Deur op slot
vrijdag 6 januari 2012 om 10:37
Bij het topic voor de drama van die drie meiden zie ik dat mensen hun kinderen de deur van de badkamer/toilette niet op slot laten doen. Bij ons mogen ze dat wel doen (meisje 8 en jongen 10 jaar oud). Sterker nog, ik wil dat ze het doen. Niet alleen gun ik ze hun privacy als ze douchen. Toen ze nog kleuter/peuter waren hadden ze een seksueel getint spelletje. Sindsdien wil ik niet dat ze samen in de douchen of in bed liggen.
Wat vinden jullie ervan? Mogen kinderen de deur op slot doen? Mocht je dat als kind doen?
Wat vinden jullie ervan? Mogen kinderen de deur op slot doen? Mocht je dat als kind doen?
vrijdag 6 januari 2012 om 14:46
vrijdag 6 januari 2012 om 15:47
Bij ons doet iedereen de deur op slot. Alleen m'n moeder liet af en toe de deur open als ze lang in bad ging liggen. Ik weet natuurlijk niet meer hoe het ging toen we klein waren (ik neem aan wel de deur open) maar toen ik een jaar of 11-12 was en ik in de pubertijd terecht kwam ging de deur dus echt wel op slot. Het laatste wat ik op die leeftijd wilde was dat m'n ouders of broers me naakt zouden zien.
Nu woon ik samen en de deur van de badkamer (en tevens toilet) heeft geen slot. De deur doe ik wel altijd dicht en ik heb liever dat vriend even klopt of wat zegt als ie naar binnen moet. Natuurlijk niet omdat ie me niet naakt zou mogen zien maar omdat ik soms schrik als ik rustig sta te douchen en er staat opeens iemand naast de douchecabine.
Nu woon ik samen en de deur van de badkamer (en tevens toilet) heeft geen slot. De deur doe ik wel altijd dicht en ik heb liever dat vriend even klopt of wat zegt als ie naar binnen moet. Natuurlijk niet omdat ie me niet naakt zou mogen zien maar omdat ik soms schrik als ik rustig sta te douchen en er staat opeens iemand naast de douchecabine.
vrijdag 6 januari 2012 om 19:27
De badkamer mag bij ons niet op slot. Kinderen hebben geleerd dat ze puberdochter met rust moeten laten als die in de badkamer is, verder loopt iedereen rustig bij elkaar naar binnen. Dat vereist soms wat timing (je bikinilijn bijwerken als er steeds mensen in- en uitlopen is echt niet prettig) maar levert geen problemen op.
Toch gaan m'n ogen wel open van degenen die vroeger de deur ook niet op slot mochten doen, maar het toch deden. Dan kan je nog zulke afspraken maken, maar als de deur dicht (op slot) is in een noodgeval, dan is ie echt dit, of het nu mocht of niet.
Dat kan hier dus ook gebeuren. En ook zonder geiser of ketel (wij hebben stadsverwarming). Ik vind nog steeds dat de kinderen elkaar met rust moeten kunnen laten als diegene dat wil, daar moet geen slot voor nodig zijn. Misschien maar eens kijken of het slot er uit kan.
Overigens kun je hier de deur ook niet stuktrappen, de drempel van de badkamer is een centimeter of acht hoog.
Toch gaan m'n ogen wel open van degenen die vroeger de deur ook niet op slot mochten doen, maar het toch deden. Dan kan je nog zulke afspraken maken, maar als de deur dicht (op slot) is in een noodgeval, dan is ie echt dit, of het nu mocht of niet.
Dat kan hier dus ook gebeuren. En ook zonder geiser of ketel (wij hebben stadsverwarming). Ik vind nog steeds dat de kinderen elkaar met rust moeten kunnen laten als diegene dat wil, daar moet geen slot voor nodig zijn. Misschien maar eens kijken of het slot er uit kan.
Overigens kun je hier de deur ook niet stuktrappen, de drempel van de badkamer is een centimeter of acht hoog.
vrijdag 6 januari 2012 om 21:45
Mij moeder is als kind eens flauw gevallen tijdens het douchen, zo met haar hoofd op een puntig handdoekenrek. Gelukkig zaten de scharnieren aan de buitenkant van de badkamerdeur zodat ze eruit gehaald kon worden en door de dokter nagekeken. Heel vreemde ervaring voor haar, zo stond ze te douchen en zo werd ze wakker in het bed van haar moeder.
Wij deden als kind dus nooit de badkamerdeur op slot.
Wij deden als kind dus nooit de badkamerdeur op slot.