Speelgedrag kleuters-ouders

29-12-2011 21:35 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als mijn dochter ergens gaat spelen, komt ze thuis met verhalen over wat ze met haar vriendinnetje en die moeder gedaan heeft.

Gelukkig heeft ze zelf nog nooit gevraagd of een vriendinnetje hier mag komen spelen, maar MIJN GOD, het is toch niet de bedoeling dat ik dan de hele tijd twee kleuters bezig ga zitten houden, of wel?

Kom ik eigenlijk meteen op mijn volgende vraag: In hoeverre houden jullie je kleuter bezig op een gemiddelde woensdagmiddag en in hoeverre gaat de kleuter gewoon zijn eigen gang?
quote:sofi2010 schreef op 29 december 2011 @ 21:56:

nu ze 6,5 is gaat ze meestal wel hun eigen gang. Alleen cakjes/taart bakken doe ik wel eens samen.

mijn zoon van 4 vermaakt zich ook prima met een vriendjevriendinnetje...

alleen ga ik nu wel vaker kijken toen mijn oudste van 6 het blijkbaar grappig vond kappertje te gaan spelen met mijn zoon en zijn vriendinnetje (beiden 4) ...en ik de volgende ochtend werd aangesproken door de moeder wat ze gedaan hadden want haar dochter had haar hele pony scheef (die was al bijna helemaal bij tot op de schouder en nu dus voor de helft boven het oog nog... oeps!!! (en waar ze die schaar vandaan hadden)??? mijn zoontje had ook happen uit het haar dat had ik al gezien maar ze wilden niets vertellen. Mijn dochter vertelde ook nog doodleuk dat het vriendinnejte haar staart er wel af wilde..gelukkig is ze daar niet op in gegaan pffffHier zou ik denk ik ook niet blij van worden. Heb je dan geen plukken haar gevonden?
quote:Branca schreef op 29 december 2011 @ 21:58:

[...]

Maar die kinderen kunnen ook niet komen spelen, want gaan naar bso!

Dat vraag ik me trouwens wel eens af, hebben kinderen die een dag of 3 (of meer) in de week naar een bso gaan nog wel tijd om met vriendjes te spelen? Je hebt ook nog zwemles, sport, wilt misschien eens een middagje gewoon lekker thuis zijn....Op de BSO speel je ook met vriendjes toch. En dan blijven er nog 4 dagen over als ze er 3 heengaan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Ruza schreef op 29 december 2011 @ 22:00:

Moeten ze dan verplicht naar bso ??? Mag je je kind echt niet een middag daar weghouden als je met een andere moeder afgesproken hebt dat ze met haar mee naar huis mag om met haar kind te spelen?

Dat moet wel kunnen hoor, alleen moet je het wat eerder van te voren afspreken zodat je het door kan geven aan de Bso dat kind niet komt.

Het lijkt mij juist wel leuk voor het kind,eens iets anders dan BSO.

Hoewel je dan wel betaald voor die dag, maar dat is dan maar zo, zou ik denken.
quote:Visje28 schreef op 29 december 2011 @ 21:56:

Ik ben moeder van een bijna kleuter en mijn dochter kan niet goed alleen spelen. Ik ben dus een moeder die het dagprogramma aandraagt en daar dochter in meeneemt. Doe ik dit niet, dan valt haar spel al snel dood.

Dus ja, ik ben wel de hele woensdagmiddag en alle andere middagen dat ze thuis is bezig met mijn dochter op gang te houden in haar spel.

Ik denk dat als mijn dochter goed zelfstandig zou kunnen spelen, ik ook wat meer afstand zou nemen van het spel.

Het ligt dus helemaal aan je kind denk ik.Ik denk dat ze dat ook gewoon moet leren. Als jij constant meedoet weet ze ook niet beter natuurlijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Ruza schreef op 29 december 2011 @ 22:00:

Moeten ze dan verplicht naar bso ??? Mag je je kind echt niet een middag daar weghouden als je met een andere moeder afgesproken hebt dat ze met haar mee naar huis mag om met haar kind te spelen? (geen kinderen dus geen ervaring en de kinderen van mijn vrienden gaan nog niet naar school)

Dat zal per bso verschillen. Maar op de school van mijn kinderen wordt er op zijn vroegst in de lunchpauze afgesproken met wie er die middag gespeeld wordt, bijna nooit voor een dag later.

Ik heb het nooit geprobeerd, maar denk dat ik het met de bso wel zou kunnen regelen als mijn kind een middag niet komt. Als ik maar op tijd ben met het doorgeven, zodat zowel de chauffeur van het busje als de leidster er niet op staan te wachten. Bovendien moet de juf 't ook weten, die geeft je kind niet zomaar aan een ander mee...

Daarbij duren speelafspraakjes hier vaak tot een uur of 5 en vind ik het lastig om bij een andere moeder pas om 6 uur op de stoep te staan, zoals ik bij de bso wel doe.

Oftewel, ik verwacht dat het in de praktijk niet zo heel veel voor zal komen. Maar misschien zie ik dat verkeerd....
Op een gemiddelde woensdagmiddag zorg ik er meestal wel voor dat mijn kinderen iets leuks mogen doen, zoals verven, koekjes bakken, of naar een (grotere) speeltuin.

Als ze vriendjes/vriendinnetjes hebben, idem ditto, al vermaken ze zich meestal zelf wel en vliegt zo'n middag voorbij.

En ik vind het niet meer dan logisch dat kinderen ook teruggevraagd worden. Als je dan fulltime werkt, kan dat toch ook een keer in het weekend.

Ik vind het overigens ook raar dat je blij bent dat je dochter nog nooit iemand meegenomen heeft.
Hier neemt dochter regelmatig vriendinnetjes mee en ze gaat ook regelmatig uit spelen. Ik speel zelf niet mee, maar ik hou de boel wel in de gaten. Bij het ene vriendinnetje hoef ik helemaal niet te sturen en komen ze even beneden voor een drankje en een koekje en bij het andere vriendinnetje moet ik wel sturen omdat dat samen wat minder goed gaat.

Ik help wel eens met knutselen of jurkjes bij de pop aantrekken dat soort dingen. Dochter is overigens 5 en vind thet heerlijk om te spelen. Het liefst gaat ze uit spelen, want haar vriendinnetjes hebben natuurlijk veel leuker speelgoed.
quote:nouschi schreef op 29 december 2011 @ 22:01:

[...]

Op de BSO speel je ook met vriendjes toch. En dan blijven er nog 4 dagen over als ze er 3 heengaan.

Bij ons op school worden er nooit speelafspraakjes gemaakt voor in het weekend, bovendien is er dan altijd van alles, vallen die dagen af. 1 Middag zwemles, blijft er nog maar 1 middag over.

Niet rampzalig hoor, maar wel goed plannen denk ik..
Hier spelen en logeren ze in vakanties ook bij elkaar.
Op een gemiddelde woensdagmiddag hoef ik mijn dochters niet bezig te houden, dat doen hun vriendinnetjes wel. Of bij mij of bij hun. Hier zijn vriendinnetjes altijd welkom!
quote:Tuorrebout schreef op 29 december 2011 @ 22:06:

Hier neemt dochter regelmatig vriendinnetjes mee en ze gaat ook regelmatig uit spelen. Ik speel zelf niet mee, maar ik hou de boel wel in de gaten. Bij het ene vriendinnetje hoef ik helemaal niet te sturen en komen ze even beneden voor een drankje en een koekje en bij het andere vriendinnetje moet ik wel sturen omdat dat samen wat minder goed gaat.

Ik help wel eens met knutselen of jurkjes bij de pop aantrekken dat soort dingen. Dochter is overigens 5 en vind thet heerlijk om te spelen. Het liefst gaat ze uit spelen, want haar vriendinnetjes hebben natuurlijk veel leuker speelgoed.Zo gaat het hier ook een beetje. Dochter is ook 5 maar wil ook wel dat vriendinnetjes hier komen spelen als ze zelf al 2 keer daar is geweest. Maar ik vind het ook logisch dat het dan hier is.
Misschien komt dat in vakanties en weekenden met elkaar spelen bij ons later nog. Oudste is 5, zit in groep 2 en de school (en tevens de buurt waar de meeste vriendjes wonen) is niet op loopafstand.

Buurkinderen wordt wel op ider moment mee gespeeld.
Maandag en dinsdag BSO, donderdagmiddag zwemmen en woensdagmiddag pas om 17 uur gym dus tot 16 uur kan ze dan nog zeker spelen. En op vrijdagmiddag na school, al is het dan niet zo lang als op woensdagmiddag en in het weekend natuurlijk.
quote:Ruza schreef op 29 december 2011 @ 21:55:

[...]

Dat vind ik dan weer zo raar. Nee ze mag hier niet meer komen spelen want mijn dochter mag ook nooit bij jullie spelen. Beetje kinderachtig, ontzeg je je eigen kind ook speelplezier mee. Daarbij zitten sommige moeders of vaders thuis terwijl andere gewoon fulltime werken. Dus dan kan er daar gewoon niet gespeeld worden.

Eens, ik zou het ook een kinderachtig vinden. Helemaal als iemand dat zo zou zeggen, maar volgens mij gebeurt dat niet. Het zal eerder niet uitgesproken worden en dan wordt zo'n kind afgewimpeld met "het kan vandaag niet". Arm kind, lijkt me zo sneu als ze nergens welkom (meer) zijn.

Maar dat je als fulltime werkende ouders geen andere kinderen kunt laten komen spelen herken ik niet. Wij werken allebei fulltime en hier wordt vooral op zaterdag gespeeld met andere kinderen. En ik weet dat de ouders van die kinderen het vaak helemaal niet erg vinden dat ze die een dagje bij ons kunnen parkeren. Sterker nog, wij hebben hier op zo'n dag vaak ook nog ouders die blijven plakken en 's avonds een hapje mee-eten. Vinden we niet erg overigens, maar wij "draaien" dus wel gewoon mee in het hele over-en-weer-spelen-gebeuren, ondanks dat we allebei 5 dagen per week werken.
Hier zijn eigenlijk nooit afspraakjes in het weekend of de vakantie. Weet eigenlijk niet waarom. Misschien omdat wij verder van school wonen en ze dan niet zien,en dus niet afspreken. Of misschien omdat dochter nog maar 4 is (bijna 5)

Wie weet komt dat nog.
quote:Branca schreef op 29 december 2011 @ 22:07:

[...]

Bij ons op school worden er nooit speelafspraakjes gemaakt voor in het weekend, bovendien is er dan altijd van alles, vallen die dagen af. 1 Middag zwemles, blijft er nog maar 1 middag over.

Niet rampzalig hoor, maar wel goed plannen denk ik..Hier is dochter toevallig 2 weken geleden uit logeren geweest bij een vriendinnetje uit de klas en dat was in het weekend.
Nouschi, normaliter zou ik je absoluut gelijk geven. Dochter laat ditzelfde gedrag echter ook zien op de peuterspeelzaal. Heb ook een zoon (14 maanden) en geef die een trein of auto of iets anders en hij amuseert zich kostelijk. Daar heb ik geen omkijken naar, bij wijze van.

Zelfde opvoeding en toch 2 verschillende kindjes op dit gebied.
Hier wonen we ook niet echt dichtbij de scholen van de diverse kinderen. Het is iets meer planning (al ben ik ook wel eens ´s ochtends door kind gebeld of hij die middag mocht spelen), maar het gaat prima.
quote:Visje28 schreef op 29 december 2011 @ 22:12:

Nouschi, normaliter zou ik je absoluut gelijk geven. Dochter laat ditzelfde gedrag echter ook zien op de peuterspeelzaal. Heb ook een zoon (14 maanden) en geef die een trein of auto of iets anders en hij amuseert zich kostelijk. Daar heb ik geen omkijken naar, bij wijze van.

Zelfde opvoeding en toch 2 verschillende kindjes op dit gebied.Maar wat gebeurt er dan als je haar even laat en zegt dat jij even met wat anders, bezig bent?
Mijn kind van 5 belt nog niet zo veel. :-)
quote:leentjedb schreef op 29 december 2011 @ 22:10:

[...]

Eens, ik zou het ook een kinderachtig vinden. Helemaal als iemand dat zo zou zeggen, maar volgens mij gebeurt dat niet. Het zal eerder niet uitgesproken worden en dan wordt zo'n kind afgewimpeld met "het kan vandaag niet". Arm kind, lijkt me zo sneu als ze nergens welkom (meer) zijn.

Maar dat je als fulltime werkende ouders geen andere kinderen kunt laten komen spelen herken ik niet. Wij werken allebei fulltime en hier wordt vooral op zaterdag gespeeld met andere kinderen. En ik weet dat de ouders van die kinderen het vaak helemaal niet erg vinden dat ze die een dagje bij ons kunnen parkeren. Sterker nog, wij hebben hier op zo'n dag vaak ook nog ouders die blijven plakken en 's avonds een hapje mee-eten. Vinden we niet erg overigens, maar wij "draaien" dus wel gewoon mee in het hele over-en-weer-spelen-gebeuren, ondanks dat we allebei 5 dagen per week werken.Wel een keer aan de hand gehad, die moeder begon ook te vragen of haar kind bij mij mocht blijven als ze een vergadering had. Mijn dochter gaf het toen zelf al aan dat ze ook eens daar wilde spelen. Uiteindelijk heb ik zelf wel een keer gezegd dat het ook wel leuk zou zijn als dochter een keer daar mocht spelen.
Overigens zitten mijn kinderen op school in een dorpje en blijkt de helft van de kinderen helemaal niet naar een bso te hoeven. Die moeders staan helemaal niet open voor geplande speelafspraken merk ik altijd. Ik ben zelf erg van het plannen en vind het geen probleem om op dinsdag al met kind x af te spreken voor vrijdagmiddag. Maar de moeders op school zeggen dan 'o leuk als ze samen spelen, we kijken van de week dan wel even'. Mijn kind kan daar ook niet zo veel mee....
quote:Branca schreef op 29 december 2011 @ 22:15:

Mijn kind van 5 belt nog niet zo veel. :-)Die van mij wel. En hoe het toetsenblok werkt hebben ze ook al ontdekt. Maar ouders kunnen elkaar toch bellen als er een kind zegt met een ander kind te willen spelen? Wij krijgen ieder jaar een formulier met het verzoek aan te geven of je je nummer en adres op de klassenlijst wil zetten en dan maakt de juf een lijst voor de ouders. Kun je dus (vrijwel) alle ouders gewoon bereiken.
quote:dddandelion schreef op 29 december 2011 @ 22:17:

[...]

Die van mij wel. En hoe het toetsenblok werkt hebben ze ook al ontdekt. Maar ouders kunnen elkaar toch bellen als er een kind zegt met een ander kind te willen spelen? Wij krijgen ieder jaar een formulier met het verzoek aan te geven of je je nummer en adres op de klassenlijst wil zetten en dan maakt de juf een lijst voor de ouders. Kun je dus (vrijwel) alle ouders gewoon bereiken.

Zo'n lijst hebben wij niet helaas......

Moet dus altijd eerst op de betreffende ouder af om een nummer te scoren.

Kent jouw kind jullie nummer uit het hoofd dan? En mag het op school van de telefoon gebruik maken? Heeft zelf toch nog geen mobiel neem ik aan?
Branca, misschien ligt het aan de school. Hier over het algemeen juist wel geplande speelafspraken. In verband met afstand naar school en schoolvervoer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven