Speculaas

24-01-2012 14:43 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ik op internet op zoek gegaan naar recepten voor speculaas, maar de verhoudingen van de ingrediënten verschillen zo enorm in verschillende recepten, dat ik er niet zo goed meer uit kom (speculaaskruiden variërend van 4 theelepels tot 4 eetlepels voor een vergelijkbare hoeveelheid). Wie heeft hét succesrecept?
Zelf heb ik geen recept ervoor maar neem eens een ouderwets kookboek en kijk daar eens in,nieuw is niet altijd beter,ouderwetse recepten zijn vaak voor dat soort dingen heel goed bruikbaar.

Maar er zullen hier vast en zeker zat dames zijn die je wel op weg kunnen helpen.

Succes.
Je hebt helemaal gelijk dunschiller, maar ik heb op internet gezocht bij gebrek aan een ouderwetsch kookboek.
Het is een recept voor een speculaaspop, maar volgens mij ook goed te gebruiken voor gewone speculaasjes.

160 gram gele basterdsuiker

140 gram zachte roomboter

20gram water

3 gram zout

275 gram zeeuwse bloem (ik heb patentbloem gebruikt)

20 gram speculaaskruiden

5 gram bakpoeder

1 ei

blanke amandelen

meng de basterdsuiker met de boter, het water en het zout.

meng vervolgens de bloem, de speculaaskruiden en het bakpoeder erdoor. Laat het deeg, goed verpakt, 1 a 2 dagen in de koelkast rijpen om de smaken goed in te laten trekken.

Verwarm de oven voor op 155 graden.

De pop moet 1 uur gebakken worden, voor speculaasjes neem ik aan dat het wat minder is.

het recept komt uit: de banketbakker van cees holtkamp (blz. 242)
Ik weet dat bij pepernoten in elk geval geldt dat er véél kruiden in moeten, omdat ze anders heel flauw smaken. Misschien dus bij speculaas ook wel.

Maar is het voor chique bezoek? Anders probeer je toch gewoon wat? Het zal heus niet vies worden en wat er nog niet helemaal perfect is, verbeter je de keer erna .
Dankjewel annemiepsie! Goed dat ik het nu al gevraagd heb, want ik ga ze over een paar dagen maken.

Prulletje, ik ga ze uitdelen en omdat ik niet in Nederland woon, kom ik wat lastig aan speculaaskruiden.
Oh haha ja dan is het wel fijn als ze lekker smaken.
In dat bovenstaande recept staat het ook, als je het lang laat rusten trekken die kruiden lekker in!

Google ook eens op zelf speculaaskruiden maken, als je er niet kant-en-klaar kunt aankomen.
Op mijn Silvo potje met koek- & speculaaskruiden staan de volgende ingrediënten:

Kaneel (40%)

Korianderkorrel

Karwijzaad

Nootmuskaat

Gemberwortel (3,9%)

Kruidnagel (1,9%)

Als je ze mailt (website is www.silvo.nl) misschien kunnen ze je dan vertellen wat de percentages van die andere kruiden zijn.

Ik maak rond Sinterklaas weleens pepernoten met de kinderen en proef dan gewoon het deeg, of er genoeg kruiden in zitten.
In de index staan o.a. bij het sinterklaaslekkernijentopic diverse gebruikerservaringsrecepten en er zijn wel meer speculaastopics, zowel voor gewoon als gevuld.
Ik maak mijn speculaaskruiden altijd zelf, bijv met dit recept:

http://www.mijnreceptenbo ... peculaaskruiden-4300.html

Ook heel lekker trouwens als je eens zelf ontbijtkoek wil bakken (denk dat ze dat in het buitenland ook niet hebben)!

Let wel op met de hoeveelheid witte peper. Ik vind het erg lekker als het een beetje pittig is, maar kinderen waarschijnlijk niet.
Annemiepsie, ze zijn lekker! Ik heb vrij dunne speculaasjes gebakken en die waren in mijn oven in een kwartiertje klaar.
Ik ga trouwens ook maar eens zelf speculaaskruiden mengen, die zijn nu op! Bedankt voor de tips.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven