tikkende verwarmingsbuizen

16-01-2012 19:53 12 berichten
Sinds een tijdje tikken mijn verwarmingsbuizen heel hard. Vooral 's nachts en dan zo hard dat ik er niet van kan slapen.

Weet iemand wat ik hier tegen kan doen? De verwarming staat 's nachts gewoon uit!
Ontluchten is meestal het toverwoord.

Moet hier eigenlijk ook weer eens gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Ontluchten idd.
Een deel van het tikken komt doordat ze uitzetten bij het opwarmen. Als er van die knal en borrel/plof geluiden bij komen moet je inderdaad ontluchten. En soms daarna wat water bijvullen, omdat dan de druk te laag geworden is.
Als je de verwarming uit zet, dan gaan de buizen dus eer krimpen. Dat geknal is waarschijnlijk het geluid van de buizen die werken.
Of anders water bijvullen.

Die van mij maakten ook herrie, dus ik dacht: ontluchten! Maar dat bleek niet nodig. Water bijvullen wel. En dat hielp ook.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Kan verschillende oorzaken hebben. Zoals eerder gezegd, lucht in de leidingen, of doordat het systeem onvoldoende gevuld is. Of door temperatuursveranderingen.
Even kijken of er genoeg water in zit en als dat op peil is, dan even de boel ontluchten. Grote kans dat je dan van het geklapper af bent.
Krimpen of uitzetten van de buizen, niets bijzonders.
verba volant, scripta manent.
Waarschijnlijk knelt de buis ergens bij het krimpen of uitzetten. Stel dat de buis door het plafond loopt en de buis zit tegen de vloer aan, dan hoor je bij het zetten dat die twee dingen tegen elkaar botsen. Dat hor je als getik. Bij mij zit het op een bepaalde plek in het plafond. Heel irritant. Ik moet daar eigenlijk het gat groter maken of de knelfitting wat losser draaien of zoiets.
Zet je de verwarming helemaal uit? Misschien is het beter om hem toch zachtjes aan te laten staan. Dan koelen de buizen ook niet helemaal af.
Ik vind het altijd juist een gezellig geluid

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven