Werk & Studie alle pijlers

is dit wel redelijk

29-12-2011 09:33 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

ik werk in de gehandicaptenzorg,

werk 30% wat me stoort is het volgende:

ik moet 2hele weekenden werken,

maar een fulltimer hoeft ook maar 2 weekenden.

Ze plannen mij niet in voor lange diensten en werk gemiddeld 1/2 dagen in de week een dienst van 3 uur.

Ik kijk wel een weekend hulp.

Werk nu al 10 jaar in de zorg

heb 2 kids maar baal ervan om hoofzakelijk weekendiensten te draaien.

Nu denk ik er over na mss iets in de thuiszorg te doen maar dan wel een afspraak kunnen maken om 1 weekend te werken iets wat ik redelijker vind vanwege contacturen.

Iets wat ik niet voor elkaar krijg bij mijn huidige baas,of als oproepkracht te werken.

Ik mag wel lange diensten draaien als het hun uitkomt zelfs slaapdiensten maar daar bedank ik voor.

Wat zal ik nu doen?
Ik werk ook wel eens 3 weekenden in de maand maar dan is dit de maand erop weer minder. Ligt er ook maar net aan wat mijn voorkeuren zijn. Als ik toevallig 2 weekenden achter elkaar vrij wil kan ik er ook op rekenen dat ik de keer daar op 2 weekenden achter elkaar moet werken.

Inderdaad het advies om eens met je roosteraar te gaan praten. Soms hebben roosteraars het niet eens door dat ze je teveel of niet erg handig hebben ingepland. Bij ons althans
Channie, ik snap je frustratie wel degelijk want ik ben hier zelf ook altijd erg tegenaangelopen. Hoewel er op de afdelingen waar ik gewerkt heb wel altijd geprobeerd werd om mensen met kleine contracten ook in het weekend de kortste diensten te laten draaien. Helaas is het in de gehandicaptenzorg vaak niet mogelijk om als je parttime werkt je uren te verdelen over 2 of 3 hele dagen doordat je eigenlijk alleen maar op piektijden mag werken tgv bezuinigingen.

Probeer het in elk geval bespreekbaar te maken met je leidinggevende en ga anders echt op zoek naar ander werk want ik denk echt dat er de komende jaren geen verbetering komt in deze situatie. Het werk op zich is fantastisch maar qua beschikbaarheid en flexibiliteit wordt er voor mijn gevoel steeds meer van medewerkers verwacht. Want het zijn niet alleen de korte en onregelmatige werktijden maar ook het feit dat er ook op vrije dagen steeds een beroep op je gedaan wordt omdat er weer eens een collega ziek is, of een cliënt eerder terug is gekomen van school, onverwacht ziek is ed.

Jammer want dit kan erg demotiverend werken
Ik werk ook in de zorg en hier werkt ook iedereen twee weekenden per maand, ongeacht het aantal contracturen. Ik ben ook niet altijd blij met het rooster, maar ik ga niet klagen. Dan had ik lekker van 9 tot 5 op kantoor moeten gaan zitten.
Op een andere locatie (waar wij op onze locatie gelukkig niks mee te maken hebben) werkt ook een groepje vrouwen die contstant over het rooster miepen. Dan kan er eentje niet omdat Pietje naar de voetbal moet, of Liesje naar een vriendinnetje of de hond moet naar de trimmer, etc. etc. etc. En die roostermaker wordt helemaal plat gebeld en gemaild door dat theeleuten clubje. Potverdorie zeg, ga dan lekker vrijwilligerswerk doen 2 uurtjes in de week. Bah, een dergelijke mentaliteit is echt om te janken.
Ik werk 20 u per week in de zorg en moet met steeds grotere regelmaat 3 en vaak zelfs 4 weekenden per maand werken. Evenveel als de mensen met een groter contract... Vanaf 6 januari heb ik vanwege organisatiestructuur een nieuwe baan zonder weekenden. Ik begrijp je frustratie, maar ik denk dat het niet anders is... Lid van de vakbond? Anders even vragen hoe het zit. Op zich is 2 weekenden per maand niet onredelijk in de zorg!
wat je zegt Waldorf. Op mijn werkdagen is mijn man er voor de kinderclubjes en de hondentrimmer. Sowieso gaan mijn kinderen alleen op mijn vaste vrije dag en in het weekend naar sport, andere dagen is niet te doen omdat ik nooit weet of ik moet werken.
quote:Waldorf114 schreef op 30 december 2011 @ 09:48:

Ik werk ook in de zorg en hier werkt ook iedereen twee weekenden per maand, ongeacht het aantal contracturen. Ik ben ook niet altijd blij met het rooster, maar ik ga niet klagen. Dan had ik lekker van 9 tot 5 op kantoor moeten gaan zitten.

Dit vind ik echt onzin. Er zijn natuurlijk ook mensen die graag in de zorg willen werken en het als een roeping zien. Maar die niet twee weekenden per maand willen draaien.

Het probleem ligt eerder bij de overheid (door al die bezuinigingen in de zorg), dan bij de mensen die het hart op de juiste plek hebben. Als er maar meer geld was voor meer personeel, dan konden die weekenden ook beter verdeeld worden. Nu moeten de mensen in de zorg keihard werken en ook nog eens veel weekenden werken. Als je een gezin hebt, dan is dat best een flinke concessie. En dan is het wel heel makkelijk om te zeggen dat je dan maar een kantoorbaan moet nemen.
welnee, de overheid heeft niks te maken met hoeveel weekenden wij wel of niet werken.

In bepaalde takken van zorg moet er gewoon 24/7 iemand aanwezig zijn. En dat wordt gewoon over heel het personeel verdeeld. Het is m.i niet te doen om iedereen naar rato weekenden te laten werken (fulltimer 2 weekends per maand, partimer 1 weekend, kleine parttimer 0,5 weekend). Daarom dus gewoon iedereen om en om een weekend.

Net zoals je moet kiezen tussen kerst of nieuwjaar, pasen of pinksteren. Soms heb je mazzel, hoef je maar een halve kerst ofzo, maar meestal werk je gewoon beide kerstdagen, of een late oudjaar/vroege nieuwjaar.

Het zal mij echt een worst wezen. Ik vind het nauwelijks een bezwaar om niet twee kerstdagen aan het diner te zitten. Ik heb deze kerst een avond een heerlijk kerstdiner voor de bewoners gekookt en dat is ook veel waard. Mijn gezin vermaakt zich ook zonder mij. Ik heb al acte de présence bij het kerstontbijt gegeven immers.

Zij weten niet beter dat mama op dit soort dagen ook gewoon gaat werken en dat zij dan met papa wat leuks gaan doen. Ik weet ook niet beter, want vroeger ging het bij mij thuis net zo.
hallo,

er moet me toch nog iets van het hart.

Jullie weten dat ik er tegenlijk loop de weekenden.

Nu heb ik mijn vakantieuren ingezet op de weekenden.

Ik zag dat andere collega's dat ook met regelmaat doen, dus dacht ik neem dit jaar geen 3 weken aan eengesloten vakantie en zet al mijn vakantieuren in op de weekends, welgeteld zijn dat er 4 in het hele jaar.

Nu krijg ik een mailtje van mijn baas dat het niet de bedoeling is om de vakantieuren hiervoor te gebruiken.

Want ze vond dat ik dat al regelmatig deed??? heb effe gecheckt afgelopen jaar toen had ik 3 weken aan eengesloten vrij en heb 2 x een extra weekend gekocht van mijn vakantieuren.

Op zich vind ik het wel meevallen toch?

Nu heb ik gekeken op het algemene rooster voor dit hele jaar daar hebben collega's ook de weekenden vakantieuren aangevraagd.

Ook schreef ze in de mail dat iedereen gewoon 2 weekends in de maand moet werken maar ben er nu achter gekomen dat er 4 collegas zijn die maar 1.5 per maand werken, natuurlijk voor hun een meevaller.

Maar na rond gevragen te hebben blijk ik de enige te zijn die zo;n mailtje heb gekregen ik vraag voor dit jaar zonder echt vakantie te hebben 4 weekenden vrij ( dan zijn mijn uren op) en hier maakt ze commentaar op, nog 4 andere collegas hebben 6/7 weekenden vrij gevraagd en deze staan al op ons rooster,

sorry hoor maar als je vanuit het niets zo.n mail krijgt vraag ik mij toch af of ik nu toch echt benadeeld word.

Er is nog nooit iets voorgevallen tussen ons dus daar kan het niet aan liggen.

Krijg toch echt het idee dat ze de pik op mij heeft of ben ik nu gek.

Vervolgens mederwerkerservice gebeld omtrent afspraken hoe je vakantieuren in te zetten, je mag dus wel je uren inzetten in de weekends, maar wel als het kan.

Snap ik vooral zomervakantie is altijd moeilijk maar in deze periode vraag ik er 2 en de andere verspreid over het jaar.

Heb niet gereageerd op haar mail, spreek ze liever persoonlijk, zodat ik ze met feiten om der oren kan slaan.
quote:channie32 schreef op 29 december 2011 @ 10:15:

er lopen collega's bij die 1 weekend werken omdat zij gescheiden zijn uhh hoezo geen voorkeurpositie?

Volgens cao werken partimers ook feestdagen naar rato ook dat dwarsbomen zeJe vraagt ons wat wij ervan vinden en als het je niet zint dan ga je zo reageren. Lekker volwassen.
2 daarvan zijn gescheiden , de andere zegt mazzel te hebben en van die andere weet ik het niet,

dus hoezo reageer ik niet volwassen, graag dan een reactie op het laatste!
ik vraag me af waarom ik erop aangesproken word via een mail,

en de ander die veel meer weekends vraagt en krijgt niet.
eeehhh.. als je minder weekenden wilt gaan werken krijg je ook minder ORT en dus minder uitbetaald op je loonstrookje eind van de maand..

Als je de weekenden werkt ben je doordeweeks weer meer vrij.. met zo'n klein contract ben je dan wel heel veel vrij, waarom zie je dat niet als iets positiefs?
het gaat me niet om het geld,

zie de bovengaande berichten.

ik zou graag meer weekenden vrij willen hebben maar krijg ze niet dus zet ik mijn vakantieuren in wat wettelijk mag,

maar word er onpersoonlijk op aangesproken dat het er teveel zijn en niet de bedoeling is om zo weekenden meer vrij te zijn.

andere collega mogen het ook en vragen er zelf nog meer vrij en die worden niet aangesproken.

Begrijpen jullie me niet ?
quote:channie32 schreef op 11 januari 2012 @ 14:20:

ik vraag me af waarom ik erop aangesproken word via een mail,

en de ander die veel meer weekends vraagt en krijgt niet.

Dat is inderdaad vreemd. Maar wellicht zit het in je houding? Ik vind je toon die je aanhoudt in je berichten best passief-agressief. Je communiceert niet netjes. Ik kan me voorstellen dat als je op je werk ook zo reageert op mensen, je niet de meest geliefde werknemer bent. En dat anderen een streepje voor hebben.

En vooral als je zoiets zegt:

quote:channie32 schreef op 11 januari 2012 @ 13:53:

Heb niet gereageerd op haar mail, spreek ze liever persoonlijk, zodat ik ze met feiten om der oren kan slaan.dan zou ik als baas ook niet heel blij met je zijn.
quote:channie32 schreef op 11 januari 2012 @ 14:27:

Begrijpen jullie me niet ?Ik denk dat de mensen die hier reageren je wel begrijpen, maar het er niet mee eens zijn. Maar volgens mij ben je hier niet om andere meningen te horen, maar om je gelijk te krijgen.
als ik 3 weken vakantie op zou nemen zou ik ook 5 weekenden vrij voorafgaand en na afgaand dus qua weekenden vrij in 1 jaar blijft gelijk, dus snap niet waarom ze nou daar moeite mee heeft?
dit is meer frusstratie die ik hier uit op het werk ben ik gewoon.

nooit conflicten gehad met haar of collega's.

Daarom kan ik hierom zo boos worden omdat ze het andere collega's wel geeft
Krijg je in het weekeinde extra betaald?

Dan kun je moeilijk klagen.

Anders vind ik inderdaad vreemd, dat een deeltijd-kracht relatief meer in het weekeinde werkt.

Dan is het nl. geen deeltijd-kracht, maar een weekeind-kracht.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
na het mailtje heb ik alle regels en cao nagekeken, wat nu wel en niet mag.

In het cao en aanvullende nieuwe regels van het bedrijf staat:

Werk je met kerst - oud en nieuw vrij en zo ook met de andere feestdagen, daartegen staat er zowel op cao als nieuwe regels parttimers werken na rato?

Toch word ik net zoveel ingedeeld als een fulltimer.

Nu dan toch weer over de weekenden, 4 collega's die veel meer contracturen werken als ik( 33%) werken 1,5 weekend en zelfs 2 collega;s werken alleen 2 zaterdagen.

Nu heb ik gewoon aan hun gevragen waarom dat was , ze zijn gewoon zo ingepland elke maand, dus mazzel.

De planners daartegen hebben zelf dat basisrooster gemaakt en laten een parttimer meer weekenden werken dan iemand die ruim 70 werkt.

Ik werk gewoon om en om het weekend (diensten van 7 en 8 uur), en 2 dagen van 3 uur per week.

Nu krijg ik alleen ( heb navraag gedaan) een mail van de baas dat iedereen 2 weekenden moet werken) en dat vakantieuren niet bedoeld zijn om zo 1 weekend in de maand te werken,

iets wat alle andere collega;s met nog een veel grotere regelmaat doen.

Daarbij heb ik van de 4 weekenden, 2 accoord gekregen alleen als er teveel collega's met vakantie zijn gaat dat niet lukken, begrijp ik, maar er zijn die 2 weekenden maar 2 collega's met vakantie terwijl de baas zegt max 4 mensen tegelijker tijd kunnen gaan.

Ze zegt mij die 2 weekenden niet toe terwijl er geen reden voor is , ook niet van gehoord waarom het niet kan.

Heb medewerkerservice gebeld ( die zijn er voor de medewerkers) en zei zeggen dat het voor de baas niet leuk is als de mensen hun vakantieuren opnemen in het weekend, maar nergens staat dat dit niet mag! Bij wie kan ik onafhankelijk aankloppen die op de hoogte is van cao en de regels die het bedrijf zelf heeft ingevoerd...ondernemeingsraad mss?

Voor de duidelijkheid de collega';s hoeven geen extra feestdagen/ weekenden te werken omdat een ander met vakantie is,

Er word wel degelijk verschil gemaakt tussen weekenden en feestdagen, want hoe kan nou een fullttimer minder weekenden hoeven te werken als een parttimer.

Omdat de nieuwe bedrijfsregels zo onduidelijk zijn iedereen gelijk aantal feestdagen en eronder parttimer naar rato, wil ik onafhankelijk advies.

Mss in de bond gaan voor dit soort dingen?
quote:channie32 schreef op 11 januari 2012 @ 14:29:

als ik 3 weken vakantie op zou nemen zou ik ook 5 weekenden vrij voorafgaand en na afgaand dus qua weekenden vrij in 1 jaar blijft gelijk, dus snap niet waarom ze nou daar moeite mee heeft?

Nou, omdat ze dan 5 weekenden iemand moet zoeken die jou moet vervangen, en die zit er net zo min op te wachten als jij he?

Trouwens, als je vakantie op een zaterdag in gaat, stopt hij ook weer op een zaterdag. Dus dan ben je gewoon 3 weekenden afwezig, geen 5.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
wij zijn er wel 5 vrij voor af gaand en na af gaand van je vakantie!

En die mensen die onze dagen moeten werken als wij vrij zijn zijn er voor dat noemen ze onze flexwerkers

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven