Werk & Studie alle pijlers

fulltime werken en kat?

13-01-2012 09:22 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geen idee waar ik dit moest plaatsen maar:

Is dit te doen? 5 dagen werken en een binnen kat nemen?

zijn 2 katten duur?

Heb nu een1 konijn, dat is wel makkelijk, maar een kat is anders want die heeft geen water reservoir, haha
Hoeft geen enkel probleem te zijn, 1 of eventueel 2 katten als je full-time werkt. Ik heb zelf 1 kat. Let alleen wel op dat je of kiest voor kittens die meteen aan het ritme wennen, of volwassen katten uit bijvoorbeeld het asiel die het ritme al gewend zijn. Heb zelf een kat uit het asiel gehaald en toen ik haar adopteerde meteen aangegeven wat mijn ritme was en wat voor soort huis ik had. Zij kunnen je dan helpen de juiste kat uit te zoeken die bij jouw en je werkritme past. Mijn kat vind het prima om alleen thuis te zijn en 's avonds krijgt ze een extra knuffel. Ze weet niet beter.

Qua kosten, ik denk dat ik ongeveer 7,50 euro per maand kwijt ben aan brokjes. Ze krijgt geen blikvoer en koop meestal AH Excellent of Purina One, deze brokjes zijn gemiddeld iets duurder dan bv Whiskas of Felix. De kattenbak kost een eurotje of 10 a 15 aan kattebakvulling. Ik woon op een flat, dus de bak gebruikt ze dagelijks. Aan eerste aanschaf moet je denken aan een euro of 50 a 75 voor een simpele krapbaal, kattenbak, etensbakjes en evt wat speeltjes. Oveigens doet een prop papier, een pingpongbal of een simpele veter het bij mijn kat beter dan dure speeltjes, dus die koop ik nooit. Kosten dierenarts jaarlijks ca 45 euro voor controle en inenting, nog geen ongelukjes of zieke kat gehad gelukkig, maar dat kan behoorlijk in de papieren lopen als ze ziek worden of iets oplopen. Dit is denk het belangrijkste kostenpost. Als ze wat krijgt dan kan het zo in de honderden euro's lopen. Dat geld moet je dan achter de hande hebben of evt je kat verzekeren (de mijne is overigens niet verzekerd, ik heb gewoon de premie op een spaarrekening gestort).

Pa en ma zorgen voor mijn kat als ik op vakantie ben, dus wat opvang kost, geen idee. Mijn kat kan ook niet naar de opvang, ze heeft een hardgrondige hekel aan alles wat op vier poten loopt, dus dat wordt oorlog als ze daar heen zou moeten. Daarom heb ik ook maar 1 kat en geen 2. Even googlen en je komt er snel genoeg achter wat een pensioen zou kosten.

Hoop dat je zo voldoende info hebt.
Zou er echt 2 nemen als je een kat in huis haalt. En ja, kans is dat het dan duurder wordt ALS ze allebei ziek worden. Maar mijn twee katten hebben nooit iets, en bij mn ouders (die hebben er 3) zijn er ook nooit problemen.

Buurvrouw daarentegen heeft 1 kat en die heeft "de pech" een kat te hebben met een vage ziekte waardoor die vaak naar de dierenarts kan met de bijbehorende rekeningen.

Kosten hoeven dus niet veel te schelen of je maar 1 of 2 katten neemt, maar voor zo'n beestje is het wel leuk om er maatje bij te hebben (tip: haal broertjes of zusjes uit hetzelfde nest, dan gaan ze vriendelijker met elkaar om vaak).

Maar is een tweede konijn geen optie? Konijnen zijn ook beestjes die "het beter doen" met een soortgenootje als speelmaatje!
quote:aardappelhoofd schreef op 13 januari 2012 @ 10:35:

[...]

ah pardon ;)

Even voor mijn eigen nieuwsgierigheid:

Heb trouwens even opgezocht wat je noemt, maar mag ik vragen hoe vaak je gebruik hebt gemaakt van die verzekering? Als ik de goedkoopste neem (15 euro per maand), kost dat me 180 euro per jaar. Terwijl we normaal maar 30 euro per jaar kwijt zijn aan vaccinaties e.d., en slechts 1 of 2 keer een kuurtje nodig hadden (vandaar dat ik 70 per jaar schat om dergelijke onverwachte dingen op te vangen). En onze kat is niet eens 100% gezond.

In de 6 jaar dat ik haar tot nu toe heb, is dat dan ruim 1000 euro zeg maar. Kun je dat dan niet beter zelf bij elkaar sparen met de besparing die je per maand doet?de ene kat heeft 126 pagina's medisch dossier, de andere heeft toen ze 9 weken was iets opgelopen waarbij we rond de 4000 euro verder waren voordat we erachter waren wat t was, ik heb t er dik uit
Ouch! Dat is wel vervelend!
quote:framboos1990 schreef op 13 januari 2012 @ 10:33:

Bij ons krijgt de kat afwisselen whiskas of felix kattenvoer en dat wordt altijd in de aanbieding gekocht. Inentingen doen wij niet aan. Wel halen we altijd in mei ongeveer zo'n pakketje met 3 pipetjes tegen vlooien en teken omdat onze kat rond die tijd nogal last heeft van tekenwhiskas en felix zijn slechte voeders, vol kleur-geur en smaakstoffen. Lijkt op iedere dag mc donalds voor ons
mijn man en ik werken fulltime en hebben 2 katten. Dit gaat prima en ik merk er niets van dat ze alleen zijn.

We begonnen met 1 kat en dat vond ik op een gegeven moment wel zielig, we wonen in een flat en hij kan niet naar buiten. Als de glazenwasser was geweest, vond ik de kat als ik thuiskwam onder de bank met grote ogen.

Na een jaar hebben we een 2e kat genomen en kat 1 is veel socialer geworden. Ze vermaken elkaar (of laten elkaar schrikken :-)) en vinden het wel prima. Ze mogen `s ochtends voordat ik naar werk ga even op het balkon en als we thuiskomen ook (maar nu willen ze helemaal niet naar buiten, vinden ze te koud...).

Ze hebben allebei een bakje met droge brokken en er zijn 3 waterbakjes door het hele huis aanwezig en 2 kattenbakken. De brokken vullen we aan voordat we naar werk gaan.

Verder vind ik katten niet enorm duur, we kopen misschien 1x per week een doos met maaltijdzakjes (ze krijgen 2x per dag een half zakje per kat) en brokken kopen we in een grote zak of doos dus dat is misschien ook 1x per 3 weken of per maand.

Kattenbakstenen kopen we wel 1x per 2 weken, maar dan 32 liter voor 5 euro.

Verder zijn onze katten heel gezond en ze verzorgen zichzelf goed, we hoeven eigenlijk nooit naar de dierenarts. We hebben een spaarrekening waarop geld staat voor noodgevallen, dus mocht er een kat ziek worden,dan kunnen we wel de dierenarts betalen.

Kat 1 is 1x ziek geweest en kat 2 1x na inentingen. Daarnaast gewoon 1x per jaar inenting.

Katten zijn gezellig en lief en vermaken zichzelf goed. Als tip geef ik wel om de radio aan te laten, dan hebben ze geluid omzich heen.
quote:feeks schreef op 13 januari 2012 @ 10:47:

[...]

whiskas en felix zijn slechte voeders, vol kleur-geur en smaakstoffen. Lijkt op iedere dag mc donalds voor onsNee dat klopt niet, ze zij wel iets minder goed dan de duurdere merken, maar ze voldoen aan een gezondheidsstandaard. Het is dus niet vergelijkbaar met junkfood.
@ TO: als je naar het asiel gaat en je laat je goed voorlichten zodat je een rustige wat oudere binnenkat neemt die niet van het gezelschap van andere katten houdt kun je prima 1 kat nemen als je FT werkt.

Ik sluit me trouwens aan bij de mensen van het "neem nog een konijn erbij"-kamp, want 1 koijn is zielig!
Een vissenkom is ronduit dierenmishandeling. Ongeacht welke vissen erin zitten.

En als je erg veel weg bent is inderdaad een tweetal katten een goede optie. Kosten..tja..ligt aan jezelf. Wil je ze supermarktvoer geven of goed voer? Heb je ruimte voor een potje voor eventuele dierenartskosten?

Ik vind dat katten binnen moeten blijven, of in elk geval binnen eigen tuin/balkon, maar goed, dat ben ik.
Bazinga!
quote:aardappelhoofd schreef op 13 januari 2012 @ 10:06:

LolitaLempicka, dat is wel een vrij extreem voorbeeld wat je noemt.

Mijn kat verveelde zich duidelijk, maar dat hoeft zich niet altijd zo te uiten. Ze mauwde heel veel en ging enorm racen door de gang als ze aandacht wilde en haar energie kwijt moest. En zodra ze de kans zag op je te klimmen deed ze dat, hoe oncomfortabel ze ook lag.

Nu we groter wonen is ze nog steeds graag bij ons in de buurt of op schoot, maar heeft enorm haar eigen 'leven'. Heerlijk voor haar! Ze heeft nog steeds af en toe de kolder in haar kop, maar niet meer uit aandacht.

Oh mijn kat is juist niet zo aanhankelijk, ze heeft soms wel haar momenten. Maar ik had gelezen dat die gekke dolle kat momenten juist iets zijn eigen en uniek aan een kat... Niet omdat ze aandacht willen of zo, gewoon energie wat ze kwijt willen. Heb ook niet dat ze mij lastig valt of op mij komt liggen of zo of overdreven veel om aandacht vraagt.

Wel een ander vraagje aan de kattenkenners hier: Als ik in de woonkamer ben en ze is er ook en ik sta op om naar de keuken te gaan, gaat ze 8 van de 10 keer mee, begint te miauwen en rent me voor naar de keuken... en gaat meteen naar haar eten... Wat zou dit kunnen betekenen? Als ik terug naar de woonkamer ga komt ze terug mee. Is het omdat ze liever niet alleen eet? Ik bedoel ze gaat soms ook wel alleen naar de keuken om te eten hoor en ze heeft eten, dus daar ligt het ook niet aan....
Elke kat heeft wel van die dolle momenten, maar bij onze kat was het heel extreem omdat ze haar verveling/energie niet kwijt kon.

Haha onze kat heeft ook liever dat je erbij gaat zitten als ze eet. Kan ze echt vragend kijken alsof je haar nog niks gegeven hebt, terwijl haar bak vol is. Nee, ik moet natuurlijk wel even kijken hoe ze eet..!
Die dolle momenten bij mijn kat, gebeuren eigenlijk maar af en toe. Nu ik er meer aan denk, ben laatste dagen veel thuis geweest en ze heeft het niet veel. Dus toch niet iedere dag.

Dus zou het dat zijn? Dat ze gewoon wil dat ik er bij zit... Soms snap ik haar echt niet, miauwt ze, geef ik haar aandacht, wilde ze dat toch niet... Eten en waterbak gevuld, kattenbak oke, heb het idee alsof anderen hun kat beter begrijpen dan ik :(
Oh als ik lang buiten ben geweest en ik kom terug, is ze niet zoals andere katten heel aanhankelijk, ze komt me ook geen kopjes geven, ze miauwt gewoon veel en snel achter elkaar, kijkt naar me en rent bijna altijd naar de keuken toe. Soms is er niet veel meer, meestal wel nog goed gevuld. als de bak leeg is, snap ik waarom ze miauwt, maar meestal is het niet leeg, ik controleer altijd voor ik weg ga... Vriendin van me zegt dat ze gewoon tegen me praat als ze miauwt, maar in mijn oren klinkt het als geklaag...Kan ook mis zijn natuurlijk.
Niet alle reacties gelezen maar wij hebben een buitenkat en werken allebei fulltime (Plus de nodige hobby's), tis een zelfstandig beestje dat graag buiten is. Hij heeft een kattenluikje en we wonen in een rustige, groene omgeving.

We hadden er twee, in april een kat overleden, nu hebben we week geleden nieuwe kitten erbij genomen als maatje oudere kat. Maar ze moeten nog even wennen ;)
quote:LolitaLempicka schreef op 13 januari 2012 @ 16:24:

Oh als ik lang buiten ben geweest en ik kom terug, is ze niet zoals andere katten heel aanhankelijk, ze komt me ook geen kopjes geven, ze miauwt gewoon veel en snel achter elkaar, kijkt naar me en rent bijna altijd naar de keuken toe. Soms is er niet veel meer, meestal wel nog goed gevuld. als de bak leeg is, snap ik waarom ze miauwt, maar meestal is het niet leeg, ik controleer altijd voor ik weg ga... Vriendin van me zegt dat ze gewoon tegen me praat als ze miauwt, maar in mijn oren klinkt het als geklaag...Kan ook mis zijn natuurlijk.Ze trekt je aandacht en jij reageert er op, dus blijft ze er mee door gaan. Pure conditionering dus.
quote:vivalda schreef op 13 januari 2012 @ 13:39:

Een vissenkom is ronduit dierenmishandeling. Ongeacht welke vissen erin zitten.

En als je erg veel weg bent is inderdaad een tweetal katten een goede optie. Kosten..tja..ligt aan jezelf. Wil je ze supermarktvoer geven of goed voer? Heb je ruimte voor een potje voor eventuele dierenartskosten?

Ik vind dat katten binnen moeten blijven, of in elk geval binnen eigen tuin/balkon, maar goed, dat ben ik.

Volgens mij schreef ze ergens dat er geen vissen inzaten?

Puur alleen water voor de kat..
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Ik denk dat het afhankelijk is van je kat of je er nog 1 moet nemen.

mijn kat is een beetje hetzelfde als die van LolitaLempicka.

toen ik haar als kitten in huis nam werkte ik ook op een gegeven moment 40 uur en woonde op een flat met 2 slaapkamers en balkon. (maar liet haar nooit op balkon, dan ging ze op de richel en dat vond ik doodeng)

ze heeft zich volgens mij nog nooit verveeld en doet lekker haar eigen ding.

ik heb ook geen super aanhankelijke kat. ja ze heeft wel momentjes dat ze aandacht wil en lekker bij me komt op de bank. of in de ochtend lekker komen spinnen. maar schootkat nee.

af en toe ook een dol momentje, ff lekker door de woonkamer vliegen. verder heb ik speeltjes te over, maar vind ze niet interessant. enige waar ze helemaal dol op is zijn van die kleine pluizenballetjes waar je mee kan knutselen enzo. vind ze geweldig. ow, en dozen, liefst zo klein mogelijk waar ze dan net niet in past hihi

heb ook een grote krabpaal in de kelder staan waar ze vrij toegang toe heeft, maar vind ze niks!

denk dat ie van mij wel met een andere kitten overweg zou kunnen, ze kan ook overweg met de hond van mijn ouders. maar denk niet dat ze er dringend behoefte aan heeft. ik zou het zelf eerder leuk vinden hahaha
quote:zwartrood schreef op 13 januari 2012 @ 09:22:

zijn 2 katten duur?

Ik ken iemand die 2 katten heeft (broertjes van elkaar) en ze heeft al heel wat geld aan ze uitgegeven, omdat ze niet helemaal gezond zijn.

Een kat kan prima als je fulltime werkt.
quote:iris1969 schreef op 13 januari 2012 @ 17:23:

[...]

Ze trekt je aandacht en jij reageert er op, dus blijft ze er mee door gaan. Pure conditionering dus.Hoe reageer ik erop? Ik ga niet altijd in op haar als ze dit doet...ga niet mee met haar of zo... Of bedoel je reageren als in, naar haar kijken en iets zeggen? (soms zeg ik iets, soms niet)
Liemoentje,

denk ook dat wij katten hebben met ongeveer hetzelfde karakter!

De mijne kijkt ook niet meer om naar haar speeltjes... Nieuwe speeltjes zou ze eerst nog mee spelen, daarna niet meer denk ik. Net als kinderen. Hoewel kinderen nog af en toe naar oud speelgoed teruggrijpen, mijn kat echt heeeel zeldzaam.

Ze houdt ook heel erg van dozen! Maar hier geldt ook, eens het er een tijdje staat, is het ook niet meer heel interessant. Ze kruipt er wel af en toe in.

Rietjes ed vindt ze ook hartstikke leuk Ze was er helemaal door gefascineerd.

En ze vermaakt zich ook prima, af en toe als een dolle heen en weer rennen, uit het raam kijken etc. Geen verveling. Denk ook dat een andere kat geen probleem zou zijn voor haar. Heb haar al meegenomen naar andere huizen waar katten waren, maar daar was ze gewoon nieuwsgierig, terwijl die katten defensief waren. Ze was toen wel kleiner. Als ik ze nu ergens mee naartoe neem is ze wat schuwer denk ik. Of het hangt af van soort huis, grootte etc.

De hond van mijn vriendin was hier eens een paar dagen, ze had er geen problemen mee , in het begin nam ze een defensieve houding aan, maar daarna ging het wel (ze had niet zoveel met de hond, maar de hond vond haar wel interessant :D ze liepen soms achter elkaar en spelen en zo)

Liemoentje, zou het ook interessanter vinden dan zij denk ik om een andere kat of dier hier in huis te hebben Gewoon om te zien hoe ze reageert, altijd leuk.

Nu doe ik het niet vaak meer maar bij warmer weer deed ik soms het raam open in de gang die uitkijkt op de tuin, daar ging ze heel graag op de rand liggen naar buiten kijken. In het begin was ik bang dat ze zou vallen. Ik deed het raam open en opeens sprong ze op de rand, ik had m'n ene hand niet vrij (glas of zo in hand) en schrok me een bult. Nu weet ik dat ze daar gewoon zit en echt niet naar beneden zou springen (lijkt me wel oncomfortabel zo op die rand zitten, maar het schijnt haar niet te deren, ze zit er graag) . Ben al langer weg geweest van huis, terwijl ik het raam open liet staan, dat kan prima.
Iris, misschien heb jij hier antwoorden op:

Heb kat een tijdje geleden meegenomen naar Rotterdam, bij m'n zus (bleef daar 2 nachten, normaal maar 1). Katten houden natuurlijk niet van een andere omgeving (als kitten vond ze het minder erg precies....zou dat kunnen?) maar wilde haar niet alleen laten en had toen geen optie om iemand te laten komen.

De hond van de schoonbroer van mijn zus logeerde bij m'n zus en haar man. Haar schoonbroer en zijn vrouw waren op reis. Het is een dwergkeeshondje, en die was meteen dol op mijn kat.. Zij niet echt op hem, ze probeerde van hem weg te komen, miauwde niet eens (zoals ze wel doet bij mensen als haar iets niet bevalt), maar hij was heel gek op haar, likte haar helemaal nat, haar oortjes etc...Ze vluchtte weg van hem onder de bank (en ook denk ik van de omgeving, de vreemde mensen).

Toen het bezoek van mijn zus weg was en ze het al gewoner werd; ging ze wel wat rondwandelen maar ja, zelfs op mij reageerde ze niet...ze liep zelfs weg van mij, leek me niet op te merken of me als vertrouwde persoon te zien (de stress waarschijnlijk?)...Dag twee of zo, stond ik in de keuken, s avonds, kwam ze naar me toe en keek me aan, miauwde...had het gevoel alsof ze wilde zeggen, ik wil hier weg. Dat was het enige moment dat ik het gevoel had dat ze wist wie ik was. Zou het kunnen? Is het zo dat katten je nog wel herkennen in een vreemde omgeving, terwijl het eerst leek of ze mij niet eens zag staan? Moet nog veel leren van katten en hoe ze denken... Is wel moeilijk natuurlijk, om dat zeker te weten.

Vroeg me nog iets af, zouden katten ook hoofdpijn kunnen ervaren? Ga dit ook posten bij kattenvragen en weetjes...
hier geen probleem. Poes ligt meestal de hele dag te slapen (dat zie ik op de dagen dat ik wel thuis ben) en ze kan ook naar buiten. Waarom wil je echt een binnenkat? Katten vinden het juist zo leuk om ook naar buiten te kunnen.
Ik werk fulltime en heb twee katers. 's Morgens sta ik iets eerder op omdat de heren het liefst nog even in het donker de tuin onveilig maken. Voordat ik wegga kunnen ze of binnen blijven (heel de dag dus) of buiten blijven met een mogelijkheid dat ze in de schuur kunnen.

Ik heb nog nooit klachten gehad van de heren en als ik op een vrije dag eens extra wil kroelen omdat ik soms schuldgevoel heb, dan zijn de heren te druk met andere zaken.

Als ik trouwens na een drukke week thuiskom na het werken kijkt die ene me soms echt aan met een blik van 'wat kom je doen? woon jij hier ook?'
Onze oudste kat gaat ook overdag naar buiten. Hij heeft geen luikje, maar kan wel in de schuur, dus als het regent kan hij wel droog zitten. Onze jongste kat blijft nog binnen met een bakje water en brokjes. Als we langer dan 1 dag weg zijn hebben we vrienden die op ze passen...
Zorg er liever eerst voor dat je konijn een konijnwaardig leven heeft (met gezelschap van een soortgenoot!) voor je over andere huisdieren gaat nadenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven