Geld & Recht alle pijlers

Ziekteverzuim na auto ongeval

05-01-2012 19:09 113 berichten
*De OP is aangepast ivm privacy*

Hallo,

Ruim 2 weken geleden heb ik door de plotselinge gladheid een auto ongeval gehad, Nu zit ik in de ziektewet, ik heb nog veel pijn.

Ook heb ik behoorlijk de schrik te pakken en ervaar ik nu de pijn minder is de psychische gevolgen.

Mijn teamleider neemt mij niet serieus in mijn klachten..

Ik voel de druk van mijn teamleider, het gaat veel te snel allemaal.

Ik doe mijn best om er bovenop te komen, ben langzaamaan weer aan het wandelen, fietsen en probeer de draad op te pakken, heb zelfs al een stukje autogereden en ben al meerde malen langs de plek van het ongeval (mee)gereden.

Maar het valt echt heel zwaar en door de druk sta ik nu te wankelen.

Morgen moet ik mijn teamleider terugbellen maar ik weet niet hoe ik het aan moet pakken, hij wil dat ik uit de ziektewet ga en zo snel mogelijk aan de slag ga, neemt mij niet serieus.

Ik heb nog geen oproep van de bedrijfsarts gehad.

Mijn vraag: heeft iemand tips of advies hoe ik dit aan moet pakken? en wat zijn mijn rechten/plichten?

Alvast bedankt.

(p.s. niet qouten graag, ik wil ivm herkenning mijn op aanpassen/verwijderen)
quote:lorrel schreef op 06 januari 2012 @ 13:05:

[...]

Dat je herstellende bent betekent niet dat je zes weken hoeft te verzuimen. Het betekent dat je na zes weken wellicht pas klachten vrij bent.

Dat de haar leidinggevende het wellicht niet zo handig aanpakt of dat het vervelend over komt bij to doet niks af aan haar aandeel en doe zij dat zo handig mogelijk kan aanpakken.Ik zie dat TO inmiddels haar OP heeft aangepast en dat betekent ook dat jij wat relevante info mist. Dit verklaard waarom wij wat genuanceerder reageren. Uit de ongewijzigde OP bleek dat TO juist teveel haar best deed om zsm te reintegreren.
Alle reacties Link kopieren
quote:nummerzoveel schreef op 06 januari 2012 @ 13:37:

[...]

Ik zie dat TO inmiddels haar OP heeft aangepast en dat betekent ook dat jij wat relevante info mist. Dit verklaard waarom wij wat genuanceerder reageren. Uit de ongewijzigde OP bleek dat TO juist teveel haar best deed om zsm te reintegreren.

Aha, ik vond ook al dat iedereen zo fel op leidinggevende reageerde, terwijl er na mijn inziens nog niet zoveel aan de hand was. Behalve dan dat ze druk voelde van haar leidinggevende. UIt de OP zoals die nu is, blijkt niet dat er sprake is van extreme of onredelijke druk (vind ik).

Het kan misschien wel druk zijn die averechts kan werken gezien psychische klachten, of het kan juist helpen om er sneller doorheen te komen, maar daarom is een gesprek met bedrijfsarts juist goed. Een bedrijfsarts hoort dat toch net iets mee verstand van te hebben, dan wij simpele forummers (en als hij dat niet heeft, heeft hij in ieder geval meer informatie)
Het lastige is dat ik zelf geen afspraak kan maken bij de bedrijfsarts, hij heeft een contract met mijn werkgever waar in staat dat mijn leidinggevende dat gesprek aan moet vragen.

Mijn leidinggevende zegt dat als ik naar de bedrijfsarts wil dat hij dan meeggaat zodat ik kan zien dat zijn druk mild is en de bedrijfsarts veel meer druk zal zetten.
quote:poppeding schreef op 06 januari 2012 @ 14:06:

Het lastige is dat ik zelf geen afspraak kan maken bij de bedrijfsarts, hij heeft een contract met mijn werkgever waar in staat dat mijn leidinggevende dat gesprek aan moet vragen.

Mijn leidinggevende zegt dat als ik naar de bedrijfsarts wil dat hij dan meeggaat zodat ik kan zien dat zijn druk mild is en de bedrijfsarts veel meer druk zal zetten.

Jammer dat je leidinggevende zo reageert. Ik zou voet bij stuk houden en zeggen dat je graag een afspraak bij de bedrijfsarts maakt/hij voor je maakt, maar wel ALLEEN.

(Bovendien, zelfs als bedrijfsarts meer druk uitoefent, dan merk je dat of hij er bij is of niet).

Ik kan me echt niet voorstellen dat je leidinggevende geen afspraak, omdat hij er niet bij mag zijn.

Volgens mij moet je sowieso binnen 6 weken naar een bedrijfsarts zijn geweest (weet ik niet zeker), maar het zou in deze situatie denk ik jammer zijn om zoveel tijd te verliezen.

Bij ons (maar daar heb je niet zoveel aan) wordt iemand standaard opgeroepen na 3 weken verzuim. Als er andere dingen spelen vaak na een week al.
Nogmaals, je hoeft niet te accepteren dat jouw leidinggevende zich bij dat gesprek voegt met de BA! Hebben jullie een HR-afdeling waar je deze situatie mee kunt bespreken?
quote:lorrel schreef op 06 januari 2012 @ 12:53:

[...]

Tja ik ken TO niet en ik heb haar ook niet zien schrijven dat ze een gesprek heeft gehad met haar leidinggevende over eventuele mogelijkheden op haar initiatiefTO heeft een deel van haar openingspost weggehaald, waarschijnlijk reageren veel mensen op wat ze in haar eerste bericht had geschreven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:nummerzoveel schreef op 06 januari 2012 @ 14:15:

Nogmaals, je hoeft niet te accepteren dat jouw leidinggevende zich bij dat gesprek voegt met de BA! Hebben jullie een HR-afdeling waar je deze situatie mee kunt bespreken?

Dit!

Is die teamleider van jou helemaal betoeterd? Verzuim serieus nemen, prima, helemaal mee eens. Maar dit vind ik echt te ver gaan. Ik heb juist in het contract met onze Arbodienst (en personeelsgids) staan dat mijn medewerkers daar zelf een afspraak kunnen maken met de bedrijfsarts. Is die teamleider van jou een controlfreak of zo? Of is het verzuim in zijn/jullie team erg groot soms? Dat er zoveel druk op jou wordt uitgeoefend? Wordt jouw teamleider daar misschien zelf op gepusht?
@ poppeding: wat voor werk doe je? Werk je b.v. achter een pc of til je de hele dag dozen?
Zie QR
@kaasfondue

TO werkt in de zorg
Ik heb niet alles bijgelezen, maar je zegt dat je teamleider mee wil naar het gesprek.

De bedrijfsarts staat aan jouw kant. Hij rapporteert alleen aan je teamleider als jij daar toestemming voor geeft. Hij is er niet voor je baas.

Ik heb vier jaar geleden een auto ongeluk gehad. Als ik toen eerder actie had ondernomen, had ik nu ws minder napijn. Regel die afspraak en kom voor jezelf op. Nu! Ik wilde dat ik dat had gedaan.
@visils

Even wat nuanceren. Een arbo-arts wordt ingehuurd om de werkgever te adviseren en is er dus primair wel degelijk voor de werkgever ipv de werknemer. En een rapportage aan de werkgever is een vanzelfsprekend gevolg voortvloeiend uit de overeenkomst tussen werkgever en arbo-arts. Dat doet echter niets af aan het feit dat ze als arts beroepsgeheim hebben. De rapportage mag daarom alleen informatie bevatten mbt de uitvoering van de werkzaamheden en in hoeverre dat al dan niet belemmerd wordt door de eventuele arbeidsbeperking en in hoeverre eventuele aanpassingen in arbeidstaken, -tijden- en/of -omstandigheden dienen te worden gemaakt.
Volgens mij hoort een bedrijfsarts juist onafhankelijk te zijn. Hij is er niet om werknemer te steunen en ook niet om de werkgever in het gelijk te stellen. Maar juist om advies te geven over herstel en wat er wel en niet mogelijk is in werkzaamheden.

Uiteindelijk bevordert dat het herstel en dat is in het belang van zowel werkgever als werknemer.
@missprincesa

De arts moet ook adviseren obv de medische/psychische (on)mogelijkheden van de medewerker en met als doel een zo snel mogelijke - geheel of gedeeltelijke - reintegratie in het eigen of aangepast werk. Maar dat doet niets af aan het feit dat de werkgever de rekening betaalt en dat de arts door de werkgever ingehuurd wordt om advies uit te brengen. De veronderstelling dat de arbo-arts er niet zou zijn voor de werkgever is daarom onjuist, net zo goed als de boodschap dat de arbo-arts niet zonder toestemming zou mogen rapporteren aan de werkgever.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven