Geld & Recht alle pijlers

Vrekken die crea omgaan met kleding?

14-01-2012 18:20 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier een vrek die zich hier komt melden.

Ik zat nog te twijfelen of dit niet beter bij de mode pijler paste, maar ik denk dat ik in deze pijler meer gelijkgestemden vind (hopelijk althans ).

Ik heb al een jaar of twee bijna geen kleding gekocht omdat het geld allemaal opgaat aan dingen waar ik beter geld aan kan besteden. Toch wil ik er graag ‘leuk’ uitzien en mijn eigen stijl een beetje behouden. Ik heb op dit moment gekregen laarzen in de verf gezet. Ik doe het gewoon met een Bouwmarkt spuitbus, dus ik ben benieuwd naar het resultaat

Voor de rest probeer ik het op de volgende manieren op te lossen:

- Kapotte kleding proberen te naaien, mits ik de kleding ook nog wel eens draag.

- Als vriendinnen kleding weggooien dan zit er vaak nog wel iets bij wat amper gedragen is en wat ik zelf leuk vind.

- Kleding die ik jaren geleden heb gekocht proberen in ‘nieuw licht’ te zien. Dit doe ik door het met andere kledingstukken te combineren bijvoorbeeld. Ik vind het heel moeilijk om goed te ‘matchen’, dus daar ligt nog een hele uitdaging voor mij.

Ik ben benieuwd hoe andere ‘vrekken’ dit doen
quote:jill92 schreef op 14 januari 2012 @ 19:36:

@ MV ik heb van mijn werkgeefster heel veel kleren gekregen die haar te groot waren. (zij is heel veel afgevallen). Wat mij te groot was mocht ik weggeven. Als je belangstelling hebt wil ik je wel foto's mailen? Je mag het allemaal zo hebben!Dat is leuk van je!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
In de tijd dat mijn moeder heel krap zat recycelde zij oude kleding tot poetsdoeken. (Kinder)hemdjes werden vaatdoekjes, T-shirts werden gebruikt als poetsdoek voor schoenen, zilver, etc. en met oude sportsokken werd alles weer glanzend gewreven. En weliswaar geen kleding, maar oude handdoeken deden nog jaren dienst als dweil.
Weet ook niet welke maat je hebt.. maar heb ook nog wel iets leuks voor je...

renmir28@hotmail.com
Heb net de tweede laag er op gespoten. Ze zagen er eigenlijk best cool uit al! Ben alleen bang dat ik de tweede laag te dik heb gedaan...

Als het goed is hoef ik morgen nog maar 1 laag te doen! Ik hoop echt zo dat het goed lukt, want dan heb ik eindelijk de laarzen waar ik al een jaar naar zoek! Behoorlijk hoog en comfortabel.

Ik gebruik inderdaad ook oude theedoeken als schoenepoets doeken! En nu ik er over nadenk...Als de handdoeken te oud worden kan je er inderdaad ook een hoop mee als ik ze in stukken knip. Goede tip, thanks!
quote:jill92 schreef op 14 januari 2012 @ 19:36:

@ MV ik heb van mijn werkgeefster heel veel kleren gekregen die haar te groot waren. (zij is heel veel afgevallen). Wat mij te groot was mocht ik weggeven. Als je belangstelling hebt wil ik je wel foto's mailen? Je mag het allemaal zo hebben!

Oh wat lief van je. Sorry voor mijn late antwoord maar ik had dit helemaal niet gezien, was gisteravond niet op het forum.

Als je mij zou willen mailen dan heel graag. Mijn emailadres is mylenevalerie@hotmail.com

Thanks
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik lees met jullie mee, schrijf ook in het ' een jaar geen kleding kopen' topic en doe mee aan de Free fashion challenge

Ik ben niet heel modebewust maar Koop kocht wel graag, zal nu bewuster en creatiever moeten omgaan met mn kleding.

Vorige week heb ik mn kast helemaal uitgezocht en vandaag ga ik wat knopen aanzetten waar nodig etc. Kleine reparaties.

En de accesoires uitzoeken
Ik heb het door geldgebrek een paar jaar lang gedaan, in mijn zuinigste jaar had ik in een jaar alleen wat onderbroeken en sokken en een vest gekocht. Als student met een goede bijbaan gaf ik daarvoor makkelijk 100-300 pm uit aan kleding. Ik had dus wel een flinke voorraad om op terug te vallen, gelukkig ook met veel dingen die kwalitatief goed bleven. En nog steeds draag ik veel kleding van een jaar of 5-8 geleden. Maar weinig mensen die dat doorhadden.

Ik koop tegenwoordig wel weer nieuwe dingen, want ik heb er het geld voor en vind kleding erg leuk. Maar kleding kopen is voor mij echt een luxe, tegenwoordig kijk ik vaak ook op marktplaats, ik koop in de sale bij h&m pas als er 70% korting opzit en ga tijdens de uitverkoop de stad in. En als ik 2x per jaar iets echt geweldig mooi vind, dan koop ik het gewoon. Dat soort dingen draag ik zo vaak, dat ik het er zeker uithaal.

Wat heel vervelend is, is een schommelend gewicht, ik ga spontaan ook een jeansmaat of twee, drie omhoog of omlaag. Gelukkig heb ik een ruime voorraad.
Moet het ook rustig aan doen qua financieen (voorlopig de eerstkomende jaren zelfs) maar hou wel van mooie kleding.

Ik koop vaak in de uitverkoop bij duurdere zaken zoals Claudia Strater, Expresso etc..

Dan kun je soms met hoge kortingen zelfs broeken kopen voor 35 euro of minder. Daar kun je door de goede kwaliteit dan wel erg lang mee doen.

Ik bezuinig sowieso al meer dan een jaar op schoenen maar dat komt dat ik nog heel veel paren heb (van Uggs tot ballerina's tot pumps, enkellaarsjes etc..) Die onderhoud ik goed door ze op tijd naar de schoenmaker te brengen en ze te poetsen en netjes te houden. Daarbij vond ik de schoenen van dit seizoen helemaal niets, lompe veterlaarsjes of pumps met torenhoge hakken waar ik niet op kan lopen. Enige schoenen die ik dit jaar heb gekocht zijn een paar All Stars van de zomer bij het Kruidvat, wel originele trouwens, voor 25 euro.

Lingerie en ondergoed kocht en koop ik bij de Hunkemoller outlet, kortingen tot 70% en als ik eens iets op wil leuken met een vestje o.i.d. dan koop ik dat bij de Hema.

Op MP kopen doe ik niet vaak meer want heb niet zulke denderende ervaringen (op 2 uitzonderingen na).

Verder ben ik de afgelopen tijd veeeeel afgevallen dus pas ik ook een aantal tijdloze items (zoals jeans en tops) van een paar jaar geleden weer...dat is ook mooi meegenomen. Kleding die stuk is laat ik maken of maak ik zelf. Altijd goedkoper dan nieuw kopen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
ik doe voornamelijk aan sale shoppen...alleen kleding kopen als het in de uitverkoop is...enne verder kijk ik weleens in tweede hands winkels en kringloop winkels en ik krijg weleens wat van anderen wat voor hen te klein of te groot is geworden...
alleen op schoenen bezuinig ik niet, ik koop altijd de wat betere kwaliteit wat vaak ook wat duurder kost, ik doe er dan ook een aantal jaar mee
Ik heb een hele handige moeder die vaak kleding voor mij vermaakt. Ik had nu bijv. een vest waar ik allang op uitgekeken was, omdat het zo enorm lang was. Daar heeft mijn moeder een korter vest van gemaakt. Wanneer ik in augustus klaar ben met mijn studie wil ik dit soort dingen zelf gaan leren.. Het is handiger wanneer ik het zelf kan.

Ik heb op dit moment ook een paar vriendinnen die het niet zo breed hebben, maar wel dezelfde kledingmaat hebben. Om toch nog af en toe wat 'nieuws' in de kast te hebben hangen houden we regelmatig kledingruildagjes. Iedereen neemt dan de kleding mee waar ze op uitgekeken is en ruilt die met iemand anders voor iets anders leuks wat de ander niet meer draagt.

Daarnaast gebruik ik oude kleding die niet meer past voor andere dingen zoals aanrechtdoekjes, poetsdoeken en een tijdje terug heb ik van de pijpen van een oude broek een tochtstopper gemaakt.
*oeps 1 keer is wel genoeg*
quote:_jessie_ schreef op 15 januari 2012 @ 16:56:

Ik heb het door geldgebrek een paar jaar lang gedaan, in mijn zuinigste jaar had ik in een jaar alleen wat onderbroeken en sokken en een vest gekocht. Als student met een goede bijbaan gaf ik daarvoor makkelijk 100-300 pm uit aan kleding. Ik had dus wel een flinke voorraad om op terug te vallen, gelukkig ook met veel dingen die kwalitatief goed bleven. En nog steeds draag ik veel kleding van een jaar of 5-8 geleden. Maar weinig mensen die dat doorhadden.

Ik koop tegenwoordig wel weer nieuwe dingen, want ik heb er het geld voor en vind kleding erg leuk. Maar kleding kopen is voor mij echt een luxe, tegenwoordig kijk ik vaak ook op marktplaats, ik koop in de sale bij h&m pas als er 70% korting opzit en ga tijdens de uitverkoop de stad in. En als ik 2x per jaar iets echt geweldig mooi vind, dan koop ik het gewoon. Dat soort dingen draag ik zo vaak, dat ik het er zeker uithaal.

Wat heel vervelend is, is een schommelend gewicht, ik ga spontaan ook een jeansmaat of twee, drie omhoog of omlaag. Gelukkig heb ik een ruime voorraad.

Even offtopic een vraag uit nieuwsgierigheid.. Heb jij nu je weer kleding kunt komen af en toe een schuldgevoel wanneer je dan weer iets koopt?

Wij hebben het hiervoor ook een hele lange periode niet zo breed gehad. Toen we eindelijk weer wat meer uit konden geven vond ik het moeilijk om weer meer geld uit te geven aan dingen zoals bijv. kleding en schoenen. Iedere keer wanneer ik dan iets kocht voelde ik me schuldig. Helaas heeft mijn vriend op dit moment problemen op zijn werk waardoor we nu alweer ieder dubbeltje moeten omdraaien.. maar goed zo te lezen zijn we zeker niet de enige.
Vrekken betekent voor mij: Met hetzelfde geld meer kunnen doen. Zo ben ik afgelopen week bij de kringloopwinkel weggegaan met twee boeken, twee knuffels en mijn kinderdroom: Een echte Monchhicci voor EUR 1,10 ! Kleding kan ik hier vaak niet vinden, maar heb al wel jassen van Gaastra en O'neill gescoord.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Kringloop heeft mijn maat niet, heel soms kan ik iets in de sale kopen maar meestal moet ik het volle pond betalen. Ik koop zowizo niet super veel kleding, al ik er wel leuk uit zie altijd.

Welke maat heb je MV?
Zelf kleding naaien is leuk om te doen en een lapje kost haast niets. Een naaimachine is daarbij wel handig, maar wel goedkoop en leuk
Ik heb nog kleding die me nu te groot is. Ik bewaar het gewoon. Ik heb een paar dingen al ingenomen. Dat wil ik met de rest ook gaan doen. Al vind ik dat wel moeilijk bij colbertjes en spijkerbroeken. Ik moet er nog maar eens ernstig over nadenken hoe ik dat ga aanpakken.

Truien zijn aan het eind van het seizoen meestal pluizig. Die behandel ik dan met een pluizenscheerder. Daar knappen ze vaak behoorlijk van op! Zo kan een trui de volgende winter ook nog mee.

Ik heb ook een winterjas met pluisjes al een keer op die manier behandeld. Na deze winter zal ik het nog een keer proberen met de pluizenscheerder. De jas gaat nu al 4 winters mee en het beste is er wel vanaf. Maar misschien kan ik hem nog een jaartje houden als het resultaat met de pluizenscheerder nog goed uitpakt.

Gaatjes stoppen doe ik regelmatig en soms ook knopen aanzetten.

Ik heb in de uitverkoop nog een paar mooie dingen gekocht tegen kleine prijsjes. Door je kleren goed te behandelen en te repareren gaan ze langer mee. Als je bij nieuwe aankopen vooral in de sale koopt kom je met een klein budget nog een heel eind.

Ook kun je als cadeautje voor je verjaardag cadeaubonnen vragen van een schoenenzaak zodat je ze bijelkaar kunt leggen. Dan kun je met gesloten beurs nieuwe schoenen of laarzen kopen. Dit kan ook met bonnen van kledingwinkels of lingeriezaken.

Het is ook altijd handig om een zwarte basis te hebben. Daar kun je dan steeds 1 opvallender item bij doen. Zo zie je er toch steeds even anders uit.

Kleding lenen van een zus of vriendin met dezelfde maat is ook handig. Dan draag je af en toe iets van elkaar. Zo lijkt het net of je weer wat nieuws hebt.

Behalve kopen in de uitverkoop of in goedkope winkels kun je het ook eens proberen bij de kringloopwinkel/ rommelmarkt/ vrijmarkt.
Waar kun je zo'n pluizenscheerder kopen? Ik had daar echt nog nooit van gehoord, maar het lijkt me wel handig.
quote:Mylene_Valerie schreef op 14 januari 2012 @ 18:47:

Even offtopic, ik heb zelf een associatie bij het woord vrek dat je wel geld hebt maar het niet wil uitgeven. Komt door die stomme kerstfilm.Ja, dat heb ik ook een beetje. Maar inmiddels weten de meeste hier wel dat het dus een bezuinig topic is en niet een vrek topic in die zin
quote:loulouise schreef op 14 januari 2012 @ 19:23:

http://www.dressforsuccess.nl/index.php

Je mag de kleding houden. Als je aangenomen wordt, krijg je zelfs nog een 2e set kleding als het goed is.Wat goed!!
quote:mi-jo schreef op 26 januari 2012 @ 10:52:

Waar kun je zo'n pluizenscheerder kopen? Ik had daar echt nog nooit van gehoord, maar het lijkt me wel handig.Niemand die het weet?
Ik wel Mi-Jo. Die pluizen scheerder kun je bij de Blokker kopen, kost maar een paar euro. Andere naam is pluizen-tondeuse.
@kookwekkert, voor het matchen kijk ik tegenwoordig op blogs of lookbook. Zo doe ik nieuwe ideeen op om mijn 'oude' kleding te combineren.
quote:gipsymom schreef op 01 februari 2012 @ 21:16:

Ik wel Mi-Jo. Die pluizen scheerder kun je bij de Blokker kopen, kost maar een paar euro. Andere naam is pluizen-tondeuse.Oké dankje!
Vriendin van mij heeft pas een kleding-ruil avond gedaan. Neem kleding mee

die nog heel is en waar je misschien niet meer in past of omdat het een stijl is die niet meer bij je past. Spreek met wat vriendinnen af als iedereen de kledingkast heeft opgeruimd. Wie weet zit er net iets bij wat je altijd al zocht en waar de eigenaresse op uit is gekeken. Zijn hoop gelukkige dames met leuke aanwinsten naar huis gegaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven