Werk & Studie alle pijlers

moreel dilemma

23-01-2012 18:08 19 berichten
Ik ben net op sollicitatie geweest en dat ging erg goed.

Bij mijn huidige functie heb ik opzich geen opzegtermijn omdat ik uitzendkracht ben...

Ze hebben mij op het gesprek ook gevraagd of ik evt. volgende week al zou kunnen beginnen. Nu kunnen ze mij dit uiterlijk vrijdag laten weten.

Wat zou inhouden dat ik dus mogelijk pas op mijn laatste werkdag zou kunnen aangeven dat ik wegga.

Ik heb nog niets van m'n sollicitatie verteld, omdat ik m'n ruiten niet wil ingooien.

Zonder al te veel in details te willen treden, bij het bedrijf waar ik nu werk krijg ik over sommige zaken ook weinig duidelijkheid. Zaken die wel heel erg van belang zijn trouwens... Dat is ook 1 van de redenen dat ik weg wil.

Ga ik het nu dus al van te voren vertellen, met als risico dat ik dus niet word aangenomen, alleen om mijn moreel geweten te sussen. Of zal ik daar gewoon schijt aan hebben en het voor mezelf houden tot ik meer weet?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon voor jezelf houden totdat je meer weet.

Desnoods kun je nog tegen je nieuwe werkgever zeggen dat maandag niet gaat lukken omdat je nog wat dingen moet afronden, maar dat je vanaf dinsdag helemaal bescchikbaar bent.
Moet je zuiver zakelijk zien. Het bedrijf waar je nu werkzaam bent, mag jou waarschijnlijk ook per dag 'opzeggen' als je niet bevalt.
Kun je op je nieuwe werk niet een weekje (of 2) later beginnen zodat je nog wat tijd hebt om over te dragen op je oude werk?

Dan snij je jezelf niet in de vingers door op te zeggen zonder zekerheid van je nieuwe baan en je vertrekt nog netjes van je oude werk.

Als dat het verschil zou maken tussen wel of geen nieuwe baan zou ik het niet doen, maar dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt.

En ik ben oude werkgevers best nog wel eens tegengekomen of heb ze later nog eens als referentie nodig gehad. Altijd fijn dat je dan goed weg bent gegaan.
Het gaat ook om vanaf dinsdag.

En ik weet dat ik het zakelijk moet bekijken, maar dat is moreel best wel lastig...
Wat ook wel meespeelt: hoe makkelijk ben je te vervangen?
Als het er op aan komt, zullen je jou ook zakelijk benaderen.

Jammer van de morele kant.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
Gewoon zakelijk benaderen. Zullen ze met jou ook doen als je niet meer nodig zou zijn.
Emotie kost geld, in het zakelijke gebeuren. Ik zou mijn mond houden en vrijdag al dan niet vertellen hoe het ervoor staat.
Gezien wat je schrijft, ga ik ervan uit dat je in het sollicitatiegesprek hebt gezegd dat je meteen beschikbaar was komende week. Dat had ik anders gedaan, ik vind het fatsoenlijk om je huidige job goed af te ronden en over te dragen, ook al ben je een uitzendkracht en kun je per dag opgezegd worden en dus een week later beginnen bij een nieuwe baan. Pleit ook voor je bij je nieuwe werkgever.

Hoe dan ook, ik zou echt niets vertellen totdat jij hebt gehoord dat je een nieuwe baan hebt.
Iedere werkgever staat het vrij om werknemers aan zich te binden door middel van een contract.

Als de werkgever daar bewust niet voor kiest maar in plaats daarvan uitzendkrachten inhuurt, dan kan hij je geen enkel verwijt maken als je per dag opzegt.

Hij had tenslotte ook geen last van zijn moreel geweten, toen hij jou tegen ongunstige voorwaarden inhuurde.
quote:hurtigruten schreef op 23 januari 2012 @ 18:24:

Gezien wat je schrijft, ga ik ervan uit dat je in het sollicitatiegesprek hebt gezegd dat je meteen beschikbaar was komende week. Dat had ik anders gedaan, ik vind het fatsoenlijk om je huidige job goed af te ronden en over te dragen, ook al ben je een uitzendkracht en kun je per dag opgezegd worden en dus een week later beginnen bij een nieuwe baan. Pleit ook voor je bij je nieuwe werkgever.

Hoe dan ook, ik zou echt niets vertellen totdat jij hebt gehoord dat je een nieuwe baan hebt.

Nee, ik heb eerst aangegeven dat ik geen opzegtermijn had, maar dat ik het wel ruim van tevoren wilde aangeven.

Ze kwamen daarop dat de trainingsperiode volgende week dinsdag al begint. Vandaar dus...
Het bedrijf waar je nu werkt weet dat ze het risico lopen dat jij a la minute opstapt en blijkbaar vinden ze het niet erg om dat risico te nemen, anders hadden ze het wel anders ingeregeld. Gewoon aan je eigen toekomst denken dus. Jammer de bammer voor je huidige werkgever.
Dat maakt het weer wat duidelijker. Misschien kun je om de training heen nog wat afrond/ overdraagmomenten bij je huidige werkgever creëren. En zoals anders ook al zeggen, jij gaat voor. Ik hoop dat je vrijdag positief nieuws krijgt.
Om maar in je eigen woorden te spreken: daar kun je inderdaad het beste schijt aan hebben.

Je zegt het niet met zoveel woorden, maar ik vermoed dat je huidige opdrachtgever de kans heeft gehad om je een aanbod te doen maar dat nog steeds niet gedaan heeft, klopt dat?

Dan is het een gevalletje jammer voor hem.
Thanks voor alle tips. Verstandelijk weet ik dat dit zo het beste is, maar krijgt dat maar niet aan mijn gevoel uitgelegd.

@ wittegeit, dat is al sinds een half jaar...
Gewoon voor jezelf houden.

Als ze er zo'n belang aan hadden gehecht hadden ze dat wel aangegeven en je aangenomen.

Jij bent een uitzendkracht en als het hun uitkomt sta je ook in minder dan een minuut op straat.

Gevoel moet je bewaren voor thuis.
Gefeliciteerd Polkadot

En idd, lekker voor je zelf gaan!
Ik weet het nog niet. Hopelijk hoor ik morgen meer, en anders vrijdag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven