Raar drinkertje

21-01-2012 13:48 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jullie advies nodig.

Ik begrijp niks van het drinkgedrag van mijn dochter. Ik zal even proberen beknopt wat informatie te geven.

Lunetje is nu bijna 5,5 maand. Is altijd een wat lastig drinkertje geweest. Gaf bijna geen hongersignalen, wat voeden op verzoek erg lastig maakte. Uiteindelijk gestopt met het live voeden van borstvoeding, als ze dronk nam ze twee slokken en i.c.m een verkeerde drinktechniek werkte dit echt niet.

Overgaan op de fles ging beter qua cc's en ben wel een beetje een schema aan gaan houden.

Na twee weken werd ze al niet meer wakker voor een nachtvoeding en zat ze op 6 voedingen per dag. (100 cc per keer)

Met moeite ging dit op.

Met drie maanden ging ze (vanzelf) naar 5 voedingen.

Dit ging eigenlijk heel goed. Ze dronk ongeveer 140 per keer. Niet heel veel, maar prima.

Wat er nu aan de hand is:

De laatste paar weken wil ze overdag bijna niet drinken. 's Avonds rond 23 uur maak ik haar wakker voor een late voeding. Meestal drinkt ze dan 150 cc. Ze wordt 's ochtends rond 08.00 uur wakker uit zichzelf. Is dan totaal niet hongerig. Als ik haar drinken aanbied, drinkt ze gemiddeld 60 cc.

Een paar uur later zou je zeggen dat ze reuze honger moet hebben, maar nee dan drinkt ze gemiddeld weer 60 cc. Dit gaat de hele dag zo door.

Korter op elkaar kleine beetjes geven werkt helemaal averechts, zwaait dan druk met armpjes en wil het echt écht niet.

Zo tussen 18.00-20.00 uur wordt ze heel onrustig en krijgt ze opeens reuze honger. Ik ben dan constant bezig om voeding voor haar op te warmen en te geven. Ze klokt het naar binnen en wil steeds meer meer meer. Tussendoor overstuur en huilen omdat ze zo'n trek heeft. Als ze dan eindelijk verzadigd is (drinkt dan wel eens achter elkaar met tussenpozen van het flesje maken 300 cc) gaat ze naar bed voor de nacht. Later op de avond maak ik haar dan wakker en drinkt ze nog 150 cc weg. (het komt ook, voor dat ze uit zichtzelf wakker wordt)

Ze drinkt zo'n 600 cc per dag met dit ritme, maar soms redt ze dit niet eens.

Overdag drinkt ze ook heel onrustig, constant wegdraaien met haar hoofdje en tong naar buiten. Waarschijnlijk komt dit onrustige doordat ze geen trek heeft?

En als ze dan haar inhaalslag maakt drinkt ze in het begin ook zeer onrustig, maar dit komt dan misschien weer omdat ze zo'n honger heeft?

Wat moet ik hiermee? Ik wil niet perse haar ritme veranderen, maar het lijkt me zo raar. En ik merk dat ze er zelf ook last van heeft, als ze aan het eind van de dag zo onrustig is en zo'n honger heeft. In een paar uur zoveel eten lijkt me niet goed. Ik eet zelf toch ook niet om 20.00 uur mijn ontbijt, lunch én avondeten?

Lunetje krijgt 4 keer afgekolfde borstvoeding en 1 keer kunstvoeding.

Ze heeft geen spruw, groeit goed, heeft voldoende plasluiers, is vrolijk en alert. Ze weegt nu 6300 gram.

Oeps. Dat beknopte is me niet zo gelukt, mijn excuses.

Ben nooit echt kort van stof geweest.

Ze ligt nu trouwens lekker te spelen en heeft sinds 22.30 uur gisteravond 50 cc gedronken.

Hoe kan dit?! En herkent iemand dit?

Gisteravond kwam de inhaalslag trouwens nauwelijks (wat me erg verbaasde) en kwam uiteindelijk krap aan de 500 cc.

Ik wacht nu totdat ze echt honger heeft, even een andere strategie proberen (normaal had ik allang weer een flesje gemaakt). Maar betwijfel ook of dit goed is. Ben bang dat ze te weinig vocht binnenkrijgt over een lange periode.

Op het c.b zeggen ze dat ik haar 's avonds max 200 cc moet geven en de avondfles moet vervallen zodat ze haar ritme waarschijnlijk zelf verschuift en gelijkmatiger gaat drinken. Mijn mond viel open van verbazing. Lekker een nacht zitten met een baby die overstuur is omdat ze zo'n honger heeft.

Jullie begrijpen dat ik dit advies niet zo serieus neem.

Over een paar weken wil ik voorzichtig starten met bijvoeding. Dan is ze 6 maanden. Maar wat is dan handig? Straks wil ze hierdoor nog minder melk. Wat kan ik dan het beste doen?

Wie kan mij voorzien van wat advies?
@Es1450: Zo was mijn dochtertje ook, ze groeide te weinig op de melk.

Heel vroeg aan vaste voeding (4 maanden) begonnen op aanraden van c.b en kinderarts, toen ze ook nog eens minder ging drinken.

De vaste voeding at ze wel gelijk vanaf het begin goed

Geen vieze gezichten uitspuigen ed. de eerste boterham at ze helemaal op !!

Lunaster: Die 2 weken maken niet uit want ik ben ook met 4 maanden begonnen met fruit, met 5 maanden groenten

6 maanden brood en met 8 maanden at ze met de pot mee (iets geprakter dat wel en zonder eigeel en uien/koolsoorten)
Luna, is je dochtertje op tijd geboren?
Lunaster ik ben ook 2 weken eerder begonnen. Wel rapley dus mijn redenatie was dat als ze er niet aan toe zou zijn ze het niet zou eten. In het begin is het ook vooral ontdekken maar wie weet is jouw dochter er echt aan toe.I
Mijn dochtertje dronk ook liever 's avonds/'s nachts dan overdag. Waardoor wij 1,5 jaar lang gebroken nachten hebben gehad. Er was echt niets aan te doen.

Het totaal dat ze op een dag haalde, was nooit veel, waardoor ze altijd een ondergemiddeld gewicht had.

Inmiddels is ze twee jaar en eet ze nog steeds heel weinig. Maar gelukkig niet meer 's nachts. Hoewel ze een dunne spriet is, is ze wel altijd actief, vrolijk, en ontwikkelt ze zich verder prima.
quote:Surface2 schreef op 22 januari 2012 @ 15:49:

Luna, is je dochtertje op tijd geboren?9 dagen over datum.
Haar gewichtslijntje is trouwens prima. Langzaam, maar gestaag. Tis een klein bolletje hoor. Totaal niet mager en heeft geen ondergewicht.
quote:Java schreef op 22 januari 2012 @ 15:59:

Mijn dochtertje dronk ook liever 's avonds/'s nachts dan overdag. Waardoor wij 1,5 jaar lang gebroken nachten hebben gehad. Er was echt niets aan te doen.

Het totaal dat ze op een dag haalde, was nooit veel, waardoor ze altijd een ondergemiddeld gewicht had.

Inmiddels is ze twee jaar en eet ze nog steeds heel weinig. Maar gelukkig niet meer 's nachts. Hoewel ze een dunne spriet is, is ze wel altijd actief, vrolijk, en ontwikkelt ze zich verder prima.

Bedankt voor je reactie.

Misschien moet ik het gewoon maar accepteren en nog even aanzien. Hopen dat het een faaaase is.
Ik heb destijds een telefonisch consult gehad van Stefan Kleintjes (ik geloof voor 25 euro) en heb er veel aan gehad. Kon hem de vragen per mail sturen en daarna belde hij me thuis op voor een gesprek van 45 min.

Ik ben bij dochter begonnen met bijvoeden A La Rapley met 5 maanden en 2 weken. Die zes maanden grens heeft idd te maken met de rijping van de darmpjes en de eventueel daarop volgende krampjes bij het starten van vast voedsel. Als jouw meisje zo gevoelig is geweest voor krampjes zou ik voorzichtig beginnen.

In het boek: van borst tot boterham staat een allergie vriendelijk voedingsschema wat ik heel zinvol vond destijds.

Hier was dochter aan de onderste grens in de groei curve tot 6 maanden (heb uiteindelijk 11 maand BV gegeven) en kreeg uitsluitend BV op verzoek (ik kon dus niet zien hoeveel ze kreeg) Na het starten van bijvoeden schoot ze omhoog in de curve en nu is het een flinke peuter

Wij zijn toen dochter 6 maand was een lang weekend naar Barcelona geweest en toen heeft ze 4 dagen volledig BV uit de vriezer gehad en dronk ze max 600cc per dag (naast de bijvoeding)

Succes ermee!
Top, dit geeft de burger moed!

Max 600 cc melk en bijvoeding is dus helemaal niet zo schrikbarend weinig?
LunaSter, misschien heb je gewoon wel heel voedzame melk . Dat schijnt ook per persoon te wisselen.
Ik dacht dat het meisje van Wen ook niet zo'n grote drinker was....
Hier ook af en toe een slechte drinker.. Soms een hele week weinig en dan 1/2 dagen inhalen. Ze is bijna 5 maanden dus kan amper wachten om bij te voeden want ze eet het liefste haar melk van een lepeltje.
Reglisse dat zou zomaar kunnen. Zou wel leuk zijn! Alleen jammer dat ik niet weet of het echt zo is.

Melk van een lepeltje..dat schiet ook niet op.

We zitten al op 70 cc vandaag.
@Luna: nee melk met een lepeltje is een verschrikkelijk klusje maar een jengeld kind van de honger is erger, ze heeft er echt lol in ook ( helaas nu al) nog 5 weken.. Haha kijk er erg naar uit
In ieder geval bedankt voor alle adviezen en het meedenken! Toch fijn als er even meegekeken wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven