Voetbalperikelen

06-10-2025 21:04 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorige week had mijn zoon een ruzietje tijdens training over iets onbenulligs (jij kan niet schieten, jij kan niet voetballen etc). Vervolgens kwam de vader van het kind naar ons toe, dat wij gezegd zouden hebben dat zijn zoon niet kan voetballen en als kind niet meteen zijn excuses zou maken dan zou hij het even met partner gaan uitvechten buiten het veld op dreigende toon.

Ik stond versteld, gesprek was verder niet mogelijk en wij zijn wat eerder vertrokken van de training en het besproken met iemand van de club.

Vriend is er klaar mee en wil kind niet meer bij de desbetreffende vader in het team.

Eerder stond ik langs de lijn en riep naar een ander teamlid: iets naar links dan sta je vrij. Echt op een rustige manier. Diezelfde avond kreeg ik een berichtje of ik niet haar kind wilde aanspreken op het veld want daar was ze niet van gediend.

Laatst stond ik op het verkeerde veld en waren we 10 minuten te laat en werd ik uitgefoeterd wat ik wel niet dacht.

Ik vind het echt bizar, dit zijn kinderen van 9/10 jaar.. De jaren hiervoor was het altijd relaxt met andere ouders en gezellig. Misschien hebben we pech met deze samenstelling, maar vind het heel raar.

Is dit herkenbaar voor ouders?
Vader in voorbeeld 1 gedroeg zich natuurlijk waanzinnig. Zulke mensen moeten wegblijven van sport voor kinderen.
Waarom sta jij te roepen tegen andermans kind? Praat je thuis met je kind ook veel over zijn prestaties op het veld en over de prestaties van andere kinderen?
Si abra la puerta hay lobos.
Nee, ik herken dit niet van de teamsport van mijn kind.

Maar ik vind zowel het gedrag van die vader als jouw bemoeienis met het spel onnodig en onwenselijk. Uiteraard in verschillende gradaties. Maar je zegt het zelf, ze zijn 10. Ze willen een potje voetballen. Ze hebben geen opmerkingen van ouders langs de kant nodig. Daar is de coach voor.
Nou nee, ik ben niet bezig met prestaties. Vind dat welke sport of hobby gewoon gezellig moet zijn en leuk voor de kinderen. Complimenteer mn eigen kinderen op inzet en niet op het wel of niet winnen. Maakt mij ook weinig uit.

Ik gaf voor mijn gevoel een tip, maar bemoei me zelden met voetbal. Maar volgens mij is het vrij doorgaans om soms wat te zeggen, als het gewoon op normale toon iets te zeggen? Ben van andere jaren niet iets anders gewend. Geen geschreeuw oid, gewoon positief aanmoedigen. Maar ja ze mag wat vinden, maar denk loop even naar me toe en benoem het dan hebben we het erover.
Whadiepooh schreef:
06-10-2025 21:25

Ik gaf voor mijn gevoel een tip,
Ben jij de trainer of de coach?
Zo niet, dan is het niet aan jou om tips te geven. Gewoon niet!
granny71 schreef:
06-10-2025 21:29
Eens. In mijn jaren langs de lijn viel het me altijd op hoeveel 'tips' er geroepen werden naar die kinderen vanuit de zijlijn. Irritant en ongetwijfeld ook verwarrend voor die kinderen. Ze hebben al een coach. Gewoon klappen bij een goal en verder niet van alles lopen roepen aub.
Die eerste vader is behoorlijk over de schreef gegaan, dat zou ik melden bij de leiding.
Itsnojoke schreef:
06-10-2025 21:34
Eens. In mijn jaren langs de lijn viel het me altijd op hoeveel 'tips' er geroepen werden naar die kinderen vanuit de zijlijn. Irritant en ongetwijfeld ook verwarrend voor die kinderen. Ze hebben al een coach. Gewoon klappen bij een goal en verder niet van alles lopen roepen aub.
Die eerste vader is behoorlijk over de schreef gegaan, dat zou ik melden bij de leiding.
Nou ik ben zo geschrokken van de app van die moeder dat ik nooit meer iets zal zeggen. Maar begrijp wat je zegt.
granny71 schreef:
Dit inderdaad. Jij bent de coach niet, lees ik uit je verhaal, dus dan gewoon echt niet doen.

En zei jouw zoon tegen de ander 'je kan niet schieten' en 'je kan niet voetballen'? Dat vind ik niet echt iets "onbenulligs". Of was het over en weer?
De reactie van de vader is natuurlijk compleet gestoord
Ik herken het enigszins maar dan meer met tegenstanders. Zoon speelt nu in een bepaalde regio en helaas merken we dat in de tegenstanders en hun toeschouwers. Voor mij een van de redenen dat ik niet meer elke week langs de lijn sta. `het voelt de hele wedstrijd of het uit de hand kan lopen. Al een keer een team lid door tegenstander blauw oog geslagen en een ander sleutelbeen gebroken etc. Ouders die de scheids verrot schelden, het veld in willen lopen, mensen intimideren. En ik durf heel eerlijk te zeggen dat wij een stelletje watjes in het team hebben. Die spreken de scheids nog niet eens aan.

Wat betreft commentaar, bij ons is het uitdrukkelijke verzoek om geen tips/commentaar te geven. Was ook wel nodig, want ouders dachten vaak dat ze het beter wisten dan de trainer.

Wat betreft de sfeer in het team ansich met de ouders is het wel verbeterd. Voorgaande jaren was de coach dikke vrienden met een deel van de ouders. Die kinderen zaten ook nooit op de bank. Nu een coach die daar een helder idee over heeft, iedereen is wissel en kom je zonder reden niet trainen dan start je wissel.
Te laat komen begin je ook op de bank. Niet leuk, maar wel duidelijk. En heel eerlijk waren het ook altijd dezelfde ouders die te laat kwamen. Dan kun je zeggen je mag kind daar niet voor straffen, maar tegelijkertijd zorgt de rest wel dat ze goed op tijd zijn.

Zhou er rekening mee dat hoe ouder hij wordt, hoe meer regels er komen en ook hoe meer druk er vanuit ouders komt. Iedereen denkt tenslotte dat hun kind de nieuwe Ronaldo is. Ik vind het van belang dat zoon het leuk heeft en of ze winnen of verliezen tja, jammer dan. Ik ben daar echt wel de uitzondering in merk ik (15-17 jarigen).
Whadiepooh schreef:
Nou nee, ik ben niet bezig met prestaties. Vind dat welke sport of hobby gewoon gezellig moet zijn en leuk voor de kinderen. Complimenteer mn eigen kinderen op inzet en niet op het wel of niet winnen. Maakt mij ook weinig uit.

Ik gaf voor mijn gevoel een tip, maar bemoei me zelden met voetbal. Maar volgens mij is het vrij doorgaans om soms wat te zeggen, als het gewoon op normale toon iets te zeggen? Ben van andere jaren niet iets anders gewend. Geen geschreeuw oid, gewoon positief aanmoedigen. Maar ja ze mag wat vinden, maar denk loop even naar me toe en benoem het dan hebben we het erover.
Je bent de coach of trainer toch niet?
granny71 schreef:
Dit, bij ons wordt het ook elke keer in de app groep aangegeven dat ouders geen aanwijzingen mogen geven. En toch heb je sommige hardnekkige ouders die blijven schreeuwen en dit en dat.
Terwijl de kinderen niet eens luisteren, hier zijn ze 11 en 13, maar luisteren ze echt naar de coach.

Coaches hebben juist ook wel dat het team zelf moet bepalen hoe ze staan, welke beslissing ze maken. In de rust geven ze dan wel aanwijzingen of tijdens de trainingen.

Dat die vader zo uit zijn plaat ging tegen to is natuurlijk niet ok. Dat kun je wel melden bij bestuur/vereniging.
Star⁴ schreef:
06-10-2025 21:43
Je bent de coach of trainer toch niet?
Nee zeker niet. Er is ook nooit gezegd dat dit niet zou mogen. Een echte coach is er ook niet, een afwisselende hulpouder.

Maar zoals ik zei tot dusver was het in mijn ogen een gezellig spel tussen kinderen en dat is ook misschien veranderd.
gizz schreef:
06-10-2025 21:42
Ik herken het enigszins maar dan meer met tegenstanders. Zoon speelt nu in een bepaalde regio en helaas merken we dat in de tegenstanders en hun toeschouwers. Voor mij een van de redenen dat ik niet meer elke week langs de lijn sta. `het voelt de hele wedstrijd of het uit de hand kan lopen. Al een keer een team lid door tegenstander blauw oog geslagen en een ander sleutelbeen gebroken etc. Ouders die de scheids verrot schelden, het veld in willen lopen, mensen intimideren. En ik durf heel eerlijk te zeggen dat wij een stelletje watjes in het team hebben. Die spreken de scheids nog niet eens aan.

Wat betreft commentaar, bij ons is het uitdrukkelijke verzoek om geen tips/commentaar te geven. Was ook wel nodig, want ouders dachten vaak dat ze het beter wisten dan de trainer.

Wat betreft de sfeer in het team ansich met de ouders is het wel verbeterd. Voorgaande jaren was de coach dikke vrienden met een deel van de ouders. Die kinderen zaten ook nooit op de bank. Nu een coach die daar een helder idee over heeft, iedereen is wissel en kom je zonder reden niet trainen dan start je wissel.
Te laat komen begin je ook op de bank. Niet leuk, maar wel duidelijk. En heel eerlijk waren het ook altijd dezelfde ouders die te laat kwamen. Dan kun je zeggen je mag kind daar niet voor straffen, maar tegelijkertijd zorgt de rest wel dat ze goed op tijd zijn.

Zhou er rekening mee dat hoe ouder hij wordt, hoe meer regels er komen en ook hoe meer druk er vanuit ouders komt. Iedereen denkt tenslotte dat hun kind de nieuwe Ronaldo is. Ik vind het van belang dat zoon het leuk heeft en of ze winnen of verliezen tja, jammer dan. Ik ben daar echt wel de uitzondering in merk ik (15-17 jarigen).
Jeetje nou snap dat je dan minder komt kijken. Bizar dat mensen zo van de wap kunnen raken. Vind het ook erg dat kinderen dit meekrijgen.
Die vader is idioot!

Bij ons is verder ook de regel om geen aanwijzingen te geven. Of hoe ze het zelf zeggen: als je aanwijzingen gaat geven, fijn, dan ben jij vanaf nu de trainer en mag je de doordeweekse trainingen gaan verzorgen!

Maar via de app daarover gaan klagen gaat wel weer ver. Zeker als er bij jullie niet zo op wordt gehamerd.

Mijn voetballertje is nog wat jonger en ik herken dit gelukkig allemaal niet!
Whadiepooh schreef:
06-10-2025 21:49

Maar zoals ik zei tot dusver was het in mijn ogen een gezellig spel tussen kinderen en dat is ook misschien veranderd.
Tussen kinderen ja.
Dus niet tussen ouders. Bemoei je er dus gewoon niet mee.
Je zoon zal ook aangekeken worden op jouw gedrag langs de lijn. En daar mogelijk last mee/van krijgen
Whadiepooh schreef:
06-10-2025 21:52
Vind het ook erg dat kinderen dit meekrijgen.
Jouw kind krijgt ook alles mee over jouw gedrag langs de lijn.
granny71 schreef:
06-10-2025 22:14
Jouw kind krijgt ook alles mee over jouw gedrag langs de lijn.
Doe eens relaxt, je hebt je in meerdere posts meer dan duidelijk gemaakt.
Whadiepooh schreef:
06-10-2025 21:49
Nee zeker niet. Er is ook nooit gezegd dat dit niet zou mogen. Een echte coach is er ook niet, een afwisselende hulpouder.

Zorg dat je de vaste trainer wordt en zet de juiste cultuur neer.
Lijkt me ook qua spel en spelontwikkeling een stuk fijner voor die kinderen om een vaste trainer te hebben ipv steeds iemand anders.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Aanmoedigen en normaal “aanwijzingen” roepen vanaf de zijlijn is volgens mij heel gebruikelijk bij een groot aantal teamsporten. Ik weet iig niet beter.
Ruin it yourself.
Whadiepooh schreef:

Ik gaf voor mijn gevoel een tip, maar bemoei me zelden met voetbal.
Je bemoeit je er dus wel mee. Andere ouders hebben misschien andere 'tips' of vinden jouw tip geen goede tip. Laat het geven van 'tips' over aan de trainer van het team.
Voor de kinderen ook verwarrend als ouders tips geven vanaf de zijlijn. Welke ouders geeft goede tips en welke ouder niet?
En kinderen mogen fouten maken he? Daar leren ze van. Ze zijn nog zo jong! Bemoeienis van ouders langs de zijlijn maakt het voor kinderen echt niet leuker.

Een tip van mijn kant: wordt trainer van het team,dan kun je probleemloos tips geven.

Overigens vind ik het gedrag van de eerste ouder echt onverantwoord. Idioot dat dit gebeurt bij kinderspel.
Whadiepooh schreef:
06-10-2025 22:16
Doe eens relaxt, je hebt je in meerdere posts meer dan duidelijk gemaakt.
Ik hoop het. Voor jou maar vooral voor je kind.
Moiren schreef:
06-10-2025 22:18
Zorg dat je de vaste trainer wordt en zet de juiste cultuur neer.
Lijkt me ook qua spel en spelontwikkeling een stuk fijner voor die kinderen om een vaste trainer te hebben ipv steeds iemand anders.
Ja eens, maar lijkt moeilijk te vinden. Partner geeft 1 van de trainingen per week met iemand maar wil omwille van ouder bemoeienis geen coach worden.

Ik werk onregelmatig dus ook niet haalbaar.
Mijn partner is coach en het is bloedirritant als er vanaf de tribune/zijlijn 'tips' worden gegeven.
Ook erg verwarrend voor de kinderen op het veld.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Zizo schreef:
06-10-2025 22:21
Je bemoeit je er dus wel mee. Andere ouders hebben misschien andere 'tips' of vinden jouw tip geen goede tip. Laat het geven van 'tips' over aan de trainer van het team.
Voor de kinderen ook verwarrend als ouders tips geven vanaf de zijlijn. Welke ouders geeft goede tips en welke ouder niet?
En kinderen mogen fouten maken he? Daar leren ze van. Ze zijn nog zo jong! Bemoeienis van ouders langs de zijlijn maakt het voor kinderen echt niet leuker.

Een tip van mijn kant: wordt trainer van het team,dan kun je probleemloos tips geven.

Overigens vind ik het gedrag van de eerste ouder echt onverantwoord. Idioot dat dit gebeurt bij kinderspel.
Ach welnee. Als coach leer je kindertjes alleen maar de coach te luisteren. Je denkt toch niet dat ze in de Arena in de war raken om alle tips vanaf de tribunes?
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
06-10-2025 22:21
Aanmoedigen en normaal “aanwijzingen” roepen vanaf de zijlijn is volgens mij heel gebruikelijk bij een groot aantal teamsporten. Ik weet iig niet beter.
Het wordt bij steeds meer sporten verboden.
Juist omdat het steeds agressiever wordt langs de kant en omdat het geschreeuw het plezier van de kinderen letterlijk overschreeuwt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven