Speculaas
dinsdag 24 januari 2012 om 14:43
Ik ben ik op internet op zoek gegaan naar recepten voor speculaas, maar de verhoudingen van de ingrediënten verschillen zo enorm in verschillende recepten, dat ik er niet zo goed meer uit kom (speculaaskruiden variërend van 4 theelepels tot 4 eetlepels voor een vergelijkbare hoeveelheid). Wie heeft hét succesrecept?
dinsdag 24 januari 2012 om 14:57
dinsdag 24 januari 2012 om 15:23
Het is een recept voor een speculaaspop, maar volgens mij ook goed te gebruiken voor gewone speculaasjes.
160 gram gele basterdsuiker
140 gram zachte roomboter
20gram water
3 gram zout
275 gram zeeuwse bloem (ik heb patentbloem gebruikt)
20 gram speculaaskruiden
5 gram bakpoeder
1 ei
blanke amandelen
meng de basterdsuiker met de boter, het water en het zout.
meng vervolgens de bloem, de speculaaskruiden en het bakpoeder erdoor. Laat het deeg, goed verpakt, 1 a 2 dagen in de koelkast rijpen om de smaken goed in te laten trekken.
Verwarm de oven voor op 155 graden.
De pop moet 1 uur gebakken worden, voor speculaasjes neem ik aan dat het wat minder is.
het recept komt uit: de banketbakker van cees holtkamp (blz. 242)
160 gram gele basterdsuiker
140 gram zachte roomboter
20gram water
3 gram zout
275 gram zeeuwse bloem (ik heb patentbloem gebruikt)
20 gram speculaaskruiden
5 gram bakpoeder
1 ei
blanke amandelen
meng de basterdsuiker met de boter, het water en het zout.
meng vervolgens de bloem, de speculaaskruiden en het bakpoeder erdoor. Laat het deeg, goed verpakt, 1 a 2 dagen in de koelkast rijpen om de smaken goed in te laten trekken.
Verwarm de oven voor op 155 graden.
De pop moet 1 uur gebakken worden, voor speculaasjes neem ik aan dat het wat minder is.
het recept komt uit: de banketbakker van cees holtkamp (blz. 242)
dinsdag 24 januari 2012 om 15:25
Ik weet dat bij pepernoten in elk geval geldt dat er véél kruiden in moeten, omdat ze anders heel flauw smaken. Misschien dus bij speculaas ook wel.
Maar is het voor chique bezoek? Anders probeer je toch gewoon wat? Het zal heus niet vies worden en wat er nog niet helemaal perfect is, verbeter je de keer erna .
Maar is het voor chique bezoek? Anders probeer je toch gewoon wat? Het zal heus niet vies worden en wat er nog niet helemaal perfect is, verbeter je de keer erna .
dinsdag 24 januari 2012 om 16:16
Op mijn Silvo potje met koek- & speculaaskruiden staan de volgende ingrediënten:
Kaneel (40%)
Korianderkorrel
Karwijzaad
Nootmuskaat
Gemberwortel (3,9%)
Kruidnagel (1,9%)
Als je ze mailt (website is www.silvo.nl) misschien kunnen ze je dan vertellen wat de percentages van die andere kruiden zijn.
Ik maak rond Sinterklaas weleens pepernoten met de kinderen en proef dan gewoon het deeg, of er genoeg kruiden in zitten.
Kaneel (40%)
Korianderkorrel
Karwijzaad
Nootmuskaat
Gemberwortel (3,9%)
Kruidnagel (1,9%)
Als je ze mailt (website is www.silvo.nl) misschien kunnen ze je dan vertellen wat de percentages van die andere kruiden zijn.
Ik maak rond Sinterklaas weleens pepernoten met de kinderen en proef dan gewoon het deeg, of er genoeg kruiden in zitten.
woensdag 25 januari 2012 om 13:40
Ik maak mijn speculaaskruiden altijd zelf, bijv met dit recept:
http://www.mijnreceptenbo ... peculaaskruiden-4300.html
Ook heel lekker trouwens als je eens zelf ontbijtkoek wil bakken (denk dat ze dat in het buitenland ook niet hebben)!
Let wel op met de hoeveelheid witte peper. Ik vind het erg lekker als het een beetje pittig is, maar kinderen waarschijnlijk niet.
http://www.mijnreceptenbo ... peculaaskruiden-4300.html
Ook heel lekker trouwens als je eens zelf ontbijtkoek wil bakken (denk dat ze dat in het buitenland ook niet hebben)!
Let wel op met de hoeveelheid witte peper. Ik vind het erg lekker als het een beetje pittig is, maar kinderen waarschijnlijk niet.