Hoe overleef ik Tunesië?

29-12-2011 19:37 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit topic maakte vele (verhitte) reacties los, niet in de laatste plaats van mezelf. Ik beloofde om even te laten weten hoe de reis naar Tunesië nu daadwerkelijk was verlopen. Vanochtend ben ik teruggekomen, bij dezen mijn bevindingen!

Het viel me allemaal 100% mee. De weersomstandigheden waren inderdaad niet geweldig (grotendeels winterjassenweer, op sommige dagen kon je -mits in de zon- met een shirtje toe). Maar: het was stukken zonniger dan in Nederland.

De mensen waren ronduit aardig. In de toeristische gebieden probeerden ze uit alle macht je aandacht te trekken om je te verleiden tot de aanschaf van spullen of 'frikandellah mit sini sap sap' en dat was niet prettig, maar dat kwam vooral omdat het zo erbarmelijk rustig was. Laagseizoen en slechte toeristenstroom zorgden ervoor dat iedereen ons in het +1000 appartementen tellende complex kende. En wij snapten ook wel dat die lege terrasjes geen zoden aan de dijk zetten v.w.b. de inkomsten. Hebben dus geprobeerd om onze uitgaven en terrasbezoekjes zoveel mogelijk te spreiden over de aanbieders (ik gunde ze allemaal wel verkoop, maar ja, ik heb ook geen zak met geld). Zakkenrollers hebben we niet meegemaakt en we hebben er ook niet over gehoord.

Aangerand ben ik niet. Aangeráákt zelfs niet. En ook beledigende opmerkingen bleven uit. Dat kan te maken hebben gehad met de (wegens de kou) zeer bedekte kleding natuurlijk. Mannen probeerden wel enorm om mijn aandacht te trekken (roepen, fluiten, liefdesverklaringen declameren met hun hand op hun hart en aanzoeken doen voor een overhaast, stormachtig huwelijk in de sahara, omringd door babykamelen) maar daarbij werden ze niet opdringerig. Alleen naast de medina in Tunis was een man wel erg happig en die droop af bij het zien van mijn trouwring. Die ring was overigens nergens nodig, maar voorkwam wel een boel discussie, en is dus een blijvertje op reizen naar Tunesië & co.

We zagen erg veel vrouwen (en mannen) met hoofddoeken, maar volgens de gids was dat vooral tegen de kou. Voor de revolutie waren religieuze hoofddoekjes voor vrouwen zelfs verboden, vertelde ze. Ook nu liepen maar weinig Tunesiërs bedekt, de meeste gesluierde moslima's waren libiërs, als we de gids mogen geloven.

Ook ziek zijn we niet geworden. Van leidingwater worden toeristen niet meer ziek, want er zit een beetje chloor in. Niet lekker, maar tenminste ook niet meer 'gevaarlijk'. Drinken deden we dus nog steeds uit verzegelde flessen, maar het eten van salade die was afgespoeld onder de kraan kon dus geen kwaad. Het eten (vooral het ontbijt) overtrof alle verwachtingen, hoewel de kwaliteit van het avondeten sterk fluctueerde (op een dag dreven er vissegraten en schubben in mijn soep en op een andere dag was het ei in mijn brik (ei-loempia) gewoon hartstikke rauw). Maar dat was niet onoverkomelijk. Oja, we hebben niet één restaurant gevonden dat fatsoenlijke friet kon bakken. Alles was, zonder uitzondering, te zwart, te slap, te rauw of anderszins oneetbaar. En dan serieus, hè. Met friet ben ik namelijk echt niet kieskeurig. Je moet dus wel een week zonder friet kunnen, maar gelukkig vind ik dat dan weer totaal geen ramp. McDo hebben ze niet: die waren iets te goed bevriend met het gevallen regime en krijgen dus geen poot aan de grond. Ook geen andere ketens (zoals Burger King) gezien.

De enige nare ervaringen waren dat we in de medina verdwaalden tussen de opeengepakte kraampjes, en de man die ons beloofde naar de uitgang te loodsen eiste dat we eerst in zijn tapijtenwinkel zouden komen kijken. Ook hebben we een aantal toiletten gebruikt die dermate goor en gammel waren dat ik er nu nog misselijk van word. Die rol wc-papier was een razend goeie tip!

Om de tijd te doden (dat was wel nodig, met zijn 4en opeengepakt en zonder zomerhitte) hebben we een 3-daagse tocht naar het zuiden gemaakt en echt de mooiste dingen gezien en gedaan. Dat was absoluut het hoogtepunt in de reis. Mooi zou ik het land overigens niet noemen. Er zijn zat mooie dingen te zien, maar in het algemeen is de boel oud, stoffig (echt, alle auto's zaten onder het stof) en vooral onaf. Een Tunesiër stopt gewoon met bouwen als het geld voor zijn huis even op is. Resultaat: eindeloze rijen halffabrikaten langs de weg, soms vergezeld van een boel plastic troep. De huizen zijn ook slecht geïsoleerd, dus als het een keertje koud is (en dat was het dus wel, deze reis) zetten ze de kachel op roodgloeiend en heb je nog 5 dekens nodig om in slaap te kunnen vallen.

Jordanië gaat misschien uiteindelijk toch niet door, omdat we met zijn 4-en toch een interessante familiedynamiek ontwikkelden (krap op elkaar in een appartementje, terwijl we al jaren zelfstandig wonen). Bovendien hebben we, vooral in de zuidelijke tocht, veel dingen gezien die min of meer vergelijkbaar waren met onze plannen in Jordanië. Maar ik zit er niet meer zo mee: ik boek die reis gewoon een keertje zelf en het was sowieso toch maar de vraag of die door had kunnen gaan met zoveel verschillende werk- en studieroosters.

Zo, dat was een heel verhaal. En ja, ik vind het best genant dat ik me door al die apenverhalen gek heb laten maken! Hopelijk leest een aantal reageerders van weleer dit nog even, zie het maar als een spijtbetuiging.

Ik denk alleen niet dat ik een 2e keer ga, want zo intens boeiend vond ik het niet, maar ik heb deze reis enorm genoten en heb me geen enkel moment echt onveilig gevoeld.

Aan iedereen die nog nooit in Tunesië is geweest en een reis overweegt: doe het gerust! Ik heb in bovenstaand verhaal zo gedetailleerd mogelijk omschreven wat mijn bevindingen zijn. Kun je met die plussen en minnen leven, dan is Tunesië een heerlijk vakantieland. Stukken beter en geciviliseerder dan Egypte, waarmee ik het eerst op dezelfde leest schroeide. En ga dan beslist op een tocht, dat is de moeite (en het geld) dubbel en dwars waard!

Dames! Ik heb even een andere nick aangemaakt (herkenbaarheid privéleven) maar ben een vaste lezer/schrijver op dit forum.

Korte variant:

We gaan naar Tunesië en ik heb daar bij nader inzien helemaal geen trek in. Afhaken is geen optie, dus hoe maak ik er het beste van?

Lange variant:

Over een paar weken ga ik (met ouders en broertje) een week naar Tunesië. Dat is een beetje last minute gegaan. Onze eerdere vakantie naar Jordanië was geannuleerd omdat het Midden-Oosten toen zo rommelig was en ineens konden we allemaal op korte termijn een week vrijmaken. De motivatie om deze kans aan te grijpen is dus groot want we wilden nog steeds graag weg.

Ik werd dus een paar dagen geleden gebeld dat we gingen en er waren precies genoeg plekken over, dus of ik even in 5 minuten kon melden of ik mee ging. Mijn moeder benadrukte dat ik het bij twijfel niet moest doen en dat niemand me dan kwaad zou aankijken, maarja. Het is er warm, dacht ik, en anders heb ik het straks verkloot. Bovendien wist ik niks van Tunesië en klonk het net zo prima als Jordanië.

Inmiddels weet ik beter. Het is er niet warm (tegen de tijd dat wij gaan maximaal 16 graden) en al helemaal niet prima. 99% van de forumsters hier braakt gal over het land met zijn zand en opdringerige mannen die aan je zitten als je hand in hand loopt met je vriend (en dan heb ik dus nog niet eens een vriend bij me). Hele steden schijnen naar riool te stinken en een lezeres meldde dat ze zelfs in India nog niet zo hondsberoerd was geweest als in Tunesië.

Nu ben ik vorig jaar in Egypte geweest en ook dat was een ramp. Zelfs met bedekte kledij en een afwerende houding gedroegen de mannen zich ronduit weerzinwekkend. 'You woman! I talk, you answer!', op amper 4 centimeter van mijn gezicht. Heb toen praktisch de hele vakantie in het resort gezeten en er niks anders durven eten dan smerige doorgekookte troep, want al het lekkere spul was niet veilig (salade gewassen in kraanwater, vis besmet, noem maar op).

Zoiets hoeft van mij dus nooit meer. Maar Tunesië is zelfs nog een tikkeltje erger, las ik. Wc-papier meenemen, oneetbare snacks, etc. Nog beledigender mannen die elke Westerse vrouw als hoer zien. Nou en dat hoef ik me dus niet te laten welgevallen. Als ze aan me zitten mep ik wel, maar wat daar dan weer het gevolg van is weet ik natuurlijk niet.

Intussen is mijn moeder blij dat zij met haar gezinnetje een weekje weg gaat. Zij trakteert en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om af te haken nu er geboekt is, te klagen of anderszins dwars te liggen.

Ik heb al bedacht dat ik een 'trouwring' omdoe en veel bedekte kleding. En dat ik maar bij mijn vader en broertje in de buurt blijf. Maar heeft iemand tips om dit draaglijk te maken?

(en kom niet aan met 's lands wijs, 's lands eer, want als je vrouwen als hoer behandelt ben je niet wijs en verdien je wat mij betreft geen eer)
Vraagje trouwens. Kun je daar een beetje normaal aan het strand liggen of moet je dan een afgesloten deel/bodyguard regelen?
quote:apegapen schreef op 29 december 2011 @ 20:26:

Vraagje trouwens. Kun je daar een beetje normaal aan het strand liggen of moet je dan een afgesloten deel/bodyguard regelen?Met 16 graden?
Waarom zou ik dat niet durven? Mocht 'm zelfs zelf uitkiezen (dat was dan wel weer zielig, haha) Echt 'n lekkere thermidor (met kaas)

Ja Jordanie is wel 'n aanrader, maar in januari ook echt nog veel te koud hoor! Ze had dit beter in april/mei kunnen plannen. Ik zat eind april in Jordanie en toen was het gewoon aangenaam en aan zee soms zelfs wat frisjes. Maar voor de wandelingen in Petra e.d. was dat juist weer super.
quote:apegapen schreef op 29 december 2011 @ 20:25:

[...]

Haha, super jammer dat de reis naar Jordanië niet doorging dan bij ons...

Kreeft gegeten? In zo'n land? Dat je dat durft...

Gewoon lekker eten joh en je niet zo'n zorgen maken! Een maag kan (over het algemeen) heel wat hebben hoor. Zeker als het eten goed verhit is kan het weinig kwaad. Ik moet zeggen, ik heb me in Rusland een stuk onveiliger gevoeld dan in Tunesië.

Gewoon de deur op slot doen, dan komt er echt niemand binnen (niet gewoon dicht, op slot).

Vraagje trouwens. Kun je daar een beetje normaal aan het strand liggen of moet je dan een afgesloten deel/bodyguard regelen?Alleen als je 'n privéstrand bij je hotel hebt. Op publieke stranden moet je het niet proberen. Zelfs in Jordanie hielden de Nederlandse mannen van onze groep het snel voor gezien op het openbare deel en gingen ze ook met ons mee naar 'n privéstrand. Terwijl in Jordanie de mannen verder best redelijk beschaafd zijn, valt dat weg zodra de kleding minder wordt.
oh we hebben ook nog met 2 andere meiden mijn partner en ik paardgereden samen met twee tunesiers die een manege hadden. Een stuk over het strand en een stuk door de woestijn. Helemaal geweldig, behalve voor mijn partner, nog nooit paardgereden en had zo'n spijt dat hij mee was gegaan, iets met ballen, een zadel en galloperen

Vraagje trouwens. Kun je daar een beetje normaal aan het strand liggen of moet je dan een afgesloten deel/bodyguard regelen?Ik heb er vrouwen topless in string zien liggen bakken. Beetje aso vond ik het zelf. Misschien kan je alvast gespreken bij de ggz voor jezelf regelen anders? Je overdrijft hopeloos!
hoi, welke plaats in tunesie ga je? ik kom al 16jaar in tunesie, meerdere keren per jaar zelfs(verschillende steden), en ik zal niet zeggen dat het altijd perfect is geweest, maar zo erg als je het hier beschrijft ben ik nog niet tegen gekomen of van gehoord. Ook niet van andere mensen die in tunesie zijn geweest, 1 ding klopt wel, het is r nu echt koud!!! ik hoop dat jezelf een leuke ervaring zal meemaken en wel zal genieten.
quote:winkelfanaat schreef op 29 december 2011 @ 20:36:

[...]

Ik heb er vrouwen topless in string zien liggen bakken. Beetje aso vond ik het zelf. Misschien kan je alvast gespreken bij de ggz voor jezelf regelen anders? Je overdrijft hopeloos!

Haha, heb ik eergisteren gehad. Dat ik niet in brakke meertjes moest zwemmen en geen (onbeschermde) seks moest hebben.

Alsof ik zo'n engerd vrijwillig bij me in de buurt laat komen. Het idee alleen al!
quote:bienebeer schreef op 29 december 2011 @ 20:37:

1 ding klopt wel, het is r nu echt koud!!! ik hoop dat jezelf een leuke ervaring zal meemaken en wel zal genieten.

Ja, dat vond ik vooral zo erg. Als het maar warm is ga ik wel bij het zwembad in het hotel liggen, geen probleem. Maar als het er ook nog koud is, dan heb ik er toch helemaal niks te zoeken?

Zeker nu we in Nederland nou niet bepaald een horrorwinter hebben.
http://www.youtube.com/watch?v=ZeKTCMaiJ3s

Kijk dit anders even, krijg je een beetje indruk hoe het is.
In Egypte kon je idd topless zonnen maar wél op het privéstrand van het hotel. Denk dat daar ook westers management in zat en 't personeel (mannen) gedroegen zich beschaafd als ze drinks en snacks op het strand moesten serveren.
Eten zou wel het laatste zijn waar ik me druk om maak, maar ebn nooit in Tunesie geweest.

Wel in India, China, Mexico, Egypte Turkye

Overal heerlijk gegeten, met soms n uitschieter naar minder lekker. Zelfs niet altijd bij stilgestaan dat je het ijs niet moet eten(lekker in China)

Maar van Nien haar eetklassering, niet te veel aantrekken, als je haar reistopics leest dan weet je dat ze niets lust waar maar enigszins rijst in de buurt heeft gelegen ;)

.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik ben al 3x naar Tunesië geweest en snap echt niet waar je je druk over maakt!

Elke keer heb ik het goed gehad. De allereerste keer was met mijn beste vriendin. Nooit hebben ze, behalve eens aan onze arm trekken, lichamelijk contact gezocht. (Nee we zijn geen ugly Betty's)

Ze bieden al lachend wel kamelen om te trouwen en dergelijke maar daar trek je je toch niets van aan? Je loopt gewoon door. Wij zijn zelfs tussen allemaal mannen een theehuisje binnengeweest.

Wat het eten betreft is het zo dat je in elk tropisch/warm land moet uitkijken wat voedselhygiëne betreft. Dus daar is Tunesië geen uitzondering! Ben er nooit ziek geworden en ik heb heus geen ijzeren maag!

Wees gewoon niet bang en probeer er van te genieten! Laat het op je afkomen zoals het komt! No stress
Wat een onzin over Tunesië. Ik ben er zelf meerdere keren geweest, samen met mijn man maar ook een keertje alleen met mijn moeder. Ik ben er nog nooit lastig gevallen. De mensen (lees mannen) waren zeer hoffelijk tegen mij/ons. En over dat aanraken en naar binnen trekken van verkopers, dat is verboden. Ze kunnen daar de cel voor worden ingegooid en daar zijn ze dan wel een paar dagen zoet mee. Personeel in de hotels is zeer aardig en attent. Maar ja, als je er al met zo'n negatieve houding heengaat en van te voren al bedenkt dat je het niets vindt dan wordt het ook niets.

Ook het eten in Tunesië is goed te doen, maar misschien ben jij wel meer van 'wat de boer niet kent dat lust 'ie niet'.

Blijf lekker in Nederland zou ik zeggen daar weet je tenminste wat je te eten krijgt.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Maar even een pluspunt: bij kou stinkt het minder erg ;)

en verder, niet in je hotel blijven, ga er opuit en eet ergens anders, niet dat verwesterde voedsel in het hotel wat ze toch niet goed klaarmaken.
quote:elninjoo schreef op 29 december 2011 @ 20:27:

Waarom zou ik dat niet durven? Mocht 'm zelfs zelf uitkiezen (dat was dan wel weer zielig, haha) Echt 'n lekkere thermidor (met kaas)

Ja Jordanie is wel 'n aanrader, maar in januari ook echt nog veel te koud hoor! Ze had dit beter in april/mei kunnen plannen. Ik zat eind april in Jordanie en toen was het gewoon aangenaam en aan zee soms zelfs wat frisjes. Maar voor de wandelingen in Petra e.d. was dat juist weer super.Jordanië is nu heerlijk, ik was er vorige week en de gemiddelde temperatuur was zo'n 25 graden. Het zeewater was heerlijk.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Mar wat is het nut van een andere nick voor zo'n simpel gegeven als een vakantie?

is dat not-done tegenwoordig?
quote:nlies schreef op 29 december 2011 @ 20:42:

Eten zou wel het laatste zijn waar ik me druk om maak, maar ebn nooit in Tunesie geweest.

Wel in India, China, Mexico, Egypte Turkye

Overal heerlijk gegeten, met soms n uitschieter naar minder lekker. Zelfs niet altijd bij stilgestaan dat je het ijs niet moet eten(lekker in China)

Maar van Nien haar eetklassering, niet te veel aantrekken, als je haar reistopics leest dan weet je dat ze niets lust waar maar enigszins rijst in de buurt heeft gelegen ;)

.

Haha! In China heb ik anders heerlijk gegeten, nam er alleen nooit rijst bij idd, maar de gerechten waren vrijwel allemaal erg smakelijk. Thailand idem. Maar de smaken van dit soort contreien zijn het gewoon echt niet voor mij.

Ziek van voedsel ben ik overigens maar zelden geworden, 1 keer Egypte, 1 keer Indonesie en 1 keer India. Toevalstreffers dus, kan 'n keertje mis gaan en dat zou je ook in 'n westers land kunnen overkomen.
quote:tbl1966 schreef op 29 december 2011 @ 20:45:

Ook het eten in Tunesië is goed te doen, maar misschien ben jij wel meer van 'wat de boer niet kent dat lust 'ie niet'.

Ik ben vooral van 'als het niet is gekookt of in mineraalwater gewassen, krijg ik knerpende diarree'. Ik eet alles wat los en vast zit, maarja: als je niet weet wat het is (en hoe het is klaargemaakt) nou nee, dan waag ik mijn ingewanden er niet aan nee.

quote:tbl1966 schreef op 29 december 2011 @ 20:45:

Blijf lekker in Nederland zou ik zeggen daar weet je tenminste wat je te eten krijgt.Dat was geloof ik ook het probleem. Dat hier blijven geen optie is omdat ik mijn moeders pret niet wil vergallen. Fijn dat je zo goed gelezen hebt!
quote:nlies schreef op 29 december 2011 @ 20:48:

Mar wat is het nut van een andere nick voor zo'n simpel gegeven als een vakantie?

is dat not-done tegenwoordig?Ik geef met mijn normale nick ook best vaak persoonlijke info. Heb geen zin dat iemand de puntjes verbindt. Van dit verhaal mag men best weten dat ik het ben (hoewel, liever niet ivm mijn moeder).
Oh, ik heb wel goed gelezen hoor, maar ik denk dat jij sowieso je moeders plezier gaat vergallen. Al is het alleen maar door je negatieve houding die je laat zien.
quote:tbl1966 schreef op 29 december 2011 @ 20:47:

[...]

Jordanië is nu heerlijk, ik was er vorige week en de gemiddelde temperatuur was zo'n 25 graden. Het zeewater was heerlijk.http://www.zoover.nl/tunesie/tunesie/hammamet/weer

Max 16 graden, staat er.
quote:tbl1966 schreef op 29 december 2011 @ 20:50:

Oh, ik heb wel goed gelezen hoor, maar ik denk dat jij sowieso je moeders plezier gaat vergallen. Al is het alleen maar door je negatieve houding die je laat zien.

En dat was deel 2 van de vraag: hoe voorkom ik dat?

Fijn, nogmaals, dat je zo goed gelezen hebt.
quote:elninjoo schreef op 29 december 2011 @ 20:49:

[...]

Haha! In China heb ik anders heerlijk gegeten, nam er alleen nooit rijst bij idd, maar de gerechten waren vrijwel allemaal erg smakelijk. Thailand idem. Maar de smaken van dit soort contreien zijn het gewoon echt niet voor mij.

Ziek van voedsel ben ik overigens maar zelden geworden, 1 keer Egypte, 1 keer Indonesie en 1 keer India. Toevalstreffers dus, kan 'n keertje mis gaan en dat zou je ook in 'n westers land kunnen overkomen.Ik 1 keer in Italie, in India (ondanks het ijs daar gegeten)niet. Tot jaloezie van de groep, die en geen ijs hadden, en wel ziek werden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven