Geld & Recht alle pijlers

huis verkopen of blijven zitten? wat zou jij doen?

21-01-2012 12:31 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een genant probleem waar ik graag jullie advies voor vraag. Ik heb in een soort van labiele toestand (liefdesverdriet, lang verhaal) een appartement gekocht waar ik nu niet blij mee ben.

Ik kwam door het intreden van de huurgrens met mijn 10 jaar wachttijd ineens niet meer in aanmerking voor een huurwoning omdat ik 1000 euro per jaar teveel verdiend :S Toen heb ik nogal snel besloten iets te kopen. heb ik nu spijt van.

ik zie nu mijn fouten in:

- heb te snel gehandeld, niet lang genoeg over nagedacht

- een huis gekocht in een niet-super buurt, en daardoor slecht verkoopbaar.

- voor mijn eentje toch te duur is, met starterslening van de gemeente heb ik het toch kunnen kopen.

ondanks een aantal signalen van tevoren heb ik het toch gekocht:

- de achterkant ziet er niet uit

- er wonen (illegale) polen naast me

- het is aan een drukke weg, waar ik veel overlast heb heb

- het is slecht geisoleerd.

- er moest veel aangedaan worden, waardoor ik nu nog steeds in de troep zit

Ik begrijp nu ook werkelijk niet wat mij bezield heeft. Ik ben dus heel boos op mezelf en heb ook een hekel aan het huis gekregen. maar als ik het verkoop, wat moeilijk is met de huidige huizenmarkt, heb ik mijn kosten koper er nooit uit en zal ik een schuld hebben van rond de 12.000 euro. Ikben ook bang dat de huizenmarkt ineens instort en mijn huis maar 2/3 waard is ofzo....dat zou een ramp zijn.

mijn ouders adviseren me even te blijven zitten om op rust te komen, en even alles te laten bezinken. de verhuizing heeft een aanslag gedaan op mijn mentale gezondheid.

Ik heb 2 banen, waar van er 1 in mei ophoudt. dat betekent dat ik dan weer onder de huurgrens zal zitten met mijn inkomen. dat had ik niet voorzien en daarbaal ik nu van. alle ellende voor niets geweest. Ik zal dan weer een andere baan erbij moeten zoeken, of op mijn eerste baan een dag erbij moeten werken.

maar ik heb nu zoiets van: als ik toch weer onder die stomme huurgrens uitkom, waarom dan niet mijn huisverkopen en toch weer gaan huren?!?!?!

Ik zou natuurlijk ook gewoon 1 dag extra kunnen gaan werken bij mijn eerste baan. dan kan ik in principe het huis net betalen, maar dan zit ik wel in een huis waar ik mij niet relaxed voel.

het enige voordeel van het huis is dat het groot is. Ik heb nu een huurder van een kamer, waardoor ik uit de kosten kom en redelijk normaal kan leven.

Wat zou jij doen?

a. zo snel mogelijk verkopen. en lekker gaan huren.

b. wachten, tot rust komen, je kunt het later altijd nog verkopen

c. blijven zitten, wachten op een leuke vent en dan samen beslissen wat je gaat doen.

Ik zou jullie advies zeer waarderen.

ps: ik hoef niet te horen dat ik heel domme beslissingen heb gemaakt, daar ben ik me al 'zeer' bewust van. Al het andere advies is welkom.
Echt, blijven zitten.

Je vindt het er niet prettig, maar het lijkt erop dat het niet zoveel met het huis zelf te maken heeft. Je bent pas verhuisd en raakt binnenkort een van je banen kwijt, dat zijn allebei behoorlijke stressituaties, en dat liefdesverdriet, is dat al over?

Je hebt het in een labiele situatie gekocht. Het lijkt erop dat die labiele situatie nog niet over is en dat je nu weer een slecht overdachte beslissing wilt nemen.

Te koop zetten is ook niet zo'n best idee, want een huis dat langer dan een paar maanden te koop staat, wordt echt niet meer waard. Plus dat je zelf zegt in de troep te zitten: een huis met troep verkoopt van z'n leven niet. Begin dus eerst eens met rigoreus opruimen en klussen.
quote:mademoisellelexie schreef op 21 januari 2012 @ 13:21:

Bijzonder om te zien hoe verschillend er wordt gedacht over een schuld van 12.000 euro. Persoonlijk zou ik me daar niet druk om maken. Tuurlijk, leuk is het niet, maar met een beetje baan ben je er ook zo weer vanaf. En als je dan ergens woont waar je je goed voelt, dan is dat het wat mij betreft meer dan waard.Dit is dan wel een voorwaarde (waar TO volgens mij niet aan voldoet).
quote:baby_ernie80 schreef op 21 januari 2012 @ 12:47:

Volgens mij is het zo dat je 10 jaar inschrijving voor een huurhuis vervalt, omdat je een huis gekocht hebt. Ik zou me dus goed laten inlichten of jij nu überhaupt nog wel recht hebt op een huurhuis op korte termijn of dat je weer van voren af aan moet beginnen...Volgens mij werkt het zo juist niet. Als TO haar huis verkoopt en nog gewoon ingeschreven staat en niet te veel verdient, dan kan ze gewoon weer een huurhuis krijgen.
Dat is niet gezegd, ze is nu doorstromer omdat ze een zelfstandige woonruimte achterlaar. En dan is de meettijd de tijd dat je in je huidige huis woonde.

In sommige gemeenten is dat anders. Moet je dus inderdaad even goed informeren.

Ik vind een schuld van 12.000 wel te doen. Als je een duur huurhuis hebt, ben je dat toch ook in twee jaar aan huur kwijt.
Het is makkelijk gezegd om je niet druk te maken over een schuld van 12000 euro, zelfs met een baan duurt het jaren om af te betalen en die tijd kun je niet sparen voor andere dingen. En als je je baan verliest, wat zeker in deze tijd iets. Is om rekening mee te houden of je wordt ziek dan zit je met een schuld direct in grote problemen. Juist omdat er zo makkelijk over schulden gedacht werd hebben veel mensen nu echt problemen. Als je het kunt voorkomen moet je zorgen dat je geen schuld krijgt.
quote:mademoisellelexie schreef op 21 januari 2012 @ 13:21:

Bijzonder om te zien hoe verschillend er wordt gedacht over een schuld van 12.000 euro. Persoonlijk zou ik me daar niet druk om maken. Tuurlijk, leuk is het niet, maar met een beetje baan ben je er ook zo weer vanaf. En als je dan ergens woont waar je je goed voelt, dan is dat het wat mij betreft meer dan waard.

Waarom vind je dat bijzonder? Zoveel mensen, zoveel ideeën. Zoveel mensen zoveel inkomens. Blijkbaar verdien jij meer dan voldoende geld om een dergelijk bedrag te kunnen aflossen.

Maar in deze tijd, waarin er ook steeds meer werklozen komen, is het al prettig dat je je baan kunt behouden en de dagelijkse kosten kunt betalen. Dan is een schuld als deze natuurlijk een enorm blok aan de been.
@ TO: Kun je iets met onze reacties? Hoe denk je er nu over?
Maak je woning af/bewoonbaar en zet het dan pas te koop. Ervaring leert dat huizen die lang te koop staan niet goed lopen. Daarbij zal je dan wrs hogere makelaarskosten hebben doordat je misschien vaker van foto's wisselt, vaker woning af en aanmeld.

Probeer er wat van te maken, geef het een kans als het af is en probeer je eigen plekje te maken.
Stap 1) Ophouden met zo boos op jezelf en dus het huis te zijn. Al was slim misschien anders, je hebt geen bolletjes geslikt in Colombia, of z'n naam op je voorhoofd laten tattooeren. Iedereen doet wel eens iets stoms.

Stap 2) Informeer bij de woningstichting of je woonpunten nog geldig zijn.

Stap 3) Maak soep en hapjes. Nodig al je vrienden en familie uit voor een 'bouwval gezocht'/ 'het blok' themaweekend en pak alles wat je kan aanpakken in huis aan.

Stap 4) Maak een plan voor een vervolgwoning: sociale of vrije huur, mogelijkheden en budget voor opnieuw kopen etc.

Stap 5) Zet je huis te koop. Deze stap kan ook al eerder, maar zorg wel voor het backup plan voor als je het per ongeluk wel meteen verkoopt (ken een voorbeeld).

Doorlopend: Zie stap 1. Stoor je ook niet te veel aan geen isolatie (heb ik ook niet), de weg (is het het geluid of het aanzicht? zorg voor muziek in huis en/of plakplastic/vitrage/luxaflex) en de illegale polen (veroorzaken ze overlast? Maak een praatje. Is het onhoudbaar, bel de gemeente).

Het Komt Goed!
Als je er sowieso in de toekomst weg wilt zou ik het als volgt aanpakken.

In ieder geval even relaxen en geen overhaaste beslissingen maken (dat pakt immers niet echt voordelig uit in jouw geval ).

Het huis zou ik gewoon te koop zetten en er de druk en 'haast' voor jezelf van af halen. Dan zou ik lekker door het huis gaan, soort van grote schoonmaak binnen en buiten. Probeer het daarna voor jezelf gezellig te maken, dat is voor iedereen verschillend maar een bloemetje op tafel of hier en daar wat kaarsjes of bijvoorbeeld een knus plekje creeeren waar je je even terug kan trekken, een boek kan lezen of tv kan kijken weet ik veel wat. Kijk er niet te somber tegen aan. Drukke weg, tja jammer, illegale Polen...zolang ze je niet lastig vallen... boeien. Kijk er wat luchtiger tegen aan, dan komt het vanzelf wel goed.

Eén tip, laat je geluk en woonplezier in ieder geval niet van een eventuele nieuwe man in je leven af hangen.

Probeer er zelf wat van te maken, geef jezelf een trap onder je hol, stop met jezelf voor de kop slaan omdat je een 'domme' beslissing hebt genomen....

Pak het probleem aan waar het kan en geniet van je leven!
quote:evelynsalt schreef op 21 januari 2012 @ 13:17:

Is de wettelijke bedenktijd al verstreken? Dwz, je hebt 3 dagen nadat je het koopcontract hebt ondertekend recht om de koopakte zonder kosten te ontbinden.Ik quote mezelf maar even......
Ze woont er al denk ik.
Ik denk ook dat ze er al woont, door de info over de drukke straat, buren, isolatie... Dat zijn precies de dingen die ze tijdens het tekenen niet wist waarschijnlijk
Niet in de verkoop nu!

En zeker niet als het een zooi is en er nog veel aan gedaan moet worden. Dan kan je echt beter er zo goed en zo kwaad mogelijk een lekker woonbaar huis van maken, van binnen lekker warm te maken, evt in later stadium isoleren. Kan je door dikke gordijnen de boel niet een beetje isoleren?

De achterkant opknappen, low budget, maar zodat het weer redelijk is.

Probeer niet die negatieve kanten te zien, maar juist de positieve kanten te benadrukken. Het is ruim, dat lijkt me super! (ik zit met gezin, 3 kids in een te klein huis)

Je weet niet hoe je financieele situatie is over een tijdje, als het mee gaat vallen kan je het huis altijd in de verkoop zetten. Maar dan heb je wel iets mooiers om in de verkoop te gooien.

Ps. Die illegale Polen zou ik aangeven.
Madame.....lexie, het punt is dat het niet bij die 12.000 euro schuld blijft. Dat zijn namelijk de K.K van TO. Aangezien de prijzen weer een paar procent zijn gezakt en het huis niet een tophuis is kun je daar rustig nog (tien)duizenden euro's bij optellen. En die goede baan? Zonder een starterslening kon ze dit huis niet betalen. Nu is ze ook nog 1 baan kwijt. Hoe snel denk je dat dat afbetalen dan gaat? Een beetje meer realisme kan geen kwaad.

Ioni, wat is het verband tussen 12.000 euro schuld en een hoge huur?
Volgens mij kunnen Polen niet illegaal in Nederland zijn, hooguit illegaal ergens wonen of werken.
Appartementen zijn helemaal niet gewild op dit moment, en als het dan ook nog op een rotloctie is en niet af is, je ' verkopen en een huurhuisje' vooralsnog verre toekomstmuziek voor je. Daarbij, als je al verkoopt heb je een dikke restschuld. Ofwel schouders eronder en maak er wat van.
absoluut optie b. beetje huiselijk maken, verkopen kan altijd nog.
Bedankt voor alle reacties!

het is inderdaad zo dat ik er al woon, en de 3 dagen bedenktijd zijn al lang verstreken ja.

ik zit inderdaad aan de max van mijn leencapaciteit, daarom is het juist zo lastig. mijn vaste lasten (incl GWL, belastingen, verzekeringen en internet, tv etc. ) van het moment liggen op 900 euro, bij een redelijk huurhuis zal het rond de 700 (?) liggen vermoed ik ? ik weet niet precies....

de starterslening gaat pas over 3 jaar worden afbetaald, nadat ze mijn inkomen hebben getoetst.

de polen zijn inderdaad niet lastig, maar spreken geen nederlands en hebben een schotel, dus dat verkoopt het huis niet makkelijker neem ik aan.

mijn inschrijftijd bij de woningstichting blijft wel doorlopen, volgens het grietje aan de telefoon maar ze zeggen wel vaker wat, want ze zeiden toendertijd aan de telefoon ook niets te weten van een huurgrens, maar die ging een paar maanden later wel mooi in. dus de mensen aan de telefoon zeggen soms ook maar wat....

de baan is mogelijk nog wel te verbreden. ik zal het moeten aankaarten. nu moet ik wel zeggen dat ik momenteel maar 4 dagen werk, en daarop ook mijn hypotheek berekend is.

dat betekent dat ik bij eventuele nood nog meer kan gaan werken, maar ik ben met 4 dagen eigenlijk al superdruk.......

ik lees dat de stemmen voor verkopen en niet-verkopen ongeveer gelijk zijn. Mijn overweging is inderdaad als volgt: als ik het nu niet verkoop moet ik lang wachten tot dat de huizenprijzen weer zijn aangetrokken, maar die gaan voorlopig alleen maar omlaag. wel verkopen zorgt in ieder geval dat ik een prijs kan krijgen die in ieder geval niet nóg lager is, want misschien vallen de prijzen wel in helemaal in elkaar. zou kunnen toch?

in ieder geval: het opknappen is in middels wel steeds beter gegaan. er zit een nieuwe badkamer in en ik heb alles geverfd. en er staat nu ook een lekkere bank in, wat het al wat meer 'thuis' maakt. maar ik ben nog steeds niet blij......

bedankt in ieder geval voor de reacties, ik ga nog even nadenken voordat ik meteen een bordje 'tekoop' in de tuin zet.
.... en POlen kunnen inderdaad niet illegaal zijn. dat klopt.

dat van de geluidsoverlast en de slechte isolatie en gehorigheid hebben ze er bij de bezichtigingen van het huis inderdaad niet bijverteld nee zal ik trouwens ook niet doen als ik het ooit verkoop.

Optie C. was inderdaad een soort van wrang grapje. Ik heb juist een huisje gekocht, omdat ik niet meer geloof dat er nog een man voorbij komt met wie ik dat samen kan gaan doen, ookal zou ik dat dolgraag willen (sorry, beetje pessimistisch, maar komt vast goed)

en wat betekent TO?
TO = topic opener = jij dus.

Stel je eens voor..... Je verkoopt je huis en je gaat voor 25.000 euro het schip in (niet heel onrealistisch gedacht). Hoe denk je dat dan af te gaan betalen? Stel je wilt dat in 10 jaar doen, dan gaat er elke maand minimaal 200 euro (excl rente) naar de afbetaling daarvan. En wat heb je daarvoor? Helemaal niks.... Vraag je eens af of je dat wilt.
eens met flowerbombje
De prijzen schijnen nu op het langjarig gemiddelde te zijn aangekomen. Als ze niks met de HRA doen dan geloof ik dat ze eind dit jaar of volgend jaar gaan stabiliseren. Wacht nog even af en knap je huis verder op, dan kun je het volgend jaar te koop zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven