Gas en Elektra, hoe berekend?

02-01-2012 15:52 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ga voor het eerst op mezelf wonen naar een huur appartement. Nu vraag ik mij af hoe de kosten van gas en elektra worden berekend? Ik heb mij vorige week aangemeld bij een energie leverancier. Een vriend van mij zegt dat ik hetzelfde moet gaan betalen als de vorige bewoners en dat het teveel wat ik betaal per maand, aan het einde van het jaar berekend wordt. Dit vind ik erg vreemd?! De vorige bewoners waren met zijn tweeen waarvan een persoon thuis werkte dus (denk ik) meer stroom verbruikte. Ik ben daarintegen alleen, werk fulltime en ben sowieso al minstens 2 dagen van huis omdat ik voor werk in een hotel slaap. Kunnen ze mij dan bijvoorbeeld 200 euro per maand in rekening brengen (wat de vorige bewoners betaalden) terwijl ik maar 80 euro verbruik per maand?

Weet iemand hoe dit zit?
Je krijgt het vanzelf terug hoor.
Ja maar pas aan het einde van het jaar?
Ik heb overigens wel doorgegeven dat ik alleen ga wonen. Vraag me af of ze daar dan rekening mee houden bij energieleverancier..
Je kunt een verzoek indienen voor een lager maandbedrag.
Leg het eens voor aan de leverancier. Als het goed is kunnen zij wel een schatting van jouw verbruik maken. Ik zou dan maandelijks wel bijvoorbeeld 10 euro meer betalen dan wat zij schatten zodat je geen hoge eindafrekening zult krijgen.
Je betaalt een voorschot, niet wat je verbruikt. Als je meer verbruikt dan je hebt voorgeschoten, moet je bijbetalen. Als je minder verbruikt dan je hebt voorgeschoten, krijg je geld terug. En dat gaat inderdaad per jaar.

Je kunt na een aantal maanden (dacht ik?) een herberekening laten maken, dan kan de leverancier op basis van je verbruik het bedrag omlaag (of omhoog, weet jij veel hoe zuinig de vorige bewoners waren) bijstellen.
Die vriend van je heeft helemaal gelijk en vreemd is het niet. Je krijgt sowieso terug wat je teveel betaalt. Als het je echt hoog zit kun je een aanpassing van het maandbedrag vragen. Maar weet je, bijbetalen is veel vervelender dan geld terugkrijgen.
Je kunt het maandbedrag aan laten passen. Of eigenlijk is het in jouw geval dat je het maandbedrag zelf kíest. Want je bent tenslotte een andere gebruiker en je hebt wellicht ook een heel andere maatschappij.
je kan altijd verzoek indienen voor lager maand bedrag. In mijn oude huurwoning woonde voor mij een stel waarvan de ene altijd thuis was en er ook nog een prive wietplantage aanwezig was. Je kan begrijpen dat de maandelijkse lasten van de energie niet niks was. Ik heb toen gebeld met energiemaatschappij en de situatie uitgelegd. Zij hadden hun berekening gemaakt op basis van gebruik vorige bewoners en de buren. Mijn buren waren 85 en hadden altijd de kachel hoog aan staan. Na even te hebben onderhandel is er 40 euro van de rekening afgehaald. De grap van het verhaal is dat eind van het jaar ik nog 200 euro extra terug kreeg.

Energiebedrijven ontvangen graag meer dan te weinig. Want elke euro die zij meer ontvangen kunnen zij opzij zetten en eventueel rente van terugkrijgen. En kijk dan niet naar die 10 euro van jezelf, maar kijk eerder naar het totaal aantal klanten en de extra inkomsten die ze dan totaal extra tijdelijk binnen krijgen.

Let er wel op dat er wel voorwaarden aan het verlagen zit. Dus je moet het eventueel te weinig betaalde vaak in een keer betalen (geen betalingsregeling mogelijk). Dus mijn advies, ga er liever max 20 euro onder zitten zodat je bij betalen niet zo'n groot bedrag word
Je kunt beter elke maand een beetje teveel betalen dan aan het eind in 1x veel terugbetalen. Stelt dat jij E 80 betaalt en je blijkt voor E 150 te verbruiken dan moet je aan het eind van het energiejaar (loopt niet gelijk met gewone jaren) E 840 terugbetalen.

Als je teveel hebt betaald krijg je het verschil terug en dan heb je meteen een leuk bedrag voor je spaarrekening.
Bij Essent kon ik het zelf aanpassen nadat ik de meterstanden invulde in Mijn Verbruiksmanager. Ik begon met een voorschot van ¤155 en zit inmiddels op circa ¤100. Ik vul het maandelijks in, erg handig!
Het klopt dat er voor je geschatte gebruik wordt gekeken naar het gemiddelde gebruik op de aansluiting in de periode ervoor. Je kunt dit wel aan laten passen, maar energieleveranciers zijn hier over het algemeen niet heel happig op omdat gebleken is dat mensen die een nabetaling moeten doen regelmatig niet betalen en het veel geld kost dit alsnog te incasseren.

Let overigens goed op of je apart moet betalen voor de kosten die de netbeheerder maakt of dat deze worden geind door je leverancier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven