Couchsurfing

24-12-2011 23:54 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik ben een 21 jarige jongen, net uit een relatie en droom er altijd al van om te reizen. Ik ben door de jaren heen alleen naar vakantielanden geweest als: Rhodos, Malgrat de Mar, La Pineda, Chersonissos. Leuke zomervakanties, niets mis mee. Nu ben ik een jaar geleden de community 'Couchsurfing' tegengekomen.

Couchsurfing is een manier om verschillende mensen uit verschillende culturen te ontdekken, en een land te verkennen dat voor jou totaal onbekend is. Je kan via de website een account aanmaken en vervolgens reageren op 'advertenties'. In zo'n advertentie kan je dus kiezen uit 'Gevraagd' of 'Gezocht'. Je kan dus een kamer aanbieden in een ander land, of in Nederland, en zo kun je zelf toch je ding doen, maar toch ook onderdak hebben. De meeste mensen vragen er een vergoeding voor, zoals een bepaald bedrag of een beetje hulp bij het huishouden.

Nu lijkt me dit hardstikke leuk om te doen maar misschien voor mij een beetje onpraktisch. Ik werk fulltime (ICT) en kan niet zomaar een maand verlof nemen omdat we in een team van 2 man werken op onze locatie. De spanning, reis, nieuwe cultuur spreekt me aan en blijft altijd iets waar ik naar blijf uitkijken. In de zomer van 2012 ga ik gelukkig met mijn ouders en broer naar New York voor een week.

Mijn vraag is dus bij deze: Heeft er iemand ervaring met de desbetreffende community 'Couchsurfing' of een ander platform waarbij dit als doeleind gebruikt wordt?
quote:elninjoo schreef op 25 december 2011 @ 13:25:

Naar wat voor land/cultuur wil je? Thailand is 'n makkelijk beginnersland. Het is goedkoop, de bevolking is vriendelijk, als vrouw alleen kun je veilig over straat, het is er mooi en tropisch.

Maar de USA heeft weer veel prachtige natuur, is uitgestrekt, veel ruimte, relatief lage bevolkingsdichtheid. Het is 'n land waar je het best met 'n huurauto gaat rondrijden, waardoor het vrijheidsgevoel heel groot is vind ik, terwijl je in Thailand overal wel goedkoop met 'n busje of trein naartoe kunt. Zou daar ook niet graag zelf met 'n auto gaan rondrijden moet ik zeggen: veel te hectisch en men rijdt er links.Een mooie natuur is voor mij rustgevend en heel motiverend. Het liefst dus ergens waar de natuur toch wel geweldig is. Ik heb daar zelf geen flauw idee van qua land. Mijn engels is gemiddeld, dus het liefst geen land waar ze nauwelijks engels kunnen zodat ik met gebarentaal moet communiceren, haha.
In jouw geval zou ik dan 'n deel van de USA gaan doen. De natuur is er overweldigend, je kunt je er prima verstaanbaar maken, men is erg behulpzaam mocht je iets niet kunnen vinden e.d.

Als je 'n combi zou maken van Montana en Wyoming kun je dat in 2-3 weken best doen. Dan maak je kennis met uitgestrekte weidse landschappen en het indrukwekkende Yellowstone. Ook kun je 'n rodeo bezoeken of op 'n ranch overnachten en het western leven proeven.
Bieden jullie zelf ook slaapplek aan en wat zijn de ervaringen daarmee?

En komen jullie alleen jongeren/studenten tegen of ook ouderen?
Alle leeftijden kun je treffen, ik heb twintigers gehost maar ben ook bij zestigers in huis geweest. De wens om anderen te ontmoeten en het avontuur op te zoeken is niet aan leeftijd gebonden.
Leuk en leerzaam topic, ik had er nog nooit van gehoord!
Via de couchsurfing community heb ik alleen nog maar gehost. Inderdaad last minute, want ver van tevoren weet ik nooit of het dat weekend uitkomt. Heb er hele leuke ervaringen mee, alleen maar leuke ervaringen eigenlijk.

Zelf heb ik ook gecouchsurft, maar dan via mensen die je eerst irl hebt ontmoet (op vakantie dus). Vaak locals die aan het einde van een gezellige avond zeggen 'oh crash hier maar'.
Ik ben net terug uit India waar ik drie CS ervaringen heb opgedaan.

1) een avond doorgebracht bij een familie, samen koken en eten en dansen en kletsen. Sliep gewoon in hotel, kostte toch niet veel

2) een dag doorgebracht met twee zussen. gewoon daar thuis, henna paintings, kletsen, foto's bekijken etc. ook gewoon weer in een hotel geslapen.

waren twee geweldige ervaringen om een kijkje te kunnen nemen in het leven van mensen van mijn leeftijd

3) een CS meeting in New Delhi waar reizigers uit het buitenland, Indiers uit andere delen van India en hosts uit Delhi zelf een avond doorbrachten in een restaurant en zo heb ik weer veel nieuwe mensen leren kennen

al met al ben ik echt een CS fan geworden!!
mijn zusje heeft dat veel gedaan, bijna allemaal super ervaringen! JE leert mensen kennen, die je de buurt willen laten zien als ze daar tijd voor hebben, en die gezellig met je willen zijn.

Maar een keer kwamen ze in een lege kamer, waar alleen een was bak was. Geen bank, geen bed, geen toillet... Toen moesten ze dus alsnog een hostel zoeken. Dus doe het zeker, maar hoe ook een lonely plannet bij de hand voor als het mis gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven