Kat en vuurwerk

29-12-2011 23:34 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nooit gedacht dat ik zo'n topic zou openen, maar goed, komt ie....

Het is het eerste Oud en Nieuw voor mij en mijn kitten samen.

Hij springt nu al op bij alle klappen, vooralsnog verweg.

Hoe houden jullie je kat/poes relaxed met O&N? Of zijn er geen trucs

en zitten we het gewoon even uit? ;)

Geen wereld schokkend probleem, maar wil het hem wel zo fijn mogelijk maken.

Thanks voor jullie tips!!

X Just
Niet op reageren in elk geval. En er zijn erg goede pillen te halen bij je dierenarts.
Bazinga!
Je kan iets halen bij de dierenarts, maar ervaring leert dat je ze gewoon moet laten gaan tot het over is. Bij ons liggen ze onder het bed en komen ze er weer onderuit als het rustiger wordt.
Pillen, echt gaat joh? Dat wist ik niet. Hoewel ik niet weet of die juist méér stress geven ;)

Dedank voor de tip ibm ieder geval!
Totaal niet op reageren inderdaad.

Ga je ze troosten dan denken ze dat er inderdaad iets is om bang voor te zijn.

Heb hier twee vaatdoeken die niet eens hun oren spitsen bij vuurwerk. Terwijl de vuurwerkbommen naast de deur afgaan.
@ninon gewoon laten dus, dat zei vivalda ook al.

Nou, dat is het meeste makkelijke om te doen!
Precies, je kan evt een radio aanzetten in de ruimte waar ze zich schuilhoudt. Dat schijnt iets te kalmeren.
het is erg belangrijk om je kat binnen te houden ,mits hij überhaupt naar buiten kan natuurlijk. Dus zorg ervoor dat hij niet naar buiten kan glippen.

Pillen zou ik niet geven. Hij zal vanzelf wel een voor hem veilige schuilplaats zoeken. Gewoon laten gaan. Als al geknal voorbij is komt hij vanzelf wel weer te voorschijn! :-)
Tjah geen idee of het bij katten ook zo werkt, maar bij iedere knal ging ik heel blij doen en met mijn hondjes spelen.. Nu zitten ze me na elke knal kwispelend aan te staren.. Zo van: HALLO... WAAR BLIJFT DIE BAL NOU!?

Ik heb het niet genegeerd maar heb er iets heel positiefs van gemaakt. Misschien kun je dat ook doen met kattensnoepjes?

(Wellicht wat kortdag, maar je kunt het proberen)
@eleine, gewoon er iets leuks van maken, zit ook wel wat in.

Hij zit nu nog relaxed op de bank, zal m wel laten als hij er onder kruipt.

Buiten komt hij, nog, niet dus weglopen van de schrik zit er gelukkig niet in.
Bij ons werkt het goed om al de hele avond de radio / tv aan te zetten: er is dan al de hele avond veel geluid in de kamer. Katten hebben hoekjes om weg te kruipen (achter de kast, onder de kerstboom, onder de bank, onder de salontafel, enz.) en doen dat als ze dat willen. Als er dan knallen komen zijn die natuurlijk wel harder dan het geluid van radio / tv, maar toch is er dan al de hele avond geluid in de kamer. Wij hebben er één die behoorlijk schrikkerig is, de ander gaat gewoon op de vensterbank naar de mooie lichtjes zitten kijken...
Ik laat de slaapkamerdeur met o&n open, de kat gaat dan onder het dekbed liggen.
Ze zoeken zelf wel een plekje wanneer ze echt bang zijn. Je kunt een extra schuilplaats maken door er ergens een doos te plaatsen of iets anders wat een beetje beschut is.

Bij mijn eerste kat maakte ik mezelf ook gek door valeriaan / van die stekkers / bach bloesem te kopen.

Onzin. (Al zal het vast bij sommige werken).

Ze schrikken en slapen weer verder.
Ik hoorde een keer iets over katten in de badkamer doen?
Internagelaktisch
@maaique, als in opsluiten? Zou ik niet doen, ze moeten zelf een plekje kunnen zoeken waar ze zich veilig voelen. Als je ze gaat opsluiten hebben ze alleen maar meer stress.
Negeren.

Geen ach en wee. Daar bevestig je alleen de angst maar mee. Komt vast goed.
Ninon geen idee, ik heb geen katten maar zoiets had ik geloof ik gelezen ergens..
Internagelaktisch
Bedankt dames!!
Geen pillen van de DA geven, want die versuffen ze terwijl ze alles nog wel horen en dan zijn ze inwendig doodsbang zonder dat ze kunnen reageren. Heel zielig.

Wat wel helpt:

- de mogelijkheid geven om weg te kruipen, bijv. onder het bed

- lichten aan

- gordijnen dicht

- muziek aan.

De badkamer mag, maar alleen als de kat het zelf wil.

Als je iets kalmerends wilt geven kun je Zylkène geven, dat is een kalmerend voedingssupplement dat niet versuft. Maar daar ben je nu te laat voor, want daar moet je een week van te voren mee beginnen en kittens mogen het waarschijnlijk nog niet. Iets voor volgend jaar dus.

En wat betreft negeren: terplekke kun je ze niet echt helpen, maar achteraf als het voorbij is mag je best extra lief tegen ze zijn. Ter bevestiging dat alles weer OK is.
quote:eleine schreef op 29 december 2011 @ 23:54:

Tjah geen idee of het bij katten ook zo werkt, maar bij iedere knal ging ik heel blij doen en met mijn hondjes spelen.. Nu zitten ze me na elke knal kwispelend aan te staren.. Zo van: HALLO... WAAR BLIJFT DIE BAL NOU!?

Ik heb het niet genegeerd maar heb er iets heel positiefs van gemaakt. Misschien kun je dat ook doen met kattensnoepjes?

(Wellicht wat kortdag, maar je kunt het proberen)Ik zie ze zo zitten kwispelen hihi, leuk
Dat met die hond heb ik inderdaad met mijn katten gedaan. Gewoon heel vrolijk doen over het vuurwerk. En ze herkennen het verschil tussen mijn "goed en leuk" stem en mijn "boos" stem (wanneer ze iets doen dat niet mag) en dit heb ik dus met de "goed en leuk" stem gedaan. Beiden zijn niet bang voor het vuurwerk.
Er stond gisteren(?) in de krant dat die pillen voor honden juist averechts werken, omdat ze de geluidsgevoeligheid vergroten.

Dit ging over acepromazine (Vetranquil).

Ik weet niet of dit voor katten ook het geval is, maar anders zou ik het toch liever zonder medicijnen doen en zorgen dat ze een plekje hebben waar het wat stiller is en waar ze lekker kunnen wegkruipen. De kat van mn ouders zat altijd het liefst in een doos onder de salontafel met oud en nieuw :-)
Mijn katten zullen onder het bed liggen. Prima. Ik lig erop. Dicht bij elkaar in de buurt. Ze krijgen een bakje natvoer. En ik stop een feliway stekker (met natuurlijke feromonen) in het stopcontact. Voor de rest besteed ik er geen aandacht aan. Dat werkt het best.

Is zo'n stekker niet iets voor jou TO?
Hierboven staan al goede tips genoemd.

Hier hoor ik ook wel knallen, maar mijn katten zijn niet anders dan anders. Die liggen gewoon heerlijk te maffen en ze geven geen kick

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven