Een leuke boom?

05-01-2012 09:53 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn voortuintje is best wel kaal en ik zou het leuk vinden er een boom in te zetten, ik heb wel zo'n beetje een idee wat ik wil, maar ik heb totaal geen verstand van bomen en planten. Ik zoek een boom die niet zijn blad verliest, die geen kale stam onderaan heeft (dan zie ik vanuit het raam alleen die stam), die voor wat privacy kan zorgen, maar niet te massief. Ik vind het wel leuk als er wat licht doorheen kan.

Een boom die geen onderhoud behoeft.

Ik heb veel zitten googlen, maar ben bang dat zo'n boom gewoon niet bestaat.

Heeft iemand een idee?

En kan een boom nu geplant worden of moet dat in een bepaalde maand?
Een spar. Die blijft groen en je kunt er in de winter ook nog gezellige lichtjes in hangen.

Als je voor het mooi gaat en ook de breedte in kan zou ik voor 'n magnolia gaan. Mooie grote lekker geurende bloemen, maar wel bladverliezend in de winter.
Toverhazelaar ook helemaal niet gek!

Eerst nog eens wat over lezen.
Japanse esdoorn!
quote:banaanaap schreef op 05 januari 2012 @ 10:07:

O Knights of Ni, you are just and fair, and we will return with a shrubbery.Je was me me nogal voor
Wij hebben een hibiscus in de voortuin, op het noordoosten en die doet het prima. In de winter wel kaal, maar er komen al vroeg in het voorjaar de knoppen in, en hij bloeit dan juist weer vrij laat. Wel heel mooi als hij eenmaal bloeit, en dat duurt best een tijdje.Hij groeit vanuit de stam vrij snel de breedte in met zijn takken, dus in de winter kijk je wel tegen een kale boom aan, maar niet tegen 1 stam, wel tegen de takken. Een wat lagere struik ervoor of achter en dat probleem is ook opgelost.

We hebben ook een paar skimmia's staan van 1.40 hoog, kan ook.
Spar komt zeker in aanmerking ook al ben ik niet zo van de lichtjes enzo, ik ben gewoon waardeloos met decoreren en dat soort dingen.

Een magnolia hebben ze bij de buren en vind ik niet zo mooi, zo chinees-park-achtig.
Hibiscus...

We zoeken em op.
Ik zit hier tegen iets aan te kijken wat groenblijvend is en in de winter witte bloemetjes geeft en blauwzwarte mini besjes, maar helaas heb ik geen idee hoe het heet. Het is 'n struik maar ik snoei de onderkant altijd weg en heb nu 'n mooie bol met groen. Het wordt ca. 2 meter hoog.
Ben even buiten wezen meten en zo'n 3 meter hoog zou heel mooi zijn, maar iets minder of meer kan natuurlijk ook.
Heb je wel eens gedacht aan een leilinde? Laat volgens mij wel zijn blad los, maar dan is 'ie nog heel decoratief!
http://www.mysites.nl/php ... 482480&u=geplant-en-klaar
Ja, die vind ik zeker heel mooi maar die heeft vast wel veel onderhoud nodig en hij verliest dus zijn blad.

Het waait hier ook nog eens heel hard.

Hij lijkt me niet geschikt.

Is wel mooi bij een bepaald soort huis.
Wij hebben leilindes voor het huis. Maar die hebben wel een stam tot ongeveer 1.80 m hoog. Ze zijn wel ideaal als natuurlijke zonwering in de zomer. In de winter zijn ze kaal.

Inderdaad wel wat onderhoud nodig: voor- en najaar alle zijtakken snoeien.
quote:Suze02 schreef op 05 januari 2012 @ 10:20:

[...]

Lelijk in de winter..Hoe kom je daar nou bij? Is toch hartstikke mooi, zo'n tot bijna op de grond afgesnoeide kale struik :P ik heb er 1 in de achtertuin. Leuk in de zomer, maar in de winter heb je er idd weinig aan. En je moetal die takken ook nog afvoeren elk jaar. Heb ook nog een dakplataan staan, da's ook zeker geen aanrader! Ik snoei hem tegenwoordig voordat hij zijn blad verliest. Anders heb je 2 keer zoo van dat ding. Maar heb dan echt een aanhanger nodig om alles af te voeren. Dat past niet ff in de container. Nadeel van snoeien met blad is dat er stof vanaf komt dat op je longen en ogen slaat. Je staat dus ook nog eens te snoeien met rode, tranende oogjes en hoestbuien om de paar minuten. Het liefst zou ik hem omhakken, maar de wortels zitten door de hele tuin dus ik last het nog ff zo. Als de tuin helemaal op de schop gaat, legt die plataan ook het loodje iig!
Camellia
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik zie nog niet helemaal wat dat voor een plant is. Maar wel erg fijn dat je daar dus online kunt kopen.

Bedankt.
TO , bomen hebben van nature een vorm , deze vorm heeft een naam.

De vorm die jij zoekt is "fastigiata" ,dat wil zeggen smal opgroeiend.

Deze vorm vind je in vele soorten bomen terug.

Ik denk dat jij een conifeer zoekt , want deze is s'winters groen.

Dit is een Pinus Sylvestrus Fastigiata.

Noem mij maar BOOM
Of deze ook winter groen.

Taxus fastigiata Aurea

Noem mij maar BOOM
Ik heb de euonymus japonicus in mijn tuin (even googlen), zowel als heester als op stam. Als heester is het een grote struik. Die op stam is in bolvorm geknipt, en is in verschillende hoogtes verkrijgbaar. Omdat de takken op de onderstam geënt zijn groeit de stam niet, maar alleen de takken. Ze zijn er in verschillende kleuren, o.a. met geelbont blad, en ze houden hun blad in de winter.
Een pijnboom.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Die taxus is ook mooi, maar misschien te dun. Vind ik niet lelijk maar wat breder geeft wat meer privacy.

Deze pijnboom voldoet inderdaad aan alle eisen:

Dus ik overweeg deze zeker.

Maar intussen heb ik zoveel bomen gezien......

Lastig, lastig.

Ik moet er vannacht even over denken en hopelijk morgen de knoop doorhakken.

Ben erg blij met alle voorstellen.
Ik denk dat dit misschien iets is wat je zoekt.

Tevens in de winter groen, is dus blad houdend.

Cedrus Atlantica "fastigiata"

Noem mij maar BOOM
Dit is inderdaad wat ik zoek.

Zodra ik weet wat het geworden is (ik twijfel nog even) laat ik het weten.

Ontzettend bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven