Geld & Recht alle pijlers

uit elkaar en koopwoning

10-12-2011 13:04 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forumlezers,

Mijn vriend en ik zijn uit elkaar en zitten met een koopwoning.

Nu heb ik een paar vragen waar jullie misschien antwoord op weten.

Hij zit nog in de koopwoning en ik bij mijn ouders in een andere gemeente. Moet ik mij nu inschrijven in deze gemeente of heeft dat consequenties op mijn koopwoning?

Hij betaalde maandelijks altijd een stuk meer. (was beetje verdeeld naw van ons inkomen)

Ik betaal nog steeds dit zelfde bedrag en dat wilt hij ook, maar moet ik dat nog wel betalen? Ik heb tenslotte niet meer het genot van de woning.

Kan hij evt geld achteraf bij mij terugvragen omdat hij altijd meer betaalde dan mij?

Ik ben wel van plan om mij hier volgende week wat in de verdiepen evt juridische hulp, maar misschien dat jullie hier alvast wat over kunnen vertellen?

Andere adviezen en dingen waar ik even op moet letten zijn ook welkom.
quote:Meds schreef op 02 januari 2012 @ 15:01:

Heb je helemaal geen spaargeld? Je zal straks ook je nieuwe huis moeten inrichten

Nee ik heb geen spaargeld..

Huis inrichten, tja.. ik ben dus bang dat ik straks helemaal geen geld heb om een nieuw huis te betalen door de aflossing van de schuld
heb je al gekeken of je op jouw salaris uberhaupt kan lenen?
quote:Meds schreef op 03 januari 2012 @ 11:07:

heb je al gekeken of je op jouw salaris uberhaupt kan lenen?zal wel moeten denken ik weinig andere keus om het af te betalen dan
Kun je niet bij een paar hypotheekadviseurs langs gaan voor advies? Je bent een leek op dit gebied en in deze situatie moet je snel kennis opdoen.
Ga in therapie!
quote:missy85 schreef op 03 januari 2012 @ 11:37:

[...]

zal wel moeten denken ik weinig andere keus om het af te betalen dan

Zo werkt het niet. Als het niet kan, kan het niet en beland je uiteindelijk in de WSNP. Een bank verstrekt geen lening als je niet aan de voorwaarden kunt voldoen.

Voor een huurhuis an sich is het geen probleem dat je een lening hebt. De vraag is natuurlijk wel of je de aflossing van de lening, de huur en bijkomende vaste lasten kunt opbrengen. Je zult dus je wensen qua wonen bij moet stellen naar wel realistische mogelijkheden.

Neem bij verkoop van de woning altijd tijdig kontakt op met de hypotheekverstrekker . Zij moeten accoord geven voor de verkoop en de verkooppprijs.
Missy, nog een vraagje nav de post van Dahlia: heb je wel een behoorlijk inkomen? Is er een kans dat je een lening kunt krijgen en aflossen?
Ik werk wel fulltime maar geen hoog salaris
Er zijn diverse eenvoudige tools op internet te vinden waar je kunt uitrekenen wat de maandlasten zijn bij een lening, of wat je maximaal kunt lenen. De meeste banken hebben zo'n tool op hun website staan. Heb je hier al eens naar gekeken?
Jawel maar dan moet je een looptijd invullen en heb echt geen idee wat dat zal zijn
Dan vul je toch gewoon een paar mogelijkheden in. Bijvoorbeeld 5 jaar, 7 jaar en 10 jaar.
Heb je niet een ouder, een vriendin of kennis die je kan helpen bij de financiële zaken? Ik heb niet echt het idee dat je dit zelf allemaal weet.
Jawel, maar ik ben voor mezelf al een beetje verder aan het kijken. Bedankt voor de info!
Zo, wat een herkenbaar verhaal!

Ook ik recent uit elkaar en een koopwoning. Op zich hebben we alles goed geregeld.

Maar heb toch wel een aantal brandende vragen ook naar aanleiding van de vragen en antwoorden die TO heeft gehad...

Wie kun je buiten een advocaat en/of mediator vragen voor advies in deze situatie?

Wat zouden jullie doen als ex-partner nog in het koophuis woont, maar vrijwel direct een nieuwe partner vind? En je weet en ervaart dat zij altijd in het huis is? (ons huis zeg maar) Hoe kan ik er voor zorgen dat buiten mijn ex, zijn nieuwe partner (zonder wrok en met respect richting beide) niet misbruik maken van ons huis/cq. zijn woning? Kan ik hier iets met hem over opstellen? Iemand informeerde dat als nieuwe partner zeer regelmatig aanwezig is, dat ze logeerrechten opbouwd? En daarbij heeft ex-partner natuurlijk voordelen van nieuwe partner omdat diegene hem kan ontlasten in kosten zoals eten etc.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

wat adviseren jullie mij?

Dank!
als de ex in de woning woont kan hij natuurlijk laten logeren wie hij wil en zo vaak hij wil. De term logeerrechten heb ik nog nooi tv n gehoord.

Is natuurlijk iets anders als er iemand anders (nieuwe partner) ook in de woning gaat wonen (als in permanente bewoning). Mijn vriend is met mij gaan samenwonen in mijn koopwoning. Toen hij zich ging inschrijven bij de gemeente moets ik daar als eigenaar van de woning schriftelijk toestemming voor geven. Ik neem aan dat jij als mede-eigenaar daar ook toestemming voor moet geven en deze kan weigeren. Dat zou je kunnen navragen bij de betreffende gemeente. Natuurlijk kun je ook met je ex afspreken dat er geen andere personen buiten hemzelf permanent in de gezamenlijke woning zullen wonen.

Kan me ook aleen maar voorstellen dat de nieuwe partner de lasten van ex alleen kan verlagen als zij ook daadwerkelijk permanent in de woning woont (en dus niet zelf nog elders een woning huurt/heeft).

Let wel op dat als er meerdere mensen op het adres staan ingeschreven, ook lasten hoger worden (bijv. waterschap, gemeentelijke belastingen). Daar moet je ook goede afspraken over maken als nieuwe partner ook in de woning woont en jij aan die lasten meebetaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven