Kind problemen op school

10-01-2012 09:59 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin van dit schooljaar gaat mijn kind voor het eerst naar school. Hij was bijna 4 jaar en al een paar maanden niet naar het kdv geweest. De eerste dagen waren 'wendagen' en hij dus halve dagen naar school. Zijn juf, achteraf dan zei ze dat dan, gaf aan dat ze al vanaf de 2e dag kon zien dat er iets 'mis'met hem is. .

Hij mocht toch proberen om hele dagen naar school te gaan of eigenlijk moest hij 1 dag in de week wel een hele dag naar school, want hij moest naar de overblijf en de BSO omdat ik zelf naar school moest. Maar hij is maar 2 weken op de dinsdag een hele dag gebleven, want volgens zijn juf kon hij dat echt niet aan en kreeg hij te veel prikkels binnen, waardoor zijn gedrag soms escaleerde, van huilbuien, met boeken gooien tot wegrennen. We hebben toen afgesproken dat hij voorlopig dan halve dagen naar school zou gaan en wat later zou beginnen, dus niet om half negen, maar kwart over negen en zo zouden we de dagen steeds meer opbouwen.

Tot op de dag van vandaag gaat hij nog steeds een halve dag naar school en begint hij nog steeds niet om half negen, want hij heeft het volgens haar zeggen nog steeds moeilijk. Er zijn nooit goede afspraken gemaakt hierover en nu wil ik dus wel dat alles zwart op wit komt te staan. Moet ook erbij zeggen dat er een paar keer een pedagoog bij ons thuis geweest en die heeft hem geobserveerd, buiten ze overenthousiasme, ziet ze niets bijzonders aan hem. Hij weet veel, kan tellen, kent de kleuren en zelfs al letters. Dus speciaal basisonderwijs, dacht ik eerst wel aan, zou niet geschikt voor hem zijn. Emotioneel loopt hij misschien nog achter, hij kan zich af en toe als een peuterpuber gedragen. Maarja hij is ook nog maar een kleuter van 4 jaar denk ik soms.

Op advies van de pedagoog hebben we dus morgen een gesprek met zijn juf en de intern begeleider van school. De pedagoog gaat mee, mijn vriend kan ivm zijn werk helaas niet mee. Ik wil graag zo goed mogelijk voorbereid het gesprek in gaan, dus hebben jullie adviezen of tips voor me.

Oja, ik ben na m'n zwangerschapsverlof werkloos geworden. Contracten werden helaas niet verlengd. Ik wil wel heel graag weer aan het werk, maar zoals deze situatie nu is, lijkt dat wel onmogelijk. Ik heb helaas niemand in de omgeving om mijn kind op te vangen, dus zijn we wel afhankelijk van de BSO.

Kan ik dit ook in het gesprek aankaarten?

Excuses voor het lange verhaal, maar alles kwijt van belang zou kunnen zijn.

Alvast bedankt.
[quote]pimkie schreef op 11 januari 2012 @ 22:15:

Ik heb trouwens, naar aanleiding van de tip van iemand hier, op de website van de onderwijsinspectie gekeken en raad eens, ze scoren onvoldoende op zorg en begeleiding voor kinderen die dat extra nodig hebben. Onderstaand een gedeelte uit het rapport.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-01-2012 21:00
Reden: privacygevoelige informatie
% gewijzigd
quote:anky schreef op 11 januari 2012 @ 15:55:

[...]

Ik ook niet, maar je moet toch wat als juf. Ik zou eigenlijk ook niet weten wat ik met een weigerend kind zou moeten doen, als praten en overhalen niet meer werkt.

Het klinkt alsof ze praten en overhalen helemaal niet geprobeerd heeft, want zo te horen kon hij goed zeggen waarom hij niet naar buiten wilde. Je zou toch denken dat de juf daar ook, zonder veel gedoe, achter had moeten kunnen komen, en dat ze daar iets mee had moeten kunnen doen.

Echt veel vertrouwen geeft het allemaal niet in de school: juf die geen behandelplan wil opstellen, IB-er die het allemaal wel best vindt...
@miffy. Ja klopt, ze heeft ook toegegeven dat ze eerst had moeten vragen. Heb aan haar gevraagd of ze dat in het vervolg wil doen, ipv eisen dat hij naar buiten gaat. Bij mij wil hij ook niet altijd alles en kan dan ook tegenwerken, maar ik vraag en luister altijd waarom hij iets niet (of wel). Op zijn antwoord kan ik dan weer inspelen. Maar dat doet zij dus niet, heeft ze zelf aangegeven hoor. Net als met dat incident van het slaan.
Dat houden van klinkt alsof ze zich schuldig voelt en haar gedrag goed wil praten. 'Hoezo vinden jullie dat ik niet goed met jullie kind omga, toevallig houd ik wel heel veel van hem hoor!' Dat ze dat zo vaak zegt klinkt alsof ze zichzelf ervan wil overtuigen, of dat ze het idee heeft dat ze jullie moet overtuigen. Beide klinkt niet gezond.

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt dat je verder gaat kijken hoor. Je zoon is nog zo jong, hij moet kansen krijgen zich te ontplooien en dat lukt zo niet. Je kunt bij jonge kinderen snel veel bereiken maar ook veel kapotmaken door hem nu al in een totaal verkeerd hokje te plaatsen! Een goede start is heel belangrijk voor hem, gun hem een plekje waar hij zich goed voelt en zichzelf mag zijn (binnen grenzen natuurlijk).
Ik heb zelf een zoon met autisme. De lagere school heeft hij regulier onderwijs doorlopen, maar vervolgonderwijs is hij naar speciaal onderwijs gegaan.

Ik ben niet helemaal zwart-wit als ik dit verhaal zo lees.

Je kind vertoont apart gedrag. Dat is niet te ontekennen.Ik vind vooral dat je daar ZELF ook wat mee moet. Zo snel mogelijk onderzoek laten verrichten door een kinderpsychiater. Dan weet je of en wat je kind heeft, en watde beste aanpak is.

Wat ik ook weet van mijn eigen zoon, is dat alles valt of staat bij de leerkracht. Er zijn jaren geweest dat het goed ging op school. Dan stond er de juiste leerkracht voor de klas: Die benoemde vooral het positieve, was duidelijk, streng en rechtvaardig en LIEF voor mijn kind.

Er zijn ook jaren geweest dat het slechter ging met zn gedrag.

Dat was bij leerkrachten die overal een probleem van maakten en alleen alles zagen en benoemden wat zoon verkeerd deed.

Ik blijf erbij, ga zo snel mogelijk ergens naar toe waar je kind onderzocht kan worden. Nu is het maar aanmodderen, terwijl je niet weet wat je juiste benadering is, omdat je niet weet of het kind iets mankeert en zo ja wat.
Ach Pimkie, da's niet mooi, dat dit het enige is wat afgesproken is. En niet alleen de juf laat steken vallen, maar blijkbaar ook de IB-er. Goed dat je naar de directie gaat, laat maar weten hoe je erover denkt.

Heb je enig idee, mocht het zover zijn, hoe je een goede school voor je zoontje kan vinden? Ken je andere scholen, ouders die kinderen op andere scholen hebben etc? Heb je veel/weinig keus? Heb je ideeën over welke onderwijsvorm goed bij hem past?

Danayla, ik ben het met je eens dat als je ziet dat je zoontje vastloopt, het niet alleen de verantwoordelijkheid van school is. Maar ik zou het zelf nog te vroeg vinden om nu al naar een kinderpsychiater te stappen. Zo te lezen is zoon niet professioneel opgevangen. Pas als dat wel gebeurt en zoon is dan nóg moeilijk te hanteren, dan zou ik inderdaad vervolgstappen nemen. En daarbij, zoon doet het thuis goed (bevestigd door pedagoog) en op het kdv ging het ook goed (weliswaar met meer begeleiders). Dus om nu alleen op het verhaal van de juf af te gaan... Vind ik wat voorbarig eerlijk gezegd.

Pimkie, succes ermee en laat je weten hoe het verder gaat?
misschien heeft de juf een wat gekleurd beeld, je verteld dat er meerdere kinderen in die klas pdd-nos hebben en meent ze nu zoiets bij je zoon te zien.

ik heb om zoiets een heel gedoe gehad in groep 1, mijn zoontje is nogal technisch aangelegd, en dat werd gezien als evt autisme.

na veel gezeur ben ik met hem naar de ggd geweest, gewoon, om te bewijzen dat met hem niks aan de hand was.

daar is hij volkomen normaal bevonden, nooit meer gezeur daarover gehad op school.
wij slapen nooit.
Danayla,quote:Je kind vertoont apart gedrag. Dat is niet te ontekennen.Ik vind vooral dat je daar ZELF ook wat mee moet. Zo snel mogelijk onderzoek laten verrichten door een kinderpsychiater.En dat concludeer jij op basis van een paar posts op een forum, terwijl de pedagoog die hem geobserveerd heeft, expliciet zegt dat hij 'normaal' is? Typisch.
Jij hebt niet het gevoel dat er iets mis is met je zoon.

De pedagoog zegt dat er niets mis is.

De IB-er zegt en doet niets.

De juf ratelt door en weigert een handelingplan te maken.

Juf stelt volledig onbevoegd een diagnose en handelt er ook naar.

Mijn advies is met spoed een gesprek met de directeur te regelen. Mocht de directeur achter de juf gaan staan, direct een klacht indienen bij het bestuur van de school. Juf gaat hier volledig buiten haar boekje.

Kan zoon naar een andere klas/juf?

Kan zoon naar een andere school?
...
Ik zou ook wat terughoudend zijn aangezien het afwijkende gedrag eigenlijk maar door 1 persoon, namelijk de lerares is geconstateerd. Het is jammer dat de lerares zich kennelijk aangevallen voelt, dat maakt een observatie in de klas door de pedagoog ook wat lastiger.

Pimkie, ik zou zeker aandringen bij de directie op een plan van aanpak. Wat te doen als er, volgens de school, weer problemen ontstaan als je zoontje hele dagen naar school gaat. Er moet gewoon wat op papier komen, zodat alle jij en de school in ieder geval wat meer duidelijkheid hebben.
Oja, een krijsend kind dat niet naar buiten wil moet je als juf niet oppakken en meenemen als er geen direct gevaar dreigt. Zeer onpedagogisch. De tactiek van 'actief negeren' is beter bij kleuterdriftbuien.

Volgens mij reageert je zoon precies zoals de juf van hem verwacht...
...
quote:pimkie schreef op 11 januari 2012 @ 22:15:

Het rapport is trouwens van mei 2011.Dat is recent, in de ogen van de onderwijsinspectie.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Uiteindelijk is ieders doel dat het kind fijn naar school gaat. Dat is nu niet zo, vooral voor zoon niet.

Wat is er mis met zelf actie ondernemen? Een psycholoog dan bijv in eerste instantie, die probeert te ontzenuwen waarom zoon bepaalt gedrag vertoont? Als ouder heb je zelf vaak een blinde vlek voor de ' afwijkende gedragingen' van je kind. Had ik vroeger ook, hoor. Schijnt heel normaal te zijn.

Die juf lijkt flut, mee eens. Maar ze zal dit toch niet zo aanpakken om de ouders te pesten? Als het niet lukt het kind na 5 maanden hele dagen naar school te laten gaan, dan is er toch ook iets in t kindje wat maakt dat het niet lukt? Als alles normaal zou verlopen, dan gaat een juf toch niet een kind maar bepaalde tijden naar school laten komen?
juf en zoon matchen duidelijk niet.

is hier hetzelfde, maar mijn zoon wilde niet naar een andere school vanwege vriendjes. hij krijgt nog steeds regelmatig straf maar zit daar niet echt mee. hem kennende zal hij het soms ook wel een beetje uitlokken.

maar als je kind daar gevoelig voor is zou ik zeker een andere school zoeken.
wij slapen nooit.
quote:Danayla schreef op 12 januari 2012 @ 06:23:

Ik heb zelf een zoon met autisme. De lagere school heeft hij regulier onderwijs doorlopen, maar vervolgonderwijs is hij naar speciaal onderwijs gegaan.

Ik ben niet helemaal zwart-wit als ik dit verhaal zo lees.

Je kind vertoont apart gedrag. Dat is niet te ontekennen.Ik vind vooral dat je daar ZELF ook wat mee moet. Zo snel mogelijk onderzoek laten verrichten door een kinderpsychiater. Dan weet je of en wat je kind heeft, en watde beste aanpak is.

Wat ik ook weet van mijn eigen zoon, is dat alles valt of staat bij de leerkracht. Er zijn jaren geweest dat het goed ging op school. Dan stond er de juiste leerkracht voor de klas: Die benoemde vooral het positieve, was duidelijk, streng en rechtvaardig en LIEF voor mijn kind.

Er zijn ook jaren geweest dat het slechter ging met zn gedrag.

Dat was bij leerkrachten die overal een probleem van maakten en alleen alles zagen en benoemden wat zoon verkeerd deed.

Ik blijf erbij, ga zo snel mogelijk ergens naar toe waar je kind onderzocht kan worden. Nu is het maar aanmodderen, terwijl je niet weet wat je juiste benadering is, omdat je niet weet of het kind iets mankeert en zo ja wat.

TO heeft toch al stappen ondernomen door er een pedagoog bij te halen? Ik begrijp trouwens ook niet helemaal waar je dit op baseert, omdat haar zoon niet gelijk kan meekomen op school? Dat wil toch niet meteen zeggen dat er iets aan de hand is met hem.

BTW ik vind het een hele vreemde houding van de juf, geen handelingsplan willen opstellen maar wel een stempeltje drukken op een kind en dan gelijk met PDD-NOS aankomen. Tjee, wat triest. Ik vind het knap TO dat je zo rustig eronder blijft. Ik zou er eerlijk gezegd een beetje pissig van worden (niet dat je daar wat aan hebt, maar toch)
Ik denk dat het verstandig is om je punten op papier te zetten, en hiermee naar de directie te gaan.

Ook denk ik dat het verstandig is om aan te geven dat je voor je zoon op zoek gaat naar een GZ-psycholoog voor een sociaal-emotioneel onderzoek en een iq-test.

Op www.hb-kind-forum.nl zou je om namen van goede psychologen kunnen vragen, die worden dan door forummers per berichtje doorgegeven, het noemen van namen op de site is namelijk niet toegestaan.
Hallo dames,

Ik za later op de dag reageren op de reacties. Heb ik nu niet zoveel tijd voor. Ik heb de directeur vanochtend gesproken, maar zoals ik al verwachtte probeerde hij op een subtiele manier kant voor de juf te kiezen. Daar vertel ik later nog over.

Ik heb nu een vraag voor Blogbabe, wat zet jij allemaal ik zo een verslag?

En ook even reageren op Danayla. We zijn nu pas eigenlijk bezig om te kijken wat er aan zijn gedrag vooraf gaat, want dat is nog niet eerder vastgesteld door een 'buitenstaander'. Ik vind de stap naar een psycholoog nu nog te ver. Ik wil, samen met de pedagoog en de IB'er, eerst zelf proberen erachter te komen waarom hij dit gedrag vertoont. Mocht dat niet werken dat kan er altijd nog naar andere opties gekeken worden. Ik heb geopperd dat de IB'er en eventueel de pedagoog op school gaan meekijken.

Ik heb zeker geen blinde vlek voor de afwijkende gedragingen van mijn zoontje. Daarom heb ik ook zelf de pedagoog ingeschakeld om thuis te komen kijken. Anders had ik ook kunnen zeggen dat ze het op school maar moeten uitzoeken, want thuis gedraagt hij zich voorbeeldig. Het punt is alleen dat zijn gedrag op school vormen aanneemt die niet te verenigen zijn met zijn gedrag thuis. Daarom is het nu van belang om te weten wat de grondslag is voor zijn gedrag op school.

Ik kom later nog meer verslag uitbrengen.
Zou het zin hebben om de onderwijsinspectie op te bellen met de vragen die je hebt? Zij zullen je ook moeten kunnen vertellen wat er in zo'n handelingsplan moet staan en ze zullen je ook kunnen vertellen of de school jouw kind zomaar mag weigeren zonder dat er zo'n handelingsplan opgesteld wordt. Voor je het weet is je kind 5 en leerplichtig en dan zit jij straks met de inspecteur achter je broek. De school lijkt niet echt haast te hebben om dit probleem op te lossen. Ik zou wel willen weten of de inspecteur het daarmee eens is...
De stap naar een psycholoog is eng. Absoluut. Snoezeman zag het nog minder zitten dan ik.

Omdat wij niets in ons kind zijn medisch dossier bij de huisarts vermeld wilden zien (wie weet hoe negatief de uitslag kon zijn) hierover hebben wij dus geen verwijzing gevraagd, maar aan de hand van adviezen een psycholoog gezocht.

700 euro voor iq-test + sociaal-emotioneel onderzoek.

Het is élke cent waard geweest, en onze zoon zou met plezier weer naar haar toegaan. Eén ochtendje spelletjes en werkjes doen, en hij vond het superleuk, hoewel hij wel moe werd.

We hebben onze zoon gezegd dat hij werkjes ging doen bij een mevrouw die vervolgens de IB'er kon gaan helpen om school leuker te maken voor hem.

En het klopte, school ís nu leuker.
Signalen van kinderen.

Vooral het laatste signaal onder het kopje "op school" triggerde mij.

http://www.hiq.nl/hb-sign-kind.php
*
gamuza wijzigde dit bericht op 12-01-2012 22:12
Reden: (zal niemand op ideeën brengen)
% gewijzigd
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Dank je Gamuza, ik heb het verwijderd. Forum nu mobiel, super onhandig. Kan degene die mij geqoute heeft, blogbabe volgens mij, dit ook verwijderen. Dankjewel.
Pimkie, stuur even een mail naar de moderators/zet een berichtje in het mod topic op overige, voor het geval blogbabe hier niet meer actief meeleest.
Pimkie; lees ook eens het zorgplan van de school; (nou zal dat niet veel soeps zijn als ze bij de inspectie niet goed scoren), maar ze zouden het wel moeten verbeteren. Daar hebben ze overigens een bepaalde tijd voor (als ze onvoldoende scoren moeten ze volgens mij binnen 2 jaar verbetering laten zien, dan komt de inspectie weer). Heb nooit op een school gewerkt die onvoldoende scoorde.. hihi.

Het is logisch dat de directeur achter zijn personeel gaat staan. Dat is ook zijn werk. Wat je nu mag hopen is dat hij het wel met de juf gaat praten en hopelijk ook met de IB-er. Jouw kind is belangrijk, je valt de juf niet aan, maar je wilt wel het beste voor het kind. En als zij zegt dat ze zoveel van 'm houdt, dan moet zij dat ook willen toch? Dat kun je ook nog wel bij de directie neerleggen.

Succes weer!
Blijven vragen aan de juf: "Wat gaan jullie nou precies (concreet) doen?"

En een gespreksverslag vragen! Mochten ze dat echt niet (willen) maken, maak er dan zelf een.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven