Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekofferte Rabobank. Wat is er mis??

04-01-2012 20:54 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Mensen,

ik heb al 10 jaar een spaarhypotheek bij de Rabobank. In al die 10 jaar nog nooit te laat geweest met betalen. Kortom ik ben een goede klant geweest en ook ik was al die tijd tevreden.

Nu heb ik een nieuw huis gekocht. Vijf weken geleden heb ik bij de Rabo een hypotheekofferte aangevraagd. Ik heb tig documenten moeten overhandigen, veel emails moeten beantwoorden, Nu is aanstaande maandag de deadline van de ontbindende voorwaarden en ik heb nog steeds niks ontvangen van ze. Ik heb vandaag een email gekregen dat ze met de controles bezig zijn en dat ze wellicht nog meer vragen hebben.

Ik snap er echt niks van. En mijn geduld is op.

Ik heb een vaste goede baan (al jaren), geen BKR, nergens leningen.

Ik sta nu op het punt om een boze email te sturen naar ze of ze me nog wel willen als klant. Maar is dit wel verstandig? Wat zouden jullie doen? Of gaat dit tegenwoordig ook bij andere mensen zo bij hypotheekaanvragen ivm de fin. crisis?

Alvast veel dank!!
Ik zou morgen bellen en om een verklaring vragen. Dit gaat wel erg lang duren zo. Geef ook aan dat je een deadline hebt.
hallo, boze mailtjes sturen heeft geen zin, gewoon morgen even telefonisch contact opnemen en evt door iemand anders laten doen die deskundig is op dat gebied...don't worry...zij zijn ook gebonden aan protocollen enne verder zijn het net mensen daar bij de rabo...ook zij kunnen fouten maken...sterkte en succes, komt goed!
Pff rabobank. Die doen tegenwoordig zo moeilijk! Ik kon vorige maand overal een hypotheek krijgen voor het gewenste bedrag, behalve bij de rabo. Scheelde om en nabij de €20.000. Waar dat verschil in zat konden ze me niet uitleggen.
Heb je wel offertes bij verschillende banken aangevraagd? Is wel verstandig als je de ontbindende voorwaarde wilt inroepen.
Boze mail sturen heeft geen zin. De banken houden de hand op de knip, dus de eisen zijn veel strenger geworden. Ook al heb je nog zo'n braaf betalingsverleden, ze zijn gewoon voorzichtiger met het verstrekken van nieuwe hypotheken... Helaas
Ik wou al gaan schrijven wat er mis is met een offerte van de rabo maar dat was je vraag niet ;). In deze tijd van het jaar is het gebruikelijk dat het controleren van een dossier lang duurt. Een boze mail sturen lijkt me zinloos, zijn ze niet van onder de indruk. Je kan ze wel bellen en vragen of ze het met voorrang willen behandelen ivm de intbindende voorwaarden. Willen ze dit niet ( omdat ze nou eenmaal heel de dag zulke belletjes krijgen) dan bel je de makelaar en vraagje om een weekje uitstel.
En in alle eerlijkheid.. De afgelopen twee weken heeft de hele wereld natuurlijk stil gestaan ivm de feestdagen. Als je dat meerekent is 3 weken termijn voor een hypotheekofferte volgens mij niet ongebruikelijk.
De banken staan op dit moment niet te springen om wie dan ook een hypotheek te verstrekken.

De Euro staat bijna op omvallen. Alle banken moeten heel veel meer eigen geld in kas houden om calamiteiten op te vangen.

Ook zijn ivm met de stand van de economie de risico's veel groter geworden voor de banken.

De huizenmarkt is daarbij heel erg onzeker geworden. Niet alleen door de slechte economie maar ook omdat de regering waarschijnlijk gedwongen zal worden om toch iets met de renteaftrek te gaan doen.

Er bestaat een reeel risico dat de prijzen dan in zullen storten.

Verder is om onder andere deze redenen de concurentie compleet stil gevallen.

Buitenlandse banken hebben zich teruggetrokken van de Nederlanse markt.

Jouw ervaringen zijn dus niet zo vreemd. Banken gaan echt diep in op het dossier om risico's te vermijden.

Rare tijden overigens om toch een huis te kopen...
Ik heb toevallig vandaag ook gebeld met een paar banken om afspraak te maken voor een hypotheek gesprek. Ik werd bij de Rabobank uiterst onvriendelijk te woord gestaan toen ik zei dat we haast hadden: "ze hadden geen tijd hoor deze maand". Terwijl de man van de ABN zei dat zijn record in 11 dagen was, dus dat dat makkelijk ging lukken!

Ik zou als ik jou was inderdaad morgen bellen en inderdaad zeggen dat je je zo niet echt als klant behandeld voelt worden en dat dat best mag aangezien zij geld aan jou verdienen. En als de beste man onaardig is z'n naam vragen en vragen of je zijn baas kunt spreken.

Sterkte als ik dit zo hoor heb ik de neiging om mijn gesprek op vrijdag af te zeggen...
Om dit soort achterlijk gedrag van Rabo zijn wij er vertrokken.
quote:jo12345 schreef op 04 januari 2012 @ 21:05:

Rare tijden overigens om toch een huis te kopen...Ja het lijkt me inderdaad het verstandigst als iedereen nu helemaal stopt met huizen kopen en geld uitgeven... (*sarcastische modus uit*)
Beetje O.T. maar heeft er iemand anders nog tips welke andere banken je nog wel normaal behandelen ?
quote:Sonnestraaltje schreef op 04 januari 2012 @ 21:05:

Ik heb toevallig vandaag ook gebeld met een paar banken om afspraak te maken voor een hypotheek gesprek. Ik werd bij de Rabobank uiterst onvriendelijk te woord gestaan toen ik zei dat we haast hadden: "ze hadden geen tijd hoor deze maand". Terwijl de man van de ABN zei dat zijn record in 11 dagen was, dus dat dat makkelijk ging lukken!

Ik zou als ik jou was inderdaad morgen bellen en inderdaad zeggen dat je je zo niet echt als klant behandeld voelt worden en dat dat best mag aangezien zij geld aan jou verdienen. En als de beste man onaardig is z'n naam vragen en vragen of je zijn baas kunt spreken.

Sterkte als ik dit zo hoor heb ik de neiging om mijn gesprek op vrijdag af te zeggen...

Hier idem dito..Zowel Rabo als ING hebben een volle agenda, waardoor wij pas in de eerste week van februari!! terecht zouden kunnen. ABN was geen probleem.

We moeten op redelijk korte termijn beslissen i.v.m. nieuwbouwwoning, die nog op enkele punten nu aangepast kan worden. ( Bouwproces is al in volle gang). Hopelijk past alles nog in de maand januari qua afspraken!
Bedankt voor alle antwoorden.

Even voor alle duidelijkheid: ik ben van plan om zelf het bedrag van de bankgarantie te betalen (ongeveer 45000 euro). Voor aanstaande maandag moet dit bedrag op rekening van de notaris staan. Dit bedrag komt uit een spaarrekening die ik notabene bij de Rabobank zelf heb. Dus ze weten dat ik spaargeld heb en dus kan sparen!!

Ik krijg het gevoel dat ze geen vertrouwen hebben in mij ofzo? Willen ze me niet meer als klant? Sorry wordt er haast paranoide van :(

Vandaag kreeg ik de zoveelste emailtje dat ik misschien weer vragen krijg die ik moet beantwoorden. Ik snap er echt niks van. Ik heb geen skeletten in de kast dus waarom doen ze nou zo moeilijk?
quote:Sonnestraaltje schreef op 04 januari 2012 @ 21:09:

Beetje O.T. maar heeft er iemand anders nog tips welke andere banken je nog wel normaal behandelen ?

Dat schijnt nou juist het probleem te zijn. Een paar jaar geleden waren er nog een stuk of 15 aanbieders. Maar inmiddels zijn het er eigenlijk nog maar twee die veel hypotheken verkopen. (Rabo en ABN)

http://www.nrc.nl/nieuws/ ... -door-problemen-met-geld/
bij ons (bij aegon ) duurde en duurde en duurde het ook maar...zoals ik van tussenpersoonbegreep, hebben banken acties lopen waardoor het erg druk is....maar stressen is het wel....pfff

en idd met feestdagen enzo is het ook drukker...en jarenlang een goedbetalende klant zijn...geeft je niks extra's...helaas...
Hm, dan moet ik dus kennelijk blij zijn met het aanbod van de ABN.. Had graag vergelijking gehad :(.
Wij hebben hier hetzelfde gehad, bij Reaal. En dat in combinatie met een hypotheekadviseur die geen haast had waardoor we dus twee keer uitstel van de ontbindende voorwaarden hebben moeten aanvragen bij de verkopende partij. Zij niet blij, ik compleet in de stress. We kregen tot op het laatste moment vragen, en als we vroegen waarom ze niet alles op eenrijtje zetten zodat we in één keer konden antwoorden dan zeiden ze dat ze één 'probleem' tegelijk behandelden. (Het probleem was dat we een bouwval hebben gekocht en of het onderpand wel goed genoeg was, zelfs taxaties en bouwkundige keuringen haalden blijkbaar de twijfel niet weg)

Uiteindelijk zijn we twee weken voor de overdracht overgestapt naar een andere hypotheekadviseur die ons via Obvion een nieuwe offerte aanbood en binnen die twee weken alles geregeld had.

Ik heb wel nog een boze brief naar de baas van de eerste adviseur gestuurd. Gelukkig zit ik nu happy in ons nieuwe huisje.
@Sonnestraaltje Hoe lang heb jij moeten wachten op je offerte?

En zijn er andere mensen die recentelijk een offerte hebben gekregen? Hoe lang hebben jullie er op moeten wachten??

Veel dank nogmaals voor alle antwoorden.
Bij het verstrekken van onze hypotheek was het ook een drama (1,5 jaar geleden). Er zat nog een speciale regeling op ons huis en dat heeft alleen maar vertraagd. En dat na een getekende offerte, we waren aan het wachten op het moment dat we naar de notaris konden. Dat is een maand uitgesteld ivm vertraging bij de bank omdat ze alles moeten controleren, goedkeuren etc. Van bureau naar bureau.
obvion, weleens naar radar en kassa gekeken...

ik heb al jaren een hypotheek bij de rabo enne nooit problemen mee gehad, hou idd rekening met de feestdagen en dat mensen voor en na de feestdagen vrij zijn etc...gewoon even informeren naar de reden waarom het naar jouw gevoel zo lang duurt...
Wij hebben op de eerste offerte twee weken moeten wachten (idioot vind ik dat) en op de tweede 2 dagen.

@keeponsmiling; ja hoor ik ken de verhalen, ik heb ook goed nagelezen hoe ze nu zijn. Een paar jaar geleden was het echt erg met hun hypotheken, maar ze zijn vrij recent overgenomen en ik ben tot nu toe heel tevreden, ook over de snelheid en klantenservice enzo.
weet je wat het is, als je googled op abn amro, ing, rabo of wie dan ook overal lees je zowel positieve ervaringen als rampscenerio's en gebeurtenissen..tja het is ook net hoe je zelf met hen omgaat enzo en de één heeft nou eenmaal meer geluk ermee dan de ander, bij mij ging ook eea mis maar is correct opgelost door de rabobank dus ik blijf positief over hen...
quote:amy2 schreef op 04 januari 2012 @ 21:33:

@Sonnestraaltje Hoe lang heb jij moeten wachten op je offerte?

En zijn er andere mensen die recentelijk een offerte hebben gekregen? Hoe lang hebben jullie er op moeten wachten??

Veel dank nogmaals voor alle antwoorden.

We hebben nog geen officiële offerte, we hebben al wel bij de ABN gedetailleerd geïnformeerd wat we konden lenen en dit hadden we binnen 4 dagen binnen. We hebben nu een afspraak staan voor een officiële offerte en de man wilde ter voorbereiding al een heleboel weten zodat hij vast wat berekeningen kon maken, dus dat klinkt goed!

Verder gaan we deze week bij de hypotheker en de rabobank (ik heb aangedrongen ) op gesprek en dan maar eens zien wat ze kunnen bieden!

De makelaar gaf al aan dat er wel wat ruimte zat in de datum voor ontbindende voorwaarden, maar dat heb ik persoonlijk liever niet..

(nu slapen, lees morgen weer verder!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven