Geld & Recht alle pijlers

Zakgeld puberzoon

22-01-2012 15:46 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel zakgeld zouden jullie aan je kind van 13 geven. Zag bij het nibud dat dit tussen de 2,50 en 5 euro. Mijn zoon krijgt met kantine geld 6,50. Hier moet hij ook kadootjes voor het gezin van kopen. Kado 's voor verjaardagsfeestjes moet hij de helft van zelf betalen. Ook moet hij de helft van zijn prepaid kaart kopen, dit is 5 euro in 2 à 3 maanden. Vinden jullie dit redelijk, teveel of te weinig. Hoeveel geven jullie je puber? Geven jullie ook al kleedgeld? Zo ja hoeveel dan?
quote:sas_andrea schreef op 22 januari 2012 @ 17:38:

ik vind die 6,50 niet erg veel klinken, echter doet hij er ook niets voor.

Inderdaad, hij hoeft alleen maar zijn kamer op te ruimen, bed verschonen en af en toe tafel dekken en afruimen. Maar dat doet hij niet voor zijn zakgeld. Ik vind deze klusjes normaal voor een kind van deze leeftijd. Verder past hij wel eens op zijn jongere broertje als wij even weg moeten. Gaat dan ook spelletjes met hem spelen, drinken inschenken, brood maken. Hier krijgt hij een kleine vergoeding voor.

Ik merk nu ik dit schrijf dat hij best wel veel geld krijgt.

Zakgeld, cijferlijstgeld, rapportgeld, oppasgeld. Bij elkaar toch wel zo een 44 euro, dat is best veel.
zoon is 13 en krijgt ¤10,00 p.week. Daar hoeft hij alleen verjaardags cadeautjes voor zijn vriendjes van te kopen. Verder betalen wij alles voor hem. Van opa en oma krijgt hij elke maand beltegoed. En kleding kopen we waar nodig is.

In onze omgeving loopt alles met nickelson, diesel en g-star rond en dat gaat mij dan weer te ver....
quote:zilverenwest schreef op 22 januari 2012 @ 18:41:

In onze omgeving loopt alles met nickelson, diesel en g-star rond en dat gaat mij dan weer te ver....Gelukkig taalt mijn zoon daar niet om, hij heeft een klasgenootje die in Nickelson loopt maar mijn zoon vind dat niet zo mooi. Verder loopt hij in een broek van h&m. Dit vind hij overigens prima. En schoenen wil hij van nike. Die koop ik bij aktiesport, je krijgt daar korting als je je inschrijft voor de nieuwsbrief, dus schrijf ik me vaak in en uit. Dat scheelt toch weer.
Ik kreeg op die leeftijd 10 euro per maand, en 50 euro kleedgeld waar ik alles van moest kopen (ondergoed, sportkleding, normale kleding, behalve 1 paar winterschoenen en 1 paar zomerschoenen, en een winterjas waar ik wel 2 jaar -mits mogelijk- mee moest doen).

Ik kreeg mijn zakgeld ook alleen als ik een kasboek bij hield, vanaf mijn 14de ben ik hier mee gestopt, ik hield het niet goed bij het klopte vaak niet dus toen kreeg ik het niet meer. Alleen als het op 50ct kopte... Mijn broertjes waren daar veel beter in, ik ben nog steeds echt waardeloos wat betreft administratie...

Mijn ouders vonden dat het niet te bedoeling was om eten te kopen van het geld, kantinegeld vonden zij onzin, ik kreeg gewoon brood en een tussendoortje mee. Voor de rest moet ik er alle verjaardag kado's van kopen, en uitjes (al kreeg ik dan bv voor de bios, wel 2 euro om iets van popcorn te kopen, maarja ik ga nooit vaker dan 6 keer per jaar naar de bios). Met klusjes thuis doen waar je extra geld mee kon verdienen, werd pas ingevoerd toen ik 17 jaar (toen ging ik studeren) was dus toen mijn broertjes 12/13 waren met als gevolg dat zij alle klusjes deden...

Qua beltegoed dat werd om de 3 maanden opgeladen met 10 euro de rest moest ik zelf bij leggen.

Ik heb wel altijd minstens een baantje gehad ernaast, in een winkel/supermarkt, folderen e.d.

Owh, ik ben nu 19. En toen kreeg ik al het minst van al mijn klasgenootjes.
Nu ik de rest les, valt mij op dat iedereen echt veel meer geeft/krijgt!

Waar heeft geeft kind van 13 nou bijna 25-30 euro per maand aan uit? ik vind het echt veel, vooral zonder tegen prestatie!

Wel denk ik dat het meer lijkt als je alles in een keer krijgt, en dan ook beter overzicht hebt.
Mijn kinderen (12 en 14) krijgen allebei 5 euro per week zakgeld. Hiervan kopen ze cadeautjes voor het gezin en vrienden, eten op school (hoeft tenslotte niet, ze nemen ook eten en drinken mee) en dergelijke. Daarnaast krijgen ze 35 euro kleedgeld per maand (ook NIBUDnorm) waarvan ze geen (noodzakelijke) schoenen, winterjas en sportkleren voor hoeven kopen. Per maand krijgen ze dan nog 5 euro beltegoed.

Ze redden zich er prima mee. Als ze meer willen, gaan ze idd maar folderen ofzo.
Later is nu
Ik kreeg op mijn 13e 40 gulden zakgeld en 80 gulden kleedgeld in de maand. Hiervoor hoefde ik geen sokken en ondergoed te kopen. De rest moest ik zelf betalen. Wilde ik uitgaan, dan had ik minder kleedgeld te besteden.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik kreeg geen beltegoed, op mijn 15e was er pas een "draagbare" telefoon, die niet voor kinderen was bestemd.

“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:mamaleintje schreef op 22 januari 2012 @ 17:06:

[...]

De kinderen mogen in de pauzes niet van het schoolplein af.

Ook zijn energiedrankjes verboden.

Hier halen pubers massaal rond 8 uur repen, saucijzenbroodjes/kaascroissants en energiedrankjes bij de supermarkt voor ze naar school gaan.

Als puber gooide ik mijn brood van thuis ook echt niet weg, maar ik had 't vaak al op voor 10 uur (na 'n uur fietsen gaan er wel weer 4 boterhammen in) en dan haalde ik tussen de middag nog wat lekkers of soms nog even snacken voor ik de lange lange terugtocht weer aanving. Overigens kreeg ik op de middelbare school nog wat extra geld voor drinken e.d. op school, dat hoefde niet van mijn zakgeld. Was ongetwijfeld niet de bedoeling dat ik er ook snacks van kocht, maar daarover hield ik wijselijk mijn mond thuis.
quote:evelynv schreef op 22 januari 2012 @ 19:47:

Nu ik de rest les, valt mij op dat iedereen echt veel meer geeft/krijgt!

Waar heeft geeft kind van 13 nou bijna 25-30 euro per maand aan uit? ik vind het echt veel, vooral zonder tegen prestatie!

Wel denk ik dat het meer lijkt als je alles in een keer krijgt, en dan ook beter overzicht hebt.Als ze er ook nog hun beltegoed van moeten betalen dan redden ze het niet voor zo weinig. Het is 'n puber die voor school lang van huis is en dus ook wat extra's moet kunnen drinken of eten, náást de boterhammen van thuis. En dan nog kadootjes of 'n keer 'n dvd/cd. Sparen voor 'n mp3 e.d. dat kan al niet van zo'n karig rantsoen.
13 jaar: 10,00 euro per week en eens per kwartaal de kinderbijslag als kleedgeld. Moest dat wel aan kleding besteden. En af en toe wat extra's zoals "dat ene leuke paar schoenen" oid.
Mijn kinderen zijn 13 en krijgen per maand 11 euro zakgeld, 35 euro kleedgeld, 10 euro prepaid beltegoed. Voor verjaardagskadootjes 5 euro, is het duurder dan moeten ze dat zelf bij leggen. 2x per jaar is hier kermis dan krijgen van ons 10 euro per dag, drie dagen lang. Maar dan krijgen ze ook van de opa's en oma's geld. Dat gaat meestal niet allemaal op en gaat in de spaarpot. De een spaart voor een dure fotocamera, de ander weet het nog niet.

Voor uitjes staat een vast bedrag van een tientje voor de bios en vijf euro voor zwemmen in het overdekte bad in de winter, de rest zelf bijleggen. Ze krijgen een zwemabonnement voor het openluchtzwembad in de zomer.

Eigenlijk best wel veel..

Ze ruimen zelf hun kamer op (puberstijl), dekken de tafel elke dag en ruimen hem weer af. En ze hebben om de week kattenbakdienst
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
quote:elninjoo schreef op 22 januari 2012 @ 22:35:

[...]

Als ze er ook nog hun beltegoed van moeten betalen dan redden ze het niet voor zo weinig. Het is 'n puber die voor school lang van huis is en dus ook wat extra's moet kunnen drinken of eten, náást de boterhammen van thuis.Ouders kunnen toch ook een tussendoortje mee geven? En dan nog kadootjes of 'n keer 'n dvd/cd. Sparen voor 'n mp3 e.d. dat kan al niet van zo'n karig rantsoen.

Ik denk dat het erg aan de manier van opvoeden van de ouders ligt. Vanaf dat 11 was mocht ik bij de buren oppassen, zodra ik 13 werd had ik 1 folderwijk (2 tijdens vakantieperiode), en toen ik 14 was werkte ik in een winkel, zo kon ik sparen voor 'luxe artikelen' en extra beltegoed o.i.d.

En ik kreeg als ik echt ergens voor spaarde (zoals ipod) heus wel een extra tientje van Oma, of kleine bijdrage van ouders.

En wat mij ook zo verbaasd is het het telefoon gebruik onder jonge pubers... Wie bellen/ sms'en ze dan? Is het echt nodig?

Ik gebruikte denk ik ± 5 euro per maand, en alleen om mijn ouders te bellen/sms om te laten weten waar ik was, dat ik later was o.i.d. en vriendinnen waar ik mee samen fietste dat ik bv niet mee fietste.

Ik moet zeggen dat ik toen - en nu nog steeds- veel makkelijker mail(/fb), en erg veel belminuten overheb op...

Mss maakt het uit dat ik toen al mijn eigen laptop op mijn kamer had.
Mijn 12 jarige kan ( zak) geld verdienen met klusjes.

Gister heeft hij de tuin opgeruimd/ geveegd, klein afwaje gedaan, keuken met een doekje overheen geflodderd ( was wel netjes) en kreeg 3 Euro.
Mijn oudste dochter is 13 jaar en krijgt 5,- euro per week. Zoon van 10 2,- per week. Ik maak dat automatisch over op hun rekening. Dat voorkomt in ieder geval dat ze er onverwachte onzin van kopen hoewel ze zelf mogen beslissen waar ze het aan uit geven. In de praktijd komt het erop neer dat mijn dochter (die een pinpas heeft) af en toe met haar vriendinnen de stad in gaat en het uitgeeft aan make-up en leuke hebbedingetjes. Zoon geeft het eigenlijk pas uit als hij ergens voor gespaard heeft (laatst een playstation 3, jaren voor gespaard). Verder betaal ik het telefoonabbonement voor mijn dochter. Gaat zo over het tegoed heen moet ze het zelf betalen. Kleding ed betaal ik. De oudste moet verjaardagscadeutjes en sinterklaascadeautjes voor ons gezin zelf betalen. Voor vriendinnen betaal ik het.
Hier 12 jarige zoon (middelbaar onderwijs) maar 2,50 euro per week. 14 jarige dochter 17,50 euro per maand en 17 en 17 jarige zoon 20 euro per maand. Geen vetpot dat weet ik . Maar zelf geen ik ook niet zomaar geld aan mezelf uit. In princiepe is het allemaal voor luxe.

Eten/ drinken nemen ze van huis mee dus op school hoeft niets gekocht te worden.Zelfs bij een lange schooldag hoeft er niets gekocht te worden. Geloof ook niet dat cola en een broodje frikandel iets aan de gezondheid toevoegd. Bioscoopje, stappen , allemaal prima maar dan moet je er zelf voor werken.

Telefoon idem dito. En geloof maar dat ze spaarzaam met hun geld omgaan als ze er zelf voor moeten werken.

Kleine klusjes thuis worden overigens hier niet uitbetaald. Het is nameijk in mijn beleving vrij logisch dat als je samen er een troep van maakt je ook gezamenlijk af en toe doe handjes laat wapperen.

Mijn kinderen zijn tevreden, werken voor hun eigen luxe, zijn zuiing op hun spulletjes want ze hebben er tenslotte hard voor gewerkt, vreten zich niet te barsten aan allerlei rotzooi en zijn creatief met het creeren van hele leuke cadeautjes.
mijn 10 jarge krijgt 2,50 per week, mijn bijna 12 jarige 5 euro per week en dochter van 14 krijgt 7,50 per week + 5 euro per week voor op school. Ze heeft eigenlijk iets meer zakgeld maar betaald zelf een deel van haar internet op haar mobiel, dus teruggerekend is het 7,50 per week.. Ze heeft intussen een bijbaantje .

Van haar zakgeld spaart ze voor kado etc.
o en haar telefoonabbo betalen wij (7,50 per maand ) maar internet op haar mobiel betaald ze dus zelf aan mee (de helft)..

Verder neemt ze brood en drinken mee naar school en koopt op school een soepje, thee, warme chocomelk etc.. en op marktdagen haalt ze koekkruimels .. Bij haar op school geen vette hap verkrijgbaar (en eet ze overigens normaal ook al niet)..

Waar wij wonen is ene mobiel wel zo praktisch. Ze fietst een uur naar school en als er eens iets is, is het wel zo handig als ze kan bellen.. Wij wonen in een buitengebied..
kleedgeld is hier nog niet, maar we zitten te denken aan 50 euro per maand maximaal (schoenen, jas en ondergoed kopen wij).. Maar ze vraagt er nog niet om en zeurt niet vaak om extra kleding..

Wij hebben hier een rooster voor klusjes(tafel dekken, vaatwasser inruimen, beesten verzorgen), kamers ruimen ze hier 1 x per week zelf op. Klusjes doen ze hier omdat ik het ze vraag, klaar.. ga daar niets voor geven.. we zijn met 5-en dus iedereen draagt zijn steentje bij. Mijn gezondheid is slecht dus vraag ik wel eens aan 1 van de kinderen om mij te helpen,wat ze (meestal) zonder mopperen doen..

In mijn beleving vind ik het onzin om je kind te betalen voor klusjes..
Mijn 14 jarige krijgt 10 euro per week, folder er zelf nog bij. Hebben een prepaid waar ze gratis naar vrienden mee kunnen bellen, en 1000 smsjes per maand, dat kost 10 euro per 3 maanden.

Mijn 16 jarige zoon krijgt ook 10 euro per maand wat automatisch naar zijn spaarrekening geboekt. Verdiend zelf genoeg bij met vakkenvullen om prima van te leven.
quote:poldervrouw schreef op 23 januari 2012 @ 09:49:

Wij hebben hier een rooster voor klusjes(tafel dekken, vaatwasser inruimen, beesten verzorgen), kamers ruimen ze hier 1 x per week zelf op. Klusjes doen ze hier omdat ik het ze vraag, klaar.. ga daar niets voor geven.. we zijn met 5-en dus iedereen draagt zijn steentje bij. Mijn gezondheid is slecht dus vraag ik wel eens aan 1 van de kinderen om mij te helpen,wat ze (meestal) zonder mopperen doen..

In mijn beleving vind ik het onzin om je kind te betalen voor klusjes..Idd hier ook , ben gestopt met zakgeld uit te geven , gooide het geld weg aan prullen en wij konden nog opdraaien voor alles , heb toen een gesprek gehad en beslist dat ik alle kosten draag en als er over is op einde van de maand krijggen ze iets op hun rekening , wij zijn met 6 hier .
De meningen zijn verdeeld maar ik heb mijn keus gemaakt. Ik ga mijn zoon geen zakgeld verhoging geven. Gisteren hadden we het nog over geld en hij kom mij vertellen dat hij al meer dan 70 euro had gespaard en dat terwijl hij ook nog tijdschriften enzo heeft gekocht. En hij heeft ook nog kadobonnen liggen. Ik ben trots op hem dat hij zo goed kan sparen. Daar kan ik een voorbeeld aan nemen. Wel hebben we besloten dat hij een kas kekke bij gaat houden. Kleedgeld ga ik alvast voor hem opzij leggen en tegen de tijd dat hij iets nodig heeft kan hij zelf gaan shoppen
Mijn broertje en ik kregen op die leeftijd 25 euro per maand en moesten daar ook alles van doen. Wij hadden op die leeftijd alleen wel al allebei een bijbaantje. Naast die 25 euro kregen wij 1 keer per 3 maanden 150 euro kleedgeld.
Toen ik naar de middelbare school ging kreeg ik iets van (omgerekend) 5 euro per week. Kleren deed ik nog samen met mijn moeder, maar als ik met vriendinnen wilde kreeg ik ook wel wat (alleen niet structureel). Tegenwoordig geen idee wat normaal is.
Ik kreeg 12 euro per maand kleedgeld, tot ik klaar was met de middelbare school, en 35 euro kleedgeld. Wat wel erg weinig bleek dus later is dat bedrag omhoog gegaan naar 50 euro.

Waar ik nu nog steeds een beetje boos om kan worden is dat ik geen zakgeld meer kreeg op het moment dat ik een baantje had, iedere zaterdag van half 7 tot 5 in een fabriek werken, en mijn zusje die nooit een baantje had nog steeds haar zakgeld kreeg! Het voelde voor mij zo onrechtvaardig...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven