Cameron Highlands zitten allemaal bureautjes waar je excursies kunt boeken naar de theeplantages. Terwijl we dat deden, hebben we ook direct een minibusje naar Penang geboekt voor twee dagen later.

In Georgetown hebben we beslist om een nachttrein naar Kuala Lumpur te pakken vanuit Butterworth en die heb ik toen telefonisch een paar dagen op voorhand geregeld.

De meeste reisgidsen zijn niet lovend over Kota Bahru maar om de een of de andere reden vonden wij het wel leuk. Helemaal niet toeristisch, maar wel interessant.
Hallo allemaal,

Vriend en ik gaan in het voorjaar ook naar Maleisie. We beginnen in Kuala Lumpur en eindigen in Singapore. Heeft een van jullie tips voor leuke overnachtingsadressen of leuke buurten in deze steden?

Dank alvast!
In KL is Bukit Bintang een leuke buurt om te zitten en dan met name Tengkat Tong Shin (da's een straat). Daar zitten veel backpackers en hotels.

In Singapore vind ik het deel rond Boat Key en Clark Key erg leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven