Werk & Studie alle pijlers

Ontslagen. Wat nu.

20-01-2012 10:45 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Gisteren heb ik te horen gekregen dat ik het bedrijf afscheid van mij gaat nemen. Ontslag dus. Ik zag het aankomen omdat het door economische redenen niet goed gaat. Mijn functie is opgeheven.

Een vraag. Ik heb een rechtsbijstandsverzekering. Om 14:30 uur heb ik een gesprek met HR om een eerste voorstel in ontvangst te nemen. Ik weet hoe mij te gedragen - niets toezeggen, niets tekenen e.d. Nu zou je zeggen 'Bel je rechtsbijstand' en dat heb ik ook meerderemalen gedaan maar ik krijg mevrouw niet aan de lijn.

Nu ga ik wel dat gesprek in en heb al meerdere vragen op papier gezet. Hebben jullie wellicht nog tips/vragen waar ik straks aan moet denken?

Ik heb bijvoorbeeld:

- Reden ontslag schriftelijk

- Concurrentiebeding opheffen

- Ontvangen getuigschrift

en zo verder.

Hoop dat jullie wellicht nog wat strakke vragen hebben!

Dank alvast!
Het juridisch loket kan je misschien ook helpen, ze zijn over het algemeen wat vlotter dan rechtsbijstand (en het competentieniveau ligt ongeveer even hoog).

Heel veel sterkte in ieder geval!
Misschien kun je nog nadenken of je je vakantiedagen wil opnemen of uit wil laten betalen.

Balen hoor!! Succes met t vinden van een andere baan.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Je moet vragen om een vaststellingsovereenkomst. Daarin moet staan dat jij niet ontslagen bent door je eigen schuld. Ik weet niet hoe lang je er zit maar denk ook na over je ontslagvergoeding. Laat je ook niet bang maken door hun. Ze kunnen het opeens heel vals gaan spelen. Maar zeg inderdaad niets toe tot je je rechtsbijstandverzekeraar hebt gesproken.

En kijk even op de site van het cwi. Je moet je namelijk inschrijven zodra je weet dat je zonder werk komt te zitten. Dan krijg je zo snel mogelijk een uitkering. Succes!

Als het enige troost mag zijn: het ligt niet aan jou, het ligt aan de crisis.
quote:pinky_1980 schreef op 20 januari 2012 @ 10:52:

En kijk even op de site van het cwi. Je moet je namelijk inschrijven zodra je weet dat je zonder werk komt te zitten. Dan krijg je zo snel mogelijk een uitkering. Succes!Klopt! Volgens mij binnen 3 dagen nadat je weet dat je ontslagen gaat worden/bent.
.
quote:olifant78 schreef op 20 januari 2012 @ 10:57:

[...]

Klopt! Volgens mij binnen 3 dagen nadat je weet dat je ontslagen gaat worden/bent.

Maximaal vier weken vóór je laatste werkdag en uiterlijk op die laatste werkdag. Alleen dan kunnen ze bij het UWV garanderen dat je je WW op tijd krijgt.

Schrijf je vooral niet té vroeg in, want anders beland je onderop de stapel en wordt de behandeling soms te laat op gepakt.
Ontheffing van concurrentie beding is eigenlijk niet nodig, ZIJ kunnen jou niet mee aan het werk houden toch?

Wat wel handig is: ontheffing verbod neven werkzaamheden (indien dat in je overeenkomst/cao staat).

Als je dan komende periode zo gelukkig bent een andere baan te vinden heb je daar geen last meer van.
Zorg ervoor dat je een positief getuigschrift in handen hebt voordat je de vaststellingsovereenkomst tekent. Een ex werkgever heeft mij daarmee genaaid door alleen wat wettelijk verplicht is op te nemen en geen letter meer. En alhoewel was vastgelegd dat ik een goed getuigschrift mee zou krijgen, heb ik nu een waardeloos vodje papier.
he wat akelig zeg!! hoop dat je je groot kunt houden tijdens het gesprek....heb je vandaag te horen gekregen dat je baan opgeheven wordt en heb je ook vandaag al een gesprek?

Idd niks tekenen en de papieren mee naar huis nemen om rustig te kijken.

bij vriend was het zo:

hij is jonger dan 35, dus kreeg per gewerkt jaar een halve maand salaris. dacht tussen 35 en 50-55 een maand per jaar, en daarboven 2 maanden per jaar als minimum.

Zorg dat je je werk zolang je er nog werkt, naar behoren uitvoert, zodat ze je daar niet op kunnen pakken en geen goed getuigschrift/referentie gaan zijn.
Maar je hoeft toch niet meteen een uitkering te gaan trekken?

Een uitkering is toch voor mensen die het echt nodig hebben?

Kan me voorstellen dat je nog gewoon geld op je rekening hebt staan als je net ontslagen bent, en dat je je nog wel een paar maanden redt (en in die tussentijd een nieuwe baan vindt zodat je weer salaris krijgt).

Of zie ik dit verkeerd?
Oh, er zijn bij ons twee jaar terug 10 mensen ontslagen, en aangezien het om economische redenen ging, kregen ze geen maand mee hoor, kon mijn baas ook prima aan het UWV of welke instantie dan ook verkopen.

Hij vond het zelfs een gunst dat de maanden waar je officieel recht op zou hebben, door mocht werken. Nou nou...

En in het getekende contract van ontslag stond inderdaad wel de ontheffing van concurrentiebeding. En hoewel daar dus voor is getekend, ging mijn baas wel steigeren toen mijn vriend (en toen dus ook nog collega) met hetzelfde project bij een nieuwe werkgever aan de gang ging. Tja, je kunt het dan maar beter op papier hebben staan hoor!
quote:SeptemberGirl schreef op 20 januari 2012 @ 11:30:

Kan me voorstellen dat je nog gewoon geld op je rekening hebt staan als je net ontslagen bent, en dat je je nog wel een paar maanden redt (en in die tussentijd een nieuwe baan vindt zodat je weer salaris krijgt).

Of zie ik dit verkeerd?

SG, je hebt vanaf het moment dat je werkloos bent recht op je werkloosheidsuitkering. Dat heeft niets te maken met de uitkering van mensen die langdurig niet werken, maar met de maanden waar je recht op hebt vanuit je werkverleden. Je hoeft dus juist niet op je spaargeld terug te vallen, maar krijgt 75% (en na een paar maanden 70%) van je gemiddelde maandloon uitgerekend over het laatste jaar dat je werkte, ongeveer.

Dat scheelt echt een slok op een borrel hoor! En ik weet niet hoeveel spaargeld jij hebt, maar mijn vriend staat dus nu alsnog op straat en zonder zijn 75% inkomen, zou ik écht niet weten hoe lang we het zouden trekken hoor. Hooguit een maand of 6...
Lijkt mij dat t grootste gedeelte van je salaris gewoon opgaat aan je vaste lasten en niet gelijk een gedeelte apart hebt om maanden van door te kunnen komen.

Een uitkering is er toch voor om die overbruggingsperiode door te kunnen komen, tussen het hebben van banen in?
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
quote:SeptemberGirl schreef op 20 januari 2012 @ 11:30:

Of zie ik dit verkeerd?Een ww-uitkering is een recht en daar heb je premie voor betaald. Heeft niks te maken met of mensen nu wel of geen geld achter de hand hebben. Jij ziet dit dus verkeerd.
Ah, ok, dank voor de uitleg.

Ik ben afgestudeerd en sindsdien nog steeds werkzoekende, waar kan ik dan ''aanspraak op maken''?
SG, volgens mij moet je wel uit een baan komen om recht te hebben op ww, rechtstreeks vanuit school / studie kun je hier volgens mij geen aanspraak op maken.

Je kunt even op werk.nl kijken en inloggen met je digi-D om te kijken of je recht hebt op ww. Mocht je nog nooit gewerkt hebben of geen (wit!) vakantiebaantje hebben gehad waarmee je meer dan 50 werkdagen per jaar maakte, dan heb je maar max 3 maanden recht op WW.
TO, wat vervelend zeg! Heel veel succes!

SG, stel dat ze het nu wel redt maar over 3 mnd niet meer, dan mag zij vlgs mij niet alsnog een uitkering aan vragen (als ik het goed heb). Ik zou het dus wel doen. Als ik het niet had gedaan dan had ik nu een probleem gehad. Heb 2 enorme tegenvallers gehad dat heel mijn spaarrekening is weggevaagd.
Check ook even of je het relatiebeding kan laten vervallen. Dat betekent dat je gewoon zal mogen solliciteren bij relaties van het bedrijf. (=klanten e.d.)
Dus ik heb gewoon pech en moet wel mijn spaargeld opmaken?

En idd gewoon WW aanvragen.
quote:SeptemberGirl schreef op 20 januari 2012 @ 11:42:

Dus ik heb gewoon pech en moet wel mijn spaargeld opmaken?

Ik ben bang van wel. En een tijdelijk UZB-baantje zoeken. Of in de horeca gaan werken. Maar je hebt iig geen WW-rechten. Helaas...
WW-recht bouw je op dmv je arbeidsverleden. Als jij geen arbeidsverleden hebt SG, dan heb je ook geen WW-recht opgebouwd.
quote:dapperedoda schreef op 20 januari 2012 @ 11:45:

[...]

Ik ben bang van wel. En een tijdelijk UZB-baantje zoeken. Of in de horeca gaan werken. Maar je hebt iig geen WW-rechten. Helaas...

Ja die UZB baantje zijn er helaas niet (want uiteraard sta ik bij alle UZB ingeschreven en ga ik er elke week langs).

Dus voor mensen zoals ik, is er niks van steun?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven