VERDRIET moeder/ dochter

22-01-2012 15:15 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
lieve allemaal,

Ik heb drie kinderen waarvan de jongste 20 jaar en een meisje is..ik ben 53 jaar..woon alleen ,heb wel een hele lieve vriend en heb co-ouderschap met mijn ex..waar ik overigens een normale omgang mee heb.Toen mijn dochter 9 jaar was ben ik gescheiden van haar vader..ik wilde de scheiding..ik heb het gevoel dat mijn dochter me nog altijd kwalijk neemt dat ik weg ben gegaan bij haar vader..Mijn dochter beticht me van liegen en niet eerlijk zijn..tuurlijk ben ik zelf niet perfect maar liegen en niet eerlijk zijn is juist in de opvoeding het belangrijkste wat we de kinderen geleerd hebben..mijn dochter kan zich om de kleinste dingen druk maken die ik doe..krijg vaak dan te horen..nou papa doet het zo en dat is lekkerder.

Ze heeft vaak de bokkepruik op..ook al toen ze een stuk jonger was..naar de Efteling met het gezin? heel leuk maar mijn dochter liep met een gezicht op onweer omdat we niet meteen gingen doen wat zij wilde..de stad in? ze was beledigd als ze iets niet kreeg..en zo heb ik wel tientallen voorbeelden..

Mijn ex en ik hebben haar hele opleiding betaald ze is kapster..maar als ze haar vader of mij thuis knipt moeten wij haar gewoon betalen..ze zegt dan..ik ben toch goedkoper als dat je het bij de salon laat knippen..

Financieel heb ik het niet zo breed..ik kan niet net zoals haar vader drie keer per jaar naar een warm land op vakantie..ik gun het hem overigens van harte..ik kan dus ook geen bedragen aan mijn kinderen lenen als ze met iets omhoog zitten..ze werken overigens wel alle drie.

Ze kunnen wel bij hun vader lenen en niet bij mij en als ik dan een keertje iets voor mezelf koop omdat ik ervoor gespaard heb dan wil mijn dochter weten waar ik dat van doe en zegt ze..hoe kan je dat nou kopen als je niks hebt..

Ik heb een oude verzekering uit laten betalen en dat was nog geen 200 euro wat ik daarvan kreeg ..nou daar heb ik een nieuwe laminaat vloer van gekocht en dat vind ze weer belachelijk..ik heb toch niets om uit te geven?..ze wil overal uitleg over hebben wat ik met mijn geld doe en of hoe ik eraan kom.

Als ze belt en zegt mam in heb een model nodig wil je woensdag komen dan doe ik dat..als ze weg moet en haar auto is stuk wil ze mijn auto mee of moet ik haar brengen..wat ik dan ook doe,dat doe ik overigens bij mijn zoons ook hoor.

Ik ben vorige week jarig geweest dan belt ze niet en ik vierde het op een zaterdag..dan komt ze ook niet..zegt ze ....had je het niet woensdag pas moeten zeggen ..oke daar kan ik nog inkomen maar zeg dan niet tegen mij..ik kom misschien na mijn werk wel en dan vervolgens niets laten horen..Mijn stiefdochter heeft haar gebeld om te vragen of ze nog kwam en die kreeg te horen dat ik niet moet zeuren en dat ik weer lieg en niet eerlijk ben....nou ik kan me dus echt niets herrinneren waarover ik gelogen of niet eerlijk ben geweest..ik weet alleen dat ik kapot van verdriet ben en het even allemaal niet meer zie zitten.

Ik kan nog pagina's vol schrijven maar dit verhaal is eigenlijk al te lang..

ik weet het gewoon even niet meer en moest mijn gevoel van me afschrijven.
Jouw dochter klinkt niet als een leuk meisje maar als een strontverwend nest, sorry.
Jeetje wat verdrietig .

Heb je al deze dingen al eens met haar besproken? Waarom ze dit doet, gevraagd of haar wat dwars zit?
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Wat een rotsituatie!

Je dochter is 20, het wordt tijd dat ze op zichzelf gaat wonen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Jullie lijken in de jaren sinds de scheiding in een vreemd rollenpatroon terechtgekomen te zijn:

Jij bent het kleine kind dat verantwoording af moet leggen en smeekt om liefde; zij is de bestraffende, afkeurende ouder.

Zo lang jij in die onderdanige kinderrol blijft zitten, zal je dochter in die afkeurende, bestraffende ouderrol blijven zitten. Zij vindt dat wel prima, want zo heeft ze ontzettend veel macht over je.

Ik weet niet of je kunt regelen dat jij eens wat gesprekken met een psycholoog hebt, zodat die jou wat inzicht in jullie rollenpatroon kan geven, en jou kan helpen in een andere rol te komen.
Het klinkt niet echt als een leuke dochter. Kan ze niet op haarzelf gaan wonen?
Wat een vervelend verhaal.

Waarom verwijt ze jou dat je liegt? Is er een kwestie geweest, lang geleden, die haar enorm heeft geraakt waardoor ze dat tegen je blijft gebruiken? Zou dat kunnen?

Maar... jij bent toch de volwassene hier? Waarom moet jij je verantwoorden waar jij je eigen geld aan uitgeeft?
Ze krijgt wel een hoop voor elkaar met haar manipulatieve gedrag. Dus waarom stoppen?

Ze is een voorbeeld van de ikke, ikke, ikke maatschappij.

Al kan ik me voorstellen dat je dit wel heel erg vind.
Volgens mij ben je te lief voor haar.. Laat haar d'r eigen boontjes doppen, ze is volwassen. Misschien dat ze dan eindelijk ziet en waardeert wat je allemaal voor haar doet.

En over dat verantwoorden van je uitgaven: gewoon niet op ingaan. Zijn jouw zaken.

Succes!
Je dochter is verwend en denkt de baas over jou te kunnen spelen en meent dat jij verantwoording moet afleggen aan haar bij alles wat je doet.

Het wordt tijd je grenzen aan te geven en 'nee' te zeggen.
quote:himalaya schreef op 22 januari 2012 @ 15:20:

Je dochter is 20, het wordt tijd dat ze op zichzelf gaat wonen.Ook dat.
Dergelijk gedrag komt niet zomaar (tenzij wellicht sprake van een stoornis?). Altijd al zo geweest? Hoe was de situatie vroeger? Je zegt 3 kinderen, heb t over haar vader en over een ex... Zijn alle 3 de kinderen van verschillende mannen? Is er sprake van een stabiele thuissituatie geweest? Je klinkt trouwens ook niet echt als iemand met overwicht.. Je doet alles voor haar en krijgt in jouw ogen stank voor dank. Ja zo schiet t niet op he...
Probeer dit bespreekbaar te maken! Benoem je verdriet en je onbegrip en probeer haar te laten uitleggen waarom ze zich zo gedraagt tegen jou! Succes...
ik heb het allemaal al eens met haar besproken en ze zegt dan..ik vind dat het zo is en daar kan jij niets aan veranderen..ze woont nu bij haar vader omdat ze bij mij 40 euro in de maand kostgeld moest gaan betalen omdat ze nu ook werkt,maar dat wil ze niet..één keer in de twee weken komt ze bij me eten.

Ruim een jaar geleden had ze me een brief geschreven met al haar grieven hierin..hierop heb ik haar een brief geschreven met mijn mening en mijn gevoelens kenbaar gemaakt.Ze wilde eigenlijk het hele kontakt met mij verbreken,maar ze wilde het nog een kans geven.

Ik ben echt heel blij dat jullie je mening hier willen geven.
quote:himalaya schreef op 22 januari 2012 @ 15:20:

Je dochter is 20, het wordt tijd dat ze op zichzelf gaat wonen.

Dat verandert niets aan de situatie, namelijk dat moeder betreurt dat haar dochter zo kil is.

Misschien levert het enigszins verbetering, als ze de ruimte voor zichzelf heeft en het eigen leven op orde moet houden.

Ik vind het sneu om te horen dat dochter van TO zich zo gedraagt. Als dochter zou je toch geen winst willen slaan uit ouders die om je geven.

Ik denk alleen dat er niet veel aan te veranderen is: ze is qua persoonlijkheid al lang wie ze is, als ik het zo uit je verhaal op kan maken.
ze wil dolgraag op haarzelf wonen en ik ook druk op zoek..maar betaalbare woonruimte vinden ik verdraaid moeilijk.
quote:djanca schreef op 22 januari 2012 @ 15:32:

ik heb het allemaal al eens met haar besproken en ze zegt dan..ik vind dat het zo is en daar kan jij niets aan veranderen..ze woont nu bij haar vader omdat ze bij mij 40 euro in de maand kostgeld moest gaan betalen omdat ze nu ook werkt,maar dat wil ze niet..één keer in de twee weken komt ze bij me eten.

Ruim een jaar geleden had ze me een brief geschreven met al haar grieven hierin..hierop heb ik haar een brief geschreven met mijn mening en mijn gevoelens kenbaar gemaakt.Ze wilde eigenlijk het hele kontakt met mij verbreken,maar ze wilde het nog een kans geven.

Ik ben echt heel blij dat jullie je mening hier willen geven.

Nou, dan verbreekt ze het contact maar weer, als het zo is als jij schrijft is het allemaal heel onredelijk.

Heeft ze met meer mensen in haar leven problemen?
quote:djanca schreef op 22 januari 2012 @ 15:33:

ze wil dolgraag op haarzelf wonen en ik ook druk op zoek..maar betaalbare woonruimte vinden ik verdraaid moeilijk.Is dat nu echt zo moeilijk, in dit land een kamer of flatje vinden als je werkt?
Wat een verdrietig verhaal zeg.

Je houd van je dochter dat is wel duidelijk, maar ik heb het gevoel dat jij jezelf schuldig hebt gevoeld toen je je scheiding aan vroeg met je ex man tegenover je kinderen klopt dat ?

Wat heel gebruikelijk is als je gescheiden bent is je kind(eren) extra verwennen in de begin tijd, min of meer om je eigen schuldgevoel af te kopen ( want zij hebben er tenslotte niet om gevraagd om kind uit een gebroken gezin te worden).

Maar er is een tijd gekomen dat dat ook eens over moet zijn en die tijd is nu gekomen!

Je dochter is geen 9 meer.

Ze is een volwassen vrouw die je niet meer met zachte hand hoeft te benaderen, dat doet ze tenslotte bij jouw ook niet toch?

Zoals zij denkt het recht te hebben om te zeggen wat ze denkt of vindt na jouw toe, mag ook jij haar erop wijzen dat ze kinderachtig en verwend gedrag vertoond.

Maar het belangrijkste is toch wel dat je haar laat weten dat ze jouw net zo goed met respect behoord te behandelen als dat jij haar respecteert!

Een warme virtuele knuffel toegewenst!
mijn dochter is altijd wel een zorgen kindje geweest..ze was 2 1/2 toen is ze sexueel misbruikt door een jongen uit de wijk ,haar broer trouwens ook..na de lagere school heeft ze een jaar op speciaal onderwijs gezeten omdat ze een leerachterstand had..

Ik ben ooit eens niet eerlijk tegen haar geweest omdat ik nieuwe schoenen had gekocht en daarbij vertelde dat ik ze van mijn vriend had gekregen maar ik had ze zelf betaald..dit heb ik naderhand tegen haar gezegd..

Ik heb ook gesproken met haar over mijn gevoelens en haar de kans gegeven om ook over haar gevoelens te praten..maar ze blijft bij haar standpunt ..pijn of niet.

Haar broers beginnen nu ook zo van...nou als ze een woningkje heeft en ze wil dat wij iets bij haar doen dan betaald ze ook maar ..die beginnen haar gedrag ook zat te worden.
He bah!

Wat een nare situatie vrouw, en idd je dochter klinkt als een "prinses, die graag met haar vingers knipt".

Mag ik vragen hoe jouw ex partner hier mee omgaat(haar gedrag) richting jouw?

En jouw overige 2 kinderen? hoe denken zij over de situatie en hebben zij herkenningspunten, of staat hun mening gewoon lijnrecht tegenover die van je dochter?

Ik moet wel zeggen dat ik ondertussen wel een halt had geroepen op haar noodkreten als ze een knipmodel/taxi ed nodig heeft.

Sterkte, en wijsheid!

LLB
Als andere mensen zich ook ergeren aan haar gedrag en je al hebt geprobeerd te praten zou ik het zo laten. Ze zal er dan zelf wel achterkomen dat ze met dit soort gedrag alleen maar mensen van zich wegjaagt.
quote:djanca schreef op 22 januari 2012 @ 15:33:

ze wil dolgraag op haarzelf wonen en ik ook druk op zoek..maar betaalbare woonruimte vinden ik verdraaid moeilijk.

waarom ben jij op zoek ?

Je doet echt te veel voor haar en ben teleurgesteld dat je daar geen waardering voor krijgt.

Hou er mee op. Laat haar zelf haar zaakjes regelen
lieve djanca,

Als ik dit allemaal zo lees dan komt er maar een ding bij me na boven laat het los! Je bent veel te lief voor haar ze profiteert van jouw goedheid!

Momenteel woont ze bij haar vader toch? Hoe reageert hij op haar gedrag? of haalt ze het niet in haar hoofd zich zo te gedragen bij haar vader ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven