Gezondheid alle pijlers

Schildklier: Thyrax maar doodeng

12-09-2007 07:17 988 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik loop al jaren rond met klachten (vermoeidheid, kouwelijkheid, spierzwakte, lusteloosheid). Zo'n 8 jaar geleden ben ik geprikt, niet op schildklier maar op Hb, deze was toen te laag en is behandeld, maar dat veranderde feitelijk maar weinig aan de klachten. Nu anderhalf jaar geleden ben ik naar de huisarts gegaan met weer dezelfde klachten: ik was het zat om niet gewoon de trap op te kunnen lopen zonder te hoeven uitrusten en niet gewoon een avondje uit te kunnen zonder daarvoor twee weken te boeten. Hij gooide het eerst op stress, uiteraard het zat tussen de oren, en ik heb toen nog aardig moeten zeuren om toch een prik te krijgen. Ik wist toen nog niks van de schildklier af, dus mijn waardes van toen (TSH 6.2 en FT4 16.7) zeiden me niet zo heel veel. De huisarts gaf aan dat dit weliswaar niet goed was, maar dat ik over een jaar maar moest terugkomen. Enfin, vorige week weer geprikt, waardes zijn verslechterd (TSH 7.6 bij FT4 14.5) en ik ben vanochtend begonnen met 1 tablet Thyrax, die ik over twee weken zou moeten ophogen naar 2 tabletten.

Ik vind het DOODENG!! De huisarts schreef dit voor in een telefonisch consult, alsof het niets bijzonders is. Maar nadat ik op internet informatie heb gezocht over hypothyreoïdie en medicatie heb ik een potje zitten brullen. Ik voel me nu weliswaar al jaren niet fit, maar omdat dit er zo geleidelijk aan is ingeslopen ben ik eraan gewend. Ik ben zo bang dat deze Thyrax alles gaat veranderen! Dat ik ben overgedoseerd, of dat ik me nu juist voor het eerst sinds mijn volwassen leven goed ga voelen (en me moet realiseren dat ik me dus al die tijd met een REDEN zo slecht heb gevoeld). HELP! De afspraak is dat ik over 3 maanden terugkom om bloed te prikken, en ik heb me sowieso voorgenomen om dan een dubbele afspraak te maken om e.e.a. op een rijtje te zetten, maar in de tussentijd...

Wie heeft er nog meer een te traag werkende schildklier en wil daar met me over praten??
Waar ik naar toe wil is dat er veel autoimuum ziektes door bacterien worden veroorzaakt.
"Er onstaan veel auto-imuunziektes door bacterien" zeg je, en dat wil je zien te onderbouwen middels je vragen aan ons?

Het lastige is, Rufus, dat je ons nogal algemene vragen stelt, terwijl we allemaal verschillend zijn. Ik heb het idee dat je, om je ideeen te onderbouwen, de schaapjes over één kam scheert.Ons allemaal in dat hokje wilt stoppen. En dat past niet. Het past míj in elk geval niet.

Uit je verhaal heb ik tot dusverre het volgende opgemaakt:

Je hebt je moeder en broer van vriendin verloren aan de Fleash eating disease. Zij hadden beiden schildklierproblemen (maar dat is ook nogal algemeen, er zijn veel soorten schildklierproblemen!!). Je linkt het één met het ander, en probeert -denk ik, en verbeter me als het niet zo is- antwoorden te vinden op de vraag "waarom"? (en dan vooral wetenschappelijk onderbouwd??)

Ik geloof dat ik het lastig vind dat je ons persoonlijke vragen stelt, en zelf weinig blootgeeft. Alsof je ons vragen stelt over onze vriendjes, maar zelf niks zegt over of je zelf een relatie hebt.

Voor mij is deze ziekte geen abstract gegeven. Het is mijn ziekte, mijn leven, mijn ellende en mijn geluk. Het is geen feit meer, het hoort nu bij me, het is geintegreerd in mij, in ik, in Kinke. En dat maakt dat ik mezelf niet meer zie als een wetenschappelijk interressante patiente met schildklierproblemen, en ik wil dus niet zomaar dat iemand mij klakkeloos in een hokje probeert te stoppen, hoe goed bedoeld ook. En zo voelt het een beetje.

Genoeg weer. Ik hoop dat je het nu snapt Rufus.

Ik moet aan het werk....
Ik stop niemand in een hokje. Het is te ingewikkeld om het hier precies uit te leggen. Maar goed ik zal niet meer vragen. Mijn man gaat wel door met het onderzoek, als er resultaten zijn dan zul je dat lezen in een medisch wetenschappelijk tijdschrift. Ik zelf heb ook last gehad van mijn schildklier en zou het juist fijn vinden als de oorzaak wordt gevonden want er zijn zoveel vrouwen die met deze ziekte rondlopen, en het worden er steeds maar meer.
Rufus, ik zou het ook fijn vinden als er een oplossing gevonden werd, begrijp me niet verkeerd. Het is gewoon moeilijk antwoord geven op vragen als je niet weet waar het naar leidt. Het is te ingewikkeld om uit te leggen dus. Jammer!

maar snap je wel dat het voor ons dus ook moeilijk te snappen is?
Maar ik heb toch gezegd waar ik naar toe wil. Dat er veel autoimuum ziektes (thyrax, reumatische artritis, lupus, vleesetende ziekte etc.) waarschijnlijk door bacteriën worden veroorzaakt.
Ja Rufus, dat is me nu duidelijk, dank je wel. Maar stel dan dat dat ook bij mij het geval zou zijn geweest, hoe kan ik dat dan nu nog achterhalen?

En, gewoon even voor de goede orde, ik kan met deze stelling veel meer dan met de ad hoc vragen. (dit geeft me meer ruimte, gevoelskwestie)

Heb je je vragen al eens afgevuurd op hypomaarniethappy? Denk dat je daar een heel goed en breed publiek te pakken hebt.

En wat denk je dan bij jezelf, was de oorzaak van jouw klachten? ook bacterien?

Bacterien zijn toch niet gender-gevoelig? waarom hebben zoveel vrouwen het dan in tegenstelling tot mannen??

Maargoed, al met al denk ik niet dat dit topic geschikt is voor een wetenschappelijke discussie over bacterien in relatie tot schildklier-klachten. Dat betekent NIET dat ik er geen interesse in heb, maar misschien is het handiger om er een apart topic op te openen. Krijg je meer respons denk ik.

Ik ervaar dit topic toch meer als een laat even stoom-af, klets, muts, een deel ervaringen clubje....juist om al de wetenschappelijke en medische toestanden en dokterstaal even te vertalen naar huis-tuin en keuken ervaring.

Groetjes, Kinke
Okay, dan hou ik het hierbij. Het was toevallig dat ik het onderwerp tegenkwam en omdat mijn man er mee bezig is dacht ik even te reageren.
Rufus, dank voor je uitleg. HypoMaarNietHappy lijkt mij ook een goede tip voor je. Sowieso tref je daar heel veel verschillende mensen.

Ik ben een beetje allergisch voor het woord 'club', haha. Ik zie dit topic vooral als een manier om ervaringen uit te wisselen en te kletsen met mensen die ook schildkliergedoe hebben. Om stoom af te blazen, maar vooral ook lachen en relativeren.

Hieronder een quote van Kinke:

Voor mij is deze ziekte geen abstract gegeven. Het is mijn ziekte, mijn leven, mijn ellende en mijn geluk. Het is geen feit meer, het hoort nu bij me, het is geintegreerd in mij, in ik, in Kinke.

Dit stukje vond ik erg interessant om te lezen. Kinke, ik vind het knap hoe je de ziekte lijkt te integreren in jezelf. Het komt op mij over dat -ondanks al het gedoe dat zo'n ziekte met zich meebrengt- je de baas blijft over je leven. Dat vind ik mooi.

Ikzelf ben nog niet zover dat ik echt kan zeggen dat het schildkliergedoe bij mij hoort. Ik vraag me daarom af: hoe hebben anderen dat eigenlijk?

Op dit moment ben ik vrij rustig onder het feit dat die schildklier blijkbaar voor problemen zorgt: het is nu eenmaal zo en dat maakt mij als persoon echt niet minder leuk/interessant.

Toch heb ik ook momenten dat ik er flink van baal, wat misschien ook logisch is. Dus in dat opzicht heb ik het nog niet helemaal geintegreerd in mijn leven. Dat heeft tijd nodig denk ik. Maar het komt absoluut goed!

En nu ga ik weer aan de slag...
tja2 wijzigde dit bericht op 27-02-2008 12:42
Reden: ingekort
% gewijzigd
Oooh Tsja, begrijp me goed, ik gebruikte het woord " clubje" eigenlijk vooral om iets te duiden, bij gebrek (geen inspiratie) voor andere benaming...Ben er zelf ook niet van! Guttegut, heb ik je naast je schildklier-ellende, ook al een allergie bezorgd!

En dank voor je quote. Ik vind het op mijn beurt weer interessant wat jij daarover schrijft, doet mij weer nadenken over hoe ik zover gekomen ben. EN dat was toch ook niet zonder slag of stoot. Denk zelfs dat de laatste reuma-toestanden die ook auto-imuun gerelateerd zijn tot de acceptatie van de schildkliertoestanden hebben geleid. En wetende dat je er gewoon niet aan ontkomt, je hebt het nou eenmaal. En nu de thyrax zijn werk een beetje doet, voel ik me ook beter en fitter. En ik weet ook door die zwangerschappen helemaal niet meer hoe energiek ik ooit was, dus die vergelijking trek ik niet en dat scheelt denk ik ook een hoop verzet.

Maar ben ook benieuwd hoe de anderen dit zien bij zichzelf!

Ik ga bankploffen!

Kinke
Hahaha Kinke; allergie was misschien niet goed geformuleerd door mij. Ik wilde uitleggen dat ik dit topic niet zie als een besloten gemeenschap ofzo. Gelukkig niet! Soms kom ik op fora waar heel erg het 'ons kent ons'-idee naar voren komt. En dan komt Tja in opstand... Nee hoor, maar ik vind kliekjes niet zo leuk. Overigens moest ik laatst wel lachen toen VivaFeelFree het een keer had over de Thyrax-klup; dat vind ik humor.

No worries dus!

Misschien dat je een punt hebt dat je niet teveel moet vergelijken met vroeger. Ik zit duidelijk nog in de verzetfase

Het lijkt me aan de ene kant meer rust geven om te zeggen dat je het nou eenmaal hebt. Maar een ander deel van mij komt juist in opstand, omdat ik me wil voelen als 'vroeger' .

Ik dacht altijd dat ik erg geduldig was, maar blijkbaar ben ik dat niet als het om mijn schildklier gaat Wat ik wel doe, is mijn rust pakken en vooral grenzen trekken.

Ik heb goede hoop dat, als ik echt goed ben ingesteld, dat dit alles ook weer een stukje beter voelt. Komt er dus toch op neer dat ik moet vertrouwen op de werking van de Thyrax en zo komen we toch weer uit bij de rode draad van dit topic, haha.

Ik bankplof met je mee, groetjes!
Oh joh, gewoon een kind baren. Dan accepteer je alles klakkeloos

Hi,

Kinke en Tja, kan me voorstellen dat jullie nog bezig zijn het schildklierverhaal een plekje te geven, het is, ondanks dat er echt wel goed mee te leven is, toch echt wel een aandoening die erin hakt. Toch heb ik wel het idee dat jullie (en ook Viva etc.) prima doorhebben wat het inhoudt en dat je soms even pas op de plaats moet maken als je je even wat minder voelt, of als de dosering niet helemaal goed is. Ook qua kennis ontbreekt er volgens mij weinig aan :-)

Soms vraag ik mijzelf af of ik er niet af en toe zelfs te licht over denk, ik geef mn niet-schildklier nooit de schuld van moe zijn etc. Alleen als ik dikker word, dan uiteraard wel (nee hoor, dat vind ik al helemaal een slap excuus in mijn geval, aangezien ik vanaf de geboorte al thyrax krijg enz enz).

Daarom vind ik het erg leuk om hier mee te lezen en schrijven, omdat er toch nuttige dingen worden gezegd, die we elkaar kunnen vertellen. Prachtig toch, zo'n medium? Anyways, ik vind dat jullie het top doen allemaal!

Kom net van het veld, voor het eerst weer na de winterstop, en heb een enorme energieboost! Wat heeeerlijk weer dat gehobbel in de wei, ik dacht trouwens wel na 6 keer veld heen en weer sprinten dat ik dood zou gaan, of op zijn minst zwaar over mijn nek, maar toen ik eenmaal de stick in de hand had was ik dat alweer vergeten! Nu weet ik weer waarom ik al 20 jaar deze sport doe, ik kan echt niet zonder, haha! Vraag me morgen trouwens maar niets over mijn promotielulverhaal hier over hockey, ik ben bang dat ik morgen niet meer kan lopen van de spierpijn maar dat zien we dan wel weer!

Ik ga nog even wat aan mn studie doen en dan gauw t mandje in!

See you!
quote:kinke schreef op 27 februari 2008 @ 21:55:

Oh joh, gewoon een kind baren. Dan accepteer je alles klakkeloos

Whahahaha.

Klinkt als een mooi plan, maar om zwanger te kunnen worden zal die thyrax toch meer moeten inwerken vrees ik...

Maar zonder kinderen ligt er minder snot in huis, ga ik vanuit

Monty, dank je wel voor je bericht! Leuk om te horen dat we goed bezig zijn Goed zeg dat je weer aan het sporten bent geslagen en dat het zo goed bevallen is. Sporten moet ik ook meer doen, haha.

Ik weet niet of je te licht over je niet-schildklier denkt. Zelf kan ik best snel over dingen piekeren en dan vind ik het juist wel lekker dat er mensen zijn die wat nuchterder tegen de situatie aankijken.

Misschien speelt het mee dat je zonder schildklier bent geboren en daardoor geen vergelijkingsmateriaal hebt. Maar het zou me ook niet verbazen dat je gewoon een praktisch iemand bent die zich sowieso niet zo snel druk maakt. Tot zover mijn psychische analyse, voor zover dat klopt tenminste

Hopelijk heb je niet al teveel spierpijn morgen.
Over mezelf niet nee, maar des te meer over anderen...zucht...hahahaha!

Slaap lekker!
Hoi allemaal,

Club-club-club-club-club-club-club-club-club-club-club...

Haha, al uitslag Tja

Nee hoor, dat is flauwekul, ben een beetje melig!

Monty, goed dat je zo enthousiast gesport hebt!! Is er in ieder geval één die het goede voornemen waarmaakt

Qua psychische analyse (haha) zit ik in beetje tussen jullie in, Kinke en Tja: het is volledig in mij geïntegreerd, als in het hoort bij mij en ik weet niet meer dat ik ooit NIET die pilletjes hoefde in te nemen. Maar tegelijkertijd staat het ook los van mij, want ik ben nog steeds dezelfde Vff, en ik heb het veel te druk met leuke dingen om me te laten remmen door die pilletjes.

Ik merk deze week trouwens wel dat ik weer meer en meer moe word, en dat ik me minder goed kan concentreren.... Hm even afwachten nog maar, en anders toch maar vervroegd gaan prikken!
----
tja2 wijzigde dit bericht op 28-02-2008 13:04
Reden: dubbelpost
% gewijzigd
quote:Tja2 schreef op 28 februari 2008 @ 13:01:

Blub-blub-blub-blub-blub-blub-blub-blub-blub-blub...

(Tja leest Club gewoon anders)

Dank voor je antwoord, VivaFeelFree. Grappige zin dat je het te druk hebt om je te laten remmen door die pilletjes. Volgens mij horen die pilletjes er juist voor te zorgen dat je niet meer geremd wordt Maar duidelijk wat je bedoelt: het leven is inderdaad te leuk om zorgen te maken over pilletjes.

Jammer dat je weer moe wordt. Maar was het niet zo dat je huisarts een poosje geleden niet goed wist of je wel/niet kon ophogen? Vervroegd prikken klinkt wel verstandig wanneer het zo blijft.

En morgen ga ik sporten! Hoewel ik dat gisteren ook al voornam voor vandaag (heb wel het excuus dat ik verkouden ben)
O joepie, verkeerde post weggehaald. De goede tekst heb ik blijkbaar gequoted...

Fijne dag iedereen!
jullie zijn leuk!
Hallo Thyrax-Groep ,

Even dit topic omhoog halen voordat-ie in de onderste kelder van het Vivaforum verdwijnt, want dat zou zonde zijn.

Hoe is het met iedereen? Hopelijk is ieder van ons snotter- en spierpijnvrij.

Met mij is het op dit moment wisselvallig, maar de afgelopen dagen was ik ook verkouden dus dat is sowieso niet zo goed voor het energie-peil merk ik. Ook ben ik wat kouwelijk, dus dat ik binnenkort moet prikken komt dus wel goed uit . Ben benieuwd wat dan de score wordt.

En nu ga ik even achter de pc vandaan; beetje rommelen in huis. Fijne avond!
Hoi allemaal!

sjeeez, slik alweer bijna twee weken de Thyrax!

Merk er eigenlijk nog niks van... Ben nog steeds op sommige dagen erg moe, maar ja, ik doe ook best veel, dus ja wat verwacht ik dan

Neem de thyrax op hetzelfde tijdstip 's ochtends, dus dat betekend in het weekend ook de wekker om 8 uur, pilletje nemen, en dan gauw weer inslapen. (arme vriend van me, die hoort die wekker ook).

Anyway, aanstaande donderdag moet ik twee tabletjes gaan slikken. En daar zie ik tegenop!! Ben als de dood voor ophoging-verschijnselen zoals hartkloppingen. Ik ben al beetje hypochondrisch wat mijn hart betreft

Maar ja, niks aan te doen en zal er toch aan moeten... Hopelijk valt het mee.

Eigenlijk moet ik woensdag al twee tabletjes gaan slikken, maar ik ga 's avonds naar de musical Dirty Dancing en ik wil me dan echt goed voelen. Dus hou het maar even die dag bij het oude vertrouwde.

Met jullie alles goed? De vleesetende ziekte is weer overgewaaid zie ik. Brrr....nare ziekte als ik het zo lees! Maar zie het verband niet met schildklierziektes en dat hou ik liever zo hihi.

Nou, ik ga eens even met een zak snoep op de bank ploffen, America's Next Top Model is weer voorbij (leuk!!!), maar Project Runway is calling

Groetjes!!
Hi,

Tja, vervelend dat je (weer) snotterig bent, misschien kan je oscillococcinum proberen, dat zijn homeopatische balletjes die je onder je tong moet doen. Heb het nu ook en ga als de brandweer, haha! Kreeg de tip van een vriend die een dochtertje heeft en dus nogal vaak iets te pakken heeft, en die knapte er retesnel door op. Elke week 1 buisje preventief, en het moet goed gaan! Sjezus, ik moet verkoper worden (oh nee, dat ben ik al, haha)! Anyways, baadt het niet, schaden doet het ook niet, misschien het proberen waard!

Loona, wat gaat dat snel he? Voor je het weet ben je eraan gewend en heb je het medicijngebruik eigen gemaakt, en volgens mij maakt een uurtje eerder of vroeger niet zoveel uit hoor (maar snap dat je graag controle wil hebben, daar niet van). Aangezien de medicatie geleidelijk wordt opgehoogd zal je er echt niet direct veel van merken, dat komt vanzelf. Maar ook daarbij kan ik me voorstellen dat je huiverig bent voor wat komen gaat. Leuk dat je naar Dirty Dancing gaat!

Monty komt net weer van het veld, en is wederom vol energie! Heerlijke pot gespeeld met een zooitje mannen, geweldig vind ik dat, want die spelen mooi over en klitten niet (stel je een dameswedstrijd voor: 22 vrouwen op 5 m2, heb je em?! ) En echte spierpijn heb ik tot nu toe niet gehad, dus of ik nou niet genoeg gedaan heb of dat mijn conditie toch niet zo dramatisch is als ik dacht, I don't know. Heb wel last van mn rug, morgen op kantoor maar es even de masseur charteren, heeeerlijk! Op t werk ook alles oke, wel erg druk maar is niet extreem. Komende vrijdag lekker op wintersport dus dan een weekje skieen, kan niet wachten! Moet wel gaan leren, ben er nu ook al erg druk mee, maar anders red ik het niet met de hoeveelheid stof. Eind maart tentamen en dan es ff lekker los gaan, hehe! Nu dus nog ff bikkelen helaas, en natuurlijk eerst wintersport waarbij de weersvooruitzichten fantastisch zijn, dus kom maar op met die strakblauwe lucht, haha!

Doeiiii!
Hallo allemaal,

Morgen begin ik met de Thyrax, maar ben een beetje bang voor de bijwerkingen. Hebben jullie er veel last van gehad. Ik weet wel dat dat geen garantie is maar ik zou graag wat ervaringen horen. Ik moet beginnen met 0.050 mg (2 blauwe tabletjes) Is dat een normale dosering? Alvast bedankt. Groetjes Leo
Hallo,

LeoLeo, ik had eigenlijk geen last toen ik met de thyrax begon.

Mijn beginwaarden waren niet heel dramatisch en ik ben begonnen

met 1 tabletje. Of 2 tabletten een normale dosering is, vind ik moeilijk te zeggen. Denk dat iedere situatie verschillend is. Weet je ook jouw schildklierwaarden (tsh, ft4)?

Wat ik wel weet/ heb ondervonden, is dat Thyrax een tijdje nodig heeft om zijn werk goed te kunnen doen. Het vraagt dus geduld. Ikzelf heb geen ophoogklachten gehad, maar dat is dus voor iedere persoon verschillend. O ja, welkom hier

Monty, dank voor de tip. Het Oscos-etc. werkt dus goed?

Ik had me net voorgenomen om dat produkt nooit te kopen, omdat ik die reclame zo verschrikkelijk vind. Maar ik begrijp dat ik me daar overheen moet zetten ... Vandaag gaat al een stuk beter!

Zo te lezen ben je -naast het bikkelen- ook bezig met allerlei leuke

dingen, goed zeg! Geniet van je wintersport!

Loona, veel plezier bij Dirty Dancing! Ik geloof dat er verschillend over gedacht wordt hierover (bijvoorbeeld als je leest op het forum van Hypo maar niet Happy), maar ik slik mijn medicijnen ook niet op een vast tijdstip. Volgens mij is het vooral belangrijk om ze nuchter in te nemen en natuurlijk dat je ze elke dag neemt.

Groeten iedereen!
tja2 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 16:16
Reden: indeling tekst was raar
% gewijzigd
Hello,

kwam nog even spieken voordat ik bedje inrol...

Leoleo, welkom. Tsja heeft eigenlijk al gezegd wat ik zeggen wilde (dank, Tsja! ) . Thrax merk je niet zo 1-2-3. Ik zat torenhoog, moest geloof ik ook beginnen met2 blauwe, en heb daar in eerste instantie niet zoveel van gemerkt. Langzaam ophogen, totdat je voor je lichaam op een goede hoogte zit, en dan pas ga je je ook echt wat beter voelen. Snap je ongerustheid wel hoor, hoort erbij, had ik, en alle anderen hier, in het begin ook.

Loona, ook ik slik niet elke dag op zelfde tijdstip hoor! Zet die wekker in het weekend uit! Ik merk geen verschil als ik ze wat later inneem. Wat Monty al zegt, nuchter innemen is belangrijkste.

Ben benieuwd hoe Dirty Dancing was!

Occili%&^%^% (3x woordwaarde scrabble!!!) schijnt inderdaad goed te werken. Ik heb het nog niet gekocht (supermarkt of kruidvat?) maar zal het preventief in huis halen. Tegen zo'n verkoop-strategie kan ik niet op..

Monty geen spierpijn van sportacties, maar ikke wel! Gister 1,5 uur ge-power-pilates-t! Jaahhaa, en het was best lekker, al moest ik er wel inkomen want ik heb geen yoga achtergrond en ken al die kreten als zonnegroet en dat soort gedoe niet. Beetje aapjes kijken en nadoen dus. Maar nu dus wel stijgende spierpijn. Vanochtend viel het wel mee, maar naarmate de dag vorderde...zo ook de spierpijn. Eens zien hoe ik morgen bedje uitrol...lachen want morgen reintegratiebeurs waar ik dus blij moet promoten etc en handjes schudden, auw auw!

Maar er moet bij mij nog even 20 kilo af (ja, echt ) en dus ga ik aan de bak!

Nu uitrusten..oudste was vanochtend 4.30 al wakker en ik dus ook..gaaaaaap

Slaaplekker (en ja ik moet hoognodig gaan prikken, maar heb geen zin, da's erg he?)

Kinke

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven