In Dubio!

04-01-2012 14:16 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner en ik hebben een dochter gekregen, ze is nu 5 weken.

Het is de gewoonte in mijn partners cultuur om meisjes al jong gaatjes in de oren te laten prikken.

Ik vind het zo zielig, ze is nog zo klein, maar wil niet voorbij gaan aan mijn partners mening hierin.

Ik was toevallig van de week bij de huisarts, en die zei dat het weinig kwaad kon en ze snel hersteld omdat ze zo klein is ook de pijn zou bij de kleintjes zo over zijn.

Wat ik hier mee wil? Meningen, misschien ervaringen van andere moeders met dochters
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
@blauwbloempje, kan het bij mezelf idd ook nog herinneren. Ik had paarse steentjes, en mocht alvast andere uitkiezen voor als de boel genezen was! De welbekende lieveheersbeestjes knopjes
Dat is toch een geweldig fijne herinnering! Wil je dat je kind ook niet geven?
O die vind ik zo schattig, die lieveheersbeestjes

Maar ja, oudste wil geen oorbellen zegt ze.
quote:lou91 schreef op 04 januari 2012 @ 14:21:

Wat de huisarts zegt klopt, het zielig vinden is dus geen goed argument. Je moet er wel goed over nadenken of je het wel wil, vind je het wel mooi. Kun je je vinden in de traditie van je man zijn cultuur. Dit is denk ik iets wat jullie samen moeten bespreken.

Dat doen we ook zeker, we praten erover er staat nog niks vast.

Misschien kunnen we wel een compromis sluiten. Er staat nog niks vast iig.
Ontzettend ordinair om een baby oorbellen te geven. Ik zou echt wachten tot ze een stuk ouder is en zelf kan kiezen
quote:blauwbloempje schreef op 04 januari 2012 @ 14:36:

Dat is toch een geweldig fijne herinnering! Wil je dat je kind ook niet geven?

Zeker, maar helaas ben ik niet de enige met een mening

Ik wil mijn partner ook niet zomaar voorbij gaan. Daarom hoop ik op een soort compromis.
quote:Star schreef op 04 januari 2012 @ 14:36:

O die vind ik zo schattig, die lieveheersbeestjes

Maar ja, oudste wil geen oorbellen zegt ze.

Ja ik heb ze nog bewaard

Wie weet star als ze een paar jaar verder is wel.
quote:mali30 schreef op 04 januari 2012 @ 14:38:

[...]

Dat doen we ook zeker, we praten erover er staat nog niks vast.

Misschien kunnen we wel een compromis sluiten. Er staat nog niks vast iig.1 oor?
quote:mali30 schreef op 04 januari 2012 @ 14:30:

@Elmervrouw, we zijn al wat jaren samen. Hebben ook al een zoon, ik heb nog nooit last gehad van culturele verschillen behalve het avondeten, hij is niet zo van de hollandse prak Neem me mijn beetje ongenuanceerde reactie maar niet kwalijk, ik wist niet dat je al een kindje had en dat het bij jullie wél goed gaat. Beetje (understatement) oud zeer van mezelf. Excuus.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik vind het argument: ze is een meisje en dus oorbellen een beetje erg veel onzin. Ik weet niet wat voor cultuur het is maar als je man bang is dat ze voor een jongetje ofzo wordt aangezien dan moet je hem toch maar eens uitleggen dat hier de kleur kleren bepalend is.

Ik weet nl nog wel dat ik met mijn dochter in Indonesie was en iedereen dacht standaard dat het een jongetje was omdat ze geen oorbellen had, al was ze helemaal van top tot teen in het roze gekleed incl staartjes

Ik zou het niet doen juist alleen omdat het bij een cultuur hoort die blijkbaar niet kan onderbouwen waarom zoiets is. Het gaat hier namelijk toch om iets aanbrengen in het lichaam zelf en dat is wat anders dan een paar kleertjes aantrekken.
quote:Stromboli schreef op 04 januari 2012 @ 14:34:

[...]

eens!Ook eens!
quote:broadway schreef op 04 januari 2012 @ 14:28:

ik vind dat je het lekker zelf moet weten. enorm veel mama's op dit forum zijn zo verschrikkelijk druk bezig met uiterlijk vertoon "tokkie-achtig, beetje volks" en lees alle andere topics door dat er op dit forum geen normaal antwoord zal komen op een paar mensen na..Ik geef er verder geen r**t om of een ander mijn baby tokkie vind hoor. Zoveel mensen zoveel meningen. Het gaat mij meer om de pijn, eventuele allergieen, of het kunnen stikken in een rondslingerende oorbel
quote:Star schreef op 04 januari 2012 @ 14:40:

[...]

1 oor? Ja of we beginnen eerst met de navelpiercing
quote:Elmervrouw schreef op 04 januari 2012 @ 14:40:

[...]

Neem me mijn beetje ongenuanceerde reactie maar niet kwalijk, ik wist niet dat je al een kindje had en dat het bij jullie wél goed gaat. Beetje (understatement) oud zeer van mezelf. Excuus.Geeft niks meis! Oud zeer kan weleens opspelen, ik ken het gevoel. Voor nu gaat alles goed, buiten het oorbel ding heeft hij een niet zo heel andere cultuur. Buiten het avondeten om dan he
quote:mali30 schreef op 04 januari 2012 @ 14:43:

[...]

Ja of we beginnen eerst met de navelpiercing
quote:Scuba schreef op 04 januari 2012 @ 14:40:

Ik vind het argument: ze is een meisje en dus oorbellen een beetje erg veel onzin. Ik weet niet wat voor cultuur het is maar als je man bang is dat ze voor een jongetje ofzo wordt aangezien dan moet je hem toch maar eens uitleggen dat hier de kleur kleren bepalend is.

Ik weet nl nog wel dat ik met mijn dochter in Indonesie was en iedereen dacht standaard dat het een jongetje was omdat ze geen oorbellen had, al was ze helemaal van top tot teen in het roze gekleed incl staartjes

Ik zou het niet doen juist alleen omdat het bij een cultuur hoort die blijkbaar niet kan onderbouwen waarom zoiets is. Het gaat hier namelijk toch om iets aanbrengen in het lichaam zelf en dat is wat anders dan een paar kleertjes aantrekken.

Ze is ook helemaal in het rose, en ze is klein en fijn gebouwd, onmiskenbaar een meisje haha.

En dat zei ik idd ook al tegen mijn man, ik vind "het hoort zo bij ons" geen overtuigend argument.
Tjah, als jij niet overtuigd bent van zijn argument, waarom hierin alsnog meegaan? Ik zou het ook niet doen omdat oorbellen voor babies in onze maatschappij gewoon geen functie heeft, wij hebben andere manieren om het geslacht aan te duiden (die overigens minder invasief zijn).
Persoonlijk vind ik het iets waar een kind zelf voor moet kiezen. Het doet pijn en het is toch een (kleine) verminking van het lichaam. Bovendien zijn babyoorlelletjes nog zo klein en is het risico van ongelijke gaatjes of ontstekingen mij te groot. Onze dochters mochten/mogen het vanaf dat ze 10 zijn.

De oudste wilde wel, maar durfde pas toen ze 11 was. Middelste telde elke dag af tot ze 10 was en kreeg ze een week voor haar 10e verjaardag. De jongsten (2ling) willen ze nu al, maar moeten nog 3 jaar wachten.

De meeste juweliers hier in de buurt willen het trouwens niet eens doen bij kinderen onder de zes.
...
Ik dacht hier net aan: kan je niet van die clip ons (knijpertjes) gebruiken wanneer zijn familie op bezoek komt? XD Zo lijkt het net of ze oorbellen heeft zonder het gedoe van littekens. Nu moet ik wel zeggen, heel erg goed opletten dat ze niet los kunnen, ik geloof dat er ook een soort huidlijm is die niet schadelijk is (zelfde gedoe waarmee ze strass steentjes plakken).
quote:fru1t3lla schreef op 04 januari 2012 @ 14:53:

Tjah, als jij niet overtuigd bent van zijn argument, waarom hierin alsnog meegaan? Ik zou het ook niet doen omdat oorbellen voor babies in onze maatschappij gewoon geen functie heeft, wij hebben andere manieren om het geslacht aan te duiden (die overigens minder invasief zijn).I get your point, maar wil ook niet zomaar klakkeloos aan hem voorbij gaan. We zijn nog in gesprek, er is vast een oplossing
Mijn nichtje was 2 toen ze oorbelletjes kreeg. Mijn tante vond dat mooi en 'het hoorde er bij'. Zelf mocht ik kiezen en dat zal ik mijn dochtertje later ook laten doen.

Vind dat je de keus aan het kindje zelf moet laten.
quote:fru1t3lla schreef op 04 januari 2012 @ 14:57:

Ik dacht hier net aan: kan je niet van die clip ons (knijpertjes) gebruiken wanneer zijn familie op bezoek komt? XD Zo lijkt het net of ze oorbellen heeft zonder het gedoe van littekens. Nu moet ik wel zeggen, heel erg goed opletten dat ze niet los kunnen, ik geloof dat er ook een soort huidlijm is die niet schadelijk is (zelfde gedoe waarmee ze strass steentjes plakken).Haha, ik zie mijn schoonzussen er voor aan om dat direct door te hebben, zo googchem zijn ze wel
ik kreeg babyoorringetjes toen ik 6 maanden was. Ik had al een aantal broers en niet zoveel haar.. dus mijn moeder was het zat elke keer maar uit te leggen dat ik een meisje was.. en ze vond het ook wel schattig.. Ik vind het wel leuk dat ze het gedaan had. Later heb ik een 2de gaatje laten bij schieten en deze deden zo een pijn en gingen ontsteken. Ben blij dat ik in elk geval die eerste heb :-)
quote:mali30 schreef op 04 januari 2012 @ 14:59:

[...]

Haha, ik zie mijn schoonzussen er voor aan om dat direct door te hebben, zo googchem zijn ze wel Ja dat zie je wel . Het lijkt me anders wel een leuk compromis als het veilig is. Ik heb zelf 5 gaatjes, maar mijn eerste paar kreeg ik toen ik 10-12 was en er zelf om vroeg. Het lijkt me eerlijk gezegd toch niet zo handig voor een baby om al piercings te hebben, ik weet zelfs niet of juweliers het al zo jong willen doen.
Ik vond slapen op mijn pas geschoten gaatjes (6 weken achtereen) erg vervelend, beetje pijnlijk ook.

Bovendien is er een kans dat het gaat ontsteken.

En wat is er nou specialer dan samen met mama een dagje naar de stad en dan gaatjes laten schieten met een taartje toe? Mijn nichtje (8) kwam laatst apetrots haar nieuwe knopjes laten zien, gloeiend van trots.

Zo'n baby heeft al genoeg te verhapstukken qua ongemakken, lijkt me...

(en oja, ik vind het ook stervensordinair, maar ik las dat je daar niet zoveel om gaf :P)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven