Wentelteefjessmurrie

21-01-2012 14:01 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had vanmiddag ineens zo'n zin in wentelteefjes!

Dus na enige research op internet ging ik aan de slag.

Heb drie boterhammen geweekt in een mix van 1 ei, 250ml melk en wat kaneel en suiker.

Had ze steeds ongeveer 10 minuten in de pan (terwijl recept 5 minuten aangaf), tot ze van buiten bruin en knapperig waren. Maar ja.. de binnenkant was dus echt smurrie.

Wat doe ik fout?

Denk zelf dat ik toch teveel melk gebruik, al zag ik ook recepten langskomen van een halve liter melk op 1 ei..
Je moet de boterhammen door de mix heen halen, niet helemaal laten weken.
Juist gewoon héél even hups erdoor en dan in de pan.
Wij hadden laatst ook wentelteefjes gemaakt, ook volgens internet recept ( grootmoeders recept) maar de ouderwetse wentelteefjes smaak was ver te zoeken. Naar mijn idee komt het omdat de samenstelling van het brood totaal anders is dan Oma's recept van vroeger.
Ik maak ze met room

En dan idd niet er echt in leggen maar even snel doorheen halen
Internagelaktisch
Hier doen we de ei-melk-kaneelmix in een diep bord en dan met een vork een (liefst oude, witte) boterham er even aan beide kanten doorheen halen en hop, de koekenpan in. Kort bakken aan beide kanten tot de boterham droog en licht krokant is en klaar.

Oh wat lagiulietta zegt dus: je moet de boterhammen niet laten weken, alleen door de mix halen.
En geen vers brood gebruiken: dat zuigt alle vloeistof op als een spons! Een paar dagen oud, droog brood is perfect voor wentelteefjes. Mjam..
ik doe ze eerst door ei met melk halen en erna strooi ik er kaneel

overheen om ze volgens te bakken hmmm
Veel teveel melk.

Op 1 ei een scheutje melk. Ik doe het zelf altijd op gevoel, zou niet weten hoeveel ml.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Niet laten weken? Ik dacht juist dat ze alles moesten opzuigen!

Staat ook in de recepten die ik vond: 'Laten intrekken totdat alle sneetjes doorweekt zijn.' (Deze is van de Appie)
intrekken is niet opzuigen
Ow, ik heb het probleem al gevonden zie ik: 1 ei +200/250 ml melk is voor 8 sneetjes brood.

Dacht dat het niet uit zou maken, omdat ze gewoon alles zouden opnemen tot ze doorweekt waren.
Nou ja, volgende keer beter!

Hoeveel melk gebruiken jullie dan wel, op 1 ei?
Wentelteefjes wentel ik in het mengsel en niet verzuipen .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Wat echt heeel lekker is: suikerbrood gebruiken! Njom njom njom
Ik gebruik voor één snee brood 1 ei en ongeveer 2 eierdopjes melk.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Kopjekoffie, klinkt als een heerlijk omeletje met brood

Die met suikerbrood ga ik onthouden, klinkt heerlijk!
En na het mengsel beide kanten op een beetje bloem leggen!
quote:Mylene_Valerie schreef op 21 januari 2012 @ 14:23:

Wentelteefjes wentel ik in het mengsel en niet verzuipen .Nooit bij die naam wentelteefjes stil gestaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven