Geld & Recht alle pijlers

Zakgeld puberzoon

22-01-2012 15:46 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel zakgeld zouden jullie aan je kind van 13 geven. Zag bij het nibud dat dit tussen de 2,50 en 5 euro. Mijn zoon krijgt met kantine geld 6,50. Hier moet hij ook kadootjes voor het gezin van kopen. Kado 's voor verjaardagsfeestjes moet hij de helft van zelf betalen. Ook moet hij de helft van zijn prepaid kaart kopen, dit is 5 euro in 2 à 3 maanden. Vinden jullie dit redelijk, teveel of te weinig. Hoeveel geven jullie je puber? Geven jullie ook al kleedgeld? Zo ja hoeveel dan?
Weinig! Ik kreeg 30 jaar geleden 10 gulden toen ik naar 't middelbaar ging, dat kun je nu wel omrekenen naar 10 euro als je ziet wat je er toen en nu van kan doen. En uiteraard bestond er toen nog geen mobiel, dus die uitgave had ik nog niet. Moest wel zelf sparen voor kadootjes e.d.
Per week/ per maand?

Lijkt mij dat als je de Nibud-norm aanhoudt dat je redelijk goed zit, toch? Je geeft iets meer, maar daar moet hij ook meer van doen. Logisch.
Ff denken, ik kreeg 9 gulden per week toen ik 13 was en toen ik 14 was 75 gulden kleedgeld per maand geloof ik. Had vaak hypotheken lopen bij mijn ouders :D
Als hij naar de film gaat of gaat zwemmen, wie betaalt dat dan?

Een buskaartje, wie betaalt dat?

6,50 is - laten we eerlijk zijn - drie keer niks als je er ook nog van sparen moet. Kan hij aan meer geld komen ; klusjes, bijbaantje?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nee, 6,50 per week is idd niks tegenwoordig, aan de andere kant, waar heeft een kind van 13 allemaal geld voor nodig? Ik kocht er nog onzin voor mezelf voor en verder betaalden mijn ouders alles wat ik nodig had.
Per week, hij neemt brood mee naar school(wat hij ermee doet weet ik natuurlijk niet)ze mogen alleen in de grote pauze naar de kantine. Prijzen zijn niet duur, broodje worst of ei 1 euro. Fris drinken 30 cent.
Onze zoon krijgt nu 5 euro zakgeld per week. Hij is ook 13 en heeft een bijbaantje; hij foldert. Hij betaalt zijn eigen pre-paid telefoon en betaalt cadeautjes voor de helft mee. Hij redt zich prima moet ik zeggen. Verder krijgt hij vanaf zijn 14e kleedgeld, 75 euro per maand. Hiervoor hoeft hij geen schoenen en jassen te betalen, verder wel alles.
quote:blauwbloempje schreef op 22 januari 2012 @ 15:59:

Nee, 6,50 per week is idd niks tegenwoordig, aan de andere kant, waar heeft een kind van 13 allemaal geld voor nodig? Ik kocht er nog onzin voor mezelf voor en verder betaalden mijn ouders alles wat ik nodig had.

Als je 13 bent dan ga je weleens naar de stad, of naar het zwembad, of naar de film. De film kost al 7,50, volgens mij.

Hoe duur is een cola'tje? Of een Happy Meal?

Daar moet hij dus al minimaal 2 weken voor sparen. Moet hij niet ook nog een verjaardag hebben..... Hoeveel geven die koters elkaar eigenlijk? Hoeveel geld zou hij - kunnen - besteden aan een kado voor zijn vader/ moeder?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
genoeg om een lekker broodje in de kantine van te halen, te weinig om drank en sigaretten van te kopen...dus lijkt mij een mooi bedrag en tja als het NIBUD het zegt....:)
I always tell the truth, even when I lie
Blijfgewoonbianca, wat in het topic staat moet hij betalen de rest betalen wij. Voor zijn cijferlijst krijgt hij een paar euro (6x per jaar) voor zijn rapport ook nog wat geld.
Verjaardag vriendje 10 euro dus daarvan de helft. Voor ouders en broertje een kleinigheidje, douchegel, armbandje, autootje. Dus iets van 4 euro ofzo.
Onze dochter van 12 krijgt 3.50 en redt zich daar prima mee. Ze koopt zelf kadootjes voor haar vriendinnen, iets in de pauze en gaat ook weleens naar de bioscoop of het zwembad. Voor de laatste twee krijgt ze vaak van ons 5 of 10 euro, maar dit doet ze dan ook niet elke week. Ze krijgt 5 euro beltegoed per maand van ons. Het gebeurt heel vaak dat we haar zakgeld vergeten en ze er zelf ook niet naar vraagt. Blijkbaar hebben wij een kind wat niet veel geld nodig heeft.
Ik vind dit soort dingen echt afhankelijk van wat hij er van moet betalen. Ik kreeg 'vroeger' 50¤ kleedgeld (vanaf 13 geloof ik) daar moest ik alles van kopen. Ook schoenen en jas. Dingen voor hobby (zoals dansschoenen) kreeg ik van mijn ouders.

Daarnaast kreeg ik vanaf die leeftijd 25¤ per maand zakgeld. Dit kon ik aanvullen door thuis klusjes te doen.

Hier moest ik alle ''extra's'' van betalen. Telefoon, uitjes, cadeautjes, etc. En als dit niet lukte dan sprongen mijn ouders bij. Mijn ouders hadden niet veel geld, moesten zelf ook zuinig doen, dus ik ook.

Ik zat niet op school, dus lunchen op school e.d. hoefde ik daar niet van te betalen.

Ik denk dat 6,50¤ netjes is. Misschien zou je na verloop van tijd over kunnen stappen op maandelijks 25¤/30¤? Als ik naar mezelf kijk dan 'verdwijnen' kleine bedragen altijd makkelijker dan grotere bedragen. Met een groter bedrag vind ik het ook makkelijker om te plannen (geld voor cadeautjes, lunch, etc. apart leggen vind ik makkelijker dan er voor sparen).
Misschien is per maand zakgeld krijgen inderdaad wel slim, lijkt het meteen iets meer.
quote:mamaleintje schreef op 22 januari 2012 @ 16:27:

Misschien is per maand zakgeld krijgen inderdaad wel slim, lijkt het meteen iets meer.

Ja dat vond ik wel altijd.

En zoals ik al zei, het is dan makkelijker om bewust te kiezen wat je met je geld gaat doen.
Ik vind t erg weinig.

Mijn kinderen zijn al lang volwassen.

Maar kregen vroeger, al zo'n 10 a 15 gulden per week op die leeftijd.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Vind het ook een heel redelijk bedrag. Ik vind dat sommige mensen hier wel veel geld kregen, maar dat wil niet zeggen dat het nodig is. Ik kreeg toen ik 13 was 3 gulden per week. Moest cadeautjes voor familie en vrienden kopen, maar waren toen in de trand van 5 gulden pp. Ik ging wel eens zwemmen ofzo, maar woonde ook wel in klein stadje, dus bioscoop was al geen optie. Toen ik ouder werd kreeg ik 35E kleedgeld pm voor alles (dat bleek wel krap, en is later ook opgewaardeerd tot 40E), en ja, ik had een folderwijk op mn 13e, dus daar kon ik extra uitstapjes van betalen. I.p. denk ik dat meer zakgeld niet nodig is, zolang je als ouders betaald wat nodig is, en hij de rest mag besteden aan broodjes in de kantine e.d. Het is uiteindelijk dan zijn keus of hij misschien toch niet zn brood wil opeten het het geld voor de bios bewaren.
Wij zijn ook begonnen met wekelijks zakgeld geven, toen dat goed ging zijn we overgegaan naar maandelijks zakgeld. Het bedrag wordt dan ineens een stuk groter en ze leren daar dan ook mee omgaan. Later zullen ze hun salaris waarschijnlijk ook per maand uitgekeerd krijgen, dus ik denk dat het goed is om ze daar dan alvast een stukje verantwoording over te geven.

Zo hebben we het wat later ook met kleedgeld gedaan. Eerst een relatief laag bedrag per maand waar alleen bovenkleding van gekocht hoefde te worden. Sokken, ondergoed, schoenen en een zomer- en winterjas deden we dan zelf nog. We hadden eerst geprobeerd om het bedrag hoger te zetten zodat ze dat allemaal zelf konden regelen, maar in de praktijk liepen ze dan met de prachtigste t-shirtjes rond terwijl ze onderbroeken en sokken droegen met ventilatiegaten zo groot als half Amsterdam . Dat werkte dus niet, vandaar dat we eerst een stapje terug gedaan hebben en dat later weer uitgebreid hebben.
[quote]giraf007 schreef op 22 januari 2012 @ 16:04:

genoeg om een lekker broodje in de kantine van te halen, [quote]

Nee, dat halen ze goedkoper bij de ah aan de overkant, massaal met zijn honderden gelijk in de pauze.
Ik vind het een prima bedrag, en mochten ze wat extra's willen, dan nemen ze maar een baantje bij voor de zondagskrant bezorgen of reclamefolders.
quote:wittegeit schreef op 22 januari 2012 @ 16:41:

Zo hebben we het wat later ook met kleedgeld gedaan. Eerst een relatief laag bedrag per maand waar alleen bovenkleding van gekocht hoefde te worden. Sokken, ondergoed, schoenen en een zomer- en winterjas deden we dan zelf nog. We hadden eerst geprobeerd om het bedrag hoger te zetten zodat ze dat allemaal zelf konden regelen, maar in de praktijk liepen ze dan met de prachtigste t-shirtjes rond terwijl ze onderbroeken en sokken droegen met ventilatiegaten zo groot als half Amsterdam . Dat werkte dus niet, vandaar dat we eerst een stapje terug gedaan

hebben en dat later weer uitgebreid hebben.Goed idee, ik denk dat ik begin met tshirts en truien. Als het aan mijn zoon ligt koopt hij alleen maar Adidas. Deze vlieger gaat nu dan niet meer op. Of 1 dure en een aantal goedkopere
quote:redband schreef op 22 januari 2012 @ 16:59:

[quote]giraf007 schreef op 22 januari 2012 @ 16:04:

genoeg om een lekker broodje in de kantine van te halen, [quote]

Nee, dat halen ze goedkoper bij de ah aan de overkant, massaal met zijn honderden gelijk in de pauze.

De kinderen mogen in de pauzes niet van het schoolplein af.

Ook zijn energiedrankjes verboden.
bestond het nibud vroeger ook al :') ik kreeg tot mijn 16e 5 euro per week en moest er alles van kopen. (cadeautjes, uitjes enz.)

Behalve kleding daar kreeg ik 150 per 3 maanden voor.

Jouw bedrag vind ik wel redelijk voor een 13 jarige
ik kreeg nooit zomaar zakgeld. mijn vader had een eigen zaak en daar kon ik dan klusjes doen/schoonmaken. dit kwam neer voor mij vanaf mn 10 tot 12e 10 gulden per week, 13e tot 15e 25 gulden per week. toen ruzie gehad en bij kruidvat bijbaantje genomen. van het geld wat ik verdiende moest ik alles kopen, behalve ondergoed, schoenen en broeken. (dus tijdens bijbaantje)

ik vind die 6,50 niet erg veel klinken, echter doet hij er ook niets voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven