Hoe hou ik van mezelf...?

09-01-2012 20:49 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendinnetje zei net Ing kan jij voor de spiegel gaan staan en zeggen dat je van jezelf houdt...?

Mijn antwoordt was: ik kan het (denk ik) wel, maar voel er niets bij.

Maar terwijl ze het vroeg werd ik super emotioneel... Ik weet dat ik er leuk uitzie, grappig ben en er altijd ben voor mijn vrienden, een te gekke baan heb, genoeg lieve vrienden. Een leuk sociaal leven! Niks te klagen!!

Ik ga al een paar jaar relaties (met een man) uit de weg (ik wil wel, ben ook wel "op zoek", maar doe er tegelijk geen enkele moeite voor... Roep heel hard dat ik een happy single ben, maar zit rond kerst te janken omdat ik me zo alleen voel (terwijl ik 3 volle dagen gepland heb met allemaal leuke dingen!

Ik kan nog zoveel vol plannen, ga wel altijd alleen naar huis.

Voelt soms zo eenzaam.

Ik ga al jaren niet op vakantie want dan word ik veel te veel geconfronteerd met mezelf, dat ik alleen ben en dat ik dat ook wel zal blijven, ik heb geen vertrouwen dat ook ik een relatie zal krijgen... (altijd de reacties van mensen "JIJ single" huh?? Hoe kan dat nou...)

Ik wil gewoon genieten van mijn leven en van de dingen die ik doe, maar vooral houden van mezelf!!

Hoe doe je dat in godsnaam!!

Als ik niet van mezelf hou hoe kan ik dan van een ander houden...?

Pffff
ik lees mee, omdat ik ook moeilijk van mezelf kan houden ;)
Ik lees ook mee. Herkenbare OP helaas...
beginnen met lief voor jezelf zijn..............
tegen mij zeggen mensen dat ik er goed uitzie, maar als ik zelf in de spiegel kijk vind ik dat helemaal niet...en als ik dat bijv tegen mijn ouders zeg snappen ze dat niet: jij hebt niets te klagen want je hebt zo'n leuk gezicht :P
Schrijf op wat je allemaal leuk vindt aan jezelf, welke dingen jou karakteriseren, wat je allemaal goed kan, wie je beste vrienden zijn en waarom. Schrijf op waarbij je een goed gevoel krijgt, dingen die je leuk vindt om te doen. Dóe deze dingen ook regelmatig. Etc. etc.

En een man kan dit gevoel echt niet bij je wegnemen, dat kan je alleen zelf.
Ik had deze OP kunnen schrijven.. Sorry geen tips. Wel een knuff
Internagelaktisch
Maar is de enige reden dat je niet van jezelf houdt, dat je geen relatie hebt? Wat is dat überhaupt eigenlijk, van jezelf houden?
Tja, dit had/heb ik ook. Heb inmiddels wel een relatie, maar voor die tijd ook lang single geweest. Wel dates en 'flings', maar echt mezelf binden of iemand echt leuk vinden kon ik niet. Vond ik mezelf inderdaad niet leuk genoeg voor. Dus ja, in die zin denk ik dat het klopt dat je van jezelf moet houden voordat je van een ander kan houden én dat je kan accepteren dat een ander van jou houdt. Dat laatste speelt misschien nog wel net zo'n grote rol. Want als je jezelf niet leuk vindt, waarom zou een ander dat dan doen?! Dat dacht ik tenminste altijd; wie vindt mij toch in godsnaam leuk? Er is toch niks leuks aan mij?

Toen dat langzaamaan een beetje veranderde (nog steeds groei ik daarin; is echt wel een lange tijd geweest dat ik me niet goed voelde; het beter voelen is heel lang heel langzaam vooruit gegaan, maar het laatste jaar/1,5 jaar echt een stuk sneller. En ineens kon ik accepteren en begrijpen dat een ander mij leuk vond, omdat ik mezelf ook leuk en aardig vond.

En voila, niet verwacht, eigenlijk bijna 'geaccepteerd' dat ik gewoon wel alleen zou blijven, dat een relatie niet weggelegd was voor mij en 'ach, hoe erg was dat nou helemaal' (soms helemaal niet, soms wel; janken, janken) --> toen, was hij daar ineens.....en 3/4 jaar later nog helemaal in luv, en helemaal gelukkig; hopelijk nog voor heel, heel lang.

Dus ja, het kan, maar het begint denk ik inderdaad met van jezelf houden en jezelf echt leuk vinden. Want je schrijft dat je leuk, aardig etc bent, maar dan zou de vraag zijn: zeggen anderen je dat of geloof je hier ook zelf helemaal in?!
Misschien moet je dit eens lezen.

Is eigenlijk een beetje het zelfde onderwerp.!

Succes.
Misschien trouwens nog een tip voor vakantie; waarom niet op een singlereis gaan. Ja, in die zin wordt je dan extra geconfronteerd met je 'single-zijn', maar echt, is hartstikke gezellig (en géén datingreis ofzo), en je wilt toch ook gewoon op vakantie gaan verdorie.
Ga ik meteen doen Ailien! Mijn verstand weet ook wel dat ik best leuk ben, alleen ik voel het blijkbaar niet... Ik ben zo zoekende naar antwoorden... Ik weet de vraag niet eens meer...

Net zei diezelfde vriendin, Ook IK hou van jou, Ing. . Wow.... weer janken.

Ik word mega emotioneel (als ik het toelaat, want vaak heb ik mijn pokerface op) als mensen lief voor me zijn of zeggen hoe lief en leuk ze me vinden... Dan breek ik...
Ik vind jullie btw allemaal superlief! Al die lieve reacties!
Voor mij betekend van mezelf houden vooral tevreden met mezelf zijn. Ik ben niet perfect, maar wel blij met hoe ik ben.

En hoe meer ik van mezelf hou, hoe beter ik in mijn vel zit.

Ik ben moeder van jonge kinderen en getrouwd. En ik heb geleerd hoe beter ik voor mezelf zorg en in mijn vel zit, hoe beter ik in staat om goed voor mijn man en kinderen te kunnen zorgen. Daarom denk ik ook dat van jezelf houden de basis is van alles.

Maar hoe je dat doet? In mijn geval door mijn onderschrift. Eerst een paar keer hard vallen en jezelf tegenkomen.

Veel succes!
quote:Ariadne83 schreef op 09 januari 2012 @ 21:12:

Misschien trouwens nog een tip voor vakantie; waarom niet op een singlereis gaan. Ja, in die zin wordt je dan extra geconfronteerd met je 'single-zijn', maar echt, is hartstikke gezellig (en géén datingreis ofzo), en je wilt toch ook gewoon op vakantie gaan verdorie.Je kan gewoon alleen op vakantie, of met vrienden, of met familie of met weet ik veel wie. Alleen niet met je vriend, want die heb je niet. Maar er zijn genoeg opties over lijkt me. Daarvoor hoef je niet persé mee met een single reis...
quote:Nova78 schreef op 09 januari 2012 @ 21:25:

Maar hoe je dat doet? In mijn geval door mijn onderschrift. Eerst een paar keer hard vallen en jezelf tegenkomen.

Veel succes!Denk dat het hóeft dat je eerst flink op je bek gaat voordat je van jezelf kunt houden, maar ik herken wel deels wat je zegt. De afgelopen 2-3 jaar heb ik meer dingen gedaan dan ik ooit deed (meer, als in de zin van 'bijzondere' dingen, dingen die ik eerder niet zou doen) en daar zaten ook best wat uitglijders tussen of moeilijke momenten, maar dat zijn ook wel momenten waar ik van geleerd heb en die me sterker hebben gemaakt. En bij sommige 'flaters' kun je er achteraf zelfs om lachen. En als motto: 'ja-zeggers maken wat mee, nee-zeggers beleven niks'
quote:ailien schreef op 09 januari 2012 @ 21:26:

[...]

Je kan gewoon alleen op vakantie, of met vrienden, of met familie of met weet ik veel wie. Alleen niet met je vriend, want die heb je niet. Maar er zijn genoeg opties over lijkt me. Daarvoor hoef je niet persé mee met een single reis...

Dat zeg ik ook niet, dat er geen andere opties zijn, maar dit kan toch gewoon een tip zijn; niks meer en niks minder....

Soms is het trouwens wel lastig hoor; met familie ziet niet iedereen zitten, niet iedereen wil/durft alleen op vakantie en als al je vrienden 'bezet' zijn kan dat ook lastig zijn........
Mja, ok.. Ik vind het gewoon zo gek dat iedereen er maar vanuit gaat dat je met je vriend op vakantie zou moeten en dat als je geen vriend hebt dit dan een probleem is... Zelf heb ik wel een vriend, maar we gaan gewoon nog afzonderlijk en alleen op vakantie en ook wel samen natuurlijk, maar ik doe nog net zoveel met mijn vriendinnen en alleen dan toen ik single was...
quote:Ariadne83 schreef op 09 januari 2012 @ 21:29:

[...]

Denk dat het hóeft dat je eerst flink op je bek gaat voordat je van jezelf kunt houden, maar ik herken wel deels wat je zegt. De afgelopen 2-3 jaar heb ik meer dingen gedaan dan ik ooit deed (meer, als in de zin van 'bijzondere' dingen, dingen die ik eerder niet zou doen) en daar zaten ook best wat uitglijders tussen of moeilijke momenten, maar dat zijn ook wel momenten waar ik van geleerd heb en die me sterker hebben gemaakt. En bij sommige 'flaters' kun je er achteraf zelfs om lachen. En als motto: 'ja-zeggers maken wat mee, nee-zeggers beleven niks'Ik denk ook dat je echt eerst jezelf goed moet kennen om van je zelf te houden. En dat is soms een heel lang proces. Soms denk je te weten wie je bent, en kom je erachter dat je niet degene bent die je dacht te zijn.
Ik las je OP en meende wat herkenning te zien. Zegt 'ontkenning van behoefte' je iets? Zie linkje voor een korte uitleg: Ontkenning van behoefte

Als je er iets in herkent dan kan ik je het boek Illusies van Ingeborg Bosch aanraden. Het heeft mij enorm geholpen.

Sterkte!
De reden dat ik niet op vakantie ga ik niet het animo, maar het feit dat ik zo met mezelf geconfronteerd word...(alle tijd om na te denken..) Ik kan mezelf heel alleen voelen... Moet toch juist een kadootje zijn...?
quote:Ingrid5 schreef op 09 januari 2012 @ 21:43:

De reden dat ik niet op vakantie ga ik niet het animo, maar het feit dat ik zo met mezelf geconfronteerd word...(alle tijd om na te denken..) Ik kan mezelf heel alleen voelen... Moet toch juist een kadootje zijn...?Dat herken ik wel; zit je je alleen maar leeg en alleen te voelen. Ook niet mijn pakkie an, dat alleen op vakantie gaan.
Wow Pegster! Herkenbaaaar!! Thanks ga ik zeker lezen!
quote:Nova78 schreef op 09 januari 2012 @ 21:42:

[...]

Ik denk ook dat je echt eerst jezelf goed moet kennen om van je zelf te houden. En dat is soms een heel lang proces. Soms denk je te weten wie je bent, en kom je erachter dat je niet degene bent die je dacht te zijn.

Het jezelf leren kennen gaat denk ik wel gemakkelijker/beter ja, als je (ook) nare dingen meemaakt. En inderdaad een lang procs; ik ben er zelf echt nog lang niet hoor, maar merk wel een groot verschil met een jaar of 2 geleden. Best bijzonder ook wel, niet gedacht dat het nog zou veranderen, maar blijkbaar toch moeilijk.

En idd ook bijzonder dat je soms heel anders in elkaar steekt dan je dacht. Kan natuurlijk negatief zijn/uitpakken, maar wat ik tot nog toe zelf ervaren heb was het juist in positieve zin (al kon het op een bepaald moment ook bijna niet meer slechter, dus tja...)
quote:Ingrid5 schreef op 09 januari 2012 @ 21:50:

Wow Pegster! Herkenbaaaar!! Thanks ga ik zeker lezen!

It takes one, to know one

Ik hoop dat het je helpt. Good luck!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven