Werk & Studie alle pijlers

gesprek maar waarover?

02-01-2012 11:25 116 berichten
Sinds 8 maanden heb ik een nieuwe bijbaan en het is nogal een plek waar je veel op elkaars lip zit en de collega's houden wel van roddelen...

Nu had mijn leidinggevende me vrijdag gebeld en de voicemail ingesproken of ik hem terug wou bellen, zondag gewerkt en een collega met wie ik altijd werk, vroeg aan mij of leidinggevende mij had gesproken na kerst. Ik nee, maar hij had wel een voicemail bericht achtergelaten of ik wou terugbellen, wat dan? Oh nee niks, ik ga volgende week op vakantie ehh personeelsgesprekken wilde hij inplannen. zo'n vaag antwoord vond ik dat.

zojuist gebeld met leidinggevende en die zegt ik wil iets met je bespreken kan je woe komen? Hij zegt neit eens waarover... ik snap dat niet. Het komt over alsof er iets negatiefs is gebeurd maar dat idee heb ik niet.

Wat ik met dit topic wil? Even kwijt, vind het zo vervelend als mensen niet vertellen waar het over gaat. Ik heb nu vakantie en wil gewoon lekker relaxen, en niet hiermee bezig houden!! Maar goed woe gaan we het horen, maar heb toch wel het gevoel dat ik iets fouts heb gedaan of zo. Wat denken jullie?
Dat zijn handige sites Starshine, dank je!

Ik ga ze even aandachtig doorlezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:leyla88 schreef op 02 januari 2012 @ 12:55:

Vervolgens zei ik, laatste kans, kan je vanavond om half 7 (dan is het ook rustig nl) en toen zei die dat is miss wel een optie ging ie even denken en toen zei die ja dat is goed. Dus vanavond half 7, vind dat wel beter dan wachten tot woensdag.Dat had ik nou zo weer durven formuleren denk ik, alsof jij je baas een ultimatum stelt, zou ik in "het echte bedrijfsleven" je in ieder geval niet willen aanraden.
quote:Snyggin schreef op 02 januari 2012 @ 13:22: alsof jij je baas een ultimatum stelt, zou ik in "het echte bedrijfsleven" je in ieder geval niet willen aanraden.Ik krijg sowieso de indruk dat TO's gevoel voor verhoudingen niet helemaal is zoals te doen gebruikelijk in het echte bedrijfsleven.
ach, ik noem mijn leidinggevenden ook gewoon bij de voornaam en tutoyeer ze gewoon. Ligt maar net aan de bedrijfscultuur.
hmm.. ja op dat moment wist ik het even niet anders aan te pakken. Ik wist niet dat het als een ultimatum overkwam. Ik dacht gewoon, laat ik het nu gewoon zeggen voordat het te laat is en dan moet het alsnog op woensdag.

Snormel, wat bedoel je daar precies mee?
Ik had het niet over tutoyeren of bij de voornaam noemen.
quote:Snormel schreef op 02 januari 2012 @ 13:29:

Ik had het niet over tutoyeren of bij de voornaam noemen.weet ik, ik was te snel
quote:leyla88 schreef op 02 januari 2012 @ 13:28:Snormel, wat bedoel je daar precies mee?

Als je verzoekt een gesprek naar voren te schuiven omdat je anders zo lang in spanning zit, prima, helemaal mee eens. Maar dat doe je niet in termen van "laatste kans". Je bent niet in de positie om dat zo te brengen.

En je leidinggevende vraagt of je een idee hebt waardoor je onwel geworden bent, dat lijkt me heel correct voor een leidinggevende. Dat betitel jij als "schijnheilig" en je vindt dat "die lui geen leven hebben". Reken maar dat zoiets ook aan je non-verbale gedrag te zien is.

Dat bedoel ik met gevoel voor verhoudingen. Je leidinggevende is wel je leidinggevende, en tot nu toe lees ik niks anders dan dat hij correct handelt (hooguit wat onhandig om dat gesprek zo aan te kondigen) terwijl bij jou de minachting van je postings afdruipt.

Denk maar niet dat dat op de werkvloer niet te merken is.
Dank voor je toelichting Snormel.Over die 'laatste kans' heb ik idd wel spijt, vaak zeg ik iets te snel voordat ik nadenk. Moet ik daar nou excuses over maken vanavond dat ik het niet zo had moeten brengen, maar meer dat het voor mezelf een laatste kans was omdat het anders woensdag zou worden? of gewoon zo laten?

Maar ik vraag me dan ook het volgende af, waarom wordt ik wel op het matje geroepen en de andere collega's niet terwijl die vrijuit zeggen dat ze geen zin hebben om te werken, de leidinggevende letterlijk schijnheilig noemen en af en toe iets gemeens zeggen en ze hebben zelfs een bijnaam voor hem en lachen dan erg hard.

En ja ik vind hem ook schijnheilig, door zijn gedrag, maar ik heb hem in de afgelopen 8 maanden maar 4 keer gezien of zo.
quote:Starshine schreef op 02 januari 2012 @ 13:25:

ach, ik noem mijn leidinggevenden ook gewoon bij de voornaam en tutoyeer ze gewoon. Ligt maar net aan de bedrijfscultuur.

Tuurlijk, maar als zij (ik noem maar wat) 20 is en hij 44, dan is daar toch een bepaalde afstand, al is het alleen maar omdat hij gewoon leidinggevende is.

Ik weet niet of het klopt ofzo, maar is dit je eerste baan? (misschien heb ik er wel overheen gelezen, kan ook natuurlijk).

Ik zie wel veel dingen in terug in hoe ik me als "jonge hond" gedroeg. Net iets té amicaal en vrijpostig, maar dat komt met de jaren wel goed
quote:Snyggin schreef op 02 januari 2012 @ 13:53:

[...]

Tuurlijk, maar als zij (ik noem maar wat) 20 is en hij 44, dan is daar toch een bepaalde afstand, al is het alleen maar omdat hij gewoon leidinggevende is.

Ik weet niet of het klopt ofzo, maar is dit je eerste baan? (misschien heb ik er wel overheen gelezen, kan ook natuurlijk).

Ik zie wel veel dingen in terug in hoe ik me als "jonge hond" gedroeg. Net iets té amicaal en vrijpostig, maar dat komt met de jaren wel goed

nee heb best veel (bij)baantjes gehad. Vaak trok ik mijn mond te snel open en zei te snel wat ik dacht, wat vaak niet goed uitpakte. Dus dit keer had ik mezelf voorgenomen om dat niet meer te doen en echt een lesje uit de vorige baantjes te trekken.

Verder wel een half jaar in 'het echte bedrijfsleven' gewerkt na mijn bachelor, ondanks dat het een klein bedrijf was, zat je niet op elkaars lip en werkte ik veel zelfstandig. Dat vond ik eigenlijk fijner, maar de werkgever daar was ook direct en je wist waar je aan toe was, dat vond ik ook wel fijn.

Maar ik moet wel toegeven dat ik idd af en toe wel moeite heb me hoe om te gaan met collega's (af en toe zefls een goed geformuleerde mail schrijven, wat kan je nou wel/niet zeggen etc.).

Maar hoe oud die persoon ook is, ik spreek die persoon wel met u aan, totdat hij/zij zegt dat ik je mag zeggen.
quote:leyla88 schreef op 02 januari 2012 @ 14:02:

[...]

nee heb best veel (bij)baantjes gehad. Vaak trok ik mijn mond te snel open en zei te snel wat ik dacht, wat vaak niet goed uitpakte. Dus dit keer had ik mezelf voorgenomen om dat niet meer te doen en echt een lesje uit de vorige baantjes te trekken.

Verder wel een half jaar in 'het echte bedrijfsleven' gewerkt na mijn bachelor, ondanks dat het een klein bedrijf was, zat je niet op elkaars lip en werkte ik veel zelfstandig. Dat vond ik eigenlijk fijner, maar de werkgever daar was ook direct en je wist waar je aan toe was, dat vond ik ook wel fijn.

Maar ik moet wel toegeven dat ik idd af en toe wel moeite heb me hoe om te gaan met collega's (af en toe zefls een goed geformuleerde mail schrijven, wat kan je nou wel/niet zeggen etc.).

Maar hoe oud die persoon ook is, ik spreek die persoon wel met u aan, totdat hij/zij zegt dat ik je mag zeggen.

Gewoon even tussendoor: welke opleiding heb je dan gedaan en heb je daar geen "Communicatie" gehad?

Het zou jammer zijn inderdaad als je je eigen ramen zou ingooien door wellicht een juiste visie, maar verkeerde formulering.

Misschien kun je het gewoon zo als stelregel nemen, aangezien je zegt dat je er weleens wat uitfloept...als zélfs jij er zelfs aan begint te twijfelen of de mail of brief zo eruit kan, dan zal er vast wel wat mee zijn en kun je 'm beter nog es nakijken
quote:Snyggin schreef op 02 januari 2012 @ 14:17:

[...]

Gewoon even tussendoor: welke opleiding heb je dan gedaan en heb je daar geen "Communicatie" gehad?

Het zou jammer zijn inderdaad als je je eigen ramen zou ingooien door wellicht een juiste visie, maar verkeerde formulering.

Misschien kun je het gewoon zo als stelregel nemen, aangezien je zegt dat je er weleens wat uitfloept...als zélfs jij er zelfs aan begint te twijfelen of de mail of brief zo eruit kan, dan zal er vast wel wat mee zijn en kun je 'm beter nog es nakijken

voeding en dietetiek, en er kwam wel communicatie in voor, maar dat stelde echt niks voor dat soort dingen leer je volgens mij toch meer in de praktijk. Ik had eigenlijk ook wel het idee dat ik een stuk wijzer was geworden na die 1e baan, in de zin van hoe ik moest omgaan met werkgever/collega's.

Een mail/brief kan je nog aanpassen, maar iets eruitfloepen tegen iemand waar die bij is, is helaas niet terug te draaien en dat zijn dus die momenten dat ik dubbel moet nadenken voordat ik iets zeg, net als zojuist aan de telefoon...

dit is wel de 1e keer dat ik verbaasd ben dat ik zo 'op het matje geroepen wordt', had wel het idee dat ik me redelijk goed gedroeg, maar miss is het idd wel aan mijn houding af te lezen. Of misschien is het wel totaal werkgerelateerd, dat ik mijn werk niet goed doe of zo.

Maar ja alsnog wel vervelend, dat ik benadeeld wordt, terwijl anderen gewoon van alles eruitfloepen. 1 persoon zegt zelfs openlijk dat ie een andere baan wilt maar die is er ook nog steeds.
Ja weet je, "anderen er vanalles uitfloepen"....'t bedrijfsleven is niet altijd even eerlijk, de een kan zich eenmaal meer permiteren dan een ander, is gewoon zo. Ik heb ook moeten leren om soms gewoon op de vlakte te blijven. Horen, zien en zwijgen soms, voor mijn eigen gemoedsrust en relatie met werkgever.
ja helaas is het niet altijd eerlijk

ik trek misschien te snel conclusies, maar krijg het idee dat ik nog een paar keer mag werken en daarna weg moet... hoop dat ie iig punten bespreekt die ik kan aanpassen.

Maar ja die andere jongen als voorbeeld, die was ook in keer weg, omdat ie in eerste instantie te weinig praatte.. belachelijk! Ik had 'm ook ontmoet en het was gewoon een rustige nette jongen, was daarom ook wel verbaasd. Later bleek dat ie zijn werk niet goed deed of zo. Nou ja we gaan het zien, ik zal het vanavond wel laten weten.
Succes ermee, hopelijk valt het allemaal wel mee, tot vanavond!
quote:leyla88 schreef op 02 januari 2012 @ 15:04:

ja helaas is het niet altijd eerlijk

ik trek misschien te snel conclusies, maar krijg het idee dat ik nog een paar keer mag werken en daarna weg moet... hoop dat ie iig punten bespreekt die ik kan aanpassen.

Maar ja die andere jongen als voorbeeld, die was ook in keer weg, omdat ie in eerste instantie te weinig praatte.. belachelijk! Ik had 'm ook ontmoet en het was gewoon een rustige nette jongen, was daarom ook wel verbaasd. Later bleek dat ie zijn werk niet goed deed of zo. Nou ja we gaan het zien, ik zal het vanavond wel laten weten.

Oh en trouwens, als je dat idee hebt, laat je niet verleiden om gelijk ergens ja of nee op te zeggen.

Zeg dat je even wat bedenktijd wil omdat het nogal rauw op je dak valt o.i.d, is nog niet eens gelogen ook aangezien hij je geen tijd heeft willen geven.

En als je iets niet weet of kan beantwoorden, ter plekke, zeg het ook eerlijk, beter dat je iets er zomaar uitfloept waar je 10 minuten later je voor je kop slaat. Zeg dan iets: nou je zet me nu wel even voor 't blok, dat kan ik je 1,2,3 niet gelijk beantwoorden.
Fijn dat je het gesprek vanavond heb! Wat kunnen ze toch tactloos zijn! Probeer je een beetje voor te bereiden op eventueel slecht nieuws zodat ze je daar niet in tranen gaan zien. Je kunt beter met opgeheven hoofd vertrekken.

Over tactloosheid gesproken, mijn werkgever heeft twee jaar terug de laatste middag voor kerst gezegd dat hij twijfelde of ik wel door mijn proeftijd heen kwam (om onzin redenen) en dat hij er nog heel hard over na moest denken (31 december was mijn proeftijd voorbij). De dag na kerst vertelde hij dat hij graag met mij verder wilde.. Je kunt je wel voorstellen wat voor kerst ik heb gehad...

Ik zal voor je duimen dat het gesprek een beetje goed gaat!
dank jullie wel!

Dennen, da's wel heeeeeeeel tactloos zeg! Dat zal idd niet een top kerst geweest zijn..

ik heb er eigenlijk niet meer echt aan gedacht en maak me er nu niet druk over. ik zie het wel.
hoe is het gegaan?
Hoe weet je nou dat je andere collega's niet op het matje moesten komen? Je vult wel heel veel in.
nou hetgene wat ik dacht is gebeurd.... ben ontslagen maar op een 'vriendelijke' manier. De 2 collega's met wie ik normaliter werk hadden punten doorgegeven: geen progressie, geen zin en vind het niet leuk. Heb gevraagd waaruit dat blijkt, dat kon ie niet vertellen. Vond het echt een flutgesprek, als je dan toch punten van aanmerking hebt, geef er dan ook toelichting bij.

Hij had express mij met de kerst ingepland, zodat ik dus samen met leidinggevende kon werken zodat hij kon zien hoe ik werk. Hij merkte niet dat ik het niet leuk vond en geen energie had, maar wel dat ik niet voldoende was gegroeid en dat ik met sommige dingen te langzaam was. Om die reden wilt ie me niet meer inzetten in de weekenden maar in de vakanties, want dan kunnen ze begeleiding geven zodat ik sneller m'n niveau kan verhogen en vervolgens weer in de weekenden inzetten, als ik op dat niveau zit.

Ik heb gevraagd waarom dit gesprek nu pas plaatsvind en niet na 4 of 6 maanden of zo, want het valt nu als een blok voor m'n neus. Hij zei van ik dacht dat je hun seintjes had opgevangen. Welke seintjes zei ik? Zij hebben mij geen seintjes gestuurd, maar af en toe tijdens de spitsuren (da's 2 uurtjes per dag) als ik iets verkeerds had gedaan hoorde ik wel een zucht of een gemene opmerking van ja werk dan door of zo. En toen had ie ook toegegeven dat zij dingen fout hadden gedaan en meer begeleiding hadden moeten geven etc.

Ik probeerde dus om toelichting te vragen maar die krijg ik niet. Ik zei, in een functioneringsgesprek wordt er toch ook toelichting gegeven op punten die niet goed gaan. Waarom nu niet dan? Zo weet ik niet waar ik aan moet werken.

Ik heb gewoon een paar keer letterlijk gevraagd waar ligt het dan aan, waar blijkt het uit. Ik zei komt het doordat ik een wit gezicht heb dat ze vinden dat ik moe ben, is dat het? Ik krijg daar wel eens opmerkingen over. Maar nee, hij kon niks zeggen. Vond het serieus een flutgesprek en heel tactloos. Nu willen ze zogenaamd mijn werkniveau verhogen in de vakanties dmv meer begeleiding. Goohhh waar heb je de afgelopen 8 maanden gezeten? Dat heb ik ook gezegd, vorige keer dat ik je aan de telefoon had zei je dat ze erg tevreden met me waren en nu krijg ik ineens dit te horen. Waarom geen gesprek na 4 of 6 maanden zodat ik eraan kon werken?

Uiteindelijk heb ik gezegd, ik weet niet of ik dit moet zeggen omdat ik niet wil klikken maar degene die zeggen dat ik het werk niet leuk vinden, zeggen zelf in de pauze pfoeee ik hoop dat er weinig mensen komen zodat we eerder klaar zijn, geen zin etc. en ik wordt benadeeld zei ik. Dat komt erg dubbel over.

Hij gaat iig om toelichting van die punten vragen en als ik de vakanties ga werken kunnen we nog een gezamenlijk gesprek houden.

En helaas kon ik mezelf niet inhouden, heb toch wel gehuild... een paar tranen maar niet in huilen uitgebarsten.

nou ja, ik weet niet of het gemeend is maar ik heb het idee van niet, heb sowieso geen zin om daar in de vakanties (alleen kerst en zomervakantie) als een gek te werken met een kleine kans weer ingezet te worden in de weekenden. Af en toe is prima maar verder niet.

wat ik me dus afvraag, kunnen ze dit zomaar maken, in 1 keer ontslaan?? Ik heb een 0 uren contract, maar ik heb begrepen dat als een werknemer x aantal maanden constant dezelfde dagen heeft gewerkt, deze op een gegeven vast worden en dat je dat het opzegtermijn van het contract dan geldt. Dus ze kunnen niet zomaar die uren afpakken. Of heb het mis?

Enerzijds krijg ik het de komende 1,5 maand superdruk met m'n studie dus dat komt wel goed uit. Wat zal ik doen? Gewoon zo laten of..?
Ja, ik zou het gewoon zo laten...Althans, ik zou bedanken voor het vakantiewerk en ze gedag zeggen. Bij een 0-urencontract kunnen ze je volgens mij niet ontslaan maar je gewoon niet meer oproepen.
ja dat dacht ik ook, het voordeel is wel dat ik me nu op school kan concentreren. Ik had voor 1 dag al vrijgevraagd sowieso omdat ik wist dat ik dan druk met school bezig zou zijn.

Maar ben wel gewoon boos hoor!!! echt heel tactloos om dit als een blok te laten vallen en niet eens een waarschuwing.

En die collega die dus gisteren vroeg, heeft leidinggevende al met je gesproken. Ik nee, waar gaat het over dan? Uuhm ja eeh ik ga volgende week weg en uuh ja personeelsgesprekken. Ik dacht op dat moment er is zeker iets aan de hand. Echt een hele tactloze manier. In de cao staat dat je na ja proeftijd een gesprek hebt, na 3 en 6 maanden of zo, maar nee ik heb na 8 maanden zo''n flutgesprek waarbij ik ontslagen wordt. klootzak!!! (ja dat vind ik serieus!!)
Geldt dat ook voor een 0-urencontract?Die gesprekken na 3 en 6 maanden?

En je bent niet ontslagen..ze roepen je alleen niet meer op, behalve dan tijdens de vakantieperiodes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven